دوئل ب‌ام‌و X5 و ولوو XC90

در قسمتی دیگر از سری رقابت‌های خودرویی جذاب پدال، برای دومین بار سراغ کلاس کراس‌اوورهای متوسط لوکس رفته‌ایم. در دوئل اول این گروه، مازراتی لوانته و رنجروور اسپرت به مصاف یکدیگر رفتند که مجموعاً توانستند 1710 رأی کسب نمایند. این رقابت بسیار نزدیکی بوده و اختلاف رأی دو خودرو جزئی است. البته در نظرسنجی سایت، لوانته با اختلاف کمی بالاتر از رنجروور قرار گرفته اما در نظرسنجی تلگرام نتایج عکس بوده و رنجروور با اختلاف بیشتری از رقیب ایتالیایی پیشی گرفته است؛ اما نهایتاً از این آراءِ کل، رنجروور اسپرت توانست با کسب 900 رأی یا به‌عبارت‌دیگر 52 درصد آرا، بر مازراتی لوانته با 810 رأی پیروز و راهی مرحلهٔ بعدی شود. امروز اما در دومین دوئل گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس، نماینده‌ای از مونیخ بنام ب‌ام‌و X5 به نبرد با وایکینگی بنام ولوو XC90 پرداخته است.

ب‌ام‌و X5

X5 اولین شاسی‌بلند ب‌ام‌و محسوب می‌شود که برای اولین بار در سال 1999 معرفی شد. در اصل این خودرو آغازگر خانوادهٔ سری X ب‌ام‌و بود که بعدها گسترش پیدا کرد. نسل نخست X5 در زمانی توسعه پیدا کرد که لندروور تحت مالکیت ب‌ام‌و بود و به همین دلیل اشتراکاتی زیادی با نسل سوم رنجروور داشت. X5 هم‌اکنون در نسل سوم خودرو قرار دارد که در می 2013 رونمایی شد و همچنان عنوان پرچم‌دار کراس‌اوورهای ب‌ام‌و یا همان خانوادهٔ X را در اختیار دارد اما به‌زودی این عنوان را به برادر بزرگ‌ترش X7 واگذار خواهد کرد. همچنین نسخهٔ کوپهٔ X5 هم با نام X6 تولید می‌شود. X6 برای اولین بار در سال 2007 و همزمان با معرفی نسل دوم X5 رونمایی شد. دو مدل X5 و X6 در تمامی قسمت‌ها مثل پلت‌فرم، پیشرانه‌ها، گیربکس‌ها، طراحی بیرونی جلو و… با یکدیگر یکسان هستند. نسل کنونی این کراس‌اوور لوکس آلمانی توسط مارک جانسون طراحی شده و مشابه اکثر محصولات ب‌ام‌و، از چراغ‌های جلوی متصل به جلوپنجره سود می‌برد. سازندهٔ آلمانی برای این ماشین طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها را ارائه می‌کند که بیشتر آن‌ها از نوع دیزلی هستند. قوی‌ترین نسخهٔ آن نیز مدل اسپرت و عملکردی X5 M است که از یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 با 575 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند؛ اما ما برای این دوئل مدل X5 35i را انتخاب کرده‌ایم که به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی مجهز است. این موتور که از یک توربوشارژر توئین اسکرول استفاده می‌کند، 300 اسب بخار قدرت و 407 نیوتن متر گشتاور دارد که آن‌را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF و سامانهٔ XDrive به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد.

ولوو XC90

XC90 اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2002 به‌عنوان SUV پرچم‌دار ولوو رونمایی شد. نسل اول این خودرو که روی پلت‌فرم P2 ولوو ساخته شده بود، تا سال 2014 یعنی به مدت 12 سال روی خط تولید قرار داشت تا اینکه سرانجام سازندهٔ سوئدی در همین سال نسل دوم XC90 را رونمایی کرد. این ماشین روی پلت‌فرم جدید ولوو ساخته شده و به‌طور کامل نسبت به نسل قبلی متحول شده است. طراحی این کراس‌اوور لوکس سوئدی نیز طبق زبان طراحی جدید ولوو شکل گرفته که کاملاً با قبل متفاوت است. پلت‌فرم XC90 با سدان لوکس ولوو یعنی S90 نیز مشترک است. XC90 اما برخلاف X5 مجهز به سه ردیف صندلی است و توانایی حمل هفت نفر را دارد که به همین دلیل حجم صندوق بار آن نسبت به رقیب آلمانی کمتر است. همچنین ولوو برخلاف ب‌ام‌و برای XC90 تنها پیشرانه‌های چهار سیلندر را ارائه می‌کند و به همین دلیل برای چنین کراس‌اوور لوکس هفت‌نفره‌ای نبود موتور شش سیلندر کمی ناخوشایند است. درهرحال مدل‌های مختلف این خودرو شامل دو نمونهٔ دیزلی با نام‌های D4 و D5 و سه نمونهٔ بنزینی با نام‌های T5، T6 و T8 می‌شود. نمونه‌های بنزینی همگی مجهز به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر هستند که در هرکدام سطح قدرت متفاوتی دارد. همان‌طور که از نام‌ها مشخص است، قوی‌ترین نسخهٔ بنزینی این کراس‌اوور مدل T8 است که نمونه‌ای هیبریدی بوده و مجموعاً 408 اسب بخار قدرت دارد؛ ولی ما برای این رقابت، مدل T6 را انتخاب کرده‌ایم که پیشرانهٔ چهار سیلندر آن با استفاده از سیستم توئین شارژر (استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر در کنار هم) 316 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

مشخصات فنی

ب‌ام‌و X5 X35i ولوو XC90 T6
پیشرانه 3 لیتری I6 2 لیتری 4 سیلندر
تنفس توربوشارژر توئین شارژر
قدرت 300 اسب بخار 316 اسب بخار
گشتاور 407 نیوتن متر 400 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 5.8 ثانیه 6.0 ثانیه
مسافت 400 متر 14.5 ثانیه 14.6 ثانیه
حداکثر سرعت 204 کیلومتر/ساعت 212 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 11.2 لیتر (ترکیبی) 10.4 لیتر (ترکیبی)
وزن 2256 کیلوگرم 2135 کیلوگرم
ظرفیت بکسل 2.7 تن 2.3 تن
طول 4.88 متر 4.95 متر
فاصلهٔ محوری 2.93 متر 2.95 متر
حجم صندوق بار 650 لیتر 450 لیتر
رتبهٔ ایمنی پنج ستاره NHTSA پنج ستاره NHTSA
قیمت پایه 57.195 دلار 56.395 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

46 دیدگاه

  1. مهدی 911turbo s
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    دوستان ممکنه یکی آدرس کانال تلگرام پدال رو به من بگه

    پاسخ
  2. نوید جهرمی
    سوابق: (1884 دیدگاه) ,

    سلام دوستان عزیز و بروبچه های پدال. ممنون از همه دوستانی ک پیام داده بودن. نظر لطف یک یکشون بود. اگ دیر جوابتون دادم شرمنده تونم. خلاصه دلم براتون تنگ شده بود. خوشحالم ک بیشتر میتونم کنارتون باشم.
    ————–
    عجب دوئلی هست. یه طرف کهنه سرباز باواریاس که طرفدارای زیادی داره.عملکردش و میزان فروشش مخصوصا در امریکای شمالی نشان دهنده اینه که گزینه کاردرستیه در این رده.
    در طرف دیگه ولوو که جوایز زیادی رو از وقتی که اومد تصاحب کرده. شاید جای یه موتور حجیم تر برای رقابت در این کلاس خالی باشه. اما همین سری موتورها چیزی کم ندارن راندمانشون خیلی خوب بوده.
    منم هردوشون رو دوس دارم اما ب ولوو رأی دادم.ظاهر با صلابت و لوکس تر( در مقابل اسپورت تر بودن X5 ) موتور با تکنولوژی بالا، انتخابش ب عنوان کراس اوور برتر سال، امتیاز بالا در ایمنی وکاربری خانوادگی تر ولوو رو انتخاب کردم.

    پاسخ
  3. TSHDN
    سوابق: (55 دیدگاه) ,

    دوست دارم به ولوو رای بدم ولی علاقم به بی ام و نمیذاره…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x