بوگاتی

نگاهی به لاستیک‌های بوگاتی شیرون رکوردشکن

با ادای احترام زیاد به پیشرانه‌ها، سیستم‌های تعلیق، گیربکس‌ها و ترمزها، لاستیک‌ها مهم‌ترین بخش یک خودرو هستند. شما می‌توانید سریع‌ترین و تیزترین خودروی دنیا را داشته باشید اما اگر یک دست لاستیک ارزان‌قیمت و متفرقه استفاده کنید تأثیر بسیار بدی را روی پرفورمنس خودروی خود شاهد خواهید بود. به همین دلیل است که برندهای طراز اول جهانی اهمیت بسیار زیادی به لاستیک‌های خودروهای خود می‌دهند.


زمانی که بوگاتی ویرون عرضه شد، یک دست لاستیک‌های میشلین آن قیمت ۴۲ هزار دلاری داشت که البته این قیمت با رینگ‌ها به ۱۰۰ هزار دلار می‌رسید. لاستیک‌های بوگاتی شیرون به آن اندازه گران نیستند اما هنوز هم بخش مهمی از مهندسی این خودرو را تشکیل می‌دهند. این موضوع به ویژه در خودرویی که از سرعت ۴۸۲ کیلومتر در ساعت عبور می‌کند خود را نشان می‌دهد. استفان الروت مدیر توسعه‌ی بوگاتی در مصاحبه با رسانه‌ها به برخی از جنبه‌های مهندسی لاستیک‌های این هیولا اشاره کرده است.


او می‌گوید دو شرکت فرانسوی میشلین و بوگاتی (مقر این دو شرکت تنها ۶ ساعت باهم فاصله دارد) به لاستیک‌های استاندارد شیرون یک لایه فیبرکربن اضافه کرده تا استحکام بیشتری حاصل شود. سپس این لاستیک‌ها بدون اینکه روی خودرو سوار شوند تست شده‌اند.

الروت گفته است:

ما از چرخ تست هواپیما در شارلوت آمریکا برای اطمینان از اینکه لاستیک در سرعت بالاتر از ۵۰۰ کیلومتر در ساعت مشکلی نخواهد داشت استفاده کردیم. در سرعت‌های بالا شاید ببینید که مشکلی وجود ندارد ولی اگر در سرعت‌های بسیار بالا حرکت کنید احتمالاً معنی محو شدن را خواهید فهمید.

گفته‌های مدیر بوگاتی به گونه‌ای جالب نشان دهنده‌ی محدودیت‌های لاستیک تقویت شده با فیبر کربن است. البته این‌ها تنها برای مزاح گفته نشده‌اند. قطعاً ترکیدن لاستیک خودرو در سرعت بالای ۴۵۰ کیلومتر در ساعت باعث مرگ راننده‌ی بوگاتی یعنی اندی والاس می‌شد؛ بنابراین این دو شرکت تمامی جوانب ایمنی را در نظر گرفتند و سپس اقدام به رکوردشکنی کردند.


الروت ادامه می‌دهد:

شما اول باید نشانه‌های تخریب لاستیک را مشاهده کنید. پیش از آنکه لاستیک به‌طور کامل منفجر شود صدا و لرزش‌هایی رخ خواهد داد.

خوشبختانه شیرون بدون هیچ مشکلی توانست رکورد مشهور خود را ثبت کند.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه

  1. فريد

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (224 ديدگاه)

    مهمترین چالش تو سرعت های خیلی بالا فعلاً همین لاستیکه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. Amir.ferrari

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (131 ديدگاه)

    خبر جدید اینکه عکسای رونمایی خصوصی شیرون سوپر اسپرت لو رفته،چیزی که مشخصه اینه که تو نسخه تولیدی دیگه خبری از دم بلند نیست و با یه طراحی کاملا جدید و تا حدودی شبیه قسمت عقب نسخه تک دستگاهی که تو ژنو ۲۰۱۹ رونمای کرد طرفیم،کسی که این عکس رو منتشر کرده گفته به احتمال زیاد نسخه تولیدی ss شیرون با قدرت بیش از ۱۶۰۰ اسب بخار یعنی با قدرت حدود ۱۸۰۰ اسب بخار واسه نمایشگاه ژنو ۲۰۲۰ رونمایی میشه که از سیستم شاسی و لاستیک های مدل پروتایپ رکورد شکن استفاده میکنه و طراحی به مراتب متفاوت تری نسبت به شیرون معمولی خواهد داشت،چیزی که اشاره کرده اینه که بوگاتی میخواد با نسخه تولیدی رکورد رو با سرعتی بالاتر از رکورد ثبت شده با نسخه پروتایپ ثبت گینس کنه!!! بوگاتی دیده لاستیکاش جواب میدن دیگه هیچی جلودار نیست…اگه بره امریکا رکورد بزنه راحت مرز ۵۰۰ کیلومتر رو رد میکنه…رقبا هم همچنان در حال اعلام اعداد و ارقام تئوری…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. الیور تویست

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (25 ديدگاه)

      داداش الانه که طرفداران کونیک زگ و هنسی پیداشون بشه با ماشیناشون از روت رد شن مواظب باش تورو خدا

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. Behrouz. anzali

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (320 ديدگاه)

      برادر شانش اوردی با این تعریف و تمجید از شیرون سوپر اسپرت امروز طرفداران ماشینهای رقیب با ار پی جی نیومدن سراغت 😂😂😂😂😂
      درود بر شما

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. Khosrow

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1728 ديدگاه)

    کلاه از سر برمیداریم ..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. ایمان

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2517 ديدگاه)

    میشلین و پیرلی بهترین لاستیک سازان دنیا هستن
    بهترین و جدید ترین نوآوری ها و تکنولوژی ها در ساخت لاستیک های این دو شرکت استفاده میشه
    نباید از نقش مهم تایرها در دنیای خودرو چشم پوشی کرد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. بهراد

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (533 ديدگاه)

    آقا بجای این کارا یه سیستم خودران بزارین رو ماشین. هر دوتا صندلیو با پدال ها و فرمان حذف کنین یه تست بدون راننده بگیرین.دیگه نگرانی جانی وجود نداره تا آخر تخت گاز میره ماشین ترکید هم ترکید، نترکید یه رکورد جدید میشه که دفعه دوم با راننده اینکارو انجام بدین.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. عرفان

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (23 ديدگاه)

      خودروی خودران یعنی مرگ خودرو و ماشین بازیو لذت رانندگی

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. بهراد

        ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (533 ديدگاه)

        اینا شیش ماه طول می کشه تا یه طراحی بال عقب و تایر و کالیبراسیون انجام بدن،اگر تو تست اتفاقی برای راننده بیوفته ۶ سال پروژه رو متوقف می کنن و راننده های بعدیم جرات نمی کنن بیان تست کنن.بهتره که یبار از امن بودن خودرو تو نهایت سرعت اطمینان پیدا کنن بعدا راننده جونشو به خطر بندازه

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. Mehrshad

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      😂😂😂😂موافقیم ما. 👍👍

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. آریا ماشین

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (481 ديدگاه)

    الان ما ۳ تا رکورد دار داریم
    فورد جی تی ۲۰۰۶ : سریعترین ماشین تیون شده جهان
    بوگاتی شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰+ : سریعترین ماشین تولیدی جهان
    کونیگ زگ آگرا RS : سریعترین ماشین جهان در کتاب گینس
    شما کدومو قبول دارین؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Sajjad

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1730 ديدگاه)

      هرکدوم در جایگاه خودش قابل قبوله

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  7. نام

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (13 ديدگاه)

    بوگاتی ویرون در زمان خودش هایپرکار خفنتری بود تا شیرون.
    همین باعث شده شیرون دنبال رکورد سرعت بره تا خودشو مطرح کنه
    طرفدارای ویرون : لایک 👍
    طرافدارای شیرون : دیسلایک 👎

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا