دوئل ب‌ام‌و i3 و مرسدس بنز B کلاس EV

امروز نهایتاً به آخرین قسمت از دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیده‌ایم که مثل همیشه به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه، دو خودروی پلاگین‌هیبریدی یعنی تویوتا پریوس پرایم و هیوندای آیونیک پلاگین در برابر هم قرار گرفتند. در این رقابت مجموعاً تعداد 1735 رأی به ثبت رسیده است که پریوس پرایم توانست با دریافت 1083 عدد از آن‌ها یا به‌عبارت‌دیگر کسب 62 درصد از کل آراء، پیروز گردد درحالی‌که آیونیک پلاگین با 652 رأی مغلوب شده و بدین ترتیب دومین عضو خانوادهٔ آیونیک هم از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در ششمین دوئل گروه خودروهای سبز، دو خودروی تمام الکتریکی آلمانی یعنی مرسدس بنز B کلاس EV و ب‌ام‌و i3 به میدان رقابت آمده‌اند.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

؟

؟

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات 500E

رنو Zoe

لکسس CT

شورلت ولت

رنو Zoe

لکسس CT

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

هیوندای نکسو

تسلا مدل 3

؟

؟

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

فولکس‌واگن گلف GTE

؟

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس الکتریک

فولکس‌واگن e-Golf

؟

؟

سیتروئن e-Mehari

فولکس‌واگن e-UP

هیوندای کُنا الکتریکی

شورلت بولت

؟

؟

ب‌ام‌و i3

ب‌ام‌و از چندین دهه پیش در حال کار بر روی خودروهای الکتریکی بود اما تا قبل از دههٔ دوم قرن بیست و یکم هیچ‌یک از این پروژه‌ها به ساخت خودرویی تولیدی منجر نشدند تا اینکه این شرکت با معرفی یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت تمام الکتریکی کانسپت بنام i3 در نمایشگاه فرانکفورت 2011 نشان داد که این بار عزم خود را برای تولید یک خودروی تمام الکتریکی جزم کرده است. بدین ترتیب حدود دو سال بعد در جولای سال 2013 نهایتاً نسخهٔ تولیدی i3 به‌عنوان اولین خودروی تولید تمام الکتریکی ب‌ام‌و و همین‌طور اولین عضو خانوادهٔ محصولات سری i این شرکت معرفی شد. i3 که آغازگر فصل جدیدی در تاریخ ب‌ام‌و بود، موفقیت قابل‌توجهی کسب کرده و جوایز متعددی را از آن خود کرد. این خودرو یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت شهری است که دو درِ اصلی دارد اما دو درِ کوچک نیز برای عقب آن تعبیه شده که عکس درهای جلو باز شده و دسترسی به صندلی‌های عقب را ساده‌تر می‌کنند. i3 مجهز به یک موتور الکتریکی است که بین چرخ‌های عقب نصب شده است. این موتور 170 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد که آن‌را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد؛ اما غیر از این موتور، یک پیشرانهٔ 650 سی‌سی دو سیلندر بنزینی با 33 اسب بخار قدرت نیز برای آن به‌عنوان افزایش‌دهندهٔ بُرد قابل سفارش است. این موتور به‌عنوان یک ژنراتور عمل کرده و بُرد خودرو را به 290 کیلومتر افزایش می‌دهد. i3 به‌تازگی برای مدل 2018 فیس‌لیفتی را تجربه کرده است. در این فیس‌لیفت علاوه بر تغییرات و به‌روزرسانی‌های داخلی و خارجی، یک نسخهٔ جدید بنام i3 S هم ارائه شده است که نسخه‌ای اسپرت بوده و قدرت بیشتری معادل 184 اسب بخار دارد. در این دوئل اما نسخهٔ معمولی و تمام الکتریکی i3 (بدون پیشرانهٔ درون‌سوز) انتخاب شده است.

مرسدس بنز B کلاس EV

مرسدس بنز برای اولین بار در سال 2005 نسل نخست B کلاس را به‌عنوان یک ام‌پی‌‍وی کوچک معرفی کرد. این خودرو روی پلت‌فرم هاچ‌بک A کلاس ساخته شده بود و بنابراین خودرویی دیفرانسیل جلو بود. نسل اول B کلاس با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی و با تجربهٔ یک فیس‌لیفت تا سال 2011 روی خط تولید قرار داشت. سپس نوبت به نسل دوم یا کنونی آن رسید که اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت همین سال رونمایی شد. این نسل نیز ابتدا با موتورهای بنزینی و دیزلی مختلفی به بازار آمد؛ اما مرسدس بنز هم برای اینکه از قافلهٔ ساخت خودروهای الکتریکی عقب نماند، تصمیم گرفت نسخهٔ تمام الکتریکی از نسل دوم B کلاس را تولید کند. بدین منظور در ابتدا نسخهٔ کانسپت این خودرو در نمایشگاه پاریس 2012 رونمایی شد. سپس نسخهٔ تولیدی B کلاس الکتریکی برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2013 معرفی شده و تولید آن در آوریل سال 2014 آغاز شد. این خودرو نیز مجهز به یک موتور الکتریکی است که برخلاف ب‌ام‌و i3 در جلوی خودرو یعنی در همان جای موتورهای درون‌سوز نصب شده است. این موتور 180 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. انرژی موردنیاز موتور الکتریکی هم توسط پکیج باطری‌های لیتیوم یون با ظرفیت 28 کیلووات ساعت تأمین می‌شود و برخلاف i3 امکان سفارش پیشرانهٔ درون‌سوز هم برای آن وجود ندارد. نسل دوم B کلاس برای مدل 2015 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که با ایجاد تغییراتی در نمای جلو، ظاهر آن‌را به دیگر محصولات مرسدس بنز نزدیک‌تر نمود اما عجیب است که این فیس‌لیفت بر روی نسخهٔ الکتریکی اعمال نشده و این مدل همچنان با همان چهرهٔ قدیمی پیش از فیس‌لیفت تولید می‌شود.

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

ترکیب موتور عقب موتور جلو
پیشرانه الکتریکی الکتریکی
قدرت 170 اسب بخار 180 اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر 340 نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک عقب جلو
باطری 33 کیلووات ساعت 28 کیلووات ساعت
بُرد 145 کیلومتر 135 کیلومتر
شتاب صفرتاصد 6.6 ثانیه 6.8 ثانیه
مسافت 400 متر 15.5 ثانیه 15.4 ثانیه
حداکثر سرعت 145 کیلومتر/ساعت 160 کیلومتر/ساعت
طول 4.00 متر 4.34 متر
فاصلهٔ محوری 2.57 متر 2.70 متر
وزن 1323 کیلوگرم 1791 کیلوگرم
حجم صندوق بار 260 لیتر 480 لیتر
قیمت پایه 43,395 دلار 40,895 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

بدین ترتیب دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور سوم دوئل‌های مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

25 دیدگاه

    1. Alireza.a
      سوابق: (25 دیدگاه) ,

      سلام. بابا بی ام دبلیو i3 بود که امسال جایزه گرفت.چرا به بنز ev رای می دید؟؟؟!!!!!!?
      بی ام دبلیو علاوه بر جایزه ی خودروهای الکتریکی ، جایزه ی طراحی هم گرفته.تازه این خودرو در رقابت ها و مقایسه های مختلف بارها اول شده.

      پاسخ
      1. Saeed Boroomand
        سوابق: (477 دیدگاه) ,

        فکرشو کنید چهل و سه هزار دلار آدم بده واسه ماشینی که صد و سی کیلومتر میره، لیبل میفروشن به مردم خوشحال… تابستونا باید شیشه بنزه رو کشید پایین باد بیاد تو وگرنه کولر روشن شه خدا میتونه که بردش چقد میشه…دو تنم وزنشه… ?
        بی ام او البته قابل احترامه هر چند عقبش زشته بازم…

        پاسخ
        1. مهدی
          سوابق: (2205 دیدگاه) ,

          عزیزم شما ژاپی هستی یا انگلیسی که انقد با نگاه نقادانه به این دوتا غول نگاه میکنی

    2. net
      سوابق: (1009 دیدگاه) ,

      امروز نمایشگاه خودرو تهران بودم چیزی که باعث حیرت همگان بود و همه سوال میپرسیدن از مسولین نمایشگاه و میگفتند چرا هیوندای سانتافه اسپرت ۲۰۱۸ و هیوندای گرنجور ۲۰۱۷ نسل قبلی تو این نمایشگاه حضور ندارد و باعث تعجب همگان بود که هیوندای دوتا از زیباترین ماشیناشو داخل غرفش قرار نداده بود

      پاسخ
  1. علی
    سوابق: (582 دیدگاه) ,

    ماشین فقط برقیش خوبه اونم بنز باشه و صندوق عقبش بزرگتر باشه رای من بنز

    پاسخ
  2. حمیدرضا
    سوابق: (2363 دیدگاه) ,

    بی ام دبلیو چون از پایه برای خودروی برقی طراحی شده بنز فقط تغییر پیشرانه داده مثل فولکس و فیات در ضمن مدل مجهز به موتور بنزینیش واقعا عالی هست و مالیات جاده ای هم نداره با مصرف 5 لیتر بنزین بیش از صد کیلومتر به برد خودرو اضافه می کنه

