بی ام و

بررسی تخصصی شاسی‌بلند جدید ب‌ام‌و X2 M35i

کلاس شاسی بلندهای کوچک و پرفورمنس در چند ماه اخیر کاملاً شلوغ شده است. ب‌ام‌و X2 M35i جدیدی که مشاهده می‌کنید پس از خودروهای کوپرا آتکا و آئودی SQ2 معرفی شده و در چند ماه آینده نیز شاهد معرفی فولکس‌واگن T-Roc R خواهیم بود.


به نظر می‌رسد خودروسازان ایده‌ی تولید شاسی بلندهای سریع را دوست دارند. قبلاً هاچبک های داغ طرفداران زیادی داشتند اما حالا شاسی بلندها و کراس اوورهای جذاب و کاربردی هستند که حرف اول را در بازار می‌زنند.


برای ب‌ام‌و، X2 یک کاندیدای عالی است. کوچک‌ترین و تیزترین شاسی‌بلند باواریایی ها جزو دینامیک‌ترین خودروهای کلاس خود بوده و حتی در نسخه‌ی استاندارد دیفرانسیل جلو نیز هندلینگ قابل‌توجهی دارد.


اما ب‌ام‌و برای تولید مدل M35i اقدام به ارتقای چند چیز کرده است. این خودرو از همان پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوی توئین پاور بنزینی مدل M135i استفاده می‌کند. این پیشرانه همچنان با سیستم چهار چرخ محرک xDrive همراه شده است. نیروگاه X2 همانند رقبای اصلی خود قدرتی در حدود ۳۰۰ اسب بخاری داشته و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن نیز حدود ۵ ثانیه است.


البته برخلاف رقبای اصلی، حتی ارزان‌ترین نسخه‌ی X2 M35i نیز گران‌تر از ۴۰ هزار پوند است. قیمت این خودرو کاملاً بالا بوده و از ۴۳۳۱۵ پوند آغاز می‌شود که ۶ هزار پوند بیشتر از آئودی و حدود ۷۵۰۰ پوند گران‌تر از کوپرا می‌باشد.


البته X2 خودرویی مجهز بوده و از این نظر در محدوده‌ی پورشه ماکان پایه قرار می‌گیرد؛ و زمانی که در نظر بگیرید ماکان ارزش فروش دست‌دوم بهتری دارد احتمالاً در زمان خرید لیزینگی رقیب اشتوتگارتی را انتخاب خواهید کرد.

جدای از بحث قیمتی، M35i موارد ارتقای زیادی در مقایسه با X2 استاندارد دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سیستم تعلیق تیون شده توسط M اسپورت و دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی و همچنین گیربکس ۸ سرعته بهینه شده با لانچ کنترل اشاره کرد.

تمامی این سیستم‌ها کمک می‌کنند X2 شبیه یک راکت زمینی باشد. شما در ارتفاعی پایین قرار می‌گیرید و اندک اشاره‌ای به پدال گاز باعث می‌شود سرعت خودرو به اعداد سه‌رقمی برسد. گیربکس هم در هر حالتی از رانندگی پاسخ‌های بسیار خوبی داشته و با ذات اسپورت خودرو هماهنگ است.

اما اگرچه X2 راننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما از نظر جذابیت کلی کمی لنگ می‌زند. در جایی که آتکا بخش اعظم کاراکتر خاص سئات لئون را به ارث برده، X2 کمی سربه‌زیرتر و خنثی‌تر از M140i قدیمی به نظر می‌رسد. بخشی از این موضوع به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر کم‌حجم شده مربوط می‌شود اما حتی ب‌ام‌و حتی در مقایسه با کوپرای ارزان‌تر خیلی معقول‌تر حس می‌شود.

فرمان خودرو دقیق بوده اما احساس زیادی ندارد، هرچند کنترل حرکات بدنه به خوبی صورت می‌گیرد. سواری خودرو اگرچه در حالت کامفورت به حد کافی پایدار است اما در حالت اسپورت برای جاده‌های ناهموار بریتانیا سفت خواهد بود. آتکا شناورتر حس می‌شود و صدای متفاوتی دارد؛ اما صدای اگزوز X2 بی‌شک جذاب‌تر است. البته صدای پیشرانه‌ی این خودرو فقط در حد شاسی بلندهای استاندارد بوده و خیلی در حد محصولات پرچم‌دار M نیست.


همین موضوع درباره‌ی طراحی ظاهری و داخلی M35i هم صدق می‌کند. تنها ویژگی بصری که باعث تمایز این خودرو می‌شود عناصر خاکستری جلوپنجره، ورودی‌های هوا و پوشش آینه‌های جانبی است. رینگ‌های ۲۰ اینچی نیز جزو ویژگی‌های این خودرو هستند اما اگزوزهای بزرگ‌تر نیز همان رنگ خاکستری را به خود گرفته است. با نگاهی دقیق‌تر شاهد اسپویلر عقب جدید M هم خواهید بود. البته اگر نشان‌های خودرو را حذف کنید به سختی خواهید توانست این خودرو را با نمونه‌های استاندارد و ارزان‌تر تشخیص دهید.


با نگاهی به کابین تشخیص تفاوت‌ها سخت‌تر هم خواهد شد. صندلی‌های جدید M اسپورت، کمربندهای ایمنی M و استراحت گاه آلومینیومی جدید جزو تغییرات بخش داخلی هستند. جدای از پیشرانه و قوای محرکه، به سختی می‌توان این خودرو را با سایر نسخه‌ها تمییز دارد. X2 M35i حدود ۶ هزار پوند گران‌تر از xDrive20i M Sport بوده و اینجا یک دوراهی برای خریدار ایجاد می‌شود.

این موضوع حتی زمانی مشخص‌تر می‌شود که بدانید مدل ۲۰i از همان کیت بدنه‌ی اسپورت M اسپورت، چراغ‌های LED، سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive و همچنین صندلی‌های اسپورت و گرم شونده استفاده می‌کند.

خب درحالی‌که رقبا قیمت کمتری داشته و از تجهیزات بیشتر و سواری درگیر کننده‌ای سود می‌برند، آیا ب‌ام‌و از نظر فضای کابین و بار برتر است؟ نه کاملاً! علیرغم ارتفاع بیشتر از سطح زمین، X2 در مقایسه با یک هاچبک خانوادگی مزیت چندانی از این نظر ندارد. فضای بار ۴۷۰ لیتری این خودرو قابل‌توجه بوده اما به خاطر وجود ستون‌های C ضخیم و خط سقف خمیده شاهد کابینی تنگ خواهید بود. اینجا هم کوپرا برتر عمل می‌کند.

ب‌ام‌و با X2 M35i جدید حقه‌ی خود را گم کرده است. بخش M ب‌ام‌و سازنده‌ی برخی از جذاب‌ترین خودروهای تاریخ بوده اما به نظر می‌رسد X2 کمی بیش از حد معقول و سربه‌زیر است. این خودرو کمی سریع‌تر از نسخه‌های استاندارد حس می‌شود ولی نمی‌توانیم آن را یک محصول کامل M پرفورمنس بدانیم.

مشخصات ب‌ام‌و X2 M35i

  • قیمت: ۴۳۳۱۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۳۰۲ اسب بخار/۴۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. ADAK

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1829 ديدگاه)

    قیمت بالاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. MAHDI

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    اگه من بخوام در این رده قیمتی انتخاب کنم X1 فیس لیفت رو انتخاب میکنم که یه سروگردن جذاب ترشده.عملکردش هم بهترین در کلاسش بوده والبته در لیست خودروهایی باکمترین افت قیمت در بین تمام کلاس های خودروی ب ام وX1 جایگاه دوم اون لیست رو داشت که شگفت انگیز بود.
    مدل فیس لیفت X1 که تازه معرفی شده واقعا زیباست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (753 ديدگاه)
  3. MAHDI

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    من طراحی X2 رو دوست ندارم مخصوصا جلوش رو.در هرصورت محاله اگه پولش رو داشته باشم X2 رو بخرم تا وقتی X1 رو میشه خرید که هم طراحی خیلی زیباتری داره وهم کاربردی تره وهم سنگ محکی شده در کلاس خودش.ایکاش BMW این مدل رو تولید نمیکردیا حداقل با طراحی جذاب X1 مدل کوپه اش رو میساخت که شگفت انگیز میشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (753 ديدگاه)
  4. sina

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    وقتی x1 هست چرا ادم اینو بخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Seyed AMG

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (145 ديدگاه)

    جای X2 واقعا تو لیست قبلی خالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Bilbo

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (516 ديدگاه)

    بنده هم موافقم، وقتی ایکس یک، با اون حجم از دلبری و کارایی هست، توجیه ما برای خرید این چیه؟ لااقل اگر همون طراحی درجه یک کانسپت رو عملی میکردن تو بحث زیبایی واقعا حرف داشت برای گفتن، اما الان واقعا چیز خاصی نیست. برخلاف ایکس۴ و ایکس ۶ که شخصیت خاص خودشون رو دارن که متفاوت از مدل فردشون هست، اما بنظر میاد ایکس ۲ بین چند چیز معلق هست و همین باعث فقدان جهت گیری مناسبش شده.
    مدل خیلی خیلی خیلی خوب ساختن، این دردسر ها رو هم داره آقای ب‌ام‌و، چیه این ایکس ۱ واقعا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. نوید جهرمی

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (3686 ديدگاه)

    جای شکرش باقیه که GLB معرفی شد. کلا این کلاس رو خیلی درک نمیکنم. معلوم نیست هاچ بک بلنده یا کراس اوور کوتاه و کوچک. فک کنم بازار هدفشون برای کسانیه که میخوان اولین بار از این برند ماشین بخرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمدرضا

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (227 ديدگاه)

    من فکر میکنم ماشین موفقی نمیشه چون خرید x1 معقول تره این ماشین بیش از حد شبیه x1 شده و از طرفی انگار جذابیت اونو به ارث نبرده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا