بوگاتی

ریماک و بوگاتی رسماً به هم پیوستند

پس از ماه‌ها شایعه و گمانه‌زنی، پورشه رسماً اعلام کرده که بوگاتی و ریماک به هم پیوسته‌اند. به‌عنوان بخشی از این معامله، دو شرکت در حال تشکیل جوینت ونچر جدیدی هستند که با نام بوگاتی-ریماک شناخته می‌شود. مقر این شرکت در زاگرب در کرواسی بوده و قرار است در سه‌ماههٔ پایانی امسال تأسیس شود. این اتحاد توسط ریماک کنترل خواهد شد زیرا ۵۵ درصد از جوینت ونچر را در اختیار دارد. ۴۵ درصد سهام باقیمانده نیز در اختیار پورشه است که ۲۴ درصد از سهام ریماک را هم در اختیار دارد.

در ابتدا چیز زیادی تغییر نخواهد کرد زیرا بوگاتی به تولید شیرون ادامه می‌دهد و ریماک هم نِوِرا را به بازار عرضه خواهد کرد اما محصولاتی برای بوگاتی که به‌طور مشترک توسعه پیدا می‌کنند برای بلندمدت برنامه‌ریزی شده‌اند. گفته می‌شود در این اتحاد، بوگاتی نقش فرمان‌بردار را خواهد داشت زیرا «مت ریماک» مدیرعامل شرکت مشترک جدید خواهد بود. پورشه نیز قرار است به‌عنوان یک شریک استراتژیک، نقشی اساسی داشته باشد و مدیرعامل این شرکت «اولیور بلوم» عضو هیئت نظارت بوگاتی-ریماک خواهد شد.

مت ریماک در بیانیه‌ای دراین‌باره گفته است:

بوگاتی و ریماک شرکایی عالی برای یکدیگر هستند. ما خود را به‌عنوان یک پیشگام در زمینهٔ تکنولوژی الکتریکی تثبیت کرده‌ایم درحالی‌که بوگاتی بیش از یک قرن تجربه در زمینهٔ تولید خودروهای رده بالا دارد و سنت برجسته‌ای را به همراه می‌آورد که عملاً در تاریخ صنعت خودرو بی‌نظیر است. ما باهم دانش، تکنولوژی و دارایی‌های خود را با هدف ایجاد پروژه‌های بسیار خاص در آینده جمع خواهیم کرد

از سوی دیگر، خود ریماک در حال تقسیم به دو شرکت به نام‌های ریماک گروپ و ریماک تکنولوژی است. ریماک گروپ فعالیت بزرگ‌تری دارد اما ریماک تکنولوژی که به‌طور کامل متعلق به ریماک گروپ خواهد بود، روی توسعه، تولید و تأمین سیستم‌های باطری، قوای محرکه و دیگر قطعات الکتریکی تمرکز خواهد داشت. جالب اینجا است که هیوندای ۱۲ درصد سهام خود در ریماک را حفظ خواهد کرد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. Philipp

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (566 ديدگاه)

    جالب اینه خود فولکس اقدام نمی کنه
    مسائل رو به پورشه دایورت می کنه

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
    1. Angus_812

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (100 ديدگاه)

      حرفت خیلی بچگانس
      وقتی مالک بوگاتی پورشه‌س دیگه فولکس چه دلیلی داره بیاد
      فولکس نقش شرکت سرمایه گذار و هدایت کننده رو داره نه که همه چی بخواد زیر نظرش باشه

      موافقم ۴
      مخالفم ۴
      1. محمد

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (164 ديدگاه)

        میتونید پاسختونو محترمانه تر بیان کنید. “حرفت خیلی بچگانس”
        شاید بنده خدا اطلاعاتش محدود باشه.

        موافقم ۶
        مخالفم ۰
      2. Philipp

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (566 ديدگاه)

        وقتی قراره که شرکت جدیدی اضافه بشه باید پول پرداخت بشه
        پورشه هم از خودش انقدر پول نداره
        باید به فولکس بگه
        و در نهایت فولکسه که پولو پرداخت می کنه

        موافقم ۲
        مخالفم ۱
    2. Bayerische Motoren Werke

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (933 ديدگاه)

      Porsche‌ نقش پدرخوانده رو داره در VW

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
      1. حسین

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (44 ديدگاه)

        طوفانی در هایپر کار ها در حال رخ دادنه
        پورش ، ریماک و بوگاتی !!!
        قیامت داره نزدیک میشه راست میگنا !
        این سه تا غول هر کدوم برا خودشون یه دنیایی هستن! ترکیبشون چه ها که نمیکند
        البته امیدوارم حاصلش بهترین ها باشه
        هر چند که از فرمان بردار بودن بوگاتی
        نا امید شدم.
        بوگاتی اصالت و مهندسیش حتی از فراری هم بیشتره و نباید اینطوری باهاش رفتار
        بشه
        ولی امیدوارم که در عمل همکاریشون
        در کنار هم دیگه و دوستانه باشه
        تا این ترکیب رو اون طور که باید پیش ببرن
        قراره از این به بعد شاهد
        خودرو های انقلابی باشیم
        ریماک با تکنولوژی فوق العادش
        پورش با مهارت،تجربه، مهندسی و مدیریت عالیش
        و بوگاتی با اصالت و مهندسی بی نظیرش
        امیدوارم بترکونن😎😎❤

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    3. akrh78

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1009 ديدگاه)

      شاید فولکس مدیریت بوگاتی رو داده به پورشه
      همونطور که لامبورگینی و بنتلی زیر نظر ائودی هستن
      و دوکاتی زیر نظر لامبورگینی

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. مهدی

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (180 ديدگاه)

    فکر نمیکردم پورشه اجازه بده کنترل دست ریماک باشه بااینکه پورشه ۲۴ درصد ریماک رو داره ولی فکر میکردم از این فرصت برای بالابردن سهام مستقیم خودش استفاده بکنه حالا انشالا که خیره و پیوندشون مبارک!

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  3. (JONATHAN (TESLA

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (228 ديدگاه)

    ظاهراً توسعه سخت تر اون چه بوده که پورشه و فلکس فکر میکردند .
    نام بوگاتی در مقابل تکنولوژی الکتریکی ریماک
    انتظار بهتر از این هم نمی‌رفت

    موافقم ۵
    مخالفم ۳
    1. Silent

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (261 ديدگاه)

      می شه ساعت ها روش انالیز کرد! عتیقه های پر سر صدا به پایان راه رسیدن! اتفاقا دیروز در مورد پست پروجکت وان و استون خواستم بگم در قیاس با همین ریمااک انگار از گذشته اوومدن… ماشین هایی که برای پر کردن ردلاین ساخته شدن ولی طبق اعداد اعلامی روی کاغذ شانسی ندارن. روندی که قابل پیش بینی بود. ((تیتر میزدین یک نوپا از کرواسی بوگاتی رو بلعید)) شرط بندی رو اسب بازنده

      موافقم ۲
      مخالفم ۶
      1. SF90 STRADALE

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (3317 ديدگاه)

        حرفات خیلی باحالن _ همینطور ادامه بده 😂😂

        موافقم ۶
        مخالفم ۲
        1. Silent

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (261 ديدگاه)

          مدیرعامل همین شرکت هایی که فن شین (بدون دیتا!) هم اوایل باحال می دیدن همه چیو … اما اوون چیزی که باحال تره حال روز الان شونه😂😎 مطمین باش راضی هستن برگردن ۱۰ سال پیش کل TESLA رو بخرن این روزا رو نبینن😁

          موافقم ۱
          مخالفم ۵
        2. Amirreza

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2230 ديدگاه)

          جوابتو نمیدم چون صدای سشوار از من بلندتره و صدامو نمیشنوی ، ایلان ماسک با صدای سشوار میخواد همرو چشم و گوششون رو ببنده ، موفق باشه و موفق باشی

          موافقم ۴
          مخالفم ۱
        3. R@m!n

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1316 ديدگاه)

          بخدا جوابشو ندین میره ها. طرف تروله ول کن داداش

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
      2. rezars pc

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (380 ديدگاه)

        میکرفون دست تو یعنی اتم دست داعش
        پس بهترره این میکرفون بمونه دست صابش

        موافقم ۳
        مخالفم ۲
      3. محمد امین

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1101 ديدگاه)

        پسر جان ، پیشرفته ترین دستگاهای که بشر ساخته در این ابعاد ماشین فورمول یک ، هست ، و پراژکت وان هم به نوعی یه ماشین فورمول یک هست ، چه طور میگی ریماک از این ها بهتره ، باور کن یک دور نوربرگ رو با ۳۰ ثانیه اختلاف از ریماک میره، ریماک نورا شاید یک هزارم پراژکت وان تکنولوری نداشته باشه، اتفاقا در خط مستقیم هم سریع تره

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
        1. امین

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (281 ديدگاه)

          سلطان وان خودش به قدرت باطری این پرفورمنسو اراعه میده بدون باطری هیچی نیست تقریبا میشه گفت خدافس درون سوز روزی که یه سدان ۲.۱ و ۹.۲ زد فاتحه هر چی سوپر اسپورت و هایپر اسپورت ۲.۵ و ۲.۸ و ۱۰ ثانیه ای خونده شد

          موافقم ۰
          مخالفم ۲
        2. محمد امین

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1101 ديدگاه)

          امین جون ،سلطان یه موتور ۱.۶ لیتری داره که ۸۰ درصد قدرت رو حدودا اون تولید میکنه ، واقعا شمایی که چشمتون رو روی عظمت درون سوز ها و تاریخ درخشانشون می‌بندید رو سخت میتونم درک کنم ، حداقل‌ الکتریکی دوست داری ، چرا هیت میدی
          الکتریکی ها یه مومل برای بنزینی ها هستند و بنزینی ها یه مکمل برای الکتریکی ، جایی که برق نیست موتور برق برق میسازه و جایی که سوخت نیست با برق حمل نقل رخ میده
          رابطه ی مکملی وجود داره اینجا

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
        3. Amirreza

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2230 ديدگاه)

          سلطان وان تکنولوژیش برا هیچ کدوم از ما قابل درک نیست پس وقتی نمیتونیم چیزیو درک کنیم نظر الکی ندیم

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
      4. Philipp

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (566 ديدگاه)

        نمیدونی که پراجکت وان خودش به تعداد ریمک موتور الکتریکی داره و هنوز قدرت موتور های الکتریکیش به صورت رسمی اعلام نشده

        میای هیتش می کنی جناب تسلا ابرفن؟

        موافقم ۲
        مخالفم ۱
      5. Amirreza

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2230 ديدگاه)

        اگه جدید بودن یعنی صدای سشوار با متریال افتضاح و یه مدیر عاملی که تو حالت نرمال نیست پس من ترجیح میدم تو عصر حجر زندگی کنم تا تو زمانی که یه شرکت فقط از ماشین سازی ساختن ماشین مخصوص درگ رو یاد گرفته

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
        1. Silent

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (261 ديدگاه)

          یعنی کامنتایی که در مورد پروجکت وان و استون بوود معلومه چقدر از برنداتون شناخت دارید! فن م فن آره فن آشپزخونه اید 😂. سیستم تعلیق و گشتاور و گیربکس ۸ سرعته و اتوماتیک از هم تشخیص بدین بعد! بپرسی موتور ماشین کجا ست و چرا؟ چون اوون بنزه و گوشه چراغ ش تیزه پس خوبه باشه 😂 تهی از شناخت…
          پروجکت وان: ۸ سرعته اتوماتیک چهار چرخ محرک شتاب اعلامی ۰ تا ۱۰۰ ۲.۷ و ۰ تا ۲۰۰ کمتر از ۶ سقف سرعت ۲۱۷ تا
          استون: ۷ سرعته سیکونتال محور جلو ۰ تا ۱۰۰ ۲.۵
          بد نیست بدونی بوگاتی شیرون پیور اسپورت ۱۴۷۹ hp و شتاب ۲.۳ و ۱.۴ مایل رو ۹.۳ زده! استون ۱۱۶۰ hp و پروجکت کمی بیش از ۱۰۰۰ hp هست پس بین پروجکت و استون اگه یکی هم دست بالا رو داشته باشه استون هست به خاطر سقف ۲۵۰ mph نسبت به ۲۱۷ تایی پروجکت.
          ریماک الکتریکی: تک سرعته اتوماتیک و چهارچرخ محرک ۰ تا ۱۰۰ ۱.۹ و ۱.۴ مایل ۸.۷ داریم با ۱۹۰۰hp و وزن بسیار بیشتر
          مطمین باش اگرر این دو ماشین چیزی توو چنته داشتن رونمایی شون در حد ریماااک می بود نه اینگونه مبهم! کل نت و زیر و روو کن چیزی در مورد اعدادشون نیست!
          چیزی که اعتبار داشته باشه مثل پلید از ۶ ماه پیش مشخصاتش همگانی می شد.😎

          موافقم ۰
          مخالفم ۳
        2. Silent

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (261 ديدگاه)

          جواب و دادم رفت برا تایید که چاپ نشه بدرود… توو همون درگ متواتسون با sf90 و ریماک ببین گیربکس۸ سرعته معیوب فراری چه ریپیی داره می زنه در برابر تک سرعته ریمااک! فعلا که بوگاتی اوومد زیر سایه سشوارسازی که توسط TESLA تاسیس شد کمتر از یک دهه😂

          موافقم ۰
          مخالفم ۳
        3. Philipp

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (566 ديدگاه)

          جناب ساکت که اتفاقا حرف هم زیاد میزنی

          صفر تا صد ماشین های پیست رو با درگر ها مقایسه نمی کنن
          و تنها نکته بی اهمیت در مقایسه خودروهای پیست حداکثر سرعت هست اینم بدون
          درضمن پراجکت وان مثبت ۱۲۰۰ اسب قدرت داره نه مثبت ۱۰۰۰

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
        4. Amirreza

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2230 ديدگاه)

          پروجکت وان ۱۲۰۰ اسب داره با تکنولوژی فرمول یک که یعنی تو پیست بوگاتیو قورت میده و حتی میتونه رقیب ۹۱۹ باشه، فرق گیربکس و موتورم که گفتین ، متاسفانه بهم اطلاع دادن که تو کل جهان هسای فقط شما فرق هارو متوجه میشین ، بعدشم من همین حالا گفتم که اگر ماشین ساختن به شتاب توی خط مستقیمه اون خودروسازی به درد لای جرز میخوره ، تو همین حالا موتور شیرون رو بزار روی تویوتا جی تی ، ببین از همه سریعتر میره ، بعدشم این یه چیز طبیعیه که خودروهای الکتریکی در مسافت های کوتاه سریعتر از بنزینیا باشن چون گشتاور آنی ندارن و از یه دور خاصی اون گشتاور در دسترسه ، ولی همون ماشین بنزینی که تو چهارصد متر از رقیب برقیش میبازه تو ۸۰۰ متر و مسافت های بیشتر میتونه ازش فاصله زیادی بگیره ، بعدشم اگر شما یه سری به هر سایتی بزنی مشخصاتو بیست بار نوشته که ۱.۶ لیتری توربو شارژ با تکنولوژی فرمول یک مرسدس ، که ۶ سیلندر و موتور الکتریکی داره که روی هم ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنه و قیمتش ۲.۷۳ میلیون دلاره

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
        5. Amirreza

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2230 ديدگاه)

          شما به چه حقی به گیربکس فراری میگی معیوب ؟ اصلا این دوتا رقیب همن ؟ هم قیمت همن ؟

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
  4. zeg

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (128 ديدگاه)

    ببین چقدر در برابر کوئنیگ زگ احساس ضعف کردند که رفتند و دوتایی متحد شدند
    ولی صدتایی هم جلوی کوئنیگ زگ حرفی برای گفتن ندارند
    برتری بوگاتی! برتری ریماک! برتری بوگاتی ریماک! زهی خیال باطل

    موافقم ۱
    مخالفم ۳
    1. Angus_812

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (100 ديدگاه)

      داش تو کوینگ زگ فن هستی دلیل نمیشه همه چی رو با معیار خودت بسنجی
      بنظر تو کم اوردن چیه؟
      وقتی مدیر شرکت میاد میگه بی دلیله دیگه حرف از این‌بالاتر میخوای؟؟؟
      رکورد سرعت دیگه دورش تموم شده چون دیگه مثله قدیم همه تو مسیر صاف مسابقه نمیدن
      بلکه شده پیست و پرفومنس

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
      1. Philipp

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (566 ديدگاه)

        که البته نه ریمک و نه بوگاتی تا حالا اصلا حساسیتشون روی پیست نبوده

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. rezars pc

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (380 ديدگاه)

      سعید زشته بس کن

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. Saeed

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (757 ديدگاه)

        @rezars pc
        منو چیکار داری؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. RezaRs

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1553 ديدگاه)

          هع ببخشید سعید جان فک کردم این یه سعیدی دیگه است نه تو نمیشناسیش همکلاسیمه

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    3. Amirreza

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2230 ديدگاه)

      خیلی چیزی که جالبه اینه که این سه تا که در واقع رقیب همدیگن ، تکنولوژی موتور سه تاشون با هم فرق داره ، یکی برق ، یکی هیبرید ، یکی بنزین

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  5. porsche

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (613 ديدگاه)

    ریماک میخواد پورشه رو گول بزنه

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  6. محمد مختاری آذر

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (815 ديدگاه)

    شاید موفق بشند ولی نباید اصالت و تجربه بوگاتی از بین برود

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. Amirreza

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2230 ديدگاه)

    ریماک زیر دست پورشه و فولکس بدون شک انقلابی تو دنیای هایپر کارها انجام میده یعنی همون کاری که بوگاتی سال ۲۰۰۶ انجام داد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. Swedish arrogant tiger

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1554 ديدگاه)

    حس میکنم زیاد باهم اشتراک ندارن، یکی الکتریکی، یکی از بزرگترین در نسوز های حال حاضر با ۱۶ تا سیلندر!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Reza Waffen SS

      ۱۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2740 ديدگاه)

      خوب همون بزرگترین درون‌سوز قراره بشه بهترین الکتریکی دنیا

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  9. مهدی

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (942 ديدگاه)

    ریماک که فعلا یه شرکت کوچک و ضعیف است از نظر فنی مهندسی… تا ببینیم با تزریق تکنولوژی در آینده چه اتفاقی واسش میفته

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. HamiD

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1643 ديدگاه)

    یه کامنت خوب تو این پست ندیدم!!!
    نمیدونم چطور یه عده چشمشون رو روی گذشته درخشان خودرو های درون سوز میبندن و نمیدونم چطور ی عده مزیت های خودرو های برقی رو نمیبینن
    آقا خودروی برقی که فقط تسلا نیس … اگرچه خودم خودرو های برقی رو اونقدر جذاب نمیبینم که بخوام ازشون لذت ببرم اما مثلا برای تاکسی ها ، اتوبوس ها و … برقی ها خیلی مناسب اند و آلودگی کمتری دارن… همچنین برای کسانی که فقط میخوان ی ماشین اقتصادی خوب داشته باشن!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  11. آریا ماشین

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (619 ديدگاه)

    یه بحثی شد بین ماشین های الکتریکی و هیبریدی با تکنولوژی فرمول ۱ که جا داده چند تا چیز بگم
    دوست عزیز قدرت و گشتاور بیشتر به معنای سریع تر بودن در پیست نیست ، این مسئله بار ها و بار ها ثابت شده
    الان شما ماشین فولکس واگن ID.R رو در نظر بگیر که فقط با ۶۸۰ اسب بخار شده دومین خودروی سریع در نوربرگرینگ شده ، چرا؟ چون یه ماشین هست که کاملا طراحی شده برای پیست از وزن کم بگیر تا آیرودینامیک فوق خفن و… در صورتی که اونطرف یه ماشین داریم مثل NEXTEV NIO EP9 که اتفاقا برقی هم هست با قدرت بالای ۱۳۰۰ اسب ولی ۴۰ ثانیه از فولکس کند تره!
    درسته ریماک یه غول واقعیه و در خط مستقیم هیچ بنی بشری حریفش نیس و صد درصد با اختلاف ماشین هایی مثل مرسدس وان و والکری رو شکست میده
    ولی در پیست اوضاع کاملا فرق میکنه و همه چیز جور دیگه ای کار میکنه
    شما فقط به طراحی دو ماشین دقت کنی کاملا قدرت آیرودینامیکی رو متوجه میشی که در ریماک وجود نداره
    و اینکه این ماشین ها وزن بسیار پایینی دارند در صورتی که نسبت قدرت به وزنشون ۱ به ۱ هست ولی ریماک یه ماشین بالای ۲ تن هست

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  12. Reza Waffen SS

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2740 ديدگاه)

    این کار بوگاتی رو تحسین می‌کنم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا