دوئل فورد موستانگ GT و ب‌ام‌و M4

در روزی دیگر و قسمتی دیگر از سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه کوپه‌های متوسط پرداخته‌ایم. کلاسی که در دومین دوئل آن کادیلاک ATS کوپه در برابر هوندا آکورد کوپه قرار گرفت و در آن مجموعاً 1775 رأی به ثبت رسید. از این آراء، ATS کوپه با کسب 1123 رأی یا به‌عبارت‌دیگر 63 درصد از کل آراء، توانست پیروز رقابت شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالی‌که آکورد کوپه موفق به کسب 652 رأی شده است. در دوئل سوم گروه کوپه‌های متوسط اما امروز دو اسطوره به مصاف یکدیگر رفته‌اند یعنی فورد موستانگ در برابر ب‌ام‌و M4 قرار گرفته است.

شورلت کامارو

دوج چلنجر

کادیلاک ATS کوپه

هوندا آکورد کوپه

؟

کادیلاک ATS کوپه

مرسدس بنز C کلاس کوپه

اینفینیتی Q60

ب‌ام‌و سری 4

فورد موستانگ

؟

؟

آئودی A5

لکسس RC

؟

فورد موستانگ

موستانگ یکی از مشهورترین نام‌ها در بین خودروهای اسپرت است که پیشینه‌ای طولانی و البته پرافتخار دارد. این ماسل کار اسطوره‌ای آمریکایی برای اولین بار در سال 1964 معرفی شد و با استقبال و موفقیتی خارق‌العاده و فراتر از انتظارات فورد مواجه گردید. این خودرو همچنین از بنیان‌گذاران کلاس پانی کارها محسوب می‌شود که البته بعدها پانی کارها با ماسل کارها ادغام شدند. موفقیت موستانگ به حدی بود که دیگر خودروسازان آمریکایی با مدل‌های AMC جاولین، شورلت کامارو و دوج چلنجر به آن پاسخ دادند. نسل نخست این خودرو در انواع گوناگون و پس از تجربهٔ تغییرات فراوان تا سال 1973 به تولید رسید تا اینکه در سال 1974 و همزمان با بحران نفتی، نسل دوم موستانگ معرفی شد. نسلی که کاملاً افول کرده بود و اثری از شکوه گذشتهٔ موستانگ در آن دیده نمی‌شد. سپس در سال 1979 نسل سوم و در سال 1994 نسل چهارم این کوپهٔ آمریکایی معرفی شدند تا اینکه در سال 2005 نوبت به نسل پنجم رسید که توانست شکوه و عظمت موستانگ نسل یک را احیا کند. این خودرو اما هم‌اکنون در نسل ششم خود قرار دارد که در دسامبر سال 2013 معرفی شد. این نسل هم از لحاظ طراحی همچنان نمایانگر یک موستانگ اصیل است اما بااین‌حال بسیاری طراحی نسل قبل را برتر و بااصالت‌تر می‌دانند. این در حالی است که به لطف عرضهٔ جهانی موستانگ در نسل ششم، این خودرو عنوان پرفروش‌ترین ماشین اسپرت دنیا را در سال 2016 کسب نمود. نسل ششم موستانگ به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده که طی آن تغییرات زیادی در دماغهٔ خودرو انجام گرفته است. فورد پیش‌ازاین موستانگ را در نسخهٔ استاندارد با سه پیشرانهٔ چهار سیلندر، شش سیلندر و هشت سیلندر عرضه می‌کرد اما پس از فیس‌لیفت اخیر، موتور شش سیلندر از لیست انتخاب‌ها حذف شده است. بااین‌حال ما برای این رقابت موستانگ GT را انتخاب کرده‌ایم که مجهز به پیشرانهٔ 5 لیتری V8 تنفس طبیعی است. این موتور 435 اسب بخار قدرت و 545 نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آن‌را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتۀ اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. البته بالاتر از موستانگ GT مدل شلبی GT350 قرار دارد که از یک پیشرانهٔ 5.2 لیتری V8 با 530 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند و فعلاً تا پیش از معرفی مدل GT500 قوی‌ترین نسخهٔ نسل ششم موستانگ محسوب می‌شود.

ب‌ام‌و M4

هرچند در یک سوی میدان این دوئل یک اسطوره قرار دارد اما در سوی دیگر نیز با اسطورهٔ دیگری مواجه هستیم. یک آلمانی مشهور بنام ب‌ام‌و M4 که آن‌هم مانند موستانگ از پیشینه‌ای پرافتخار برخوردار است. برای پرداختن به تاریخچهٔ M4 باید به سال 1975 یعنی زمان معرفی نسل اول سری 3 بازگردیم. خودرویی که به‌عنوان جایگزین مدل 2002 به بازار آمد و فقط به‌صورت کوپه و کابریولت دودر تولید شد. سپس در سال 1982 نسل دوم سری 3 معرفی گردید که در این نسل برای اولین بار مدل‌های سدان و استیشن هم به خانوادهٔ آن اضافه شدند. همچنین در همین نسل و در سال 1985 بود که نسخهٔ اسپرت و قدرتمند سری 3 با نام M3 معرفی شد و این سرآغازی بود برای ساخت یکی از برترین کوپه‌های اسپرت دنیا. نسل اول M3 که در اصل بر اساس نسل دوم سری 3 ساخته شده بود فقط در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت تولید شد اما در نسل دوم که بر اساس نسل سوم سری 3 ساخته شده بود، نسخهٔ سدان هم به خانوادهٔ M3 اضافه گردید. در نسل سوم اما که در سال 2000 معرفی شد، دوباره نسخهٔ سدان از طیف مدل‌های M3 کنار رفت تا اینکه در نسل بعدی مجدداً به خانوادهٔ این ماشین بازگشت؛ اما با معرفی نسل ششم سری 3 تغییر بزرگی در نام M3 انجام شد زیرا ب‌ام‌و طبق شیوهٔ نام‌گذاری جدید خود تصمیم گرفت مدل‌های کوپهٔ خود را به‌صورت مجزا و با اعداد زوج عرضه کند. به همین دلیل در نسل ششم سری 3، نام نسخهٔ کوپهٔ آن از سری 3 کوپه به سری 4 تغییر پیدا کرد. بدین ترتیب به‌تبع این تغییر نام، نسل پنجم مدل M3 نیز با نام M4 عرضه شد تا ب‌ام‌و دست به ریسک بزرگی در تغییر نام یکی از مشهورترین و پرافتخارترین خودروهای خود زده باشد. بااین‌حال نام M3 هنوز در سبد محصولات ب‌ام‌و زنده است زیرا نسخهٔ M سری سه یا در اصل نسخهٔ سدان M4 همچنان با نام M3 عرضه می‌شود. همچنین علیرغم این تغییر نام، M4 کماکان راه پرافتخار اجداد خود را ادامه می‌دهد. این کوپهٔ اسپرت آلمانی مجهز به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو است که 425 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

 

مشخصات فنی

فورد موستانگ GT ب‌ام‌و M4
پیشرانه 5 لیتری V8 3 لیتری I6
تنفس طبیعی توئین توربو
قدرت 435 اسب بخار 425 اسب بخار
گشتاور 545 نیوتن متر 550 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد 4.5 ثانیه 4.1 ثانیه
مسافت 400 متر 13 ثانیه 12.4 ثانیه
حداکثر سرعت 265 کیلومتر/ساعت 260 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 11.7 لیتر (ترکیبی) 11 لیتر (ترکیبی)
وزن 1728 کیلوگرم 1613 کیلوگرم
طول 4.78 متر 4.68 متر
فاصلهٔ محوری 2.72 متر 2.81 متر
قیمت 32,925 67,195 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

100 دیدگاه

    1. MB
      سوابق: (47 دیدگاه) ,

      مصرف سوخت فورد موستانگ تصحیح کنید
      مصرف ترکیبی حدود ١۴-١۵ لیتره و مصرف شهری حدود ١۶-١٧ که به راحتی ٢٠ رو هم رد میکنه در زندگی واقعی

      پاسخ
      1. Ali.usa
        سوابق: (313 دیدگاه) ,

        شما چند سال موستانگ داشتی برادر ?
        خیلی ببخشید چرا الکی حرف میزنی
        چهارتا حرف از ضد آمریکای ها شنیدی داری جو میدی
        الان 2017 نه 1970 که ماشین های آمریکای مصرف بالای داشته باشن

        پاسخ
        1. (ali(CHEVY NOVA
          سوابق: (5052 دیدگاه) ,

          Ali usa
          داداش این دوستمون مصرف بى ام و رو با موستانگ اشتباه گرفته
          اون بى ام و هستش که بخاطر موتور تنفس غىر طبىعىش مصرف و استهلاک بالاى داره

  1. رامکال
    سوابق: (595 دیدگاه) ,

    رای من ام 4.
    اولا که من دوتاشو از نزدیک توی اهواز دیدم.
    و زیبایی ام 4 یک چیز دیگست.
    توی شب رویاییه.
    چراغای اخمو و زیباش با رنگ سفیدش هم قشنگ است.
    دوما ایمنی بهترش نسبت به رقیبش هم دلیل دیگری بر برگزیدنش است.

    پاسخ
  2. Ali.usa
    سوابق: (313 دیدگاه) ,

    کار به این مقایسه ندارم
    ولی کوپه یعنی ماسل کار
    و
    متخصص ماسل کار آمریکا
    مو ستانگ رو از نزدیک ببینید روانیش میشید
    همه آمار ها رو بزاریم کنار
    خودم به شخصه موستانگ رو با هیچی عوض نمیکنم لامصب فقط دوست داری نگاش کنی
    کوپه فقط آمریکا تمام ❤️❤️??????

    پاسخ
  3. رامکال
    سوابق: (595 دیدگاه) ,

    یک چیز دیگر این هایی که به قیمت بالاتر ام 4 گیر میدهند.پس توی نظرسنجی “آئودی کیو 7 و رنجروور”چرا این وقتی این حرف زده میشد چیزی نمیگفتند؟

    پاسخ
  4. ASTON
    سوابق: (213 دیدگاه) ,

    اصن BMW آخر ماشین
    اما دل میگه موستانگ

    پاسخ
  5. مهدی
    سوابق: (572 دیدگاه) ,

    بی ام و به نظرم به درد ایرانی جماعت نمیخوره. بسیار ماشین سوسول و حساسی هست . بسیار پر استهلاک و پر هزینه و حساس به کیفیت سوخت واصلا مناسب جاده های ایران نیست و به گرمای محیط زیاد هم خیلی حساسه اما موستانگ تعمیرات بسیار ساده و راحتی داره با توجه به ضریب تراکم موتور هیچ حساسیت خاصی به سوخت نداره جوری که با بنزین معمولی هم با کمال اخلاص بیشترین توان خودشو ارئه میده و خیلی سیستم تعلیق نرمی داره اما خب کیفیت سواری بی ام و رو نداره مشخصا

    پاسخ
  6. مهدی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    فقط موستانگ .اعدادروی کاغذ هر چی می خوان بگن.مهم اخم موستانگه و صدای اگزوزش نعره میزنه

    پاسخ
  7. مهدی 911turbo s
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    واقعا چرا اینقدر بد رقابتها رو برگزار میکنی پدال اخه موستانگ و ام4 که نباید اینجا باهم رقابت کنن خوب چرا اینطوری برنامه چیدین که یکی از این دوتا خودرو محبوب همین ابتدا حذف بشن واقعا خراب کردین با این دوئلتون

    پاسخ
  8. امره Emrah
    سوابق: (146 دیدگاه) ,

    موستانگ هیجان انگیز تره

    پاسخ
  9. امید
    سوابق: (138 دیدگاه) ,

    موستانگ خیلی خوشگلتره. قیافه بی ام دبلیو دیگه خیلی تکراری شده.موستانگ این نسلش خیلی نازه

    پاسخ
  10. arash66
    سوابق: (425 دیدگاه) ,

    وقتی آلمانی هست امرکیایی چی میگه اخه ….

    پاسخ
    1. (ali(CHEVY NOVA
      سوابق: (5052 دیدگاه) ,

      ارش 66
      این جملت تو یه جا کاراىى داره
      اونم تو تقلب هستش که وقتى المانى هستش امریکایی جاىى نداره

      پاسخ
  11. حمیدرضا
    سوابق: (2264 دیدگاه) ,

    بی ام دبلیو زیبا قدرتمند مقرون به صرفه لوکس ولی صدای اون هشت تنفس طبیعی یه چیز دیگست لاستیک ترکوندن فورد یه چی دیگست انتخاب من فورد

    پاسخ
  12. Saied
    سوابق: (1264 دیدگاه) ,

    امریکایی از طلا هم باشه من انتخابم المانیه.
    فقط شخصیت بی ام دبلیو موستانگو هیچ میکنه.

    پاسخ
    1. (ali(CHEVY NOVA
      سوابق: (5052 دیدگاه) ,

      جناب سعىد
      امریکایی اگه از اهن باشه هم با 1000 تا المانى که با طلا( حىف طلا) هم پوشىده باشه قابل مقایسه نیست و امریکایی برتره
      تازه چىزى که موستانگ رو هىچ مىکنه استهلاک و هزىنه تعمىر زىاد بى ام و هستش

      پاسخ
  13. AK_007
    سوابق: (542 دیدگاه) ,

    با توجه به قیمت, منطق میگه ماستنگ
    ولی خب ما کی منطقی بودیم که الان باشیم!
    اون اخم توی جلو پنجره و چراغ های M4 و اون آخر چراغاش که شیبش کم شده شبیه به یه آدمیه که اخم کرده در عین حال داره پوزخند میزنه و میگه
    تو هیچی نیستی!!!

    پاسخ
  14. ahmad
    سوابق: (652 دیدگاه) ,

    وای خدا!
    با اینکه بی ام رو دوست دارم ولی به نظرم وقتی اسم موستانگ میاد دیگه شانسی نداره!
    من بدون شک موستانگ رو انتخاب میکنم
    دیوونه چهره خشن و تا حدودی عضلانی اش هستم…

    پاسخ
  15. امیرحسین بشیر فرهمند
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    اگر احساسی نظر بدیم …
    ماسل کار یعنی آمریکایی پس صحبتی نمیمونه .
    اگر هم با توجه به اعداد ارقام نظر بدیم که در تمامی آیتم ها برابر به جز گزینه مهم قیمت پایه که کف ترازو بدجور به سمت موستانگ هست …
    پس اصلا با تمام شایستگی بی ام و موستانگ حق داره .
    پول دوتا موستانگ یک ام فور میشه …

    پاسخ
  16. سارا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام.دوستان هردوی این خودروها به نظرمن یه قشری از جامعه رو در بر میگیره.بنظرم موستانگ یه اسپرت سنتی کاره ام 4 یه اسپرت مدرن.مثل موسیقی ک هم سنتی داره هم مدرن.سنتی بودن موستانگ من باب کهنه کار بودنشه.ولی باتوجه به قیمت موستانگ گزینه خوبیه.میتونی با پول ام 4 دوتا موستانگ بخری.یکیشو بدی مخ بزنی

    پاسخ
  17. ایمان
    سوابق: (219 دیدگاه) ,

    من چون تو منطقه آزاد هر دو رو دیدم از نز دیک اینو میگم که از کیفیت متریال ب ام و یک سر و گردن بالاتره وارزونتر بودن ماشینهای آمریکایی هم به دلیل متریال ارزونتری که استفاده میکنند.در کل ب ام و خیلی با کلاستره

    پاسخ
  18. Safety
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    همیشه جون آدم مهم تر از پوله ب ام و همیشه اول به امنیت سرنشیناش اهمیت میده بعد به ظاهر و بقیه موارد مدل ام ۴ حتی اگه با موتور دولیتر تنفس طبیعی هم بود بازم ارزشش از رقیبای حجم کاذب بیشتربود ظاهر خشن ام ۴ یه چیز دیگس …

    پاسخ
    1. (ali(CHEVY NOVA
      سوابق: (5052 دیدگاه) ,

      جناب Safety
      اتفاقا درسته جون ادم از همه چىز مهم تره
      اما…….
      اما وقت ادم هم خىلى مهمه و کساىى که بى ام و دارن بخاطر اینکه همش در تعمىرگاه هستن طلف مىشه و از بىن مىره

      پاسخ
  19. good mood
    سوابق: (54 دیدگاه) ,

    موستانگ میگیرم اینقدر دریفت میزنم تا برم تو باقالیا اصن غمی هم نیست چون قیمتش نصف بی ام و هست و از همه مهمتر هشت سیلندر خورجینی …:o

    پاسخ
  20. علیرضا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام
    صلابت و استحکام موستانگ مثال زدنیست.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.