بی ام و

آیا بهتر نیست به جنگ اسب‌های بخار پایان دهیم؟

ما در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن می‌توانید شاسی‌بلندی با قدرت تقریباً ۶۰۰ اسب بخاری، سدانی با توان بالای ۷۰۰ اسب بخار و خودرویی الکتریکی با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۸ ثانیه‌ای خریداری کنید. سر رشته‌ی امور کمی در حال خارج شدن از دست است. مشکل این است که قدرت، پرفورمنس و توانایی اضافی در واقع خودروها را بهتر نمی‌کنند. بله این قدرت اضافی خودروها را سریع‌تر می‌سازند اما بهتر چه؟ نه اصلاً.

2015-bmw-x6-m
ب‌ام‌و نیز به اندازه‌ی دیگران دراین‌باره مقصر و گناهکار است. در حقیقت، شاید این شرکت خطاکارتر از خیلی کمپانی‌ها باشد. با همه‌ی رشدی که در این اواخر در قدرت خودروها پدید آمده، ما در حال از دست دادن توانایی به منظور رساندن خودروها به محدودیت‌های واقعی‌شان و داشتن لذت هستیم. اگر شما خودروی اسپورت ۵۰۰ اسب بخاری را برانید، در یک جاده‌ی باز قبل از اینکه حتی به محدودیت‌های خودرو نزدیک شوید، یا اعصاب خود را از دست خواهید داد و یا خودتان را خواهید کشت. اما اگر یک خودرو با توان مثلاً ۲۰۰ اسب بخار را در اختیار داشته باشید، این خودرو بسیار لذت‌بخش‌تر از همان خودروی ۵۰۰ اسب بخاری در یک جاده‌ی باز خواهد بود زیرا شما می‌توانید آن را به نهایت محدودیت‌های خود برسانید. با در نظر گرفتن این مورد که ب‌ام‌و برای ساخت خودروهایی با قدرت نسبتاً کم اما دینامیک جاده‌ای عالی مشهور شده است اما این برند باواریایی گناهکارتر از اکثر انتخاب‌ها به سوی قدرت زیاد و مشخصات فنی احساس‌برانگیز است.

BMW-M5-1200x800-acb5c314ba8
سال گذشته من مینی جان کوپر ورکس با پیشرانه‌ی ۲۲۸ اسب بخاری و گیربکس ۶ سرعته دستی را در راه‌های ناهموار و متروکه راندم. همچنین خودروی شلبی Terlingua با قدرت نزدیک ۸۰۰ اسب بخاری را نیز در پیست مسابقه آزمایش کردم. حدس بزنید کدام‌یک در واقعیت لذت‌بخش‌تر بود؟ اگر حدس شما مینی بوده باید بگویم که درست گفته‌اید. شلبی فوق‌العاده است و مرا به خطا نمی‌اندازد اما به‌طور مداوم این احساس را در من ایجاد می‌کرد که در حال رانندگی آرام‌تر هستم حتی با اینکه در پیچ‌ها سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت داشتم، زیرا این خودرو به حدی توانا است که من هرگز به محدودیت‌های آن نزدیک هم نشدم؛ اما من قادر بودم تا واقعاً مینی را به محدودیت‌ها رسانده و صدای جیغ لاستیک‌ها را بشنوم، بااینکه در جاده‌های قانونی و با سرعت‌هایی رانندگی می‌کردم که جریمه‌ی زندانی در پی نداشت. صحبت از مینی با قدرتی در حدود یک چهارم قدرت و کارایی شلبی است.

2016-MINI-JCW-Convertible-92
قدرت نسبتاً کم اما هندلینگی عالی در هر ۷ روز هفته بر قدرت و پرفورمنس زیاد غلبه خواهد کرد. این دقیقاً همان دلیلی است که مزدا MX-5 را دوست‌داشتنی می‌کند، حتی اگر قدرتی کمتر از برخی چمن‌زن‌ها داشته باشد. همین دلیل برای محبوب بودن ب‌ام‌و E30،E36 و M3 E46 نیز صدق می‌کند. با این خودروها می‌توان به حد نهایی رسید، پیشرانه را به جیغ‌وداد کشاند و از شهرهای عادی با مردمان عادی و بدون هیچ‌گونه خطری عبور کرد.

BMW E46 M3 CSL
BMW E46 M3 CSL
البته این روزها دلایل خوبی برای افزایش قدرت پیشرانه‌ها وجود دارد. خودروها به لطف قوانین ایمنی مدرن، تجهیزات لوکس و استانداردهای زیاد سنگین‌تر از همیشه شده‌اند. به علاوه مصرف‌کنندگان خواستار خودروهای سریع‌تر، راحت‌تر و تکنولوژیک تر هستند؛ بنابراین به منظور سریع‌تر کردن این خودروی اسپورت سنگین، خودروسازان مجبورند تا قدرت را به‌طورجدی افزایش دهند. از طرفی هم قوانین مصرف سوخت و آلایندگی مدرنی وضع شده که خودروسازان را مجبور به استفاده از توربو و کاهش حجم پیشرانه‌ها کرده بنابراین میزان زیادی گشتاور به پیشرانه اضافه شده و اکثراً سرگرمی و هیجان را از بین برده است.

BMW M3 Special Editions
BMW M3 Special Editions
هرچند موضوع چشم و هم چشمی و جلب توجه نیز در میان سازندگان خودروهای اسپورت وجود دارد. اگر ب‌ام‌و M3 با ۴۲۵ اسب بخار قدم به میدان می‌گذارد، مرسدس-AMG باید بهتر عمل کند و بالعکس. این روند خسته‌کننده است.

2016 BMW M3
۲۰۱۶ BMW M3
ب‌ام‌و M3 در مجموع به لطف شاسی فوق‌العاده، قدرت عالی و قابلیت استفاده‌ی روزمره یک خودروی درجه‌یک است. شما می‌توانید یک M3 E46 را در جاده‌های عمومی برانید، دور پیشرانه را تا حد انفجار بالا ببرید و بدون کشتن کسی لذت زیادی را تجربه کنید. امروزه M3 یک سوپرکار است. ب‌ام‌و M3 امروزی با پکیج مسابقه‌ای به اندازه‌ی یک فراری F430 در هنگام عرضه‌ی اولیه سریع است. پدال گاز را در M3 کنونی و در جاده‌ای عمومی بفشارید و منتظر وقوع دو اتفاق باشید: مردنتان یا دستگیر شدنتان. این دیوانگی است.

BMW M2
اما این وسط باید یک ناجی باشد و در واقع این نقش را ب‌ام‌و M2 بازی می‌کند.

با پیشرانه‌ی ۳ لیتری ۳۶۵ اسب بخاری، M2 در ۴ ثانیه به تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این خودرو سریع است اما نه به اندازه‌ای که دندان‌هایتان را فشار دهید. در سرعت‌های معمولی این خودرو واقعاً سرگرم‌کننده است. دلیلی وجود دارد که طرفداران این خودرو را بیشتر از M3/M4 دوست دارند زیرا این خودرو هیجان‌انگیز است.M2 ترسناک نیست و برای ثابت کردن آنچه که می‌تواند انجام دهد به پیست مسابقه نیازی ندارد. در حقیقت، این خودرو تلاش نمی‌کند تا هیچ‌چیزی را ثابت کند فقط تلاش دارد تا هیجان‌انگیز باشد. جالب اینکه هیچ‌یک از هیجان‌انگیزترین خودروهای کنونی ب‌ام‌و قدرتی بیش از ۴۰۰ اسب بخار ندارند (M2،M235i و i8).

