دوئل آئودی Q2 و ب‌ام‌و X2

در قسمت دیگری از دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز نوبت به گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت لوکس رسیده است که در دوئل قبلی آن شاهد رقابت بین بیوک انکور و مینی کانتریمن بودیم. در این رقابت مجموعاً در هردو نظرسنجی تعداد 1055 رأی به ثبت رسیده است که کانتریمن با دریافت 628 عدد از آن‌ها و کسب 59 درصد از کل آراء پیروز رقابت لقب می‌گیرد. این در حالی است که انکور موفق به کسب 427 رأی شده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت لوکس، رقابت بین آئودی Q2 و ب‌ام‌و X2 برگزار شده است.

آئودی Q3

آکورا CDX

ب‌ام‌و X1

رنجروور اووک

آئودی Q3

رنجروور اووک

آئودی Q2

ب‌ام‌و X2

اینفینیتی QX30

دی‌اس 6

؟

اینفینیتی QX30

بیوک انکور

مینی کانتریمن

جگوار E-Pace

ولوو XC40

مینی کانتریمن

ولوو XC40

لکسس UX

مرسدس بنز GLA

؟

آئودی Q2

آئودی برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2016 کراس‌اوور جدیدی بنام Q2 را معرفی کرده و بدین ترتیب به خانوادهٔ Q خود عضو چهارمی را اضافه نمود. Q2 همان‌طور که از نامش مشخص است پایین‌تر از Q3 قرار گرفته و عنوان کوچک‌ترین کراس‌اوور آئودی را از آن گرفته است. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت آلمانی روی پلت‌فرم MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است که با خودروهای فراوانی از این گروه خودروسازی مانند آئودی A3، اشکودا کاروک، فولکس‌واگن T-Roc، سئات آتکا و… مشترک است. Q2 از نوامبر سال 2016 در بازار اروپا عرضه گردید اما هنوز به بازار ایالات‌متحده راه پیدا نکرده و قرار است به‌زودی در اوایل امسال در این کشور هم عرضه گردد. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت لوکس با سه پیشرانهٔ بنزینی و دو موتور دیزلی به بازار عرضه می‌گردد. لیست موتورهای بنزینی از یک نمونهٔ 1 لیتری سه سیلندر توربو با 115 اسب بخار قدرت شروع شده و سپس شامل نمونه‌های 1.4 لیتری و 2 لیتری توربو می‌شود. موتورهای دیزلی هم عبارت‌اند از یک واحد 1.6 لیتری توربو و یک نمونهٔ 2 لیتری توربو که برای این رقابت جهت هماهنگی با ب‌ام‌و X2 قوی‌ترین پیشرانهٔ دیزلی Q2 را انتخاب کرده‌ایم. این موتور 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. موتورهای پایه و کم‌توان Q2 با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند اما برای موتورهای 1.4 لیتری بنزینی و 2 لیتری بنزینی و دیزلی امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو هم وجود دارد.

ب‌ام‌و X2

ب‌ام‌و نخستین بار با رونمایی از کراس‌اوور کانسپتی بنام X2 در نمایشگاه پاریس 2016، خبر از اضافه شدن عضو کاملاً جدیدی به خانوادهٔ X خود داد. سپس حدود یک سال بعد در اکتبر سال 2017 سازندهٔ آلمانی رسماً نسخهٔ تولیدی X2 را رونمایی کرد. این کراس‌اوور جدید روی پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی UKL2 ب‌ام‌و ساخته شده که همان پلت‌فرم بکار رفته در مدل X1 است؛ اما X2 علیرغم اینکه از لحاظ نام بالاتر از X1 قرار می‌گیرید ولی طول کمتری نسبت به X1 داشته و کراس‌اوور کوچک‌تر و البته اسپرت‌تری نسبت به آن محسوب می‌شود. X2 نیز همانند آئودی Q2 فعلاً فقط به بازار اروپا عرضه شده است اما به‌زودی راهی بازار ایالات‌متحده هم خواهد شد. ب‌ام‌و فعلاً X2 را در سه مدل مختلف ارائه کرده است که یکی بنزینی و دو نمونهٔ دیگر دیزلی هستند. مدل بنزینی 20i نام دارد و از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 192 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند ولی این مدل صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای این دوئل به سراغ مدل‌های دیزلی X2 برویم که 20d و 25d نام دارند. این دو مدل هردو از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربودیزل استفاده می‌کنند که در دو سطح قدرت مختلف ارائه می‌شود. در دوئل ما مدل ضعیف‌تر X2 20d شرکت کرده که 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. مدل‌های دیزلی هردو به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive مجهز هستند.


مشخصات فنی

آئودی Q2

ب‌ام‌و X2

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 2 لیتری 4 سیلندر
تنفس توربودیزل توربودیزل
قدرت 190 اسب بخار 190 اسب بخار
گشتاور 400 نیوتن متر 400 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو/چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 7.3 ثانیه 7.7 ثانیه
مسافت 400 متر 15.1 ثانیه 15.6 ثانیه
حداکثر سرعت 220 کیلومتر/ساعت 220 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 4.9 لیتر (ترکیبی) 4.6 لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی 128 گرم/کیلومتر 121 گرم/کیلومتر
وزن 1480 کیلوگرم 1600 کیلوگرم
طول 4.19 متر 4.36 متر
فاصلهٔ محوری 2.60 متر 2.67 متر
حجم صندوق بار 405 لیتر 470 لیتر
قیمت پایه 21,660 پوند 30,000 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

29 دیدگاه

    1. علی
      سوابق: (590 دیدگاه) ,

      آخ آخ چه انتخاب سختیه . جفتشو خیلی دوست دارم و تو بازار جز بهترینها هستن. برای اینکه خودمو به چالش وجدانی بابت رای دادن نکشم از ترفند چشمان بسته استفاده کردم و دیدم انگشتم گزینه ((( X2 ))) را لمس کرده و سر تعظیم به انتخاب چشم بستم فرود آوردم .
      با تچکر

      پاسخ
  1. Mehdi TuRbO
    سوابق: (528 دیدگاه) ,

    با طراحی عقب ائودی نمیتونم ارتباط برقرار کنم به دلیل طرح چراغش.اما جفتشون عالیند.

    پاسخ
  2. امیر رضا
    سوابق: (81 دیدگاه) ,

    بی ام و!
    چون طراحی زیبا و با جزییات تری داره،حجم صندوقشم بیشتره…
    تو این مقایسه ویژگی چشم گیر آىودی قیمتشه!

    پاسخ
  3. فرامرز
    سوابق: (1033 دیدگاه) ,

    اختلاف قیمت بخاطر اینه که آئودی کیو 2 پلتفرمش با فولکس پولو و آئودی آ1 یکیه درحالیکه ب ام و ایکس 2 پلتفرمش با سری 1 یکیه که یه کلاس بزرگتر هست. ابعاد ماشین تو جدول این قضیه رو اثبات میکنه

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (1033 دیدگاه) ,

      و اینکه نمای پشت کیو2 دقیقا مثل نسل قبلی پولو هست درحالیکه پولو تقریبا نصف کیو2 قیمت داره. یه نکته دیگه اینکه ایکس 2 بخاطر استایل کوپه (برعکس کیو2 که سقف ساده داره) خیلی از ایکس 1 گرونتره و اگه قیمت ایکس 1 رو با کیو 2 مقایسه کنید میبینید ارزش خرید ایکس 1 خیلی بالاتره

      پاسخ
    2. F۲۲RAPTOR
      سوابق: (980 دیدگاه) ,

      منم موافقم ایکس ۲ باس با کیو ۳ میوفتاد،
      کیو۲ هم با جی ال آ

      پاسخ
  4. Just juguar& ferrari&lambo
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    به بی ام و رای دادم خیلی زیباست.

    پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (282 دیدگاه) ,

    یعنی زشت ترین ِ آیودی همینq2هست خیلی بی تناسب وبده طراحی خارجیش واقعاbmwسره ظاهرماشینوادم عشق میکنه

    پاسخ
  6. Babak
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    هر دو از نظر فنی در یک رده هستن (آئودی کمی بهتره) از نظر ظاهری و طراحی بی ام و جذانتره. اختلاف فاهش آئودی در قیمتشه
    رای من آئودی

    پاسخ
  7. سياوش
    سوابق: (148 دیدگاه) ,

    X2 ماشین جادارتریه که تواین سگمنت خیلی مهمه
    اما از قیمت آئودی هم نمیشه گذشت
    درکل رای منx2

    پاسخ
  8. عشق ماشین
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    بی ام و خوشگل تر و جالب تر هستش ولی با توجه به اختلاف قیمت موجود بنده به آئودی رای دادم.

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (8 دیدگاه) ,

      تو عشق ماشینی؟؟؟ یه عشق ماشین واقعی هیچ وقت از روی قیمت نظر نمیده. البته موقع خرید طبیعتا قضیه فرق می‌کنه.
      حالا مهم نیست، نظر شما محترم. اما اینو در نظر بگیر که پلتفرم آئودی با ۲۰تا ماشین دیگه مشترکه و مال X2 فقط با X1 و سری ۱ سدان مشترکه! ضمناً X2 سیستم ۴چرخ داره به صورت استاندارد ولی Q2 در مدل پایه دیف جلو هستش. لیست آپشنای استاندارد هم که بهش اشاره نشده و ما هم نظری در موردش نمیدیم

      پاسخ
        1. حسین
          سوابق: (8 دیدگاه) ,

          حالا شما مته به خشخاش نذار. منظورم اینه که وجود پلت مشترک باعث کاهش هزینه تولید شده و سیستم ۴چرخ استاندارد باعث افزایش زیاد قیمت پایه میشه. بله، سری ۲ اکتیو/گرندتورر هم همین پلت رو دارن

  9. #ali.m#
    سوابق: (1640 دیدگاه) ,

    من به x2رای میدم .طراحی شاسی بلند های بی ام و اکثرا جذاب نیستن اما این یکی انگار خوب جواب داده .
    ائودی از نظر فنی یکم بهتره ولی طراحیش باعث میشه بهش رای ندم مخصوصا چراغ عقبش ک شبیه ds3یا فولکس پولو شده .

    پاسخ
  10. روزبه
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    هیچ دلیلی وجود نداره که 9000 پوند بیشتر داد برا BMW مگه اینکه به شکلی افراطی عاشق BMW بود . اونم زمانی که مشخصات فنیش تفاوت چندانی با آئودی نداره . رای من قطعا آئودیه …

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (8 دیدگاه) ,

      دلیل داره. X2 به صورت استاندارد سیستم ۴چرخ داره اما آئودی در نسخه پایه دیف جلو هستش. پلتفرم آئودی هم که با کلی ماشین دیگه مشترکه و حتما توی قیمتش تاثیر داره

      پاسخ
  11. M3csl
    سوابق: (110 دیدگاه) ,

    خیلی به هم نزدیکن،،
    اما نکته مهم و قابل تامل اینه که؛
    با وجود قدرت و گشتاور و حجم موتور برابر؛
    ب ام و مصرف سوخت کمتر و آلایندگی کمتری داره،،اونم در صورتیکه صدوبیست کیلو گرم سنگین تر از ائودیه!!!!!
    بدون تعارف باید نتیجه گرفت علاوه بر اینکه ب ام و زیباتره،،از نظر تکنولوژی ساخت هم سرتره.

    پاسخ
  12. حسین
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    آقا مگه رنجروور اووک با X3 نیست؟ چرا با X1 مقایسه شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  13. Chiawan
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    انتخاب بسیار سەختیە. من در نهایت بستە بە قیمت رای دادم q2

    پاسخ
  14. عباس
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    Q2 به نظر من هم از نظر قیمت خیلی مقرون به صرفه است، هم جمع و جورتره البته هر کسی علاقه شخصی خودشو میگه کلا من آئودی رو خیلی دوس دارم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.