دوئل ب‌ام‌و X3 و لکسس NX

برای قسمت بعدی سری رقابت‌های خودرویی پدال یکی از کلاس‌های شلوغ و پرطرفدار خودرویی یعنی سگمنت کراس‌اوورهای کامپکت لوکس را انتخاب کرده‌ایم که تقریباً تمامی سازندگان خودروهای لوکس و پریمیوم نماینده‌ای در آن دارند. خودروهای حاضر در این کلاس و رقابت‌های ما عبارت‌اند از:

مرسدس بنز GLC

مرسدس بنز GLC کوپه

ب‌ام‌و X3

ب‌ام‌و X4

آئودی Q5

لکسس NX

آکورا RDX

اینفینیتی QX50

لینکلن MKC

بیوک اینویژن

دی‌اس 7

جگوار F-Pace

آلفارومئو استلویو

ولوو XC60

لندروور دیسکاوری اسپرت

پورشه ماکان

در اولین سری از رقابت‌های این کلاس، دو کراس‌اووری به مصاف یکدیگر رفته‌اند که هر دو در بازار کشورمان هم حضور دارند یعنی ب‌ام‌و X3 و لکسس NX.

لکسس NX

سری NX به‌عنوان کوچک‌ترین کراس‌اوور لکسس و برادر کوچک‌تر مدل RX در سال 2014 و در نمایشگاه پکن رونمای شد. NX که در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت لوکس قرار دارد، هنوز لقب کوچک‌ترین کراس‌اوور لکسس را در اختیار دارد اما احتمالاً به‌زودی با معرفی نسخهٔ تولیدی مدل UX این لقب را واگذار خواهد کرد. درهرحال این کراس‌اوور لوکس در دو مدل NX200t و NX300h تولید می‌شود که اولی مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو بنزینی بوده و دومی از قوای محرکهٔ هیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کند که ما برای این رقابت مدل NX200 را انتخاب کرده‌ایم. این موتور 235 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد. البته NX به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده که در نمایشگاه شانگهای رونمایی شد اما به دلیل اینکه چند روزی بیشتر از معرفی این نسخه نگذشته است و همین‌طور رقیبش در این نبرد نیز نسبتاً پا به سن گذاشته است ترجیح دادیم همان نسخهٔ پیش از فیس‌لیفت NX را انتخاب کنیم.

ب‌ام‌و X3

X3 برای اولین بار در سال 2003 به‌عنوان دومین شاسی‌بلند ب‌ام‌و بعد X5 به بازار آمد. X3 نیز مانند NX برای چندین سال عنوان کوچک‌ترین کراس‌اوور ب‌ام‌و را در اختیار داشت تا اینکه در سال 2009 و با معرفی مدل X1 این عنوان به برادر کوچک‌تر رسید. تولید نسل اول X3 نیز تا آگوست 2010 ادامه داشت تا اینکه در نمایشگاه پاریس همین سال نسل دوم آن معرفی شد. این نسل در سال 2014 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که عمده تغییرات آن در قسمت جلو و چراغ‌ها روی داده بود. همچنین در همین سال مدل X4 هم به سبد محصولات ب‌ام‌و افزوده شد که در اصل نسخهٔ کوپهٔ X3 محسوب می‌شود. تولید نسل دوم این کراس‌اوور پریمیوم همچنان ادامه دارد اما این نسل تقریباً به پایان عمر خود نزدیک شده است چراکه سال آینده نسل سوم X3 معرفی خواهد شد. نسل کنونی X3 با پیشرانه‌های مختلف چهار سیلندر و شش سیلندر خطی بنزینی و دیزل عرضه می‌شود که ما برای هماهنگی با رقیب ژاپنی مدل X3 28i را انتخاب کرده‌ایم. این مدل مجهز به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 240 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور است.

 

مشخصات فنی

لکسس NX200 ب‌ام‌و X3 28i
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 2 لیتری 4 سیلندر
قدرت 235 اسب بخار 240 اسب بخار
گشتاور 350 نیوتن متر 350 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 7.4 ثانیه 6.5 ثانیه
حداکثر سرعت 200 کیلومتر/ساعت 210 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 9.8 لیتر (ترکیبی) 9.8 لیتر (ترکیبی)
وزن 1837 کیلوگرم 1882 کیلوگرم
طول 4.63 متر 4.66 متر
قیمت پایه 37,680 دلار 41,045 دلار
قیمت در ایران 350 میلیون تومان 400 میلیون تومان

 

با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

115 دیدگاه

  1. LEO
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    از بین X3 و NX نظر من NX ولی از بین NX و X4 منX4 انتخاب میکنم

    پاسخ
    1. توحید
      سوابق: (57 دیدگاه) ,

      دوستان این مقایسه اشتباهه،درسته که تو ایران این دوتا ماشین تو یه رده قیمتیه،ولی رقیب X3 در واقع لکسوس RX هستش که چند ماه دیگه RX200t میاد ایران که کلا یه سرو گردن از X3 بالاتره و رقبای اصلیش تو ایران نیستن (همون ماشینایی که تو متن ذکر شده )NX،رقیب NX تو بازار جهانی X1 هستش.همین طور رقیب X5 لکسوس LX هستش.

      پاسخ
  2. محمد
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    چقدر رقابت نزدیک ، NX خوبه و جوون اما این طراحی روز به روز کهنه تر میشه که نقطه برتری فعلی nx همینه و لی خوب این پیرمرد باواریا ثابت کرد دود از کنده می شه

    پاسخ
  3. امین
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    از نظر پیشرانه قطعا ایکس 3 . ولی از نظر هزینه نگهداری و کم خرجی ان ایکس

    پاسخ
  4. Infinite
    سوابق: (283 دیدگاه) ,

    با توجه به تجربه سواری و مشخصات، X3 رو انتخاب کردم. NX خودروی خوبی هست اما کیفیت سواری در حد X3 عرضه نمی‌کنه. نمی‌دونم چرا NX پیروز این رقابت شد.

    پاسخ
  5. amk
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    به نظر من لکسس بهتره چون ظاهر جدیدتر و قیمت مناسب ترى داره.و به هر حال کم خرجتره اما ب ام و لوکس تره و برند بالا ترى داره اما کلا تو این کلاس فقط بنز glc جدید.امیدوارم زودتر توى ایران بیاد

    پاسخ
  6. mohammad_FM 480
    سوابق: (576 دیدگاه) ,

    هر جور حساب میکنم ایکس 4 بهتره نمیدونم چرا اینقد به لکسوس رای دادن . قیافه لکسوس مخصوصا چراغاش خیلی مضخرفه

    پاسخ
  7. Amir
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    دوستان کسی میدونه چجوری باید آینه بغل ان ایکسو جمع کرد از داخل؟ خواهشا اگه میدونین کمک کنید ممنون

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.