BMW_M2_Coupe_2016
من امیدوارم که ب‌ام‌و از M2 درس گرفته باشد. درس بگیرد که نیازی به شکست دادن AMG یا آئودی کواترو در بحث اسب بخار نیست اما به جای آن باید دوباره به ساخت خودروهایی با قدرت نسبتاً کم روی شاسی فوق‌العاده که در جاده‌های عمومی هیجان‌انگیز هستند بپردازد. بیایید اجازه دهیم که جنگ اسب‌های بخار تمام شود و کمی هیجان ایمن داشته باشیم.

منبع: bmwblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. YAS

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (23 ديدگاه)

    خوب این مدل هایی که مثال زده شد برای بخش ام پاور بیمر هست و میشه مدل هایی با قدرت کمتر(مورد نیاز)خرید با همین شکل و ظاهر(یعنی کیت ام داشته باشه)و این به اصطلاح جنگ هم برای نشون دادن تونایی هاشون در زمینه های مختلفه و مشتری مجبور نیست که ام پاور رو بخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hitler

      ۳ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (499 ديدگاه)

      یعنی کل مقاله نوشته شده بود تا از بی ام وی مثال بیاد و شرکتو بکوبونه.
      اگر یک ام 3 هیولا نباشه،پس عاشقای این خودرو چیکار کنن؟یکی هیجان و فشار به موتور رو دوس داره،بره نمونه ی کم قدرت ترشو بخره،اینا فقط جنگ اعداد بین اسب بخار و گشتاور نیست،اینا یکی از مهم ترین مسائل در خرید خودرو هست،دوست دارید به رد لاین دورموتور برسید؟عیب نداره یه ماشین ضعیف تر بخرید،دوس دارید با نوک پدال گاز چرخارو آتیش بزنین؟نسخه های قویتر منتظرتون هست.
      (البته منظورم سایر کشوراس ایران از این قاعده مستثنی هست.)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. كوروش

        ۳ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        چرند بود
        یعنی چی اخه می خواد mpower ماشین با ٢٠٠ اسب بزنه!!!!! بعدش فکر کنم bmw سواری اش به اندازه کافی لذت بخش باشه که نخواهد با توان بیشتر ضعف های خودش رو بپوشونه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. xan

        ۷ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (52 ديدگاه)

        واقعا فک میکنی کوبونده ؟ رک بگم دیدگاه ساده لوحانه اییه اگه بگیم این مقاله خواسته bmw رو بکوبونه!
        اتفاقا برعکس فقط خواسته هی بگه bmw که یه تبلیغ حسابی بشه براش و اگه قراره هدفی پشت نوشته باشه مطمئنا تبلیغ بوده و سایت هم پول خوبی براش گرفته یه مدل رو به خاطر اسب بخار زیاد کوبونده ( دقت کنید قدرت زیاد ، خودبخود خودش چیز خیلی خوبیه و اصلا هم بد نیس ! ) در مقابل یه مدل دیگه هم به خاطر قدرت کمتر و البته رانندگی لذیذ به نسبت قیمت خیلی کمترستوده همش تبلیغه کجاش بد گفته من متوجه نشدم !
        تبلیغ خفنی هم هست چون تبلیغات رو هیشکی نمیخونه مثل بنر و … ولی اینو همه دارن با دقت میخونن!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. امین

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (821 ديدگاه)

    وا این چه حرفیه؟

    همه کمپانی ها دارن تمام تلاششون رو میکنن تو این زمینه. منتها bmw از بقیه موفق تر بوده چون بهترین موتورساز هستش.
    مجبور نیستی با شاسی بلند در عرض ۳.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسی. میتونی مدل پایش رو انتخاب کنی
    من که منظور از این مقاله رو متوجه نشدم. بنظرم تبلیغاتی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمد حسین

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    در پاسخ به پرسش سر مقاله: نه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir.z

      ۵ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      به نظر من اگه خودروساز ها یکسری خودرو رو با قدرت بالا تولید کنند ولی بقیه مدل ها در حدی باشه که تو جاده بشه اونا رو به چالش کشید(نه توی پیست) …بهتره…..این نظر منه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. مجید.بهترین یا هیچ.

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    برای یک ماشین جاده ای و اسپرت بیشتر از 400 hp به کار نمیاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mahdi Mercedes

      ۲ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (33 ديدگاه)

      حتی بالاتر از 300 اسب.البته برای یه خودروی اسپرت شهری

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سامان

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    قابل توجه اون دسته از عزیزانی که میگن قدرت تویوتا جی تی 86 خیلی کمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mahdi Mercedes

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (33 ديدگاه)

    گل گفتی آقا. تویوتا یک خودروی اسپرت شهری درست کرده نه یه بوگاتی شیرون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۲ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (752 ديدگاه)

      نه دیگه در این حد کند که از بعضی از سدان های نه چندان اسپرت تو شتاب بخوره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. احسان(احسان سابق)

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    شاید طرف از وفور نعمت به تنگ اومده که انقدر ناراضیه. شایدم واقعا حق داره. در هر صورت تجربه ای که نوسنده ی مقاله داره واسه ما رویاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مهراب

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (60 ديدگاه)

    فقط یه تبلیغ بود واسه ب ام و
    چیزی بیشتر نداشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسین

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود.
    به نظرم همچین بی راه هم نمیگه. تبلیغی از ب ام و نشده. حتی اشاره شده که توی شروع شدن جنگ اسب بخار (که بهش جنون اسب بخار هم گفته شده) ب ام و هم مقصر بوده. البته الان تقریبا تمام مدلهای Mپاور کمتر از رقبای خودشون توی AMG قدرت دارن. اوایل هم که M3 معرفی شده بود بعضیا به قدرت کمش انتقاد کردن.

    به قول معروف: اسب بخار ماشینو میفروشه اما توی پیست مشخص میشه که کدوم ماشین واقعا بهتره
    مخلص همه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Archi KHAN

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    لابد ایرانخودرو هم حساب همین چیزآ را می کنه ، این ماشینا را میده دست مردم …
    با اندک چیزی جیغ صاحبش در میاد …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Infinite

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (452 ديدگاه)

    تعجب کردم از صحبت بعضی عزیزان
    بی ام چه احتیاجی به تبلیغ این چنینی داره؟ (اگر اسمش رو بشه گذاشت تبلیغ که از نظر من تبلیغ نیست)
    این مطلب داره در حقیقت داره این موضوع رو به شما یادآوری می‌کنه که اعداد و ارقام و اسب بخار رو بگذارید کنار و از رانندگی عالی لذت ببرید. هرچه اعداد و ارقام بالاتر باشند می‌تونن شما رو تحریک کنن تا سرعت بیشتری برید تا لذت ببرید، غافل از این که لذت در سرعت‌های پایین‌تر هم وجود داره و غافل از این که سرعت بیشتر یعنی خطر بیشتر.
    تشکر می‌کنم آقای احمدزاده. مطلب خوبی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. sina.d

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (69 ديدگاه)

    از زاویه‌ قشنگی به‌ موضوع نگاه کرده‌
    ولی چرا همش بی ام و رو مثال میزده خیلی شرکت ها هستن که بیشتر از بی ام و رو قدرت مانور دادن
    در هر صورت جالب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حميد

    ۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    دم بی ام دبلیو گرم تونسته با حجم موتور کم أسب بخار بیشتری تولید کنه
    تو سبقت و سر بابالایها میفهمید که این أسب بخارها به چه دردی میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. موكا

    ۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    من فکر کردم مجری های برنامه اسب بخار رو میگین ، جناب سردبیر.
    با اینا دیگه چکار دارین ؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. jalal

    ۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (32 ديدگاه)

    با این که من طرفدار سرعت وشتاب وقدرت ماشینم به نویسنده ی این مطلب کاملا حق می دهم . حرفش کاملا منطقیه آدم نباید از احساساتش نظر بده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. علی

    ۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    با سلام.این چه حرفیه بی ام دبلیو برای بهترین بودن باید رقابت کنه.همونطور که amg و s lien دارن اینکارو میکنن.همچنین سردبیر طوری حرف زده که انگار المانیا روی راحتی و تکنولوژی کاری نکردن.در اخر هم باید بگم که شما قرار نیست همیشه از یه سوپر کار نهایت استفاده رو داشته باشی فقط وقتی که نیازه که بسیار مهمه و وقتی که یکم هیجان میخواهید ولی قبول دارم که یه ذره ادمو تحریک میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. محمدرضا

    ۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    همین دیروز راننده اتوبوس تو جاده چالوس 16 نفر رو به راحتی به کشتن داد چون سرعت بالایی داشت و نتونست سرپیچ اتوبوس رو کنترل کنه و خیلی از حوادث دیگه که روزمره اتفاق میوفته و خدای ناکرده شاید یکی از عواملش ما باشیم !
    حتما شما هم به این مورد برخوردین که عجله دارین و با سرعت میرین که زودتر به مقصد برسید(یعنی قصد شیطنت و لایی کشیدن و .. ندارین) بعد یک دفعه می بینی پا به پات چند ماشین کنارت در حال قدرت نمایی پیدا میشن و تورو حریف خودرویی خودشون تو جنگ خیابانی تلقی میکنن ! من به این میگم جنون !! چون یک درصد به ذهنش خطور نمیکنه که شاید این فرد واقعا عجله داره و قصد شیطنت یا اذیت کردن نداره (هر چند که نفس کار غلطه یعنی حتی هنگام عجله هم نباید سرعت داشت )
    مصداق همین مورد که گفتم هفته قبل که مادر مریض احوالمو به بیمارستان میخاستم برسونم برام اتفاق افتاد و شیطنت لایی کشیدن یک خودرو نزدیک بود به تصادف با من منجر بشه .
    یکم مراعات کنیم و بدونیم خیابان جای تخلیه هیجانات روحی روانی نیست ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. احمد باقری

    ۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به هر حال، هر کس یه سلیقه ای داره و یه چیزایی میخواد. مسلما کسی ماشین سوپر اسپرت رو برای هفت روز هفته و همه ساعات نمیخواد، بلکه برای حال بردن در بعضی از اوقات هفته میخواد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Road

    ۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (57 ديدگاه)

    هندلینگ و لذت سواری روی شاسی و موتور مناسب نهفته هست ک تو مقاله بهش زیاد اشاره شد
    خودروهای المانی و انگلیسی (پورشه بنز بی ام و، لندرور، ام جی، استون مارتین، …) از نوعی شاسی هوشمند به نام”شاسی دینامیک” استفاده میکنندکه علاوه بر نرمی هندلینگ و پایداری فوق العاده ای دارن وسر پیچها و موقیعتهای خاص زاویه شاسی رو با افق رو تراز نگه میداره با استفاده از سیستمهای الکترونیکی و هیدولیک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. احمدرضا خواجه زاده

    ۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود واقعا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حمیدرضا

    ۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    اسب بخار بیشتر تنها عاملی هست که باعث تمایل کسانی برای خرید میشه که پولش رو دارن اگر بی ام دبلیو با ام 2 موفق بوده دلیلش فقط قیمت کمتر نسبت به ام 4 هست وگرنه هر کسی در این جهان دوست داره ماشین قدرتمند تر سوار شه البته من خودم با این جنگ مخالفم چون قوانین خیلی از این قدرت رو مهار و اجازه فعالیت رو بهش نمیده پس بهتره رو موارد دیگه مثل ایمنی سرمایه گذاری بشه مثلا یه ماشین 150 اسبی با ایمنی بالا خیلی بهتره از یه ماشین 400 اسبی که حتی نمیشه کنترلش کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. ابوالفضل شبانی

    ۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کلا مقالش چرته.یعنی شرکتی ب اون بزرگی مثل bmw نمیدونه ایمنی چیه؟خیلی چرت گفته شده.اگه رقابتی نباشه که پیشرفتی هم نیست.مطمین باشین خارجیا از ما بهتر میدونن چیکار کنن خصوصا آلمانی ها

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا