بی ام و

یادی از سری 8، پرچم‌دار گذشتهٔ ب‌ام‌و

حالا که قرار است سری ۸ بازگردد، بهتر است یادآوری کنیم که چرا ما به خاطر وجود شناس دوم برای دیدن این پرچم‌دار آلمانی هیجان‌زده‌ایم

از زمانی که تیزر نسل جدید ب‌ام‌و سری ۸ منتشر شده است، ما کمی برای نسل اول آن دل‌تنگ شده‌ایم؛ بنابراین تصمیم داریم در این مطلب یادی کنیم که پرچم‌دار گذشتهٔ ب‌ام‌و. سری ۸ اولیهٔ با کد داخلی E31 خودروی بسیار متفاوتی بود که در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۸۹ رونمایی شد. استایل گوه‌ای شکل و چراغ‌های مخفی این کوپهٔ لوکس همگی متعلق به آینده بودند و حتی به ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند سیستم کنترل پایداری هم مجهز بود. سری ۸ خودروی بسیار متفاوتی از سوی ب‌ام‌و بود تا جایی هیجان را از مونیخ به جهان پمپاژ کرد. این یک کوپهٔ غول‌پیکر بود با وزنی بیش از ۲ تن و پیشرانهٔ ۵ لیتری V12. این نه‌تنها آزمایش بزرگی برای ب‌ام‌و بود که حتی خودرویی انقلابی برای کل صنعت خودروسازی دنیا بود. سری ۸ اولین گرند تورر تمام‌عیار ب‌ام‌و بود.

ب‌ام‌و ۸۵۰i مدل ۱۹۹۰ اولین خودروی تولیدی جاده‌ای بود که یک پیشرانهٔ V12 را علاوه بر یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک، به همراه یک واحد شش سرعتهٔ دستی ارائه می‌کرد. این یک نیروگاه تکنولوژیک بود چراکه برای اولین بار از سیستم برقی پیشرفتهٔ مالتی‌پلکس استفاده می‌کرد که ارتباط سیستم‌های کامپیوتری آن‌را با یکدیگر برقرار می‌کرد. همچنین این اولین خودرویی بود که دریچهٔ گاز آن از طریق سیستم رانندگی باسیم کار می‌کرد. علاوه بر این، ۸۵۰i به فرمان حساس به سرعت و کمک‌فنرهای الکترونیکی هم مجهز شده بود.

در داخل ۸۵۰i نیز کمربندهای ایمنی راننده و سرنشین جلو از انواع جمع شونده درون صندلی‌ها بودند و همه‌چیز به‌صورت برقی کار می‌کرد ازجمله ستون تلسکوپی الکترونیکی فرمان که به حافظه هم مجهز بود. سیستم صوتی لوکس آن دارای سی‌دی چنجر چندتایی بود و یک تلفن همراه هم در خودرو تعبیه شده بود. هرچند این تجهیزات با استانداردهای امروزی کهنه به نظر می‌رسند اما برای سال ۱۹۹۰ فراتر از زمان خود بودند. حتی به جهت کاهش سروصدا، پنجره‌های جانبی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بودند که به‌صورت خودکار با درهای خودرو باز و بسته شوند.

اما تمامی این شکوه و تجمل به وزن این کوپهٔ بزرگ ب‌ام‌و اضافه کرده بود درحالی‌که پیشرانهٔ V12 پیچیدهٔ آن تنها ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت که همین امر انتقاداتی را به سازندهٔ آلمانی وارد نمود. به همین دلیل در سال ۱۹۹۳ ب‌ام‌و مدل ۸۵۰CSi را معرفی کرد که به موتور بزرگ‌تر ۵.۶ لیتری V12 مجهز شده بود. این موتور ۳۸۰ اسب بخار قدرت داشت و می‌توانست خودرو را در زیر شش ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعت برساند. در میانهٔ مدل‌های مختلف سری ۸، مدل ۸۵۰CSi با پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V12 قرار داشت درحالی‌که تیپ پایه، مدل ۸۴۰Ci بود که از یک موتور ۴ لیتری V8 با ۲۸۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. حتی نسخهٔ M8 این خودرو هم ساخته شد که ۵۵۰ اسب بخار قدرت داشت اما متأسفانه هرگز به تولید نرسید و در حد پروتوتایپ باقی ماند.

پروتوتایپ M8 که متاسفانه هرگز به تولید نرسید

اما درست است که سری ۸ خودرویی زیبا، شگفت‌انگیز و قدرتمند بود اما پیچیدگی‌های زیادی داشت. سیستم‌های الکتریکی آن که فناوری بسیار بالایی داشتند معمولاً نقص پیدا می‌کردند. پیشرانهٔ V12 آن قابلیت اطمینان ضعیفی داشت و همواره نیاز به سرویس و نگهداری مداوم داشت و مانند تمامی محصولات ب‌ام‌و، هزینهٔ نگهداری بالایی داشت خصوصاً اینکه سری ۸ پرچم‌دار ب‌ام‌و هم بود و ازاین‌جهت هزینه‌های نگهداری بیشتری را به مالک خود تحمیل می‌کرد. این مسائل موجب شدند که عملکرد شگفت‌انگیز این کوپهٔ لوکس به فراموشی سپرده شود درحالی‌که وزن و اندازهٔ سری ۸ نیز جلوگیری می‌کردند که به قلمروی سوپراسپرت‌ها وارد شود. این خودرو در زمان عرضه، صد هزار دلار قیمت داشت اما به دلیل هزینه‌های نگهداری بالا و عملکرد نسبتاً پایین، هم‌اکنون نمونه‌های مناسب و تمیز آن‌را می‌توان با قیمتی در حدود ۱۰ هزار دلار و یا حتی کمتر خریداری نمود.

تا سال ۱۹۹۷ که سری ۸ از بازار ایالات‌متحده خارج شد، تعداد ۷,۲۳۲ دستگاه از آن در این کشور بفروش رسید درحالی‌که در سراسر جهان نیز تا زمان توقف تولید در سال ۱۹۹۹، تعداد ۳۱,۰۶۲ دستگاه از آن فروخته شد؛ اما سری ۸ حتی با وجود این معایب هم ارزش احیاء را دارد و ما از بازگشت آن خوشحالیم. علاوه بر این، اگر ب‌ام‌و از معایب نسل نخست سری ۸ درس گرفته باشد، نسل جدید آن قطعاً پتانسیل این را دارد که خودروی شگفت‌انگیزی باشد.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. آرش آمریکایی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (620 ديدگاه)

    کاش با اومدن سری 8 تولید سری 6 کوپه همچنان ادامه داشت
    لامصب خیلی کاریزما داره سری6 کوپه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهين

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      ولی خدایی هنوزم که هنوزه همین سری ٨ قدیمی هم واسه خودش یه پا سلطانه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حامد

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (188 ديدگاه)

    یادی هم بکنیم از Alpina B12 که اگر اشتباه نکنم حدود 420 اسب قدرت داشت.شاید قیاس درستی نباشه ولی اون دوره فراری 512TR هم همین حدودا قدرت داشت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Ali

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (128 ديدگاه)

    واقعا خوشگل بود?عاشق ماشینای چراغ مخفیه اون زمون بودم❤️

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Amir

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    به نظر من این ماشین یکی از زیباترین طراحی های تاریخ رو داره

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. رضا اعتمادیان

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (257 ديدگاه)

      منم میخواستم همینو بگم که شما فرمودید ، واقعا یک ماشین زیبای هیجان انگیز تو دل برو است ، چرا من از دیدنش سیر نمیشم ؟؟؟ عکسش اینقدر منو هیجانزده کرده ، وای اگه خودش رو از نزدیک ببینم و لمسش کنم ، یحتمل سکته رو زدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amir

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        زیباترین ماشین تاریخ BMW به نظر من Nazca C2 هست .
        طراحش = جیوجیارو
        و سری 8 بیشترین شباهت رو به Nazca C2 داره
        حتما تصاویرش رو نگاه کنید
        یک زمان عکساش روی همه ی ظروف روغن موتور بود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حامد

          ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (188 ديدگاه)

          دقیقا. البته گمونم c2 بعد از سری 8 بود..فکر کنم 1992 اینا..

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. Machine

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1201 ديدگاه)

    عالیه این سری هشت
    واقعاً عاشق این ماشینم با اون چراغ‌های مخفیش
    حیف که دیگه این نوع چراغ‌ها منسوخ شدن و مطمئناً تو نسل جدید سری 8 خبری ازشون نخواهد بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Hooman

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تو لس آنجلس میشه دست دوش رو حدود هشت هزار دلار خرید ! دو تا ش رو گذاشته بودن فروش با حدود ۱۴۰ هزار مایل کارکرد ولی طرف بهم گفت اگه میخوای بخریش زیاد باهاش کار نکن که هزینه هاش نجومیه ولی از حق نگذریم به نظر من زیباترین ماشین تاریخ این شرکت هست در کنار 2002 ! اولین باری که از نزدیک دیدمش فقط نیم ساعت دورش میچرخیدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ایمان

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (258 ديدگاه)

    ماشین از نمای جلو شبیه فراری تستا روساست.هر دو این خودروها بسیار زیبا هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ali a

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    یدونه هشت سلیندر قرمز رنگش هم تو ایران هست. یادم میاد مجله ماشین چند سال پیش آزمایشش کرده بود..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. E 36

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (918 ديدگاه)

      چند سال قبل یدونه قرمزش تو خیابون شریعتی تهران بالاتر از سید خندان همیشه پارک بود،850 بود خیلی هم نو و تمیز، مالکش مغازه دار بود روزها میزاشتش تو پیاده رو!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. معین

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (49 ديدگاه)

    یدونه مشکی رنگ اینجا هست
    تو بندر انزلی
    واسه یه کارخونه داره
    پلاک المان
    غیر قانونی
    تو پارکینگه کارخونه داره خاک میخوره
    بیاد بیرون باید کلی جریمه بده
    حیف

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Saman

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (177 ديدگاه)

    خودرو بدرد بخوری نبود و وارث تمام عیوب ذاتی ب ام و مانند استهلاک و نیاز به تعمیرات زیاد و مخارج کمر شکن و نامعقول بود و واسه رقابت با بنز s کلاس کوپه عرضه شده بود ولی در مقابل s کلاس به علت معایب زیاد حرفی واسه گفتن نداشت و ناموفق بود و فروش ناچیز :-) یه دوازده سیلندر ضعیف و الکی :D

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا