آئودیبی ام و

دوئل آئودی A7 و ب‌ام‌و سری 6 گرن کوپه

امروز در قسمت دیگری از سری رقابت‌های خودرویی پدال، به سراغ کلاس نوظهوری بنام سدان‌های کوپه رفته‌ایم. این گروه یکی از خلوت‌ترین گروه‌های خودرویی رقابت‌های پدال است و تنها شش خودرو در آن حضور دارند که همۀ آنها آلمانی هستند. به همین دلیل امروز درحالیکه در دور چهارم مرحلۀ مقدماتی رقابت‌ها هستیم اما شاهد اولین دوئل از گروه سدان‌های کوپه خواهیم بود. شرکت‌کنندگان این عبارت‌اند از:

آئودی A7

پورشه پانامرا

مرسدس بنز CLS

مرسدس-آام‌گ GT 4

ب‌ام‌و سری ۶ گرن کوپه

ب‌ام‌و سری ۶ گرن توریزمو

هر یک از سه قطب خودروسازی آلمان یعنی فولکس‌واگن، مرسدس بنز و ب‌ام‌و دو نماینده در این گروه دارند که در نخستین دوئل سدان‌های کوپه، از بین آنها یکی از نمایندگان باواریایی‌ها یعنی ب‌ام‌و سری ۶ گرن کوپه به نبرد با نماینده‌ای از امپراطوری فولکس‌واگن یعنی آئودی A7 پرداخته است.

آئودی A7

پس‌ازاینکه مرسدس بنز با معرفی مدل CLS، کلاس سدان‌های کوپه را بنیان نهاد، نخستین شرکتی که بعدازآن اقدام به معرفی خودرویی در این کلاس نمود، آئودی با مدل A7 بود. این ماشین که دومین سدان کوپهٔ بزرگ دنیا محسوب می‌شود، برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۰۹ رونمایی گردید. آئودی A7 یک سدان کوپهٔ لیفت‌بک است که بر روی پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن مشترک با آئودی A6 ساخته شده است. نسل نخست این سدان کوپهٔ آلمانی فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای خود را نیز در ماه می سال ۲۰۱۴ تجربه کرده و با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد؛ اما این نسل کم‌کم به پایان عمر خود نزدیک می‌شود و در آینده‌ای نزدیک نسل دوم A7 معرفی خواهد شد. این ماشین در انواع و با پیشرانه‌های مختلفی شامل نمونه‌های بنزینی و دیزلی عرضه می‌گردد. همچنین در صدر خانوادهٔ این سدان کوپه، دو عضو اسپرت و عملکردی هم به نام‌های S7 و RS7 حضور دارند درحالی‌که نهایتاً لیست مدل‌های این خودرو به مدل RS7 Performance با ۶۰۵ اسب بخار قدرت ختم می‌شود؛ اما در رقابت ما RS7 استاندارد شرکت کرده است که از یک نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ کواترو به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

ب‌ام‌و سری ۶ گرن کوپه

پس از ورود مرسدس بنز، آئودی، پورشه و حتی فولکس‌واگن به بخش سدان‌های کوپه، تنها غایب جمع ژرمن‌ها در این قسمت ب‌ام‌و بود که سرانجام این شرکت باواریایی هم با رونمایی از سری ۶ گرن کوپه در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ به این جمع پیوست؛ اما همان‌طور که از نام این خودرو مشخص است، سری ۶ گرن کوپه برخلاف CLS، A7 و پانامرا خودروی مستقلی نیست و در اصل نسخهٔ چهاردر سری ۶ محسوب می‌شود. این مدل پس از نسخه‌های کوپه و کابریولت، سومین عضو خانوادهٔ سری ۶ بشمار می‌رود؛ اما با قطعی شدن بازگشت کوپهٔ بزرگ سری ۸، آیندهٔ سری ۶ مبهم شده است چراکه طبق گزارشاتی ب‌ام‌و قصد دارد به‌طور کامل به تولید خانوادهٔ سری ۶ خاتمه داده و سری ۸ را جایگزین آن کند؛ بنابراین احتمالاً در آینده سری ۸ گرن کوپه جایگزین سری ۶ گرن کوپه خواهد شد. درهرحال سری ۶ که در سال ۲۰۱۵ فیس‌لیفتی جزئی را تجربه کرد، با پیشرانه‌های گوناگونی عرضه می‌گردد که همانند A7، برای این نبرد، قوی‌ترین نسخهٔ آن یعنی M6 گرن کوپه را انتخاب کرده‌ایم. این موشک آلمانی به یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو مجهز است که ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ XDrive به هر چهارچرخ منتقل می‌گردد.

 مشخصات فنی

آئودی RS7

ب‌ام‌و M6 گرن کوپه

پیشرانه ۴ لیتری V8 ۴.۴ لیتری V8
تنفس توئین توربو توئین توربو
قدرت ۵۶۰ اسب بخار ۵۶۰ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر ۶۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیه ۳.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۶ ثانیه ۱۱.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر ۳۰۵ کیلومتر
مصرف سوخت ۱۳.۰ لیتر ۱۳.۸ لیتر
ظرفیت باک ۷۵ لیتر ۸۰ لیتر
وزن ۲۰۲۰ کیلوگرم ۱۸۸۰ کیلوگرم
طول ۵.۰۰ متر ۵.۰۱ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۹۱ متر ۲.۹۶ متر
قیمت ۱۱۱,۶۵۰ دلار ۱۱۸,۴۹۵ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9821005]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. Shady Four Rings

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (29 ديدگاه)

    آر اِس سِوِن vs اِورِ بادِ!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. سيدمحسن

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آئودی خودروسازی هست که در دهه 70 و80 بسیارباسختی دستو پنجه نرم کرده وکوشیده حرفهای برای خودروسازان بزرگ داشته باشه و خودشو تبدیل به خودرو سازپیشرو کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا