ب ام وطراحی

طراحان شهیر BMW (قسمت اول)

ویلهم میرهابر(۱۸۸۸-۱۹۷۸)

bmw_chief_stylist_meyerhuber_model_builder_schmuck_bmw_335_1940bmw_328_bugelfalte_trousers_crease_1940
پدرش نقاش و مجسمه ساز و پدربزرگش یکی از برجسته ترین سازنده های مجسمه های برنزی بود. او حرفه ی طراحی را از کمپانی اُپل شروع کرد و پس از طراحی در جنرال موتورز , در سال ۱۹۳۷ به دپارتمان طراحی BMW به عنوان سرپرست پروژه های مدرن ملحق شد.او در سال ۱۹۴۰ استودیوهای طراحی ب ام و را گسترش داد و در سال ۱۹۴۲ اولین مدل گلی خود را برای ب ام و ۳۵۸ خلق کرد , خودرویی که به خاطر جنگ جهانی دوم هیچوقت تولید نشد.

ویلهم هافمیشتر(۱۹۱۲-۱۹۷۸)

bmw_1500_hofmeister_fedler_wolf_falkenhausenhofmeidters_knik_e21
صندلی ریاست بخش طراحی ب ام و در سالهای ۱۹۵۵ الی ۱۹۷۰ ازآن او بود . او در آن برهه فلسفه ی طراحی ب ام و را دستخوش برخی تغییرات کرد .  در سال ۱۹۶۵مدل ۲۰۰۰ یکی از ابتکارات هافمیشتر بود. همچنین او ابداع کننده ی شاخصه ی پیچ خوردگی در پنجره های جانبی ب ام و نیز بود و از این رو به آن خمیدگی هافمیشتر میگویند.

مارچللو گاندینی

marcello_gandinimarcello_gandini_alfa_romeo_carabo_concept
این طراح ایتالیایی در سال ۱۹۷۲ در طراحی ب ام و ای۱۲ که به عنوان اولین سری ۵ شناخته میشد , همکاری داشت . همچنین او اولین ابداعگر درهای به اصطلاح قیچی شکل (روی مدل کانسپت آلفا رومئو ۳۳ ) بود.او همچنین از این شیوه  در طراحی لامبورگینی کانتاش استفاده کرد. برخی دیگر از طراحی های این هنر مند , میتوان به اثرهای افسانه ای و جاودانه ی لامبورگینی میورا و فراری دینو اشاره کرد که حتی هنوز هم نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند.

پائول برَک

bmw_turbo_by_paul_bracqpaul_bracq_designer_mercedes_bmwpaul_bracq_bmw_drawing
این طراح فرانسوی تبار از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۴ رئیس بخش طراحی ب ام و بود. او در سال ۱۹۵۳ طراحی را آغاز کرد و در سیتروئن قلم میزد . او ارتباط خود را  در سال ۱۹۵۷ با کمپانی دایملر بنز آغاز کرد و آثاری همچون مرسدس بنز ۶۰۰ , ۲۳۰ اس ال , ۲۲۰ اس کوپه , ۲۵۰ , ۲۲۰ دی  را خلق کرد. سپس در سال ۱۹۷۰ به ب ام و پیوست و ب ام و ۵۲۰ , ۲۰۰۲ توربو , سری ۳ , ۶۳۰ کوپه ,. همچنین یکی از ابداعات وی درهای گالووینگ بود که در آخرین اثرش یعنی ب ام و ام۱ از آن استفاده کرد.

جورجتو جیوجارو

gorgio_giugiaro_at_workbmw_m1_blueprints
او ابتدا طراحی خاص خود را در کمپانی برتون آغاز کرد و پس از مدتی پایه های ایتال دیزاین را در سال ۱۹۶۸ بنا کرد( این شرکت بزرگ اکنون توسط پسر وی , فابریزیو , اداره میشود دفتر اصلی آن در فرانسه و اسپانیا است )

جیوجارو با ب ام و در پروژه های زادی همکاری کرد , مانند ۳۲۰۰ سی اس , ام۱ . او همچنین در خلق سوپراسپرت های مفهومی ب ام و نظیر مدل ۱۲ سیلندر نزکا سی ۲ ( ام۱۲) و همچنین مدل اسپایدر ان با اصلاح آلپینا ؛ همکاری داشت.
او در کمپانی های بسیاری نظیر آلفا رومئو , رنو , فلکس واگن و دوکاتی قلم زده , چنانکه حتی دوربین های نیکون اف۳ و دی۳ از آثار خلق شده ی او هستند.

کلَوس لوت:

claus_luthebmw_7_series_e_32_blueprint_s
این طراح آلمانی شغل خود را از کمپانی فیات آغاز کرد . سپس به ان اس یو رفت و مدل تاریخی آر او ۸۰ را خلق کرد . سپس در آوریل ۱۹۷۶ به ریاست طراحی ب ام و منصوب شد و شروع به خلق مدلهای شگفت انگیز دهه ی ۸۰ ب ام و همچون ای ۳۰ ,ای ۳۱ , ای ۳۲ , ای ۳۴, ای ۳۶ و طرح پایه ی ای ۳۸ و ای ۳۹ کرد. او آنچه را که هافمیشتر شروع کرد ادامه داد و سبک طراحی ب ام و به سبکی از نوع  پست مدرن تغییر داد , او می گفت : برای حفظ سنت ب ام و به طراحهای از رده خارج نیازن نداریم ؛ مهم جاودانه بودن است . این نکته حائز اهمیت است که تصویری جاودانه از آنچه که ب ام و هست را خلق کنیم

منبع: bmwism

فرید ملک

فرید ملک دانشجوی کارشناسی رشته ی ریاضی کاربردی دانشگاه خواجه نصیر و نویسنده مجله پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه

  1. mohamad

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    عالی بود….ادامه اش رو هم بگذارید

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. فرید ملک

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      ممنون … حتماَ ادامشو میذارم

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. محمد رضا

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بسیار عالی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. mokhtar

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیار عالی
    بود ادامه بده حتما

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. سهیل 222

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    برام جالبه بدونم مثلا بی ام و میخواد ماشینیو طراحی کنه از کجا شروع میکنه؟ از موتور؟ از بدنه؟ از قیمت تمام شده ماشین؟… کلا مراحل بوجود امدن ماشین چیه؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. اکبر

      ۵ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1488 ديدگاه)

      مراحلش خیلی زیاده

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. Ghafar

    ۵ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    نام کریس بنگل و نادر فقیه زاده خالیه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. atila tabrizi

    ۱۴ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعاً سایت زیبا وجالبی دارید لطفاً ادامه دهید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. حمادی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (304 ديدگاه)

    تاریخ این رو با ماشین های داخلی مقایسه میکنم ………. تاسف بار است

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. A

    ۹ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1410 ديدگاه)

    تا به حال خیلی ماشین طراحی کردم
    تا اون جایی که تونستم دربارش یاد گرفتم
    ولی هیچ وقت اونی که می خوام نمیشه
    واقعا کار سختیه
    و هر کسی نمی تونه انجامش بده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا