بی ام و

اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و سری 3 تورینگ جدید

ب‌ام‌و سری ۳ تورینگ طی ۶ نسل تولید شده و اگرچه خودروهای استیشن همچون این خودرو دیگر محبوبیت سابق را ندارند اما هنوز هم به عنوان محصول کلیدی این برند به ویژه در بازار بریتانیا محسوب می‌شود.


انتظار می‌رود حدود ۲۵ درصد از کل فروش خانواده‌ی سری ۳ به این نسخه تعلق داشته باشد و البته برخی از مشتریان رقبای سنتی یعنی مرسدس C کلاس استیت و آئودی A4 آوانت تازه نفس را نیز به خود جذب کند. با ترکیب فوق‌العاده‌ی راحتی و کنترل سری ۳ سدان، این مدل تورینگ جدید پتانسیل کافی برای قرار گرفتن در رتبه یک این کلاس را دارد.


این خودرو نسبت به نسخه‌ی سدان ۱۵۰۰ پوند گران‌تر بوده و ما مدل ۶ سیلندر دیزلی را که با نام ۳۳۰ d xDrive تورینگ M اسپورت شناخته می‌شود تست کرده ایم.


اول از همه بیایید نگاهی به محفظه بار این خودرو که اهمیت زیادی هم دارد بیندازیم. ب‌ام‌و فضای ۵۰۰ لیتری را ارائه می‌کند که تنها ۵ لیتر بیشتر از قبل است. ولوو V60 به‌طور قابل توجهی جادارتر بوده و همچنان جادارترین استیشن اجرایی جمع‌وجور و لوکس بازار محسوب می‌شود.

البته ب‌ام‌و روی فضاهای مفید کار کرده بنابراین سری ۳ تورینگ فضای داخلی و بار منعطفی دارد. لبه‌ی صندوق در ارتفاع پایین قرار داشته و درب پشتی نیز وسیع است که به راحتی می‌توان آن را باز و بسته کرد. همچنین با استفاده از دکمه‌ای که در پشت برف پاک‌کن عقب پنهان شده می‌توان شیشه‌ی عقب را به‌صورت جداگانه باز کرد. ریل های ضد لغزش جدیدی نیز در کف صندوق بکار رفته که کیف ها را در جای خود نگه می دارد. نیمکت عقب خودرو را نیز می توان با فشار یک دکمه به‌صورت کامل جمع و تخت کرد که باعث ایجاد فضای ۱۵۱۰ لیتری می شود.

موضوع مهم اینکه بخش عقب چنین خودرویی برای خریداران اهمیت بیشتری داشته و البته شاسی هم تاثیر زیادی روی آن دارد.


در مقایسه با نسل پیشین این استیشن، سری ۳ تورینگ جدید ۱۰ کیلوگرم سبک‌تر شده است. این خودرو هنوز هم سنگین‌تر از برادر سدان بوده و خود پیشرانه‌ی ۶ سیلندر هم وزن بالایی دارد بنابراین تورینگ چابک ترین عضو خانواده‌ی سری ۳ نیست.


این موضوع را می‌توان در جاده حس کرد زیرا بخش جلوی خودرو به اندازه‌ی سری ۳ سدان تیز نیست. فرمان نیز کمی از نظر بازخورد کم می‌آورد اما همانند تمامی فرمان‌های مدرن امروزی از دقت بالایی برخوردار بوده و توازن وزنی و سرعت آن خوب است.

سواری سری ۳ تورینگ جدید نیز قابل توجه بوده و پایداری بسیار خوبی دارد. تکان های بدنه‌ی کم و راحتی بالا در بزرگراه‌ها جزو دیگر ویژگی‌های این خودرو هستند. تکنولوژی دامپرهای تطبیقی نیز باعث شده چندین حالت سواری وجود داشته باشد. مدل های مجهز به تریم M اسپورت به‌صورت استاندارد از رینگ های ۱۸ اینچی سود می برند و توصیه ما هم استفاده از همین رینگ ها و عدم انتخاب نمونه‌های ۱۹ اینچی است.

تفاوت پاسخ سیستم تعلیق و بدنه به دستورات راننده در حالت اسپورت قابل تشخیص است. به این معنی که این خودرو نه تنها در جاده‌های پر پیچ و خم سواری خوبی دارد بلکه تقریبا در هر جاده‌ای می‌توان از آن لذت برد. اگرچه مسیر تست ما دارای دست اندازهای بزرگ و بدی نبود اما مهندسان شاسی ب‌ام‌و کار زیادی روی این موضوع انجام داده اند و ب‌ام‌و از این نظر مشکلی ندارد.

اما برسیم به پیشرانه‌ی ۳ لیتری توربودیزلی که کاملا پاسخگوی نیازهاست. خیلی به قدرت ۲۶۱ اسب بخاری آن توجه نکنید زیرا این گشتاور ۵۸۰ نیوتون متری است که خود را نشان می‌دهد. شما سریعا به همانند محصولات پرفورمنس سرعت خواهید گرفت و اگرچه در پس‌زمینه حسی به شما خواهد گفت که بهتر است پیشرانه های کم مصرف‌تر ۴ سیلندر را انتخاب کنید اما این نسخه گیراتر بوده و شتاب بالاتری دارد.


یکی دیگر از نقاط قوت سری ۳ تورینگ کابین آن است که ترکیبی از متریال باکیفیت و حس لوکس بودن است. پشت آمپرهای ۱۲.۳ اینچی این خودرو اگرچه بهترین نمونه در کلاس نیستند اما سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive ب‌ام‌و که در هفتمین نسل خود قرار دارد هنوز هم عالی است.

در کلاسی که بیشتر خانواده‌ها حضور دارند هیچ‌چیزی نمی‌تواند با حس پشت فرمان ب‌ام‌و سری ۳ تورینگ برابری کند. این خودرو در عین اینکه سواری خوبی دارد از فضای بار مناسبی برخوردار بوده و پیشرانه‌ی ۶ سیلندر دیزلی آن نیز قدرت قابل توجهی دارد. البته انتظار می‌رود مدل های چهار سیلندر ۳۲۰ و ۳۲۰i پاسخگوی نیاز اکثر خانواده‌ها باشند.

مشخصات ب‌ام‌و ۳۳۰d xDrive تورینگ M اسپورت

  • قیمت: ۴۴۵۶۵ پوند
  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربودیزل
  • قدرت/گشتاور: ۲۶۱ اسب بخار/۵۸۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۴ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. Dante

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (99 ديدگاه)

    “در کلاسی که بیشتر خانواده‌ها حضور دارند هیچ‌چیزی نمی‌تواند با حس پشت فرمان ب‌ام‌و سری 3 تورینگ برابری کند.”

    حرفی باقی نمیزاره لذت رانندگی بی ام و .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. مهدی ۹۱۱

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (459 ديدگاه)

    خیلی خوب شده ولی بهترین استیشن ائودیه

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا