آئودیبی ام ومرسدس بنزهفته نامه

سه تفنگدار! نبرد آئودی A5، ب‌ام‌و 420d و مرسدس بنز C250d کوپه

کوپه‌های آلمانی بر بخش لوکس بازار تسلط دارند؛ بنابراین تصمیم گرفته‌ایم این سه تفنگدار آلمانی را رودرروی یکدیگر قرار دهیم. البته هر سهٔ این خودروها از نوع دیزلی هستند و برای اولین بار است که آئودی A5 2.0 TDI، ب‌ام‌و ۴۲۰d و مرسدس بنز C250d کوپه در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند؛ بنابراین در ادامه خواهیم فهمید که نسل دوم آئودی A5 در برابر رقبای اشتوتگارتی و مونیخی چه‌کار خواهد کرد.

audi-a5-coup-2-0-tdi-bmw-420d-coup-mercedes-c-250-d-coup-fotoshowbig-3d1c933e-990120

تبدیل یک سدان متوسط به کوپهٔ دودری زیبا کاری است که این سه برند لوکس آلمانی برای چندین دهه انجام داده‌اند. نسخه‌های کوپه معمولاً طراحی مجزا، تجهیزات بهتر و قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های سدان دارند؛ بنابراین آئودی و ب‌ام‌و به ترتیب ۲۳۰۰ یورو و ۲۸۵۰ یورو بیشتر از یک A4 و سری ۳ قیمت دارند درحالی‌که مرسدس بنز تنها ۷۷۴ یورو قیمت بیشتری از نسخهٔ سدان خود دارد.

diesel-coupes-test-30

A5 با پیشرانهٔ ۲ لیتری دیزلی قانع‌کننده

A5 در بخش زیبایی ظاهری میراث سنگینی را از سلف خود به ارث برده است. در حال حاضر نسل دوم A5 کمی بزرگ‌تر و جادارتر از قبل شده اما به‌طور قابل‌توجهی سبک‌تر از قبل است. کابین آن نیز همان طرح و عملکرد A4 را دارد با تمام مزایا و معایبش. نکات مثبت این کابین کیفیت قابل‌توجه و طرز کار آن است درحالی‌که صفحه‌نمایش آن بسیار واضح بوده و سیستم صفحه آمپر دیجیتالی مجازی آئودی هم کاملاً مناسب است؛ اما سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI آئودی کارکردی پیچیده دارد.

diesel-coupes-test-9-1

ورود به صندلی‌های عقب به لطف صندلی‌های جلوی کشویی خودکار، آسان است اما به دلیل فضای سر و پای تنگ کسی علاقه‌ای به نشستن در آن‌ها ندارد؛ اما صندوق بار خودرو بزرگ بوده و با تا کردن صندلی‌های عقب حجم بیشتری هم پیدا می‌کند. همچنین امکان تنظیم تهویهٔ سرنشینان عقب به‌صورت مجزا نیز با استفاده از تهویهٔ سه منطقه‌ای وجود دارد.

diesel-coupes-test-6-1

بسیاری تجهیزات سفارشی عالی، کاربردی و البته گران‌قیمتی در A5 مورد آزمایش ما وجود دارد ازجمله چراغ‌های جلوی LED ماتریس، نمایشگر سربالا، شاسی تطبیقی و فرمان پویا. این سیستم‌ها بسیار همگن و با دقت کار می‌کنند. در حالت رانندگی پویا، خودرو قدرتمندتر شده و کمک‌فنرها اسپرت می‌شوند؛ اما در حالت کامفورت هرچند این کوپهٔ آلمانی راحت‌تر می‌شود اما ماهیت خشکی که توسط رینگ‌های ۱۸ اینچی اعمال می‌شود همچنان وجود دارد.

آئودی در هر دو بخش سروصدای باد و موتور، کاملاً آرام است. نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری TDI با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور است که به‌هیچ‌عنوان سروصدای طبیعی موتورهای دیزلی را ندارد. این موتور همچنین پالایش‌شده و کم‌مصرف است به‌گونه‌ای که در هر صد کیلومتر ۶.۵ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند؛ اما استفاده از پیشرانهٔ دیزل در یک کوپه؟ چراکه نه! این موتور کاملاً متناسب با A5 و است و غیر از گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه که گاهی اوقات تأخیر دارد، همه‌چیز بهترین است. از استانداردهای ایمنی و مسافت ترمز گیری عالی گرفته تا هندلینگ خوب و بهترین ارزش در برابر قیمت همگی عملکردی قانع‌کننده در A5 فراهم کرده‌اند.

diesel-coupes-test-10-1

ب‌ام‌و قهرمان دینامیک

ب‌ام‌و سه‌ساله همچنان با شجاعت در برابر رقبای جدیدتر خود قرار می‌گیرد. هرچند ۴۲۰d چند امتیاز در بخش تجهیزات کمکی و ترمز از دست می‌دهد اما جذاب‌ترین خودروی این جمع است. همچنین اگرچه ۴۲۰d مورد آزمایش ما با سیستم تعلیق تطبیقی خود روح دیگر مدل‌های سری ۴ را ندارد اما خودرویی چالاک و گوش‌به‌فرمان است. فرمان متغیر این ماشین با قیمت ۲۵۰ یورو، بازخورد کاملاً مناسبی دارد. همچنین این کوپهٔ باواریایی در آزمون تغییر لاین هم بهترین زمان را به ثبت رساند.

diesel-coupes-test-18-1

راحتی ب‌ام‌و تا حد تعجب‌آوری خوب است و تعلیق آن در جاده‌های ناهموار ساکت‌تر از تعلیق سفت آئودی است؛ اما بهتر از این، صندلی‌های عقب راحت‌تر ۴۲۰d با فضای سر و پای کافی است که سرنشینان عقب در آن احساس بسیار بهتری دارند؛ اما موتور دیزل ۲ لیتری خودرو کمی پر صدا است. همچنین هرچند این موتور ازلحاظ توان اسمی با آئودی برابر است و وزن دو خودرو هم تقریباً یکسان است اما برای رسیدن به عملکردی مشابه آئودی باید به‌شدت به موتور ب‌ام‌و فشار آورد که این امر موجب افزایش مصرف سوخت بیشتر می‌شود.

diesel-coupes-test-15-1

اما از سوی دیگر گیربکس سفارشی هشت سرعتهٔ اتوماتیک ب‌ام‌و عملیات تعویض دنده‌ها را با دقت و بدون ضربه انجام می‌دهد. سیستم چندرسانه‌ای و اطلاعاتی-سرگرمی خودرو نیز عملکرد مناسبی دارد و تنها استفاده از پلاستیک ساده و طرح کابین ۴۲۰d مناسب کلاس و قیمت آن نیست. بااین‌حال هنوز هم این کوپهٔ باواریایی عملکردی عالی دارد.

diesel-coupes-test-19-1

C کوپه پادشاه راحتی

هرچند C250d کوپه در بیرون بزرگ به نظر می‌رسد اما در داخل و فضای صندوق بار بسیار کوچک‌تر از رقبای خود است. اول‌ازهمه ورود و فضای سرنشینان عقب خودرو برای بزرگ‌سالان بسیار تنگ بوده و پشت‌سری‌های آن نیز جلوی دید شیشهٔ کوچک عقب را گرفته‌اند؛ بنابراین صرفاً به قسمت جلویی مرسدس بنز می‌پردازیم. کابین خودرو لوکس است و صفحه‌نمایش لمسی و دکمه‌های روی فرمان کارایی خوبی دارند اما سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Command آن دارای منوهای تودرتو بوده و به‌طور کامل قانع‌کننده نیست.

diesel-coupes-test-27-1

اما استعداد بیشتر C250d کوپه در شاسی آن پنهان شده است که خصوصاً با سیستم تعلیق بادی سفارشی (به قیمت ۱۴۱۶ یورو) عملکرد کاملاً خوبی دارد. این سیستم ناهمواری‌های ریزودرشت جاده را جذب کرده و نوسانات ناخوشایند را از کابین دور می‌کند. همچنین با وجود تنظیمات سیستم تعلیق تااندازه‌ای سفت، مرسدس بنز به‌وضوح کوپهٔ نرم و راحتی است. ESP حساس آن نیز کاملاً رانندگی راننده را زیر نظر داشته و در صورت انحراف خودرو به‌سرعت مداخله می‌کند که خصوصاً در پیچ‌ها موجب باقی ماندن عقب خودرو در مسیر می‌شود. علاوه بر این، C250d ساکت‌تر از دو رقیب دیگر است.

diesel-coupes-test-24-1

اما پیشرانهٔ ۲.۱ لیتری دیزلی مرسدس بنز که متعلق به نسل قدیمی OM651 است مناسب به نظر نمی‌رسد. صدای آن بیش‌ازحد خشن بوده و مناسب یک کوپهٔ لوکس متمدن نیست. همچنین این موتور قدرت و گشتاور چندان بیشتری هم ندارد اما گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک مرسدس بنز در بهترین حالت و به‌صورت کاملاً روان دنده‌ها را تعویض می‌کند و از هر لحاظ با گیربکس ZF ب‌ام‌و برابر است؛ اما در صورت ترمزهای شدید، حتی بیشترین تجهیزات ایمنی مرسدس بنز هم از پایین آمدن شدید دماغهٔ خودرو و بالا رفتن عقب آن جلوگیری نمی‌کنند.

diesel-coupes-test-28-1

نتیجه

رتبهٔ اول آئودی A5 2.0 TDI با ۴۶۷ امتیاز

diesel-coupes-test-11-1

به‌غیراز تعلیق خشک، A5 به‌سختی نقطه‌ضعف دیگری از خود نشان می‌دهد. طراحی بدیع آن می‌درخشد، رانندگی متمدنی دارد و قیمت آن نیز معقول است؛ بنابراین در کل آئودی A5 دیزلی یک پکیج قانع‌کننده است.

رتبهٔ دوم ب‌ام‌و ۴۲۰d با ۴۴۹ امتیاز

diesel-coupes-test-20-1

علاوه بر پویایی متمایز آن، سری ۴ راحتی مناسب و معقولی را هم ارائه می‌کند. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن‌هم ساده و عالی است اما سیستم‌های کمکی آن کم هستند.

رتبهٔ سوم مرسدس بنز C250d کوپه با ۴۳۵ امتیاز

diesel-coupes-test-29-1

یک‌بار دیگر C کلاس ما را با تعلیق انعطاف‌پذیر و تجهیزات ایمنی فراوان تحت تأثیر قرار داد؛ اما بااین‌حال این کوپهٔ اشتوتگارتی در فضای داخلی و ترمزها ضعیف عمل می‌کند.

diesel-coupes-test-1

منبع: www.auto-motor-und-sport.de

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. اسطوره

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    آفرین به Audi.
    عالی کار کرد .
    این پیروزی خیلی به دلم چسپید.
    .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. dice

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (166 ديدگاه)

      من از یک بیماری نادر رنج می برم که همیشه تو مقایسه این 3 تا برند همیشه نخونده بنز رو بهترین می دونم تو همه کلاس ها…. هر چند از اون موقعه ای که خوندن یاد گرفتم معمولا نتایج تو کلاس های مختلف این 3 تا برند این طوری بود…
      1 بنز
      2 بی ام و
      3 اودی
      بازم می گم معمولا .نه همیشه :)

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. عطا محمدی

        ۱۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ان‌شالله به حق 5 تن شفا پیدا می‌کیند :)

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. محمدرضا

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (56 ديدگاه)

    قیافه audi راحتی و لوکس بودن benz و اسپورت و وحشی بودن bmw افرین بر المان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Daniel

      ۱۸ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (951 ديدگاه)

      همه اینا که گفتی باهم = porsche panamera
      دوس نداشتی!!! اشکال نداره BMW هم عشقه … .

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. ارمان

        ۱۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (1307 ديدگاه)

        داداش داری اشتباه میزنی

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Daniel

          ۱۹ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (951 ديدگاه)

          ????????????????

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. مهدی

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    بنز هم داخلش هم ظاهرش از اون دوتا شیکتره . فقط موتورش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. بنزما

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (505 ديدگاه)

    واسه خیابون های ایران ایودی از دو تای. دیگه ارزش کمتری داره بخاطر کیفیت اشغال اسفالت و سرعت گیرای غیر استاندارد خوبی های ایودی ممکنه به راننده تلخ کنه
    نمایندگی. ایودی هم هنوز نتونسته خوب بفروشه بخاطر خدمات و تبلیغ و پشتیبانی ضعیف
    دوستانی که تهرانن میتونن شریعتی یه کم پایین تر از میدون قدس محصولات ایودی ببینن نمایندگیش اونجاست
    چراغ های پشت سی کلاس کوپه نقطه مقابل سی سدانه این هرچقدر گیرا اسپرت و خشنه اون بی روحه چی میشد چراغ پشت سدانشم همین بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. reza-a

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (420 ديدگاه)

    من بنز رو انتخاب میکنم طراحیش خوبه
    فنی بی ام و خوبه آئودی منطقیه ولی از بنز خوشم اومد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. كوروش

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    واقعا سری ۴ ساده و زیباست یکی از یکی بهتر
    من ائودی رو بهتر از دوتی دیگه می دونم اما حتی اگه bmw صدوم هم بشه باز همیشه عاشق این برند و ماشیناش هستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Bavaria

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    اون یارو توو صندلی عقب سی کلاس داره مچاله میشه😊

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. MPH

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (418 ديدگاه)

    با اینکه از باخت بنز باید ناراحت باشم ولیکن حداقل به لحاظ زیبایی اون دوتا و بخصوص آئودی رو خیلی بیشتر میپسندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Ehsan

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (310 ديدگاه)

    این ۳تا از شاهکارهای آلمان هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      Nur Deutschland

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      :) Nur Deutschland

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. احمد باقری

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مرسدس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. نویدی

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (409 ديدگاه)

    بنز صندلی عقب رو واسه چی گذاشته؟! :)))))
    اتاق شکنجه ست؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مهدی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (79 ديدگاه)

    بنز کمتر روی موتورهای دیزلی خودش کار می کنه. البته حق هم داره چون آینده ای ندارن. اگه موتورهای بنزینی هر سه خودرو تست میشد رتبه بندی کاملا برعکس بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حسین

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود.
    قبل از هر چیزی یه نکته در مورد منبع این مقاله بگم اونم اینکه این مجله یکی از معتبرترین مجلات جهان و البته یکی از بی طرف ترین هاست.
    من خودم طرفدار ب ام و هستم. به خاطر همین هم چندتا نکته راجع به ب ام و میگم امیدوارم مفید باشه. چیزی که توجه منو جلب کرد راحتی ب ام و بود. معمولا توی این جور مقایسه ها ب ام و خشک ترین تعلیق و بیشترین هندلینگ رو داشت اما الان با استفاده از دامپرهای تطبیقی تونسته راحتی مناسبی رو ایجاد کنه و در عین حال هندلینگ بالای خودش رو هم حفظ کنه. مورد دیگه هم تجهیزات کمکی کمتر ب ام و نسبت به رقباس که میشه با قدیمی تر بودنش توجیهش کرد. البته دلیل دیگه ای هم داره و اون اینه که ب ام و معتقده توی یه ماشین تفریحی نباید به اندازه یک سدان خانوادگی لوکس امکانات و آپشن وجود داشته باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. AMG///

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    Bavaria جان ، رو صندلی عقب هیچ ماشین کوپه ای حساب نکن ، به جز بنتلی و رولز رویس و بنز اس .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bavaria

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      خب دوست عزیز ی نگاه به یارو توو صندلی عقب ب ام و بنداز

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. AMG///

        ۱۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (218 ديدگاه)

        دوست عزیز تر لازم نیس به عکسش نگا بندازم چون رو صندلی عقب بی ام و 428 کانورتیبل نشستم ، آدم راحت نیس .

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. AMG///

        ۱۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (218 ديدگاه)

        ضمنا” اون به قول شما یارو قدش از یه متر ونیم تجاوز نمیکنه !

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. فرشاد سجادیان

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    نسخه‌های سدانشون برام جذاب‌تر هستن. دلیلی نمیبینم به‌خاطر یه مقدار فرم اسپور‌ت‌تر‌ و خاص‌تر بدنه، راحتی سرنشینان عقب رو فدا کنم. C کلاس سدان، قطعا انتخاب منه، تو نسخه کانورتیبل هم سری چهار‌ جذاب‌تره. از طرفیم برای خودروهای این‌چنینی، موتور بنزینی رو انتخاب می‌کنم و برای خودروهای ارزان اقتصادی، موتور دیزل

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      برعکس بنده. من به بچه داشتن فکر نمیکنم. نهایت یه ماشین 2 نفره میخوام. زمانی هم که با دوستان و رفقا قصد بیرون رفتن و گشت زنی داشته باشیم یه شاسی بلند آفرودی کارمونو را میندازه. :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. احمد

    ۲۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (128 ديدگاه)

    آئودی رسما جلو پنجره های شش ضلعی هیوندا رو میزنه به خیال خودش هیشکی نمیفهمه هیوندا سال 2006 این نوع جلوپنجره زده آئودی چند سال بعد اسکیشو رفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. رضا

    ۲۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (28 ديدگاه)

    آئودی قیافه اش بهتره به نظر، ولی خب هر سه هیچی کم ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا