بوگاتیدنده عقب

بوگاتی، رؤیای سرعت فولکس‌واگن

نام و نشان شرکت خودروسازی بوگاتی برای هم‌نسل‌های ما با محصول افسانه‌ای بوگاتی ویرون گره خورده است چراکه با تولد ویرون به‌عنوان تک محصول این کارخانه فرانسوی، معیارهای تازه‌ای از سرعت و قدرت در دنیای خودرو شکل گرفت. با این وجود، در دفتر تاریخ شرکت خودروسازی بوگاتی برگ‌های درخشان فراوانی دیده می‌شود که بیشتر آن‌ها به سال‌های میانی دو جنگ اول و دوم جهانی بازمی‌گردد.

1987-artioli
شرکت خودروسازی بوگاتی هیچ‌گاه نتوانست بعد از جنگ جهانی دوم به سال‌های درخشان خود در قبل از این دوران باز گردد و چند سال بعد از آن این شرکت به‌طور کامل تعطیل شد. اما این پایان کار شرکت بوگاتی نبود، چراکه یاد پیروزی‌های شیرین بوگاتی در مسابقات اتومبیل‌سواری و خاطرات لذت‌بخش سواری این محصول همچنان در ذهن و خاطره مردم اروپا و جهان و زنده بود. به همین دلیل، وسوسه احیای دوباره نام و نشان بوگاتی محرکی شد تا این نام بعد از ۳۰ سال دوباره جان گرفته و بر پیشانی محصولات سوپر اسپرت تازه‌ای بدرخشد. با این حال، تولید خودروی سوپر اسپرت و با عملکردهای خاص چیزی نیست که از عهده هر کسی برآید.

1905-mathis
شرکت جدید بوگاتی نیز نتوانست بر مشکلات مالی تولید محصول سوپر اسپرت غلبه کند و در آخر نام و نشان بوگاتی افسانه‌ای در دستان گروه فولکس‌واگن آرام گرفت. فردیناند پیچ، مدیرعامل وقت گروه فولکس‌واگن در راستای توسعه سبد محصولات این گروه، سه شرکت خودروسازی لامبورگینی، بنتلی و بوگاتی را در سال ۱۹۹۸ خریداری کرد و به زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن افزود. با این کار، فولکس‌واگن خود را وارد عرصه طراحی و تولید خودروهای سوپراسپرت، لوکس و خاص کرد که دیگر از قواعد و توانمندی ویژه گروه فولکس‌واگن در تولید انبوه تبعیت نمی‌کردند.
با این حال، گروه فولکس‌واگن به خوبی از پس مدیریت طراحی، تولید و فروش این شرکت‌ها برآمد و توانست دوران جدیدی برای هر سه شرکت، ایتالیایی، انگلیسی و فرانسوی رقم بزند. دوران جدیدی که می‌تواند به‌راحتی و بعد از گذشت چند دهه تمام تاریخ یک شرکت خودروسازی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. در این بین، شرکت خودروسازی بوگاتی از جایگاه ویژه‌تری نسبت به دو شرکت دیگر برخوردار است، چراکه نگاه گروه فولکس‌واگن به این زیرشاخه خود اقتصادی نبوده و از شیره جان خود آن را تغذیه می‌کند.

1907-vertrag-deutz
دوران پر افتخار شرکت خودروسازی بوگاتی
شهر مولشیم فرانسه در سال ۱۹۰۹ شاهد راه‌اندازی کارخانه ساخت خودرویی بود که به دست اتوره بوگاتی پایه‌گذاری شده بود. خانواده اتوره در هنر و طراحی صنعتی ید طولایی داشت و اتوره نیز از ارثیه خانوادگی بی‌بهره نبود و خود در طراحی و تولید متخصص بود. بنابراین بوگاتی کار خود را با ساخت خودروهای سفارشی شروع کرد و محصولات آن به‌زودی در طراحی و عملکرد شهرت پیدا کردند. بوگاتی در سال ۱۹۱۰ اولین محصول خود، تیپ ۱۰، با یک موتور چهار سیلندر ۱.۳ لیتر را به دنیا معرفی کرد و موفق به کسب مقام دوم مسابقات جایزه بزرگ فرانسه در سال ۱۹۱۱ شد. محصول بعدی بوگاتی نیز یک خودروی چهار سیلندر با حجم موتور ۵ لیتر و توان ۱۰۰ اسب بخار بود که در ۱۹۱۲ وارد بازار شد. بعد از آن و در سال ۱۹۱۳ بوگاتی خودروی دیگری تولید کرد که بیشتر از هر محصول دیگری بوگاتی فروش داشت. پژو به‌به یک خودروی کوچک با موتور ۸۵۰ سی‌سی بود که بوگاتی در ابتدا آن را برای بازار آلمان و تولید توسط شرکت آلمانی واندرر طراحی کرده بود اما پژو مجوز تولید آن را از بوگاتی گرفت و چند هزار دستگاه از آن را تا ۱۹۱۶ روانه بازار کرد.

1909-geb-jean
در سال ۱۹۱۴، بوگاتی موتور چهار سیلندر خود را به یک موتور شانزده سوپاپ ارتقا داد و نوع خاصی از محصول تیپ ۱۳ خود را معرفی کرد. این خودرو در قبل از جنگ جهانی اولی موفقیت‌های زیادی به دست آورد و بعدها تا سال ۱۹۲۶، مدل‌های دیگر بوگاتی، تیپ ۱۵، ۱۷، ۲۲ و ۲۳، بر اساس تغییر بر روی همین محصول وارد بازار شدند. در خلال جنگ جهانی اول، اتوره بوگاتی به تولید موتورهای هواپیما برای ارتش فرانسه و آمریکا روی آورد و توانست با سرمایه‌ای که از این راه به دست آورده بود کارخانه مولشیم خود را بعد از جنگ توسعه دهد.

اتوره بوگاتی با ساخت تیپ ۲۹/۳۰ به‌عنوان اولین خودروی هشت سیلندر خود در سال ۱۹۲۲، دوران موفقیت بعد از جنگ را آغاز کرد. این خودروی دو لیتری به شکلی طراحی شده بود که هر سیلندر آن سه سوپاپ در بالای خود داشت و حداکثر توان آن ۸۰ اسب بخار بود. بیش از ۶۰۰ دستگاه از این محصول تا ۱۹۲۶ تولید شد و شرکت خودروسازی بوگاتی در فاصله بین دو جنگ جهانی موفقیت‌های بسیار زیادی با این خودرو به دست آورد. با این وجود دوران طلایی بوگاتی با عرضه محصول تیپ ۳۵ در ۱۹۲۴ آغاز شد. این محصول در بازه نزدیک به ده سال فعالیت خود بیش از دو هزار پیروزی برای بوگاتی به ارمغان آورد و لقب پرافتخارترین خودروی مسابقه تمامی ادوار را برای شرکت خودروسازی بوگاتی به ارمغان آورد. بوگاتی در فاصله ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۱ توانست ۳۰۰ دستگاه از این محصول را روانه بازار کند. تیپ ۳۵ خودرویی بود که می‌توانست در هر دو جاده شهری و مسابقه‌ای حرکت کند. بعدها و در سال ۱۹۲۶، اتوره بوگاتی تیپ ۳۷ به‌عنوان نسخه کوچک‌تر ۳۵ را با یک موتور ۱.۵ لیتری تولید کرد تا افراد بیشتری توان خرید این محصول را داشته باشند.

1915-bugatti-flugmotoren
اتوره بوگاتی از سال ۱۹۱۴ رؤیای ساخت مجلل‌ترین و بزرگ‌ترین خودروی لوکس جهان را در سر می‌پروراند و بالاخره در سال ۱۹۲۶ توانست با بوگاتی تیپ ۴۱ رویال به رؤیای خود جامه عمل بپوشاند. تیپ ۴۱ خودرویی هشت سیلندر با حجم موتور ۱۲.۷ لیتر و توان خروجی ۳۰۰ اسب بخار بود. با این حال، عرضه این محصول افسانه با بحران اقتصادی اوایل دهه ۱۹۳۰ هم‌زمان شد و شرکت بوگاتی نتوانست بیشتر از ۶ دستگاه از این خودروی گران‌قیمت را روانه بازار کند.

با این حال، شرکت بوگاتی تا آغاز جنگ دوم جهانی به روند تولید محصولات مناسب مسابقات اتومبیل‌رانی ادامه داد و مدل‌های مختلفی را به دنیا معرفی کرد. علاوه بر این، حضور شرکت خودروسازی بوگاتی و تیم بوگاتی در مسابقات جهانی نیز بسیار درخشان بود و این شرکت توانست در چهار مسابقه از پنج مسابقه اول جایزه بزرگ موناکو به مقام قهرمانی دست پیدا کند. بعد از آن، مشکلات مالی شرکت بوگاتی شروع شد و همین امر، اتوره بوگاتی را از دنیای طراحی خودرو دور کرد. با این وجود، جین بوگاتی، پسر اتوره که از مدت‌ها قبل در کنار پدر به طراحی و تولید خودرو پرداخته بود و در مقام مدیریت تیم مسابقه بوگاتی افتخارات زیادی برای این شرکت کسب کرده بود، جای پدر را گرفت.

چند روز قبل از شروع جنگ جهانی دوم، جین در هنگام تست یکی از مدل‌های تیپ ۵۷، دگر محصول موفق، پرفروش و پرافتخار بوگاتی، دچار حادثه شد و از دنیا رفت. با آغاز جنگ، نیروهای اشغالگر آلمان اتوره بوگاتی را مجبور کردند که کارخانه را به بهای ۱۵۰ میلیون فرانک فرانسه به آلمان واگذار کند تا از آن برای ساخت ادوات جنگی استفاده کنند. بعد از جنگ، اتوره بوگاتی دوباره کارخانه مولشیم را راه‌اندازی کرد، اما دیگر نتوانست موفقیت‌های گذشته بوگاتی را نظاره کند.

تنها دو سال بعد، اتوره بوگاتی در پاریس و در سن ۶۶ سالگی از دنیا رفت. بعد از مرگ بنیان‌گذار شرکت بوگاتی، کارخانه مولشیم و خودروسازی بوگاتی نیز دیگر نتوانست به کار خود خیلی ادامه دهد. در نهایت و در سال ۱۹۵۶، شرکت خودروسازی بوگاتی با تولید نزدیک به هشت هزار دستگاه خودرو و ۴۷ سال فعالیت از کار ایستاد.

خون تازه در رگ‌های بوگاتی
سی سال بعد از تعطیلی شرکت بوگاتی، رومانو آرتیولی، کارآفرین و فروشنده خودرو ایتالیایی نام تجاری بوگاتی را خریداری کرد و شرکت جدیدی با نام بوگاتی اس‌پی‌ای را در سال ۱۹۸۷ پایه‌گذاری کرد. کارخانه جدید دیگر در فرانسه قرار نداشت و آرتیولی کارخانه خودروسازی بوگاتی را در کمپوگالیانو ایتالیا راه‌اندازی کرد. بوگاتی ای‌بی ۱۱۰ اولین و تنها محصول شرکت جدید بوگاتی بود که به یاد صد و دهمین سالگرد تولد اتوره بوگاتی با این عنوان نام‌گذاری شد. محصول جدید بوگاتی، سوپر اسپرتی دوازده سیلندر با ۵۶۰ اسب بخار بود که توسط پائولو استانزانی و مارچلو گاندینی در سال ۱۹۹۱ طراحی و ساخته شد. طراحانی ایتالیایی که پیش از این سابقه طراحی لامبورگینی میورا را در کارنامه خود داشتند. با این وجود، شرکت آرتیولی نیز نتوانست بیشتر از چند سال به فعالیت خود ادامه دهد و در نهایت در سال ۱۹۹۵ اعلام ورشکستگی کرد.

کارخانه متروکه بوگاتی در کمپوگالیانو ایتالیا
کارخانه متروکه بوگاتی در کمپوگالیانو ایتالیا
با اعلام ورشکستگی شرکت بوگاتی اس‌پی‌ای، این شرکت توسط یک شرکت تولیدکننده خودروهای اسپرت آلمانی تازه تأسیس خریداری شد و تا سه سال تولید بوگاتی ای‌بی ۱۱۰ ادامه داشت. با این حال، تنها سه سال بعد و در سال ۱۹۹۸ حق تولید خودرو تحت نام بوگاتی، توسط گروه فولکس‌واگن خریداری شد و در پی آن، نام شرکت به بوگاتی اتومبیلز تغییر پیدا کرد. شرکت فولکس‌واگن، خانه قدیمی اتوره بوگاتی در نزدیکی مولشیم را خریداری کرد و پس از بازسازی آن، دفتر مرکزی کارخانه بوگاتی را در آن خانه قرار داد. همچنین به دلیل اینکه کارخانه قدیمی در اختیار یک شرکت هواپیماسازی به نام سنکما قرار داشت، گروه فولکس‌واگن کارخانه جدیدی در مولشیم راه‌اندازی کرد.

1995-konkurs
علاوه بر این، گروه فولکس‌واگن سه مدل مفهومی ای‌بی ۱۱۸، ای‌بی ۲۱۸ و بوگاتی ۳/۱۸ شیرون را تحت نام تجاری بوگاتی در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ به بازار عرضه کرد که تمامی مدل‌ها به موتور ۱۸ سیلندر مجهز بودند. مدل مفهومی بعدی که بوگاتی در سال ۱۹۹۹ به بازار عرضه کرد، ابرخودروی بوگاتی ویرون ۴/۱۸ بود که به افتخار پیر ویرون قهرمان تیم بوگاتی در مسابقات اتومبیل‌رانی لومان فرانسه در سال ۱۹۳۹ به این اسم نام‌گذاری شد. یک سال بعد، این محصول دست‌خوش اصلاحاتی شد و با جایگزینی یک موتور ۱۶ سیلندر ۶۳۰ اسب بخار به‌جای موتور ۱۸ سیلندر فولکس‌واگن، به‌عنوان بوگاتی ویرون ۴/۱۶ معرفی شد. سال بعد از آن، گروه فولکس‌واگن تصمیم گرفت که همین محصول را تقویت کرده و به‌عنوان اولین محصول تجاری شرکت بوگاتی خود به بازار عرضه کند. ابرخودروی بوگاتی ویرون با یک موتور ۱۶ سیلندر فروش خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرد و ۴۵۰ دستگاه از آن تا سال ۲۰۱۵ فروخته شد. بعد از پایان یافتن کار بوگاتی ویرون، این کارخانه فرانسوی مدل جدید خود، بوگاتی شیرون با موتوری قدرتمندتر را در سال ۲۰۱۵ به جهان معرفی کرد. محصولی با یک موتور ۱۶ سیلندر ۸ لیتری که توان تولید ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت را دارد. شرکت خودروسازی بوگاتی با معرفی شیرون وارد دوران جدیدی شده است که از آن با عنوان عصر شیرون یاد می‌شود.

Bugatti EB110
Bugatti EB110
بوگاتی، مشق فن‌آوری گروه
از جرمی کلارکسون، مجری شهیر برنامه تاپ گیر نقل است که تولید هر دستگاه از محصول ویرون شرکت خودروسازی بوگاتی هزینه‌ای معادل ۵ میلیون پوند انگلستان بر گروه فولکس‌واگن تحمیل می‌کند، درصورتی‌که قیمت پایه این محصول فقط در حدود ۱ میلیون پوند است. در جواب علت این امر، کلارکسون به شوخی اعلام می‌کند که دلیل آن این است که شرکت فولکس‌واگن با طراحی آن تمرین فنی می‌کند.

Bugatti Veyron
Bugatti Veyron
درواقع تولید محصولات سوپر اسپرت چنان هزینه‌بر است که هر شرکتی را از پا در می‌آورد، بنابراین بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده این دسته از خودروها در گذر زمان در شرکت‌های بزرگ‌تر و تولیدکننده خودروهای معمولی یا برتر ادغام شده و یا به کلی از چرخه رقابت بیرون می‌افتند. با این حال، فردیناند پیچ در دوران مدیریت خود دست به خطر بزرگی زد و سه کارخانه و نام و نشان تولیدکننده خودروهای سوپر اسپرت و لوکس را خریداری و سعی در احیای آن‌ها کرد. درواقع جهت حرکت فولکس‌واگن برخلاف بسیاری دیگر از شرکت‌های معروف تولیدکننده خودروهای اسپرت بود و پس از تثبیت جایگاه خود در عرصه تولید انبوه محصولات معمولی بازار، پا به دنیای خودروهای خاص گذاشت.

Bugatti Veyron Super Sport World Record Edition
Bugatti Veyron Super Sport World Record Edition
با این وجود، گروه فولکس‌واگن به خوبی از پس شرکت‌هایی که به تصاحب خود در آورده بود بر آمد و توانست با ادغام مدیریت موفق خود در دو شرکت لامبورگینی و بنتلی، نه‌تنها احیا آن‌ها را کرده بلکه به سودآوری در آورد. اما ماجرای شرکت خودروسازی بوگاتی قدری تفاوت داشت و فولکس‌واگن برای این شرکت فرانسوی برنامه‌های دیگری داشت. گروه فولکس‌واگن از سرمایه خود در بوگاتی هزینه می‌کند تا چرخ این خودروسازی افسانه‌ای به حرکت ادامه دهد، در عوض گروه فولکس‌واگن نیز علاوه بر بهره‌مندی از سرریز فن‌آوری محصولات بوگاتی، اعتبار درخوری نیز از محصولات ویژه این شرکت کسب می‌کند.

Bugatti Chiron
Bugatti Chiron

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

محمد جواد سرانجام

دانشجوی دکتری رشته مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. ونوم

    ۱۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    سوپر کار بوگاتی / سوپر دو چرخ دوکاتی …… ای خدا من هر دو رو / میخوام برا سوغاتی …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      درود به این تاریخچه موفق

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. king 918

    ۱۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    واقعا رویاست رسیدن به این سرعت درود بر بوگاتی و فولکس‌واگن …………….
    ولی کاری ندارم هنوز تو کف برد 918 هستم king 918
    صدا دستا نمیاد ها بیا اه اه اه …………..
    بیا وسط اه ماشالا …………………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علي

      ۱۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (969 ديدگاه)

      کینگ عزیز از اول خوش صلیغه بودی و ی جورای حرفات درست از آب در امد و من به شخصه بهت تبریک میگم بابت برد شیرین ٩١٨ تو پیست با اون همه رقیبی که تازه معرفی شده بودن اسم نمیارم که دو سه تا هوادارش ناراحت نشن ولی قبول کنید این هیولا بیاد تو پیست همشونو فارت پیچ خواهد کرد.
      با تچکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. king 918

        ۱۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        فداتم
        :-) خودتو عشقه …………..

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۱۶ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          عشق خوب ماشینی هستی
          عالیه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. XmanSHP9

    ۱۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    بوگاتی تا حالا خیلی سختی کشیده.
    کمپانی هایی مثل لامبو و پورشه یا بنتلی میتونن از پس مخارج خودشون بر بیان.
    ولی بوگاتی با هر ماشینی که میده کلی ضرر میکنه!(چون تکنولوژی هایی که توش به کار رفته خیلی بالاس .گرونه)
    بوگاتی ویترینه فولکسه و فولکس نباید از این شرکت توقع سود دهی داشته باشه.
    من خودم از بچگی دوتا ماشین رو دوس داشتم :1) لامبو رونتون 2) بوگاتی ویرون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      منم ی برنامه دیدم که میگفت بوگاتی در اینده نزدیک شاید دیگه تولید نشه
      ضرر خیلی میده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Ferrari Zonda SV

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      یه سوال!!!؟؟؟
      شما چندسالته که ماشین رویایی دوران بچگیت ریونتون بوده؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Elemento

    ۱۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    بعد دوستان میان بوگاتی رو با کوئینزگ و هنسی و شرکت های تازه به دوران رسیده که میان روی یک موتور V8 تا جایی که زور داره توربو و سوپرشارژ میذارن. اسمشم میذارن هایپکار و رقیب یوگانی. ماشینی که بعد از 1 سال باید اوراقش کنی. مگر اینکه همیشه گوشه ی پارکینگ باشه و استفاده نکنی.
    ولی بوگاتی های تولید 2005 هنوز مثل ساعت کار میکنن.
    خواهشا به بوگاتی توهین نکنید و اسمش رو کنار هیچ شرکتی نیارید.
    اسم بوگاتی خودش یک دنیا از افتخاره. یک نگاه به تاریخچش بندازین.
    واقعا احیای بوگاتی زیباترین کاری بود که یک شرکت میتونست انجام بده و فولکس این افتخار رو نصیب خودش کرد.
    بوگاتی با هیچ شرکتی قابل مقایسه نیست. فقط خودشه و خودش…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mehran911

      ۱۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2025 ديدگاه)

      این حرفتو خیلی قبول دارم مجید جان

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۱۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        عزیزی مهران خان گل.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Parvaz

        ۱۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (395 ديدگاه)

        با اسم کوینخ زگ هم نباید شوخی کرد، تکنولوژی این شرکت واقعا مال حتی چند دهه بعد هستش، تولید ماشینی بدون گیربکس مگه کار هر کسی هستش؟ حذف گیربکس باعث ازبین رفتن اتلاف انرژی در راه موتور به گیربکس و سپس به چرخ ها میشود، در ثانی تاخیر تعویض دنده دیگر معنی نخواهد داشت

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. mojtabaaston

      ۱۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (232 ديدگاه)

      حرفت درست و سنجیده است اما
      نه در مورد کوئینزگ

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Monster_alm

      ۱۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1116 ديدگاه)

      یعنی واقعا با توهین به بزرگی مثل کوئینگ زگ کلا دنیای تکنولوژی و خودرو بردی زیر سوال.
      سوال من اینه هنر اینه که از یک موتور 16 سیلندری و 60 تا توربو شارژر به اون سرعت برسی یا با موتور 8 سیلندر؟؟؟ اونم توی یک کارگاه کوچیک.
      فکر نمیکنم شما کوئینگ زگ سوار شده باشی و بعد یک سوال انداخته باشیش توی پارکینگ که با این اطمینان همچین اثر هنری رو انکار کنی.!!!
      اتفاقا من شق القمری توی بوگاتی نمیبینم اگر به بشکه هم همچین موتوری وصل کنی 400 تا که هیچی دیوار صوت هم میشکنه واست.
      خودرویی که توی پیست هم رکوردش ضعیف تر از خودرو هایی هست که یک دهمش قیمت دارن…
      به هرحال بوگاتی شرکت بزرگی هست زیر مجوعه فولکس و آلمانیاست ولی واقعا در حد بوگاتی ویرون در حد کوئینگ زگ وان نبود.
      مطمئنا باز هم نخواهد بود حتی با شیرون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۱۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        دوست گرامی من فکر میکنم کوئینگرگ در حد ادعاهایی که داره نیست. تنها بردی که از کوئینگزگ در ذهنم مونده فیلم نید فور اسپید هستش.

        تا حالا نه رکورد نوربرگ رینگی داشته نه به سرعت بالای 400 کیلومتر رسیده نه در درگ معروفی برنده شده. در حالی که ادعای شتاب و سرعت بوگاتی چندین بار تا الان ثابت شده. خودرویی که 10 سال در اوج بود. حتی همین الان هم میتونه پی وان و لافراری ( اگر درگ rolling start نباشه یعنی از 0 شروع کنن) و پورشه 918 ( اگر مسافت بیشتر از 500 متر باشه ) رو شکست بده.
        خودرویی که موتورش پلمپ شده. چون خراب نمیشه.
        علت کواد توربو و حجم زیاد موتورش فشار کم بر پیشرانه و کیفیت بالا و ماندگاری و دوام عالی هست.
        خودرویی که بهترین چرم و سیستم صوتی دنیا در حد رولزرویس و مایباخ رو داره.
        .
        .
        من کوئینزخ رو دوستش دارم. به عنوان یک غول هایپرکار ساز … اما نه رقیبی برای بوگاتی.
        .
        به نطرت یک بشکه میتونه اینطوری باشه ؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۱۶ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          ولی رکورد شتاب 0 تا 300 زده

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۱۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا این شرکت معرکه هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Archi KHAN

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    واقعا فولکس واگن کیمیاگری کرده
    تبدیل یه ورشکسته به بوگاتیِ امروزی …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. GOD BLESS AMERICA

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    تک محصول بودن بوگاتی اشتباهی بزرگ است ، زیرا هزینه ها انقدر بالا خواهد رفت که حتی برای فولکس واگن نیز حفظ این برند منطقی بنظر نخواهد رسید.
    مثلا تولید محصولی در رده سوپر اسپرت در کنار هایپر کار فعلی میتواند آینده این برند را تضمین کند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. میتی

    ۱۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا مقاله ی کاملی بود، چه عکسایی!!!
    آقای سرانجام دمت گرم!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا