بی ام و

تاریخچهٔ ب‌ام‌و M3 در رالی

ب‌ام‌و، همان‌طور که از نشان نمادین آن برمی‌آید، به‌عنوان یک سازنده موتور در دنیای هوانوردی شروع به فعالیت کرده و بیشتر برای هلی‌کوپترها این کار را انجام داده است. در همین حال، ب‌ام‌و، با اینکه قابلیت‌های مهندسی فوق‌العاده بالا و فهم عمیقی از مسابقات جاده‌ای داشته، کمتر در دنیای رالی محبوب بوده است.

BMW Rally
موضوعی که شاید کمتر کسی بداند، این است ب‌ام‌و از سال ۱۹۳۹ در مسابقات رالی، قهرمانی به‌دست آورده است. در این سال، وقتی ابیگگ فین (Abiegeg Fane) رالی RAC را با کمک ب‌ام‌و ۳۲۸ برنده شد، لحظه‌ای فراموش‌نشدنی برای ب‌ام‌و بود. «فین» برای چند سال بعد، رانندگی ب‌ام‌و در RAC را ادامه داد؛ ولی با این وجود هیچ‌گاه دوباره مدل طلای خود را تکرار نکرد.

طبیعتاً این نقطه‌ای بود که ب‌ام‌و تصمیم گرفت که در مسابقات رالی بیشتری شرکت کند.

BMW M3 Rally
ب‌ام‌و تصمیم گرفت که در دور فرانسه مسابقات رالی قهرمانی جهان (WRC) رقابت کند؛ مسابقات همیشه محبوب «رالی دو فرانس». البته قهرمانی برای ب‌ام‌و تا سال ۱۹۸۷ اتفاق نیفتاد؛ یعنی زمانی که نسخه M3 از مدل E30 توسعه داده شده و سرانجام قهرمان این رقابت‌ها شد. M3 بر اساس E30 ساخته شده بود، ولی در همین حال، تقریباً در تمام زمینه‌ها با آن متفاوت بود. ب‌ام‌و در این مدل ویژگی‌های آئرودینامیک بیشتری به کار برده بود و قدرت و هندلینگ نیز در این مدل در سطح بالاتری قرار داشت.

در همین زمان‌ها، ب‌ام‌و تیونینگ موتور S14 را به پایان رساند. این موتور قادر بود ۲۳۵ اسب‌بخار تولید کند؛ قدرتی که برای سال‌های دهه ۸۰ میلادی بسیار زیاد بود. همچنین M3 پیروزی‌های زیادی در رقابت‌های تورینگ به‌دست آورد. در اوایل، کمپانی‌های مثل «پژو» و «رنو» رقیبان اصلی ب‌ام‌و محسوب شده و هر سه به‌عنوان سه‌گانه خارق‌العاده خودروسازان اروپایی رالی شناخته می‌شدند.

در این دوره، این سه خودروسازان، رقیبان اصلی در مسابقات بودند و در طول سال‌ها مقام‌ها با یکدیگر دست به دست می‌کردند. ب‌ام‌و، پژو و رنو در رالی‌های سراسر جهان شرکت می‌کردند؛ این در حالی بود که خودروسازان دیگر، رالی‌های نزدیک به محل خود را انتخاب می‌کردند.

BMW Rally
پس از چند سال، ب‌ام‌و مدل E36 M3 را توسعه داد که یکی از بهترین خودروهایی بود که تا آن زمان ساخته شده بود. در این مدل، موتور جدید شش سیلندر در یک ردیف، ۲۸۲ اسب‌بخار تولید می‌کرد و با استفاده از آن، ب‌ام‌و می‌توانست برای حضور در رالی زمستانی آلکان ۵۰۰۰ آماده باشد. در این مسابقات، ب‌ام‌و یکی از قابل‌اطمینان‌ترین خودروها را در اختیار داشت.

در آلکان ۵۰۰۰، دوام، قابلیت‌اطمینان و هندلینگ خودروها تحت یک آزمون شدید در مسابقه‌ای پیرامون قطب‌شمال قرار می‌گیرد. بیش از ۵۰ خودرو برای شرکت در این مسابقه ۶۳۰۰ مایلی (۱۰۱۳۸ کیلومتری) در شرایط آب‌وهوای سخت ثبت‌نام می‌کنند. مارپیچ‌ها و مسیرهای پوشیده از یخ از جمله شرایط این مسابقه هستند و هر کدام از مراحل آن، نزدیک به ۲ هفته طول می‌کشد. در رالی آلکان ۵۰۰۰ سال ۲۰۰۲، ب‌ام‌و تنها شرکت‌کننده‌ای بود که بدون داشتن مشکل مکانیکی عمده از خط پایان عبور کرد.

BMW M3 E30 Rally
BMW M3 E30 Rally
محبوبیت و احترام ایجاد شده برای خودرو، ب‌ام‌و را بر آن داشت که نسخه‌های ویژه مانند LTW سبک‌وزن و M3 GT-R برای آن تولید کند. LTW حدود ۹۰ کیلوگرم از وزن بدنه خودرو را کاهش داده بود و این کاهش وزن زمانی که قدرت ۲۸۲ اسب‌بخار دارید، تفاوت بسیار زیادی ایجاد می‌کند. این موضوع نه‌تنها مقدار مصرف سوخت خودرو را کاهش می‌داد، بلکه با نسبت بهتر قدرت به وزن، آن را چابک‌تر از قبل می‌کرد. بدنه سبک‌تر باعث شد تا نیم‌ثانیه بر شتاب M3 اضافه شود و سرعت حداکثر آن به اندازه ۱۶ کیلومتر بر ساعت افزایش یابد.

BMW M3 GTR
BMW M3 GTR
نسخه GT-R دقیقاً همان خودرویی بود که در مسابقات تورینگ کاپ استفاده می‌شد و تنها ملاحظات قانونی در آن به کار رفته بود.

ب‌ام‌و احساس کرد که علاقه‌مندان دنیای خودرو واقعاً دوست دارند که یک خودرو مسابقه‌ای خریداری کنند که بتوانند با آن در سطح شهر نیز حرکت کنند.

BMW M3 E30 Rally
۱۹۸۷ BMW M3 E30 Rally
این رویکردی است که تا به امروز نیز توسط بسیاری از خودروسازان دنبال شده است. برخی از نمونه‌های اولیه این موضوع عبارتند از:

  1. فولکس‌واگن سیراکو R
  2. آئودی RS4
  3. هوندا سیویک تایپ R
  4. میتسوبیشی اولوشن X
  5. شورولت کامارو ZL1
BMW M3 Rally
۱۹۹۱ BMW M3 Rally
ب‌ام‌و پس از موفقیت‌های بزرگی با مدل E30 M3 به‌دست آورده بود، تصمیم گرفت که در سال ۲۰۰۰ یک مدل جدید بسازد؛ E36 M3. در این خودرو، موتور ۳/۲ لیتری I6 با تنفس طبیعی، قدرتی به‌اندازه ۳۳۸ اسب‌بخار تولید می‌کرد. در همین زمان، سوبارو و میتسوبیشی حکمرانی خود را بر دنیای رالی آغاز کرده بودند و ب‌ام‌و تمرکز اصلی‌اش را بر روی رقابت‌های تورینگ گذاشت. با این که حضور ب‌ام‌و در رقابت‌های رالی ادامه دارد، ولی هنوز در زیر سایه رقبای ژاپنی قرار گرفته است.

BMW M3 Rally
BMW M3 Rally
البته در زیر سایه ژاپنی‌ها بودن، تنها در رقابت‌های رالی صدق می‌کند. ب‌ام‌و در رقابت‌های مسابقه جاده‌ای در سراسر جهان، همچنان عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارد.

آخرین ب‌ام‌و M3، مدل F80 M3 است که در سال ۲۰۱۴ در هر جای دیگر غیر از ایالات‌متحده ارائه شده است. خوشبختانه، ب‌ام‌و همچنان به رقابت ادامه می‌دهد و به دنبال موفقیت‌های بیشتر در دنیای رالی است. ولی بسیار عجیب است که ب‌ام‌و این مدل جدید M3 تنها به صورت سدان عرضه کرده است؛‌ چیزی که در تضاد کامل با تاریخ کوپه‌های M3 است. البته این دلیل نمی‌شود که به سراغ این خودرو نرویم. ب‌ام‌و در این مدل، قدرت ۴۲۵ اسب‌بخار فراهم کرده و شما می‌توانید با آن به حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت برسید. برای این که بیشتر در این زمینه قانع شوید، در نظر بگیرد که شتاب صفر تا ۱۰۰ این مدل با کوروت Z06 قابل‌مقایسه است. تنها تفاوت، چهار در بودن و داشتن یک صندوق عقب در F80 M3 است.

2015 F80 M3
۲۰۱۵ F80 M3

در همین حال، ب‌ام‌و احتمالاً این M3 جدید را وارد صحنه دریفت کند؛ جایی که با گشتاور هیولایی خود می‌تواند تبدیل به یکی سلاطین دریفت شود. توزیع متناسب وزن در این ب‌ام‌و با توجه به دیفرانسیل جلوعقب بودن، شرایط دریفت‌های فوق‌العاده را برای این خودرو فراهم می‌کند. ولی در مورد ورود این مدل به دنیای رالی، اطلاعات خاصی در دست نیست.

BMW M3 F80
BMW M3 F80
تنها تصور کنید که یک F80 M3 با این سرعت و قدرت در اختیار دارید و هنوز هم می‌توانید با آن در شهر تردد کنید …

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. مجتبی

    ۳ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (56 ديدگاه)

    از مسعود عزیز بابت پست مفیدشون متشکرم.
    بنده هیچ گونه تعصبی رو در نظراتم جای نمی دم به گراواتار بنده هم زیاد توجه نکنید که علامت بی ام و هست.اما چیزی که باید در نظر داشت این هست که این خودرو ساز جزو مشتری مدار ترین شرکت های دنیاست البته نه تنها بی ام و بلکه بنز ،فراری، فولکس سیتروئن، تویوتا و پورشه هم در این رقابت سهیم هستن اما چیزی که در مورد بی ام و صدق می کنه اینه که این شرکت در تولید سدان ،SUV ، کوپه ، استیشن ، مسابقه ای و غیره حضور پر رنگی داره و علاوه بر اون محصولاتش از قیمت های قابل قبول تری برخوردار هستن و هم چنین همیشه حس قدرت و اصالت رو در محصولات این شرکت شاهد هستیم.
    مشکل بی ام و در سالیان اخیر نساختن سوپر کار و اتومبیل هایی برای آفرود هستش که معلوم نیست آیا سیاستی برای این کار داره یا نه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (((RETOLEX(((REZA

      ۳ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      همونطور که گفتم تقریبا تمامی المانی ها اسپورت ساز هستن و به افرود و از اینجور چیزها اهمیت زیادی نمیدن
      درمورد سوپر اسپورت هم باید بگم. بی ام و یه سوپر اسپور خاص و تک داره به نام i8 داره(شاید هم نشه بهش گفت سوپر اسپورت ولی در نوع خودش چرا که نه)
      بی ام و بیشتر دنبال سدان و کوپه های اسپورت هست تا سوپر اسپورت ها و میشه گفت سوپراسپورت برای بی ام و سودی هم نداره(مثل suv برای لامبو)
      راستی بی ام و بهترین سوپر اس یو وی دنیا رو داره x6 که این هم در نوع خودش سوپر اسپورت هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. احمدرضا

      ۴ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      باهات درباره ی سوپر کار ب ام و موافقم من خودم طرفدار دوآتیشه ی ب ام و بودم اسم قبلی خودم هم در قبلا احمدرضا ب ام و بوده ولی واقعا تازه گی هاواقعا نا امید شدم چون شنیده بودم ب ام و سواری خشکی داره و استهلاکش بالا ولی از دوستم که 528 داره پرسیدم گفت ب ام و خیلی پر خرجه چون یه چیزای عجیبی داره مثلا تا یک حدی کیلومتر سنج بره بالا تر کل سیستم کامپیوتری ماشین یا به اختصار (IDRAIVE)از کار می افتد و باید عوض بشه یا مثلا اگر روغن ماشین رو عوض کردی چراغ روغن و چند تا از چراغای دیگر سرعت سنج روشن میمونن و باید ببری نمایندگی سرویس!!!تا حالا از پارسال تا حالا این ماشین صفر 3 میلیون رو دستش خرج گذاشته ولی خب رانندگی باحالی داره همینه که من که طرفدار ب ام و بودم به سمت بنز کشیده شدم چون واقعا E کلاس هم با کلاس تره هم راحت تر و زیبا تر هست
      درباره ی آفرود هم که X7 وارد بازار خواهد شد

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. (((RETOLEX(((REZA

    ۳ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    عاشق نمای جلوی خودروهستم
    فک کنم الان فقط نمای جلوی لنسر چنین استایلی داشته باشه
    منظورم اون عکس سومی هست. هرچی سپر پایین تر میاد بیشتر به سمت عقب میره
    راستی معلوم نشد لنسر فقط نسخه اولوشنش توقف تولید شد یا همه مدل ها؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بله دیگه بی ام و هست ، چیزی برای گفتن باقی نمونده
    بعد از پورشه در ماشین های المانی اسم بی ام و منو یاد ماشین های اسپور میندازه

    چاکر همه دوستان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجتبی

      ۳ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (56 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز
      متشکرم از اینکه واسم به عنوان اولین نفر درخواست دوستی فرستادین راستی چجوری میشه درخواست فرستاد؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. (((RETOLEX(((REZA

        ۳ فروردین ۱۳۹۴
        سوابق: (1409 ديدگاه)

        روی اسم هر کس کی میخوای. کلیک کن یا روی عکسش در بخش اخرین کاربران فعال
        در اونجا در زیر اسم فرد چند گزینه هست که یکی از اونها افزودن هست با کلیک بر روی افزودن درخواست دوستی شما به اون فرد ارسال میشه
        یک راه جالب دیگه هست اسم او کاربر رو همراه باکلمه پدال در گوگل سرچ کن پیج اون شخص رو میاره
        ________________
        نوکرم داداش

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. سعید

    ۳ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    این بی ام و رو دقیقا نمیدونم تو کدوم مسابقات شرکت داشته یعنی از مسابقات اتومبیلرانی اطلاع دقیقی ندارم ولی هرچی هست مسابقات رالی خیلی جذاب و دیدنیه،من مسابقات رالی WRC و مسابقات GT3 رو بیشتر از F1 دوست دارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۳ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      برنامه رالی قهرمانی جهان هرروز ساعت 13:30 از شبکه ورزش پخش میشه،خیلی جالبه،امروز مسابقات مکزیک رو نشون داد که فولکس پولو با سباستین اوژیه و فورد فیستا و سیتروئنDS3 و هیوندای i20 بود که هیوندای تا رتبه دوم و سوم هم اومد بالا ولی در آخر انگار پنجم شد،دقیقا نفهمیدم چی شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. HILUX

    ۳ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (251 ديدگاه)

    ((در همین حال، ب‌ام‌و احتمالاً این M3 جدید را وارد صحنه دریفت کند؛ جایی که با گشتاور هیولایی خود می‌تواند تبدیل به یکی سلاطین دریفت شود. توزیع متناسب وزن در این ب‌ام‌و با توجه به دیفرانسیل جلو بودن، شرایط دریفت‌های فوق‌العاده را برای این خودرو فراهم می‌کند.))
    M3 دیفرانسیل جلوه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسین

    ۴ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود. چندتا غلط در متن بود. یکی اینکه BMW E63، مدل سری 6 نسل قبل هستش و مدلی که اینجا ازش بحث شد احتمالا E36 بوده. یکی اینکه M3 دیف جلو نیست، دیف عقبه.

    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. صادق

    ۴ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    درود

    سیستم نام گذاری BMW یکم دچار تغییر شده و سری های زوج شامل مدل های اسپرت میشن (بهتر بگم شامل مدل های اسپرت تر میشن)

    برای همینه که رسمش شکسته شده و کوپه و کوپه ی M سری 3 شد سری 4

    منظورم به این جمله اس:
    “ب‌ام‌و این مدل جدید M3 تنها به صورت سدان عرضه کرده است؛‌ چیزی که در تضاد کامل با تاریخ کوپه‌های M3 است.”

    ارادت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Carroll Shelby

    ۴ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (86 ديدگاه)

    دوستان سلام من تازه در سایت عضو شدم و خوشهالم که به جمع شما ماشین بازای عزیز پیوستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Lamborghini REVENTON

    ۴ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    X6m واقعاً به غوله بعد صداش مثل شیریه که داره خمیازه می کشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا