رنومرسدس بنزهفته نامه

برادران ناوارا، مقایسهٔ تصویری میان رنو آلاسکان و مرسدس بنز X کلاس

چه چیزی میان دو وانت رنو آلاسکان و مرسدس بنز X کلاس مشترک است؟ اینکه هردوی آن‌ها بر اساس نیسان ناوارا ساخته شده‌اند؛ بنابراین قصد داریم این دو پیک‌آپ جدید که به‌نوعی برادران ناوارا محسوب می‌شوند را ازلحاظ طراحی با یکدیگر مقایسه کنیم. البته مطمئناً میدانیم که در حال مقایسهٔ یک خودروی کانسپت با نمونه‌ای تولیدی هستیم اما نسخهٔ تولیدی X کلاس در طراحی تفاوت چندانی با مدل کانسپت نخواهد داشت. بعلاوه این جذاب خواهد بود که ببینیم دو شرکت کاملاً متفاوت، ایدهٔ پیک‌آپ‌های خود را که بر اساس یک زمینهٔ مشترک شکل گرفته‌اند، چگونه ارائه کرده‌اند. درحالی‌که مرسدس بنز در وانت خود بیشتر بر رویکرد لوکس بودن تمرکز داشته است، رنو بیشتر به قابلیت‌های آفرود توجه کرده است.

x-class-vs-alaskan

در بیرون، آلاسکان به نظر عضلانی‌تر می‌رسد که مانند یک باربر، آماده برای انجام کارهای سخت است تا جایی که حتی نسخهٔ آفرود X کلاس یعنی مدل Powerful Adventurer هم در مقایسه با رنو لوکس‌تر به نظر می‌رسد. از سوی دیگر مرسدس بنز تقریباً کلاس وانت‌های مناسب برای استفادهٔ روزمره و خانوادگی را ابداع کرده است به‌گونه‌ای که X کلاس کمتر مناسب حمل بار و بیشتر مناسب استفادهٔ خانوادگی است.

با نگاه به X کلاس، جزئیاتی به چشم می‌خورند که انسان را به یاد نیسان ناوارا می‌اندازند بخصوص در مشاهدهٔ پروفایل کلی بدنه به‌طوری‌که فرم دو کابین اتاق و همین‌طور قسمت حمل بار X کلاس تفاوت چندانی با ناوارا ندارد درحالی‌که آلاسکان هم همین رویه را پیش‌گرفته است. بااین‌حال داستان در دیگر قسمت‌ها متفاوت است.

هر دو پیک‌آپ X کلاس و آلاسکان مجهز به سپرهای قوی و لوگوهای بزرگی هستند درحالی‌که مرسدس از مواد درجه‌یکی برای ساخت وانت خود استفاده کرده است. همچنین جلوپنجرهٔ X کلاس هم بسیار با ابهت‌تر و خشن‌تر از آلاسکان است. علاوه بر این، درحالی‌که رنو از یک طرح افقی برای چراغ‌ها و جلوپنجره استفاده کرده است، مرسدس بنز، چراغ‌های جلوی زاویه‌داری را به کار گرفته که در قسمت بالاتری نصب شده و به نظر می‌رسد به سمت عقب کشیده شده‌اند.

بااین‌وجود احتمالاً نسخهٔ تولیدی X کلاس دارای چراغ‌های جلوی بزرگ‌تر و یک سپر جلوی از نو طراحی شده‌ای خواهد بود همچنین طراحی قسمت عقب آن‌هم متفاوت خواهد بود. X کلاس برخلاف آلاسکان (و همین‌طور ناوارا) از چراغ‌های عقب متفاوتی سود می‌برد که تا روی درِ عقب کشیده شده‌اند و بعید است که در نسخهٔ تولیدی هم به همین‌گونه ارائه شوند؛ بنابراین به‌احتمال‌زیاد مرسدس بنز در چراغ‌های عقب نسخهٔ تولیدی X کلاس از همان طرح آلاسکان و ناوارا استفاده خواهد کرد (به دلیل کاهش هزینه‌ها) و فقط کمی در طراحی درِ عقب وانت تغییراتی ایجاد خواهد شد.

در داخل، مرسدس بنز یک کابین کاملاً جدید را ارائه کرده است. این در حالی است که آلاسکان در داخل با ناوارا اشتراک دارد اما X کلاس مجهز به داشبورد جدید، کنسول جدید و حتی رو دری‌های جدید شده است. همچنین مانند بسیاری از مرسدس‌های دیگر، صفحه‌نمایش لمسی X کلاس بجای قرارگیری در کنسول وسط، بالای دریچه‌های تهویهٔ مرکزی نصب شده است.

اما اگر بخواهیم نسخهٔ دوم X کلاس یعنی Powerful Adventurer را بررسی کنیم باید گفت این مدل می‌تواند به چیزی شبیه به G کلاس تبدیل گردد. Powerful Adventurer یک وانت بسیار توانا و درعین‌حال کاملاً لوکس است. از سوی دیگر آلاسکان اما یک باربر معمولی مانند دیگر وانت‌های موجود در بازار است. در کل می‌توان به‌عنوان نتیجهٔ این مقایسه گفت که رنو و مرسدس بنز هرکدام برداشت و رویکرد خاص خود را از نیسان ناوارا ارائه کرده‌اند و هرچند X کلاس و آلاسکان بر روی یک پلت‌فرم ساخته شده‌اند اما هرکدام مقاصد و کاربری متفاوتی دارند.

mercedes-benz-x-class_pickup_concept-2016-1024-0f

منبع: CarScoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)

    ۱۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    اینا که چیزی نیست سال 2017
    پیکان باز تولید خواهد شد به صورت وانت و از جسمی به جحسم دیگر منتقل می شود
    پراید باز هم تولید خواهد شد به صورت وانت برای رقابت بت فوردf150
    پژو پارس باز هم تولید خواهد شد به صورت وانت برای به چالش کشیدن دوج رم ….
    سمند نیز تولید خواهد شد نه به صورت وانت بلکه به اشکال دنا و سورن برای رقابت با بنز eکلاس و bmw سری 7
    ساینا و تیبا نیز تولید خواهند شد به صورت هاچ بک داغ بازار فورد فوکوس را مورد هدف قرار خوهند داد
    مارو از چی میترسونید با بنز و رنو ….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. ارش

    ۱۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2029 ديدگاه)

    طراحی داخلی بتر عالیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. X5

      ۱۸ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (122 ديدگاه)

      بنز همچیش عالیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. امیر

    ۱۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (392 ديدگاه)

    واقعا چقد طراحی تراک ها زیبا وجذاب شده مث قدیم دیگه زشت نیستن مرسدس اگر همینو بتونه تولید کنه دمش گرم یعنی فوق العادس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سیدامین فاخر

    ۱۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    هیچ انتقادی نمیشه از ناوارا الاسکان و ایکس کااس(G L T) گرفت هر سشون عالی هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Genius

      ۱۸ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1232 ديدگاه)

      دقیقا مشابه نیسان گاوی و سایپا دمپایی که دهان هر منتقدی رو به سختی میفشارند از بس بی نقص اند!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. TRX

      ۱۸ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (28 ديدگاه)

      فعلا زود این پیکاپ ها رو باید با پیکاپ های مثل f150 رم 1500trx و کلرادو مقایسه کرد
      هرچقدر که تو ساخت خودرو های لولکس اروپایی ها سرامد هستن ؛ در ساخت خودرو های کاربردی آمریکایی ها بدون تردید بهترینن
      و یک نکته ی دیگه درصد خیلی کمی از مردم هستن که با خرید پیکاپ دنبال لوکس بودن اون باشن! اولویت این کلاس قیمت کم و کاربرد بالای اون هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سیدامین فاخر

        ۱۹ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (71 ديدگاه)

        برادر این کلاس با کلاسf150فرق داره ومقایسه این با اون یه عمل کاملا غیر حرفه ای به حساب میاد
        مثلا فورد رنجر تو این کلاسه
        فورو رنجر کجا اف صدو پنجاه کجا

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. مسعود

        ۱۹ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (221 ديدگاه)

        اتفاقا همچین ماشینایی رو من خیلی دوس دارم
        هم لوکس و کاربردی واسه استفاده روزمره و داخل شهری (حتی مسافرت)، هم شاسی بلند و توانایی خارج از جاده و هم محل قرارگیری بار و جابجایی های کوچیک که مناسب همون مصرف خونوادگیه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۱۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مرسدس رو ترجیح میدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ACE

    ۱۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    100 در 100 X کلاس رو ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیرحسین (Lion26)

    ۱۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (257 ديدگاه)

    انتخاب من رنو، چون حس یه پیک آپ بیشتر منتقل می کنه و انگار توانایی های بیشتر و مسلما قیمت پایین تری هم نسبت به x کلاس داره.

    البته این نظر شخصی منه.

    موفق باشید.

    Just France and Japan.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. sunmartin

    ۱۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    واقعا چه برسد صنعت خودرو سازی بنز امده که بایک خودروی درجه n اوم فرانسوی مقایسه میشود علامت ستاره بنز و علامت پره های در حال چرخش هواپیمای بی ام دبلیو و 4 حلقه از شرکت های مطرح در آئودی به کل صنایع فرانسه ارجحیت دارد نمیدانم با چه جراتی خودروهای المانی را با فرانسوی ها مقایسه میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. سعید

      ۱۸ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (26 ديدگاه)

      شما از دنیا بی خبر بودی داداش.رنو نیسان ومرسدس سالهاست همکاری میکنن.مرسدس سیتان هم بر اساس رنو کانگو ساخته شده.و دقیقا مثل پیکاپ بنز تولیدش هم به رنو محول شده.بنز سیتان در کارخانه رنو در پاریس تولید میشود.رنو و بنز اعتبار خودروسازی اروپا هستند.مشکل شماست که رنو را با ال نود میشناسی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. سينا

    ۱۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (87 ديدگاه)

    انصافن رنو قشنگتره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. amin

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    حالا اگر 2 خودرو از مرسدس و کیا با هم مقایسه میشدند اصلا اشکالی نداشت و دو خودرو در یک سطح بودند علی الخصوص اگر سراتو بود!!!!!! اما چون بنز با رنو مقایسه شده دیگه شده وا مصیبتا!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. unknown

    ۲۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمای عقب x classخیلی به دل نمیشینه !.!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا