بی ام وچشم انداز

ترسیم آینده توسط ب‌ام‌و

آلمانی‌ها را می‌توان مخترعان اتومبیل به شکل امروزی آن دانست. زمانی که کارل بنز اولین اتومبیل با موتور درون‌سوز بنزینی را ساخت شاید تصور جهانی مملو از اتومبیل سخت بود اما طولی نکشید که پای اتومبیل‌ها به همه جای کره زمین باز شد. شرکت‌های خودروسازی بزرگ همواره زمینه‌های جدیدی را برای پیشرفت کشف می‌کنند و در آن زمینه‌ها پیشتاز می‌شوند و هر شرکتی که در برابر تغییرات انعطاف‌پذیر نباشد محکوم به شکست خواهد بود.

bmw-features
همان‌طور که در اوایل کار، رقابت سختی بین اتومبیل‌های با موتور بنزینی، برقی و موتورهای بخار درگرفت و کسی نمی‌دانست که درنهایت کدام‌یک برتری خود را اثبات خواهد کرد. اما با توجه به قوی‌تر بودن موتورهای بنزینی و همچنین ابداع روشی ارزان‌تر برای تولید بنزین و کاهش قیمت آن، این اتومبیل‌های بنزین سوز بودند که پیروز رقابت شدند. گرچه بزرگ‌ترین عیب آن‌ها آلایندگی‌شان بود که در آن دوران با توجه به مزیت‌های فراوانشان نادیده گرفته شد.

bmw-features-2
از آن زمان تا کنون شاید در هیچ زمان دیگری به‌اندازه امروز، صنعت خودرو در چهار راه قرار نگرفته باشد. با کمی دقت در تحولات و اتفاقات اخیر متوجه خواهیم شد که همه‌چیز با هم در حال تغییر است. در یک سو خودروهای الکتریکی و در سوی دیگر بنزین و افرادی که اتومبیل بنزین سوز را می‌پسندند قرار دارند. در سمت دیگر تکنولوژی‌های دیجیتالی در تقابل با افرادی هستند که ارتباط آنالوگ با خودروی‌شان را بیشتر دوست دارند و از سوی دیگر تکنولوژی رانندگی خودکار پا به میدان گذاشته است. برخی سعی دارند اتومبیل را به اتاقک لوکس متحرکی تبدیل کنند که افراد را جابجا می‌کند و برخی دیگر سعی در ارائه لذت رانندگی دارند. از طرفی ایجاد سرویس‌های اشتراک اتومبیل مانند اوبر (Uber) و Car2Go و نیز خدمات حمل‌ونقل عمومی نیاز به رانندگی و تقاضای دریافت گواهینامه رانندگی را کاهش داده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که در جهانی که رانندگی کردن در آن کمرنگ شده باشد، جای خودروسازان کجاست؟ جهانِ حمل‌ونقل در حال تغییر است و شاید تنها کسانی بتوانند بعد از این تغییر در صحنه رقابت باقی بمانند که خودشان در ایجاد تغییر پیشتاز باشند. اما آینده‌ای که خودروسازان برای خودشان ترسیم می‌کنند چگونه است؟ آیا تنها با ساختن اتومبیل می‌توانند آینده را تسخیر کنند یا باید اتومبیل را به نحوی به محور زندگی افراد تبدیل کنند و درواقع ارائه دهنده یک سبک زندگی باشند؟

bmw-features-3
در نمایشگاه CES امسال تکنولوژی‌های بسیاری را دیدیم و به نظر می‌رسد آنچه که ب‌ام‌و در این نمایشگاه رونمایی کرد در آینده‌ای نزدیک‌تر از چیزی که فکر می‌کنیم به دنیای واقعی راه پیدا کند. تعدادی از این تکنولوژی‌ها را مرور می‌کنیم تا با آنچه ب‌ام‌و برای آینده تدارک دیده است بیشتر آشنا شویم:

bmw-features-4
۱) کانسپت i Vision Future Interaction
خودروی کانسپتی که چشم‌اندازی از یک کابین متصل به شبکه و بازخورد کاربر را نشان می‌دهد. در این خودرو برای برقراری ارتباط بین شخص و اتومبیل، از چند روش استفاده شده است. این روش‌ها شامل سطوح لمسی (مانند سطح حساس به لمس قرار گرفته در زیر چرم کنسول میانی)، ژست‌های حرکتی و دستورات صوتی هستند. این اتومبیل سه نوع حالت رانندگی شامل «تمام خودکار»، «فعال بودن و تداخل سیستم‌های کمکی» و «کنترل توسط راننده» را ارائه می‌کند که راننده می‌تواند یکی از آن‌ها را برای رسیدن به مقصد انتخاب نماید. نمایشگر سربالای سه‌بعدی و یک نمایشگر عظیم ۲۱ اینچی پانوراما هم اطلاعات مورد نیاز مانند نقشه، محل‌های شارژ، منوی موسیقی و غیره را به صورت هوشمند و با توجه به نیاز سرنشینان نمایش می‌دهند. کنترل نمایشگر پانوراما هم با استفاده از ژست‌های حرکتی کار سختی نخواهد بود. این نمایشگر از تکنولوژی AirTouch استفاده می‌کند و قادر است رفتاری شبیه به نمایشگرهای لمسی ارائه کند با این تفاوت که نیاز به لمس شدن ندارد. یعنی با حرکت دست می‌توان گزینه‌های مختلف را انتخاب کرد و با حرکت افقی دست (حرکتی شبیه به فشردن) آن‌ها را باز کرد. همچنین با استفاده از فضای ابری، خودرو قادر خواهد بود از شرایط پیش رو (مانند ریزش کوه در جاده که توسط اتومبیل دیگری رؤیت شده و مختصات آن به فضای ابری گزارش شده تا اتومبیل‌های دیگری که از آن مسیر قصد عبور دارند از این اتفاق آگاه شوند) آگاه شود و قبل از رسیدن به موانع احتمالی، آن‌ها را به راننده گزارش کند.

future
۲) اینترنت اشیاء (Internet of Things)
این تکنولوژی امکان متصل بودن اشیاء به یکدیگر را فراهم می‌کند. به‌طوری که همه وسایلِ زندگی افراد از تلفن همراه تا لوازم منزل، اتومبیل و حتی خانهٔ آن‌ها با یکدیگر مرتبط هستند و برای راحتی بیشتر افراد انجام وظیفه می‌کنند. مانند آیینه‌ای که هر روز صبح برنامه کاری افراد را نشان می‌دهد و درب پارکینگ که زمان خروج شما را از قبل می‌داند و باز می‌شود و اتومبیلی که جلوی دربِ منزل منتظر شما می‌ایستد.

bmw-internet
۳) Future Mobility Solutions
چراغ و شارژ. استفاده از چراغ‌های LED برای روشنایی خیابان و فراهم کردن امکان شارژ خودروها از طریق تیرهای چراغ برق.

حال به نظر شما ب‌ام‌و در آینده چگونه خواهد بود؟
برای توصیف آینده‌ای که ب‌ام‌و قصد تحقق بخشیدن به آن را دارد کافی است دنیایی را تصور کنید که در آن صبح از خواب برمی‌خیزید، کارهای روتین هر روز صبحتان را انجام می‌دهید و آماده رفتن به محل کار خود می‌شوید. زمانی که شما قهوه ساز خود را خاموش می‌کنید و یا کلید اتومبیل را برمی‌دارید، اتومبیل متوجه می‌شود که زمان خروج شما از خانه فرا رسیده است. وقتی درب خانه را باز می‌کنید، ب‌ام‌و الکتریکی شما مقابل درب منتظر شما ایستاده است، سیستم تهویه خودرو از قبل روشن شده و ناوبری مقصد شما را مشخص کرده است. شما سوار خودروی خود می‌شوید و به سمت محل کار حرکت می‌کنید. وقتی به ترافیک برخورد می‌کنید، ب‌ام‌و کنترل اتومبیل را به عهده می‌گیرد و با خروج از ترافیک خودتان می‌توانید رانندگی کنید. با رسیدن به محل کارتان، شما پیاده می‌شوید و ب‌ام‌و خودش به پارکینگ می‌رود و پارک می‌کند. پس از اتمام کار، برای برگشتن به خانه، دوباره همین روند تکرار می‌شود.

bmw-01

bmw-02

bmw-03
بله، داشتن ماشینی که نیمی اتومبیل و نیمی همراه و همدم شماست کمی غیرعادی به نظر می‌رسد. چنین چیزی تا حدودی همان آینده‌ای است که ب‌ام‌و به سمت آن می‌رود. کمی ترسناک اما شگفت‌انگیز است.
ب‌ام‌و به‌طور بسیار جدی مشغول کار روی دستگاه‌های خودکار است. نه‌تنها برای رانندگی، بلکه برای متصل کردن اتومبیل به زندگی افراد. در آینده بیشتر ب‌ام‌وها بجای آینه دوربین خواهند داشت، تصاویر را روی نمایشگرهای داخلی نمایش می‌دهند و می‌توانند به صورت کاملاً خودکار رانندگی کنند، بیاموزند و خود را با شرایط زندگی صاحبانشان تطبیق دهند. همان‌طور که در نمایشگاه CES دیدیم، ب‌ام‌و i3 برنامه و مقصد صاحبش را می‌فهمید و خود را برای آن آماده می‌کرد. چنین تکنولوژی‌ای برای راحت‌تر کردن زندگی صاحبان ب‌ام‌وها طراحی شده است.

bmw-future-01
درزمینهٔ رانندگی خودکار، ب‌ام‌و قصد دارد اتومبیل‌هایش را به‌گونه‌ای بسازد که تقریباً در هر شرایطی بتوانند به صورت خودکار حرکت کنند اما نه به این معنی که تکنولوژی حرکت خودکار کاملاً جایگزین راننده شود. ایده این تکنولوژی به این صورت است که خودرو بتواند در شرایطی مثل حرکت در ترافیک سنگین و یا رانندگی در اتوبان به شکل کاملاً خودکار حرکت کند. اما راننده می‌تواند هر زمان که خواست کنترل خودرو را به عهده بگیرد و همچنان از راندن ب‌ام‌و لذت ببرد. خودروهایی مانند i8 برای نمایش چنین تکنولوژی‌هایی مناسب هستند، چون نشان داده‌اند که تکنولوژی پیشرفته و پیشرانه‌های هیبریدی نیز می‌توانند رانندگی لذت بخشی را ارائه کنند.

bmw-04
ب‌ام‌و همچنین به روی تکنولوژی شارژ القایی نیز مشغول کار است. این تکنولوژی به مالکان ب‌ام‌وهای الکتریکی این امکان را می‌دهد که اتومبیل خود را بدون نیاز به اتصال سیم و کابل و تنها با پارک کردن آن روی صفحه شارژ که در پارکینگ خانه‌شان نصب شده شارژ کنند. باتری‌هایی برای شرایط سخت مانند پیست (که شارژ باتری به سرعت تخلیه می‌شود) نیز در دستور کار هستند.

Rinspeed BMW i3 Budii
به‌هرحال ما در حال حرکت به سمت آیندهٔ خودروهای متصل، خودران و الکتریکی هستیم و به نظر می‌رسد که ب‌ام‌و با تلاش برای ایجاد جهانی منسجم و به‌هم‌پیوسته جلودار این حرکت است. ایده‌ای که در آن ب‌ام‌و آینده، حتی یک ب‌ام‌و اسپرت، اتومبیلی کاملاً الکتریکی، نیمه خودران و متصل به همه وسایل هوشمند زندگی صاحبش باشد واقعاً هیجان‌انگیز است. درواقع ب‌ام‌و راه خود را گم نکرده است و تولید اتومبیل‌هایی که می‌توانند در ترافیک یا مسیرهای خسته‌کننده به‌طور خودکار حرکت کنند و خودشان پارک کنند تناقضی با ارائه «لذت خالص رانندگی» ندارد. چراکه در آینده صاحبان ب‌ام‌وها هر زمان که بخواهند می‌توانند رانندگی را به عهده بگیرند.

Rinspeed BMW i3 Budii Interior
شاید زمان آن فرا رسیده است که خودروسازان پس از سال‌ها رقابت بر سر بازدهی، عملکرد، سرعت و راحتی اتومبیل‌های تولیدی‌شان، اکنون درزمینهٔ راحت کردن و سرعت بخشیدن و افزایش کارایی و بازدهی زندگی کاربرانشان (!) نیز به رقابت بپردازند و بتوان انتظار داشت که شرکت‌های بزرگ خودروسازی در آینده به شرکت‌های پیشرو درزمینهٔ تکنولوژی و خدمات حمل‌ونقل بدل شوند تا انقلابی دیگر در تاریخ خودروسازی رقم بخورد.

Rinspeed BMW i3 Budii
درباره نویسنده:
حسین رحمانی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد-گرایش سرامیک، علاقه‌مند به دنیای اتومبیل

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. hosein

    ۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    حال به نظر شما پراید در آینده چگونه خواهد بود!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. GT500

      ۹ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پراید در آینده:
      1 ایربگ هایی که احتمال اینکه کار کنند بیشتره
      شییییرررررررررررررررررررررره
      2 چراغ های که وسط جاده خاموش نمیشه
      شییییرررررررررررررررررررررره
      3 برای سبک شدن بعضی قسمت ها از فیبرررررررررررررر کربن نه از یونولیت استفاده میشه
      شییییرررررررررررررررررررررره
      و
      و
      و
      از همه مهتر
      4 سایپا مطمئن تر میشه
      هورراااااااااااااااااااا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. جواد

    ۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (990 ديدگاه)

    منظور کدوم نسخه پرایده نسخه هایبرید195hیا نسخه الکتریکی الپرایدi96 ( پراید الکتریکی که الپراید نوشته میشه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سروش

      ۸ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (35 ديدگاه)

      من موندم چرا هرمطلبی تو پدال نوشته میشه یه عده از دوستان فقط میان با خودرو های داخلی مقایسه میکنن وفقط میخوان یه چیزی نوشته باشن
      چقدر خوبه که اگه مطلب مفیدی واسه گفتن نداریم سکوت کنیم واز نظرات دوستان با تجربه سایت استفاده کنیم کاش مثل قدیما میتونستیم از نظرات دوستان گلی مثل میلاد عزیزاستفاده کنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. asa

        ۹ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (569 ديدگاه)

        سروش جان با این که برای شما احترام قایل هستم و از کامنت هاتون لذت میبرم درباره ی این کامنت باید بگم که حرف شما مثل این هست که بگی چرا تو زندگی فیلم نگاه میکنی یا چرا وقتی از صبح تا شب ۶۰ تا بیشتر نمیری ماشین v6خریدی در حالی که هیچ کدوم مفید نیستند. در این مواقع لطفا اینو در نظر بگیرید که این چیز های غیر مفید هست که به زندگی شور و نشاط میبخشه . همه این کار های ریز و درشت که گاهن میتونه مفید یا غیر مفید باشه ما انسان هارو میسازه . وگرنه ماهم میشدیم مثل حیوانات که فقط برای زنده موندن زندگی میکنند وهیچ کار متنوع دیگری انجام نمیدن . در مورد این دوستمون هم بای بگم که قطعا خودشم میدونسته که این کامنتشون کمی بی ربطه ولی حداقل برای من یکی همین کامنت بامزه تونسته باعث تنوع بشه و فضای سایت خسته کننده نشه. لطفا اگهدکسی میخواد لبخندی رو لب مردم بشونه جلوش رو نگیرین ، زندگی چیزی بیشتر از یک سرکار رفتنو پول غذای شبرو دراوردنه. ضمنا من قصد توهین به هیچ کسرو نداشتم پس لطفا سوتفاهم نشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سروش

          ۹ اسفند ۱۳۹۴
          سوابق: (35 ديدگاه)

          نظر لطف شماست من هم قصد بدی نداشتم فقط دوست دارم کامنت های دوستان کمی مربوط به موضوع باشه بله حرف شما کاملا صحیحه ولی اگه یه کمی از خودروسازان داخلی کمتر حرف بزنیم بهتره البته میدونم که دوستان از دستشون واقعا شکارن به خاطر کیفیت های پایین

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. علي

    ۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (969 ديدگاه)

    این دیگه نهایت آرامشه. ی نوشیدنی غیر الکلی (مثلا شیر کاکائو) دستت بگیری و با لذت و آرامش بدون اینکه نگران تصادف باشی پاهاتو تو دومنت جمع کنی و رو به آسمون بگی به سلامتی هر چی طرفداره بی ام وست. ????

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۸ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (70 ديدگاه)

      این عکس‌ها را چگونه انداختی توی پیام خویش؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. sunmartin

    ۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    بی ام دبلیو برترین خودرو های تاریخ ساخته و پرداخته جدیدترین تکنولوژی ها حول محور دنیای مدرن در دستان جند شرکت از جمله بی ان دبلیو و فورد و بنز درحال تکمیل شدن است بنده بعنوان یک خودرو دوست و متعلق به دنیای امروزی بی ام دبلیو را مظهر پیشرفت و بهترین کمپانی بخاطر ساخت انجین و گیربکس و طراحی های ماندگار استفاده از سیستم های مانند ایکس درایو و هداپ دیسپلی و ..در خودروهای 10 سال پیش این شرکت و کار بروی سیستم های ضد تصادف و رادارهای فراگیر بسیار جلوتر از سایر شرکت ها میدانم
    خودروهای آلمانی: بنز بی ام دبلیو پورشه آئودی
    برترین خودروهای حال حاضر جهان هستند سایر شرکت ها در ورای این شرکت ها قرار دارند
    دلیل پیشرفت صنایع و بخصوص دوشرکت مطرح کیا هیوندای استفاده از دو تفکر آلمانی در این شرکت هاست در جاییکه سر طراح BMW در هیوندای و سرطراح Audi در کیا مشغول پیشبرد اهداف این شرکت ها هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. great britain

      ۸ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (2761 ديدگاه)

      بابا کشدین مارو!!!!!!!!
      فهمیدم همه چی تو دنیا ماله آلمانی هاست.
      در ضمن اینترنت اشیا ساخت بریتانیاست.
      اگه اشتباه نکنم شرکت arm شرکتی که بیش از 95 درصد تراشه های استفاده شده در گوشی های هوشمند و تبلت ها براساس معماری این شرکت ساخته میشه.
      حالا میخواد اون گوشی سامسونگ-ال جی -اپل یا….. باشه.
      و جدیدا هم به بازارهای دیگه هم نفوذ کردن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حبیب

    ۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (169 ديدگاه)

    bmw پا گذاشته به دنیای جدید ماشینا ریسک بزرگی که کمتر شرکتی میتونه کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. نادر

    ۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اقا ما دنیای جدید نمیخایم!!!! بذار حالا از خط پراید خارج شیم ما!!!!بعد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    همیشه در حال پیشرفت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Archi KHAN

      ۸ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (2165 ديدگاه)

      دوستان خاطر نشان کنم منظور احمِدجون این جمله بوده :

      همه چیزشون همیشه در حال پیشرفت .
      چون میدونین که احمِد به دو کلمه ی “چیز” و ” حال” خیلی علاقه داره …
      و البته باتوجه به وقت کمِ شون کامنت ها با حداقل کلمات ممکن بیان میکنن تا فقط جهت ارتقاء رتبه ی پدال سهمی داشته باشن !!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. moein

    ۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    حرکت واقعا خوبه هیچ شکی هم درش نیست ولی من به شخصه اینو نمی پذیرم پس من اونجا چکارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حميد

    ۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    اخ چه کیفی داره ادم با ماشینش صحبت بکنه و هوشمند باشه کاش عمرمن قد بده یک چنین ماشینی رو بخرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. asa

    ۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (569 ديدگاه)

    اقای نویسنده قربونت برم اگه الان میتونید ماشین های مختلف رو نظاره گر باشید یا سوار شید به خاطر کارل بنز یا المان نیست . کاری که بنز کرد مثل تولیدماشین های پرنده ی الان بود . شما چند نفرو میشناسی که ماشین پرنده داشته باشه . درواقع این رو مدیون هنری فورد بزگ هستیم که ماشین رو تولید انبوه و همه گانیش کرد تا هر کسی امکان استفاده داشته باشه. من میتونم حدس بزنم که شما علاقه خیلی شدیدی به BMW و المان دارید که ای جوری تاریخ و واقعیت رو بر میگردونی . کاری که هنری فورد کرد رو هیچ کس در دنیای اتومبیل انجام نداده . پس لطفا شما و دوستان دیگر به همین راحتی از روی افتخارات ایشون رد نشید و کار هاشونو به دیگران نسبت ندهید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. خسته شده

      ۹ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (623 ديدگاه)

      مدوین هنری فورد بزرگ هستیم!!!!!!! این تعصب نیست؟ بگو از آلمان خوشم نمیاد لازم نیست این همه بنویسی هم مارو خسته کنی هم خودتو

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حسين

      ۹ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      درود. دوست عزیز یه بار دیگه همون جمله اول متن رو با دقت بیشتری بخونید. بنده نوشتم آلمانی ها را میتوان مختراعان اتومبیل به شکل امروزی آن دانست. دقت بفرمایید که نوشتم «به شکل امروزی»، وگرنه مطلع هستم که قبل از اختراع کارل بنز هم اتومبیل هایی وجود داشتن اما کارل بنز اتومبیل امروزی رو اختراع کرد. در مورد آقای فورد هم باید بگم که ایشون خط تولید انبوه رو اختراع کردن نه اتومبیل! اینکه من به چه شرکتی علاقه دارم دلیل نشده که تاریخ رو برگردونم. اون چیزی که در این متن نوشته شده خلاصه ای از 5 مقاله و کلی مطالعات متفرقه هستش نه حرفایی که برای تغییر واقعیت از خودم ساخته و پرداخته باشم.

      امیدوارم متوجه شده باشید که اشتباه قضاوت کردید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. حسين

      ۹ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      ببخشید، چندتا نکته رو فراموش کردم. بذار کامل توضیح بدم:

      در مقدمه متن به طور خلاصه نوشته شده «کارل بنز اتومبیل امروزی رو اختراع کرد، پای اتومبیل به همه جای دنیا باز شد، شرکتهای بزرگ زمینه های جدید برای رقابت پیدا میکنند». هیچ اشاره ای به اینکه چجوری پای اتومبیل به همه جا باز شد و یا اینکه شرکتهای بزرگ تا بحال چه زمینه های جدیدی رو کشف کردن نشده. اما چرا اشاره نشده؟ دلیلش این نیست که بنده علاقه شدیدی به برند خاصی دارم، بلکه دلیلش اینه:

      من در مقدمه از آلمان تعریف کردم چون این متن در مورد یه شرکت آلمانیه. اگر روزی متنی در مورد یه شرکت امریکایی نوشتم هم قطعا در مقدمه ی اون از آقای فورد و نوآوری های کادیلاک و لینکلن و . . . تعریف میکنم. در مقدمه این متن اصلا جای صحبت در مورد آقای فورد نبود، چرا؟ چون صحبت در مورد گسترش اتومبیل و تبدیل شدنش به یه کالای عمومی خودش یه مقاله کامل نیاز داره. آقای فورد تاثیر بزرگی در این فرآیند (تبدیل شدن اتومبیل به یه کالای عمومی) داشت، اما تنها عامل نبود. بلکه عوامل دیگه ای هم در این راستا موثر بودن. بنا بر این بنده باید یک مقاله ی طولانی رو در مقدمه این مقاله جا میدادم تا حق مطلب ادا بشه. و ادا کردن این حق در این مقاله اصلا ربطی به موضوع اصلی نداشت و خودش نیازمند یه پست طولانیه. بنابراین هیچ صحبتی از این فرایند و عوامل ایجاد کننده اون نکردم، فقط گفتم که بنز اختراع کرد و بعدا گسترش پیدا کرد و پیشرفت کردن و رقابت کردن و الانم رقابت داره به حوزه های دیگه کشیده میشه.
      بنده در ترجمه خودم، امانت رو رعایت کردم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. mohsen

    ۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    یعنی دوره موتور V8 v12 تموم شه من باید بمیرم بابا دیگه جارو برقی نزنید تورو حدا ماشین باید فاز بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. بهنام طیبی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    همین BMW i8 خیلی تکنولوژی بالا روش بکار رفته.
    بی ام و خودروسازی خیلی عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. رسول

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    شما فکرشو بکن حال رانندگی نداشته باشی یا چند تا کار داشته باشی نتونی دست به فرمون باشی یا….اون موقع این ماشینو داشتی حالا ببین چه ماشینی میشه این ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا