تست کالیپر تیتانیومی ترمز بوگاتی

بوگاتی بزرگ‌ترین قطعه‌ی خودرویی ساخته شده با تکنولوژی پرینت سه‌بعدی را که از تیتانیوم ساخته شده معرفی کرده است. این قطعه کالیپر ترمز جدید شیرون می‌باشد.


فرانسوی‌ها در حال توسعه‌ی کالیپر ترمز جدیدی برای این هایپرکار بوده‌اند و فولکس‌واگن که شرکت مادر بوگاتی است ویدئویی از تست دوام این قطعه را منتشر کرده است.

Bugatti Chiron
از آنجایی که شیرون به راحتی از مرز سرعت 400 کیلومتر در ساعت عبور می‌کند بنابراین تمامی قطعات بکار رفته در این خودرو باید تحت شدیدترین و سخت‌ترین شرایط قرار بگیرند چراکه شیرون یک خودروی معمولی نیست. بوگاتی در خلال تست‌های اخیر خود از یک دستگاه برای شبیه‌سازی سرعت و نیروهای ترمز شیرون از سرعت 375 کیلومتر در ساعت کرده است. اگرچه رنگ نارنجی دیسک ترمز نشان دهنده‌ی دمای فراتر از 1000 درجه‌ی سانتی‌گراد می‌باشد اما کالیپر ترمز تیتانیومی بدون هیچ‌گونه مشکلی عمل می‌کند.


کالیپر ترمز جدید بوگاتی دارای 8 پیستون بوده و قطر 16 اینچی و وزن 2.9 کیلوگرمی دارد که 40 درصد سبک‌تر از نمونه‌ی فعلی مورداستفاده در شیرون می‌باشد. این قطعه می‌تواند در برابر 125 کیلوگرم نیرو در هر میلی‌متر مربع دوام بیاورد.

برای ساخت این کالیپر ترمز از 4 لیزر 400 واتی استفاده شده و در طی بیش از 45 ساعت بیش از 2213 لایه از پودر تیتانیوم بکار رفته است. بوگاتی نگفته که چه زمانی از این قطعه در بوگاتی استفاده خواهد کرد و همچنین اعلام نکرده آیا این کالیپر ترمز به‌صورت استاندارد روی خودرو نصب خواهد شد یا اینکه به‌صورت آپشن در دسترس خواهد بود.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

14 دیدگاه

  1. David
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    قضیه پرینت سه بعدی رو کسی میتونه توضیح بده ممنون میشم

    پاسخ
  2. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1780 دیدگاه) ,

    فارغ التحصیلان کدوم دانشکده هستند که میتوانند دست به ساخت چنین قطعه ای با این آلیاژ بزنند و یک توپ آهنین (( بوگاتی )) را در چنین سرعتی به صفر برسونند .
    اگر تو هر ضمینه ای از صنعت بیان این مهندسان را استخدام کنند حتی با بالاترین حقوق ، به شما قول میدم کمتر از یکسال صنعت مرده کشور ، زنده میشه .

    پاسخ
    1. M
      سوابق: (2006 دیدگاه) ,

      شکی درش نیست که متخصصای بوگاتی از بهترین ها جهانن !
      ولی اگه میخوای عظمت کارشونو بیان کنی نباید از اون توپ آهنی که اشاره به وزنش داره استفاده میکردی !
      چون هرچقدر سنگین تر باشه راحت تر متوقف میشه و این اتفاقا کارشونو راحت میکنه

      پاسخ
      1. Ferrari
        سوابق: (1321 دیدگاه) ,

        کی گفته جسم سنگینتر سریعتر متوقف میشه؟؟ همونطور که جسم سنگین درمقابل شتابگیری مقاومت میکنه درمقابل ترمز گیری (رسیدن به حالت سکون ) هم مقاومت میکنه (قانون اول نیوتن) یعنی دیرتر متوقف میشه برای همینه خودروسازان برای کاهش وزن بیشتر از قدرت مونور ارزش قایل میشن.اگه وزن یه ماشین مثلا ۱۴۰۰ کیلوگرمی ۲۰۰کیلو کمتر بشه نتیجش مصرف سوخت کمتر چابکی بیشتر مسافت ترمز گیری کوتاه تر شتاب گیری بهتر و عبور بهتر و ایده ال تر از دایره پیچ درگل همون هندلینگ بهتر اما اگه ۱۴۰۰ کیلوگرم بمونه و مثلا ۲۰۰ اسب به قدرت موتور اضافه بشه جز شتاب گیری بهتر چیز دیگه ای نصب خودرو و رانندش نمیکنه

        پاسخ
        1. M
          سوابق: (2006 دیدگاه) ,

          فراری جان حرف شما از دو جنبه متین
          یکی از طریق فرمول انرزی جنبشی اجسام که هرقدر وزنشون که در فرمول m هست بیشتر باشه انرژی جنبشی اونها بیشتره بنابراین انرژی مورد نیاز برای توقفش هم بیشتره
          دوم این که اجسام تمایل دارن در یک وضعیت ثابت بمونن و هرچقدر جسم سنگین تر باشه این تمایل بیشتره پس به قول خودتون هرچقدر که تمایل بیشتری به شتاب نگرفتن دارن همون قدر هم تمایل به از دست ندادن سرعت و شتاب دارن
          اما یه قضیه دیگه که هست اینه که وقتی وزن یک جسم بیشتر میشه اصطکاکش با زمین بالا میره که این به چند تا عامل بستگی داره
          یک : مساحت لاستیکی که با زمین در تماسه
          دو : جنس لاستیک
          که من با مختصر مطالعه ای که راجع به شیرون داشتم متوجه شدم این دو تا در شیرون طوری هست که اصطکاک خیلی میره بالا یعنی هم جنس خاص لاستیکاش هم سطح تماس زیادشون بازمین
          بنا براین حرفی که شما زدی خیلی جاها میتونم بگم بالای 95 درصد ماشینا از حرفی که شما زدی تبعیت میکنن اما خب بعضی ماشینای خاص با شرایط خاص مثل شیرون هم هستن مطمئن باش اگه ماشینی جز شیرون بود اینو نمیگفتم برعکسشم هست یعنی ماشینایی که زیادی از حرفی که شما زدی تبعیت میکنن مثل مک لارن

      2. Ali
        سوابق: (145 دیدگاه) ,

        ای کاش ماکسول و نیوتن بودن و میدیدن این کامنتو :)))

        پاسخ
        1. Divergence
          سوابق: (76 دیدگاه) ,

          جناب M ، چون که تایر ماشین تقریبا دایره است ، در نتیجه حرکت تایراز نوع rolling یا غلطش است و چون rolling ترکیبی از دو حرکت دورانی و انتقالی است در محل برخورد تایر به زمین تقریبا هیچ نیروی اصطکاکی وجود ندارد و نیروی اصطکاک فقط زمانی روی تایر عمل میکند که ترمز ها قفل کنند یا تایر بکسوات کند. در نتیجه نیروی اصطکاک تاثیر کمی در متوقف کردن ماشین دارد. جهت اطلاعات بیشتر می توانید جلد اول فیزیک هالیدی فصل مربوط به دوران و غلطش را مطالعه کنید

        2. M
          سوابق: (2006 دیدگاه) ,

          جناب Divergence
          همون اصطاک دورانی رو هم که میفرمائید رابطه مستقیمی با وزن داره
          علاوه بر اون لاستیک هایی که قراره به سرعت های بالای 400 برسه رو هم انعطاف پذیر تر میکنن که همین مهم ترین عامل در افزایش نیروی اصطکاک دورانیه (این که لاستیک منعطف باشه)
          ممنون از پیشنهادتون

      3. Ferrari
        سوابق: (1321 دیدگاه) ,

        با شما موافق نیستم دوست عزیز متوجه منظور شما شدم اما شما که نمیتونید برای یک قانون مثال نقض بیارید قانون اول نیوتن نظریه که نیست قانونه.بله جنس تایر و ترکیباتش تاثیر گذاره و مسافت ترمز گیری رو کم میکنه ما این مورد رو در اتومبیلهایی که مختص پیست هستن دیدیم مثل پورشه ۹۱۱ جی تی۲ و ۴۸۸ پیستا اما تایرهای مناسب تنها یک وسیله برای توقف بهتره و هیچوقت تایر نمیتونه تاثیر وزن اتومبیل رو صفر کنه. اگه حرف شما درست باشه امروز شیرون باید قانون نیوتن رو باطل کنه.چون مثال نقضه

        پاسخ
    2. Parsa
      سوابق: (164 دیدگاه) ,

      به شرطی زمینه رو ننویسی ضمینه

      پاسخ
      1. NAVID۰۰۹۸
        سوابق: (1780 دیدگاه) ,

        Parsa عزیز .
        من دلم میخواد غلط املائی داشته باشم .

        چقدر معلم املاء پیدا کرده پدال ، شمارو باید معرفی کرد آموزش و پرورش کشور تا استعدادتون حروم نشه .

        پاسخ
  3. مهندس مکانیک
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    البته این رو نباید فراموش کنیم که دیگه کارهای مهندسی را افراد به عنوان یک مهندس و طراح بر اساس دانش شخصی انجام نمیدن بلکه این قدرت بانکهای اطلاعاتی شرکتهای بزرگ دنیا هست که مهندسان برتر رو به طراحان بزرگ تبدیل می‌کنه
    مثلا در مورد این ترمزها و دیسک‌های اون علم مواد در پیشرفته ترین سطح قرار داره و گاهی اوقات این جور کارها به صورت پروژه هایی بزرگ و کاملا سری به شرکتهای دانش بنیانی دیگر سپرده میشه تا مثلا فقط بتونن آلیاژ یا ماده مورد استفاده در تنها یک بخش از ترمز بدست بیارن و این بانکهای اطلاعاتی شرکت‌هایی مثل فولوکس و بوگاتی و … هست که میلیاردها دلار ارزش دارد …شرکتهای بزرگ وقتی شرکتی دیگر را میخرند در اصل بابت تکنولوژی هایی که در قالب بانک اطلاعات مهندسی وجود داره پول میدن.

    پاسخ
  4. mg
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    چقدر پدال دانشمند داره
    دوستان همتون مهندس مکانیکیک یا همه از دم فیزیک محض خوندید؟؟
    یه بزرگی میگه از ادمایی که دانش اندکی دارند باید دوری کرد جون رو همون یه ذره خیلی تعصب دارند !

    پاسخ
    1. Ferrari
      سوابق: (1321 دیدگاه) ,

      اولا کسی ادعا نکرده دانشمنده دوما همه جای دنیا تو این موارد باهم گفت و گو میکنن نمیدونم اصلا کامنت شما چه ربطی داره.من مهندسی مکانیک میخونم سوما شاید شما هیچی بارت نباشه اما این دلیل نمیشه درمورد دیگران هم همینطوری فکر کنی

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.