    پاسخ
  3. shirko.mercedesbenz
    سوابق: (488 دیدگاه) ,

    تعصب را باید ریخت دور ، ب ام و

    پاسخ
  4. فرامرز
    سوابق: (1299 دیدگاه) ,

    متاسفانه مرسدس برای این محصول قابلیت شارژ سریع رو در نظر نگرفته و همین موضوع خیلی از طرفداران خودروهای الکتریکی رو از این مدل دور کرده. این نکته رو باید در نظر گرفت که خیلی از مردم تو آپارتمان هایی زندگی میکنن که گاراژ خصوصی ندارن و حتی دسترسی به پریز معمولی خیلی وقت ها امکانپذیر نیست.برای همین منظور مردم میرن سمت خودروهایی که بتونن با نیم ساعت شارژ حداقل ۱۰۰-۲۰۰ کیلومتر مسافت رو طی کنه در حالیکه مرسدس با برق خانگی حدود ۱۱ ساعت و با برق ۳ فاز (سوپر شارژر) به حدود ۳ ساعت زمان نیاز داره. به شخصه ب ام و رو بیشتر دوست دارم چون خاص تر هست و به خاطر جمع و جور و چابک بودن تو شهر خیلی به کار میاد. ضمن اینکه هر جا امکان شارژ نبود میتونید بنزین بزنید و بیش از ۱۰۰ کیلومتر با بنزین رانندگی کنید.

    پاسخ
  5. SAEED
    سوابق: (280 دیدگاه) ,

    من به مرسدس رای دادم بعد نتایجو که دیدم هردوتا 61 رای داشتن
    50%

    پاسخ
  6. charger
    سوابق: (311 دیدگاه) ,

    نسبت به برد کمشون هیچکدوم ارزش این قیمتو ندارن

    پاسخ
  7. Saman
    سوابق: (177 دیدگاه) ,

    چقدر خودروهای الکتریکی آلمانی عقب افتاده هستن ، بردشونو نیگا 😀 خودرو الکتریکی فقط ژاپن و us 🙂 بهرحال در این دوئل رویهمرفته بنز “بی کلاس!” 😀 بهتر از ب ام و هستش ولی در این سگمنت خودروهای جرررمنی 😀 چندان قدر نیستن.

    پاسخ
  8. هرمز
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    اگر به اینها پمیگن ماشین برقی پس به رنو زوئی با برد چهارصد کیلومتر و همینطور شورولت بولت با بیشتر از چهار صد کیلومتر چی میگین ،شورولت بولت با قیمت سی و شش هزار دلار و همینطور تسلی مدل سه

    پاسخ
  9. نویدی
    سوابق: (364 دیدگاه) ,

    نخونده انتخاب میکنم.
    BMW i3

    پاسخ
  10. Mercede kaviani
    سوابق: (399 دیدگاه) ,

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    وتشکر از مطالب فوق العاده عالی شما دوست عزیز مقایسه ونظرسنجی اتوموبیل که برای اولین بار در ایران اجام میشود
    از روی تجربه شخصی که با مرسدس بنز B کلاس EV داشتم فوق العاده راحت وکم هزینه است وبهترین گزینه برای اتوموبیل شهری است
    پس انتخاب من مرسدس بنز B کلاس EV
    با تشکر دوستدار شما مرسده کاویانی

    پاسخ
  11. The best Or Nothing
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    بعد ازمعرفی cls دیگه دل و دماغ خوندن پستای مرسدس نمونده واس ما ،،روند خراب شدن طراحیای بنز از c class شروع شد که ماهیت اسپورتش کلا زیر سؤال رفت ، بعدش E class که واقعا حیف اون چراغای دو تکه جذابش بود ک اینجوری اینم زدن ترکوندن ،، تیرخلاص اقای واگنر هن به cls بود ، خاص ترین ماشین بنز که الان شده مضحک ترینش ، نمیدونم کدوم عاقلی پانامرا رو ول میکنه این جونور زشتو میخره ،،، مرسی اقای واگنر گندی زدی که سال های سال کسی نمیتونه جمعش کنه ،،از دوستان معذرت میخام جای این کامنت اینجا نبود ولی خواستم درد و دل کنم ،،

    پاسخ
  12. " Swedish Arrogant Tiger"
    سوابق: (847 دیدگاه) ,

    ای سه هم ماشین خوبیه .ولی قطعا بی کلاس انتخاب بهتریه .واقعا فقط طرحیشو ببینید
    طراحی ای سه در برابر بنز واقعا هیچ حرفی برای گفتن نداره.
    از نظر فنی هم میشه گفت بنز بهتره…

    پاسخ
  13. Bilbo
    سوابق: (397 دیدگاه) ,

    بدون تردید i3رو انتخاب میکنم، حسی که این ماشین منتقل میکنه بارها ارزشش از اون ۲۵۰۰ تایی که بیشتر پول میدی بیشتره.

    پاسخ
  14. M.us
    سوابق: (238 دیدگاه) ,

    دوتاشونم خوبن تو این مقایسه اما بی ام و طراحی جالبی داره، قیمتاشون بالاست بردشونم کم، فکر نکنم هیچ یک از این دوتا برنده این سگنمت باشن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.