دوئل بوگاتی شیرون و کوئنیگ‌زگ رگرا

در ادامهٔ روند برگزاری دور نهم از مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به جذاب‌ترین گروه رقابت‌ها یعنی گروه هایپراسپرت‌ها رسیده‌ایم. گروهی که دوئل‌های آن از ابتدا با جینش جدید رقبا در حال برگزاری است و در دور قبلی نخستین دوئل آن بین پورشه 918 و فراری لافراری برگزار شد. در این دوئل، در زمان نگارش این مطلب، تعداد آراء دو خودرو در نظرسنجی سایت دقیقاً مساوی است؛ بنابراین نظرسنجی تلگرام نقش کاملاً تعیین‌کننده‌ای در مشخص شدن پیروز دوئل دارد. در آن نظرسنجی اما لافراری آراء بیشتری کسب کرده و بنابراین درمجموع هایپرکار ایتالیایی با دریافت 1232 رأی و کسب 52 درصد از کل آراء با اختلافی جزئی پیروز این رقابت جذاب و حساس لقب می‌گیرد درحالی‌که 918 موفق به دریافت 1121 رأی شده است. حال امروز در دومین دوئل گروه هایپراسپرت‌ها شاهد نبردی بسیار جذاب بین دو ابر ماشین خارق‌العاده یعنی بوگاتی شیرون و کوئنیگ‌زگ رگرا خواهیم بود.

پورشه 918

فراری لافراری

مک‌لارن P1

جگوار C-X75

فراری لافراری

؟

مک‌لارن سنا

آستون‌مارتین ولکان

پاگانی هوآیرا

لامبورگینی سنتناریو

؟

؟

هنسی ونوم F5

کوئنیگ‌زگ آگرا

بوگاتی شیرون

کوئنیگ‌زگ رگرا

؟

؟

بوگاتی شیرون

پس‌ازاینکه گروه فولکس‌واگن شرکت بوگاتی را به تملک خود درآورد، تصمیم گرفت با ساخت هایپرکاری از طریق این شرکت فرانسوی رکورد سرعت خودروهای تولیدی دنیا را بشکند. نتیجهٔ چنین کاری بوگاتی ویرون بود که پس از چندین سال توسعه و ساخت پروتوتایپ‌هایی نهایتاً در سال 2005 معرفی شد. این هیولا به یک پیشرانهٔ 8 لیتری شانزده سیلندر با آرایش W شکل مجهز شده بود که 1000 اسب بخار قدرت داشت. سپس چند سال بعد نسخهٔ قوی‌تری از این ویرون با نام سوپراسپرت معرفی گردید که با دستیابی به سرعت 430 کیلومتر در ساعت توانست رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا را بنام خود ثبت کند؛ اما کم‌کم با بالا رفتن سن ویرون، مدعیانی ادعای شکستن رکورد سرعت آن‌را مطرح کردند. به همین دلیل وقت معرفی جانشین ویرون رسیده بود تا تمامی این ادعاها را سرکوب کند. این خودرو که شیرون نام گرفته، برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2016 رونمایی گردید. این شاهکار مهندسی و تکنولوژی، جانشین خَلَفی برای ویرون است و قصد دارد رکورد سرعت پدر خود را بهبود بخشد. شیرون اما از همان نیروگاه 8 لیتری W16 خارق‌العادهٔ ویرون با چهار توربوشارژر استفاده می‌کند که با ایجاد تغییراتی قدرتش به رقم ویرانگر 1500 اسب بخار و گشتاورش به عدد خردکنندهٔ 1600 نیوتن متر رسیده است. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا کرده و شیرون را قادر می‌سازد ظرف تنها 2.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. حداکثر سرعت این اعجوبه اما روی 420 کیلومتر در ساعت محدود شده ولی قطعاً توانایی دستیابی به سرعت‌های بالاتری را دارد به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود بتواند به‌زودی رکورد سرعت 460 کیلومتر در ساعت را به ثبت برساند. از شیرون تنها 500 دستگاه ساخته خواهد شد که هرکدام 3 میلیون دلار قیمت دارند.

کوئنیگ‌زگ رگرا

پس از معرفی سه هایپرکار هیبریدی توسط مک‌لارن، پورشه و فراری، شرکت سوئدی کوئنیگ‌زگ هم تصمیم به ساخت چنین خودرویی گرفت. این هایپرکار که رگِرا نام گرفت، برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2015 رونمایی شد. رگرا را می‌توان به‌نوعی جایگزینی برای مدل آگرا دانست. کوئنیگ‌زگ اعلام کرده که از این هایپرکار هیبریدی فقط 80 دستگاه ساخته خواهد شد که هریک قیمتی در حدود 2 میلیون دلار داشته و تا مارس 2016 تعداد 40 دستگاه آن‌ها فروخته شدند. رگرا هم مانند سلفش آگرا، از یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 توئین توربوی بنزینی استفاده می‌کند که به‌تنهایی 1100 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار این موتور درون‌سوز، سه موتور الکتریکی هم قرار گرفته است که یکی از آن‌ها به‌عنوان استارت، ژنراتور و پُرکنندهٔ خلأ گشتاور موتور بنزینی عمل می‌کند درحالی‌که دو موتور دیگر هرکدام در یکی از چرخ‌های عقب نصب شده‌اند. موتور الکتریکی اول که بر روی میل‌لنگ عمل می‌کند، 215 اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که دو موتور الکتریکی نصب‌شده در چرخ‌های عقب هریک 245 اسب بخار قدرت دارند؛ بنابراین مجموع قدرت این سه موتور الکتریکی 700 اسب بخار است اما خروجی نهایی و کلی این قوای محرکهٔ هیبریدی که به چرخ‌های عقب می‌رسد 1500 اسب بخار قدرت و گشتاور ویرانگری برابر با 2000 نیوتن متر است. موتورهای الکتریکی رگرا توسط یک پک باطری لیتیوم یون 4.5 کیلووات ساعتی آب‌خنک با وزن 75 کیلوگرم تغذیه می‌شوند که توسط شرکت ریماک ساخته شده‌اند. انتقال این نیروی عظیم نیز توسط یک گیربکس منحصربه‌فرد تک سرعته اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند که کوئنیگ‌زگ آن‌را Direct Drive می‌نامد و ابداع این شرکت است. طبق اعلام کوئنیگ‌زگ، این غول هیبریدی می‌تواند ظرف تنها 2.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز روی 410 کیلومتر در ساعت به‌صورت الکترونیکی محدود شده است.

 

 مشخصات فنی

بوگاتی شیرون

کوئنیگ‌زگ رگرا

ترکیب موتور وسط موتور وسط
پیشرانهٔ بنزینی 8 لیتری W16 5 لیتری V8
تنفس چهار توربو توئین توربو
موتور الکتریکی 3 عدد
قدرت موتور بنزینی 1500 اسب بخار 1100 اسب بخار
گشتاور موتور بنزینی 1600 نیوتن متر 1280 نیوتن متر
قدرت موتور الکتریکی 700 اسب بخار
مجموع قدرت 1500 اسب بخار 1500 اسب بخار
مجموع گشتاور 1600 نیوتن متر 2000 نیوتن متر
باطری 4.5 کیلووات ساعت
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 1 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ عقب
شتاب صفر تا صد 2.4 ثانیه 2.7 ثانیه
شتاب صفر تا دویست 6.0 ثانیه 6.6 ثانیه
شتاب صفر تا سیصد 13.3 ثانیه 12.1 ثانیه
مسافت 400 متر 9.3 ثانیه 9.7 ثانیه
حداکثر سرعت 420 کیلومتر/ساعت 410 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 23 لیتر (ترکیبی) 14 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 100 لیتر 82 لیتر
طول 4.56 متر 4.56 متر
فاصلهٔ محوری 2.71 متر 2.66 متر
وزن 1995 کیلوگرم 1620 کیلوگرم
نسبت قدرت به وزن 750 اسب بخار/تن 925 اسب بخار/تن
قیمت پایه 3 میلیون دلار 2 میلیون دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

99 دیدگاه

    1. Meysam
      سوابق: (183 دیدگاه) ,

      شیرون داره حذف میشه!!!!
      چه شود???
      ماشالا رگرا

      پاسخ
    2. mg
      سوابق: (586 دیدگاه) ,

      خداوکیلی رگرا همه جوره سر تره بوگاتی حتی به agera rsهم نخورد چه برسه به این هیولا!!!!!!!!!!!!!

      پاسخ
      1. akrh78
        سوابق: (299 دیدگاه) ,

        با چه سندی میگی هیولا؟ تا حالا هیچ تست و بررسی نشده رگرا. فقط ملت دارن با جدول و 4تا عدد قضاوت میکنن
        من همیشه کونیگزگ رو تحسین کردم ولی در مقابل بوگاتی کم میاره. البته رورا هنوز برا من اثبات نشده چون هنوز یه مشت عدد هست نه نتیجه تست

        پاسخ
        1. Ali Keyhani
          سوابق: (450 دیدگاه) ,

          وقتی آگرا آر اس الان سریع ترین خودروی دنیاست چجوری میشه گفت که جلوی بوگاتی کم اورده؟
          رگرا تست نشده چون لزومی به تست این ماشین نیس چون الان رکورد سرعت دست کونیگ زگه با یک مدل پایین تر از رگرا،اگه خودروی تونست رکورد سرعت از کونیک آگرا بگیره،اونوقت مطمئن باش رگرا میاد که عنوانشو پس بگیره.

    3. mg
      سوابق: (586 دیدگاه) ,

      پدال خدایی در حق رگرا ظلم کردی چند مورد اشتباهه

      پاسخ
      1. عرفان
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        واقعا سرعت رگرا بیشتره ظلم شده به رگرا

        پاسخ
  1. Kian70
    سوابق: (107 دیدگاه) ,

    فقط بوگاتی
    حتما بخریدا ، ضرر میکنین اگر نخرید
    من که راضی ام ازش

    پاسخ
  2. parsa
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    سلام
    به بوگاتی شیرون رای میدم چون صندوق عقب بزرگتری داره ;-))))))))

    پاسخ
  3. Godfather
    سوابق: (690 دیدگاه) ,

    صد در صد رگرا بوگاتی هرچقدرم غول باشه به کوئینگزگ نخواهد رسید.

    پاسخ
  4. امین
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    اینا رو فینال باید بهم میزدی نه اینجا .

    پاسخ
  5. علی
    سوابق: (218 دیدگاه) ,

    بدبختی طول جفتشونم یکیه!!!!! آخه اینجوری یه نفر نمیتونه انتخاب کنه فکر کنم طرف بد جوری به مشکل خورد!!!!

    پاسخ
  6. ممّد
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    ادم مشخصاتو میخونه ارضا میشه اصلا :))))

    پاسخ
    1. doubt
      سوابق: (127 دیدگاه) ,

      فک کن سوارش بشی دیگه چی میشه. احتمالا دریچه های جدیدی از ارضا شدن پیش روت قرار میگیره.

      پاسخ
  7. Ali Keyhani
    سوابق: (450 دیدگاه) ,

    هر دوتا فوق العاده هستن،انتخاب سخته،ولی من رگرا رو بیشتر دوست دارم بهش رای میدم با احترام به طرفداران بوگاتی

    پاسخ
  8. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1976 دیدگاه) ,

    خییییییییییییییلی سخته انتخاب یکی از این دو بزرگوار
    خدا کنه هیچ موقع بین این دو راهی قرار نگیرین .

    پاسخ
  9. فرزاد
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    داشبورد و دیزاین داخلی بوگاتی خوشکل تره ….با توجه به متن ها و مقالاتی که در مورد این دو ماشین خوندم ..‌..موتور بوگاتی کلا برای سرعت بالا طراحی شده و پایداری زیادی داره و خراب شدنش با خداست ….اما طرف مقابل از موتور فورد استفاده کرده و موتور رو تحت فشار گذاشته ….مورد بعدی اینه که این ماشین سه موتور الکتریکی داره و گشتاور انی تحویل میدی ولی توربو های شیرون دوزمانه عمل میکنن‌….از نظر موتوری و دیزاینی بوگاتی سر تره …اما رگرا بروز تره بخاطر موتورای الکتریکی

    پاسخ
    1. Saeed Boroomand
      سوابق: (477 دیدگاه) ,

      گیر بکس تک سرعته رگرا ایده خیلی خوبیه که من فکر میکنم توی تعداد خیلی زیادی از ماشین های هیبرید در آینده ببینیمش.

      پاسخ
  10. فرهاد كرمستجی
    سوابق: (253 دیدگاه) ,

    آقا بواقعا پی وان حذف شدد؟!!!!

    پاسخ
    1. hosseinbimmer
      سوابق: (104 دیدگاه) ,

      مثل اینکه. یه سری هستن تا اسم لامبو رو میشنون از خود بی خود میشن. آستریون فقط یکی ازش ساخته شده ‌و در حد یک کانسپته. نمیدونم چطوری p1 رو حذف کرد ) 🙂

      پاسخ
      1. Ali Keyhani
        سوابق: (450 دیدگاه) ,

        آره یه ماشین که 375 تا ازش تولید شده،تونسته با ابرخودروهایی مثل لافراری و 918 رقابت کنه،حقش نبود جلوی یک کانسپت حذف شه.

        پاسخ
      2. doubt
        سوابق: (127 دیدگاه) ,

        شاید اشتباه کنم اما فک میکنم تو کشور ما خیلیا تعریفشون از ماشین شاخو اسپرتو هایپرو این چیزا لامبورگینیه. جدیدا البته مازراتیم اضافه شده.
        من خودم البته فن لامبو هستم اما کلی گفتم.

        پاسخ
        1. Godfather
          سوابق: (690 دیدگاه) ,

          دوستان با حذف شدن یا نشدن مکلارن چیزی از ارزش هاش کم نمیشه بلکه نشانه فقر اطلاعات خودرویی بین ایرانیاس که توی جو اسم 4 تا برندن همین و چیز بیشتری نمیدونن حتی از برند محبوبشون.

    1. akrh78
      سوابق: (299 دیدگاه) ,

      اگه یادتون باشه تو پست دوئل هم نوشته بود که چون آستریون یه کانسپت بود که کاملا میتونست همونطوری بره رو خط تولید توی رقابت ها اضافه شده. واقها همهمینطور بود. جدول رو هم برگردین مرور کنین میفهمین با توجه به 4در بودنش از p1 کم نیاورد

      پاسخ
  11. ramiiin
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    (659 رای) به (658 رای) تنها رای گیری زندگیم بود که حس کردم واقعا رای م سرنوشت ساز.

    پاسخ
  12. رضا
    سوابق: (88 دیدگاه) ,

    رگرا .چون از لحاظ تکنولوژی به کار رفتش سر تره .ببینید تقریبا با نصف مصرف شیرون همون قدرت همون عملکرد رو داره. منظورم از مصرف سوخت پول بنزینش نیستا بلکه آلایندگی محیطی شه که قطعا رگرا سر تره. و در واقع این ماشین ماشینه ایندس. شیرون سنتی جلو رفته که به نظرم میتونست از تکنولوژی های روز مثل هیدروژنی … استفاده کنه.
    قیمتی هم که اختلاف زیادی دارن. و به شخصه برند کونیخ رو با پرستیژتر و خاص تر از ویرون میدونم. اینده قطعا واس پیشرانه های سنتی جایی نداره باید بتونی خودتو وفق بدی

    پاسخ
    1. doubt
      سوابق: (127 دیدگاه) ,

      داستان چیه. کل کل شده تو کامنتا که همرو پاک کردید

      پاسخ
  13. Sepanta
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    از من عاشق تر لامبورگینی پیدا نمیشه اما منم میگم آستریون حق نبود ببره
    من بهش رای دادم اما فکر نمیکردم ببره
    چون فقط یه کانسپته ولی حالا عذاب وجدان گرفتم
    که بهش رای دادم!!

    پاسخ
  14. Sepanta
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    در اینجا بوگاتی مشخصات فنی بهتری داشت
    اما یک حس عمیق از اعماق وجودم اجازه نداد بهش رای بدم!
    بوگاتی ببخشید
    زیبایی رگرا اون چیزیه که دوسش دارم

    پاسخ
  15. Amir.k
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    واقعا رگرا از نظر من بعد لافراری زیباترین ماشین دنیاست.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.