بی ام وفوردلکسوسهفته نامه

نبرد بین‌قاره‌ای، جدال فورد موستانگ، لکسوس RCF و ب‌ام‌و M4

فورد برای اولین بار در نسل ششم موستانگ نسخهٔ فرمان راست آن‌را هم تولید نمود و این نقطهٔ عطفی در تاریخ این ماسل کار محبوب آمریکایی محسوب می‌شود چراکه حالا پس از ۵۲ سال، فرمان موستانگ در قسمت سرنشین قرار گرفته است! بنابراین قصد داریم این بار موستانگ را به نبردی سخت در برابر ب‌ام‌و M4 و لکسوس RC4 دعوت کنیم. برای این جدال، قوی‌ترین نسخهٔ استاندارد موستانگ یعنی مدل GT با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 انتخاب شده است. اما آیا این ماسل کار آمریکایی با نصف قیمت می‌تواند بهترین‌ها از آلمان و ژاپن را شکست دهد؟

mustang_01

در داخل کابین موستانگ

درِ موستانگ را باز می‌کنیم و با صندلی‌های چرمی و عریضی مواجه می‌شویم که در برداشت اول احساس می‌شود که حمایت جانبی مناسبی ندارند. در بریتانیا امکان انتخاب پیشرانهٔ چهار سیلندر یا V8، گیربکس دستی یا اتوماتیک و نسخهٔ کوپه یا کابریولت موستانگ وجود دارد اما اکثر خریداران مدل کوپهٔ V8 با گیربکس دستی را انتخاب می‌کنند. با فشار دکمهٔ استارت و بیدار شدن پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 که در زیر کاپوت آرمیده است مشخص می‌شود که این خریداران در انتخاب خود اشتباه نکرده‌اند.

mustang_06

کلاچ به‌آسانی فشرده می‌شود، اهرم تعویض دنده کوتاه است، غربیلک فرمان بزرگ سه پرهٔ آن سه تا چهار دور میزند و پاسخ دریچهٔ گاز نیز مناسب است. دراین‌بین، اگزوزها نیز صدای رعدآسایی تولید می‌کنند که لذت رانندگی با این کوپهٔ وحشی آمریکایی را دوچندان می‌کند. فورد برای اولین بار در تاریخ موستانگ، برای تعلیق جلو از نوع مک‌فرسون و برای عقب از نمونهٔ چند اتصالی استفاده کرده که عملکردی خوبی از خود به نمایش می‌گذارد؛ بنابراین ما در این قسمت هیچ مشکلی در موستانگ ندیدیم زیرا با سرعت یکنواخت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت، دور موتور کمی بالاتر از ۲۰۰۰ rpm بوده، صدای جاده و باد کم است و تعلیق نیز مناسب عمل می‌کند. بدین ترتیب فورد موستانگ GT به‌خوبی وظایف یک گرند تورر را انجام می‌دهد.

mustang_05

تجهیزات استاندارد موستانگ بسیار زیاد است و امکان سفارش آپشن‌های فراوانی هم برای آن وجود دارد. خودروی مورد آزمایش ما مجهز به صندلی‌های تهویه شونده، سنسور پارک عقب، سیستم صوتی استریو، ناوبری و… است. همچنین دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی برقی تاشو و سنسور باران همگی به‌صورت استاندارد در این نسخه وجود دارند درحالی‌که تنها ۳۵,۵۸۰ پوند قیمت دارد. این در حالی است که قیمت پایهٔ موستانگ GT در بازار بریتانیا ۳۳,۹۹۵ پوند است.

mustang_14

البته برخی از جزئیات طراحی موستانگ کمی ناپخته احساس می‌شوند اما قبل از پرداختن به هر ایرادی باید توجه داشت که موستانگ قیمت ارزانی دارد به‌گونه‌ای که قیمت چندان بیشتری از یک تویوتا GT86 ندارد درحالی‌که در اینجا داریم آن‌را با کوپه‌های لوکس و گران‌قیمت لکسوس RCF و ب‌ام‌و M4 مقایسه می‌کنیم. پس آیا بازهم باید از کاربرد پلاستیک خشک در داخل کابین موستانگ ایراد گرفت؟

رانندگی با لکسوس RCF

ما تا پیش‌ازاین هرگز با لکسوس RCF رانندگی نکرده‌ایم. بااین‌حال نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع سری کربن است که شامل کاپوت سقف و اسپویلر کربنی، تودوزی چرم آلکانترا، سیستم صوتی لوینسون و رینگ‌های آلیاژی منحصربه‌فرد می‌شود. قیمت پایهٔ لکسوس RCF کربن معادل ۶۷,۹۹۵ پوند است درحالی‌که نمونهٔ مورد آزمایش ما ۶۹,۹۱۵ پوند قیمت دارد و بنابراین از این لحاظ بین موستانگ و M4 قرار می‌گیرد. این در حالی است که RCF کربن، ۱۰ کیلوگرم سبک‌تر و ۸ هزار پوند گران‌تر از RCF معمولی با قیمت ۶۰ هزار پوند است.

mustang_04

هنگامی‌که درون لکسوس می‌نشینم فکر می‌کنم که سخت است که این سامورایی خشن را دوست نداشته باشم. صندلی‌های خودرو در ارتفاع پایینی قرار دارند که البته مناسب است درحالی‌که نمای داخلی خودرو نیز که با چرم آلکانترا پوشیده شده است بسیار جذاب و زیبا به نظر می‌رسد. صندلی‌ها نیز به‌خوبی از بدن حمایت کرده و انسان را کاملاً روی خود نگه می‌دارند.

mustang_08

اما سراغ قلب تپندهٔ این ماشین برویم. در زیر کاپوت RCF دقیقاً مشابه موستانگ، یک موتور ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی قرار گرفته است. موتوری که طبق سنت لکسوس بسیار روان و بی‌صدا کار کرده و نیروی خود را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌ها می‌رساند؛ اما برای اینکه بیشتر از توانایی‌های RCF استفاده کنید باید آن‌را در حالت اسپرت S یا اسپرت S+ قرار دهید. در این صورت، واکنش و پاسخ دریچهٔ گاز بسیار سریع می‌شود که می‌توان کفت حتی بیش‌ازحد حساس است اما هنگامی‌که در حال لذت بردن از این کوپهٔ چموش شرقی هستیم متوجه می‌شویم که این حساسیت ضروری است.

mustang_12

لکسوس RCF قدرتی برابر با ۴۷۱ اسب بخار دارد که ۴۶ اسب بخار بیشتر از M4 است درحالی‌که ۲۰ نیوتن متر گشتاور کمتری دارد اما ۵۶ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به موستانگ دارد. RCF یک ماشین فوق‌العاده سریع نیست بلکه به میزانی سریع است که بدان نیاز است نه بیشتر؛ بنابراین در بخش شتاب صفرتاصد کیلومتر با ثبت زمان ۴.۵ ثانیه، بالاتر از فورد و پایین‌تر از ب‌ام‌و قرار می‌گیرد اما از لحاظ حداکثر سرعت با رقم ۲۷۰ کیلومتر در ساعت در صدر گروه قرار دارد.

آیا پیشرانهٔ M4 ناامیدکننده است؟

زمانی که حدود سه سال پیش ب‌ام‌و M4 با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ معرفی شد، ما امیدوار بودیم که استفاده از موتورهای کوچک توربو در کوپه‌های دیگری هم متداول شود اما هم‌اکنون می‌بینیم که این‌طور نشده و رقبای ب‌ام‌و در این آزمون هر دو مجهز به پیشرانه‌های بزرگ V8 تنفس طبیعی هستند. سیستم تعلیق M4 کمی نرم‌تر از RCF عمل می‌کند و توانایی بیشتری در کنترل بدنه دارد. در این کوپهٔ اسپرت باواریایی نیروی موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه انتقال پیدا می‌کند اما اگر می‌خواهید هنگام رانندگی با این کوپهٔ سرکش آلمانی احیاناً به زیر یک کامیون نروید بهتر است ترمزهای کربن سرامیکی را با قیمت ۶ هزار دلار برای آن سفارش دهید چراکه M4 برای توقف به این ترمزها نیاز دارد.

mustang_13

در آب‌وهوای بارانی و جاده‌های خیس، با فورد موستانگ حتی در صورت درگیر بودن کامل کنترل کشش امکان چرخاندن عقب خودرو و همین‌طور دریفت کشیدن وجود داشت چراکه محدودیت‌های الکترونیکی فورد کم بوده و لذت رانندگی بالایی را به راننده هدیه می‌کند اما در مقابل، M4 بسیار محافظه‌کارانه‌تر عمل کرده است چراکه شاسی آن پیچیده‌تر بوده و سیستم کنترل پایداری همواره در حرکات راننده دخالت می‌کند. از سوی دیگر، هرچند ما به پیشرانه‌های توربوشارژ بکار رفته در مدل‌های M5، سری یک M و M235i علاقه داریم اما هنگام رانندگی با M4 به این نتیجه رسیدیم که این یک ماشین عالی است که در آن موتور بدی استفاده شده است.

mustang_03

قبل از شروع فعالیت توربوها، کمی تأخیر وجود دارد و همچنین بیش از آنچه که پیشرانه قدرت را به راننده ارائه کند، مقدار زیادی گشتاور تحویل می‌دهد که از دقت دریچهٔ گاز کاسته و احساسی مشاید یک موتور شش سیلندر توربودیزل دارد. هنگامی‌که تغییر پیشرانه‌ها به نمونه‌های توربو اجتناب‌ناپذیر شد، ما از کاهش پاسخ دریچهٔ گاز، صدای اگزوز و ارائهٔ قدرتی خطی نگران بودیم و حالا این نگرانی در M4 به واقعیت تبدیل شده است زیرا صدای زیبای اگزوز و قدرتی خطی و روان پیشرانه همگی از بین رفته است. به همین دلیل ما هنوز هم آخرین نسل پیشرانه‌های V8 تنفس طبیعی مانند آنچه در موستانگ GT و لکسوس RCF بکار رفته است را به موتورهای توربو ترجیح می‌دهیم.

mustang_07

M4 از لحاظ فنی برتر بوده و قطعاً بسیار سریع‌تر است اما موستانگ نشان می‌دهد که رقیب آلمانی فاقد یک شخصیت خاص و تعامل با راننده است. همچنین این کوپهٔ آمریکایی ارزش در برابر قیمت باورنکردنی دارد و قطعاً از این لحاظ برترین خودروی این رقابت است؛ اما بااین‌حال ما دوست داریم با GT350 هم رانندگی کنیم. مدلی با شاسی محکم‌تر و قدرت بیشتر.

نتیجه

پس از رانندگی دوروزه با این سه کوپهٔ اسپرت از سه قارهٔ مختلف، ما به یک نتیجه‌گیری رسیدیم که هرگز انتظار آن‌را نداشتیم.

مقام اول لکسوس RCF

این خودرو را می‌توان ترکیبی از استایل و تکنولوژی نیسان GT-R با سرزندگی و لذت رانندگی نسل قبلی ب‌ام‌و M3 با موتور V8 دانست که درنتیجه موجب شد این کوپهٔ ژاپنی در چنین رقابت سختی پیروز گردد.

مقام دوم فورد موستانگ GT

موستانگ خودروی بسیار خوبی به نظر می‌رسد. این کوپهٔ اصیل آمریکایی صدایی باورنکردنی دارد درحالی‌که تنها کمی از یک تویوتا GT86 گران‌تر است؛ اما این کوپه‌ای است که توانایی رقابت با بزرگان بازار را دارد.

مقام سوم ب‌ام‌و M4

M4 خودرویی بسیار مطلوب و کاملاً سریع است اما موتور شش سیلندر توربوی آن کاملاً ناامیدکننده است که همین نقص موجب سقوط M4 به جایگاه آخر شد. این موتور در برابر V8های تنفس طبیعی هیچ جذابیتی ندارد.

mustang_02

مشخصات فنی

  ب‌ام‌و M4 لکسوس RCF فورد موستانگ GT
قیمت پایه ۵۶,۹۶۵ پوند ۶۷,۹۹۵ پوند ۳۳,۹۹۵ پوند
قیمت تست‌شده ۷۳,۹۱۰ پوند ۶۹,۹۱۵ پوند ۳۵,۵۸۰ پوند
پیشرانه ۳ لیتری I6 توربو ۵ لیتری V8 ۵ لیتری V8
قدرت ۴۲۵ اسب بخار ۴۷۱ اسب بخار ۴۱۵ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر ۵۳۰ نیوتن متر ۵۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک شش سرعته دستی
محور محرک عقب عقب عقب
طول/عرض/ارتفاع ۴.۷/۱.۸۴/۱.۳۸ متر ۴.۶۷/۱.۸۷/۱.۳۹ متر ۴.۷۸/۱.۹۱/۱.۳۸ متر
وزن ۱۴۹۷ کیلوگرم ۱۶۸۰ کیلوگرم ۱۶۴۵ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۴.۱ ثانیه ۴.۵ ثانیه ۴.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت ۲۷۰ کیلومتر در ساعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر ۱۶.۵ لیتر ۱۵.۷ لیتر
ظرفیت باک ۶۰ لیتر ۶۶ لیتر ۶۱ لیتر

 

منبع: CarMagazine

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۷ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (302 ديدگاه)

    فاتحه کمپانی تویوتا ولکسس با امدن ترامپ خوانده شده..
    چون همه سرمایه گذاریش تو امریکا بوده.
    الفاتحه مع صلوات…….
    کمپانی لکسس تا دو سال دیگه ورشکست شده ….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. hamidreza

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (47 ديدگاه)

    از بس که دوستان ازسایت bmwblog مطالب شنیدن . اخر شدن بی ام رو سخته که قبول کنن . به قول مجری موتور ویک بیایید باورهامون رو در مورد خودروهای شرکت bmw عوض کنیم و واقعیت را قبول کنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Moein

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (13 ديدگاه)

      بله درسته که ماشینای BMWبا کیفیت و با اصالتن ولی آخه تا کی همین فضای اتاق و خط شانه .بنز و آئودی هم اصیلن ولی ماشین تکراری درست نمیکنن. مثلا بنز کلاس E سال ۲۰۰۷ با۲۰۱۶کلی فرق داره.

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. mohsen

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      مسعود فراستی در ضمینه خودرو در برنامه 8 از سایت پدال
      اصلا مد نظر نگیرید که این بی ام وه طراحیش مال کی هست و حتی با این حال شتاب و گشتاورش بیشتر از همه و وزن و مصرفش کمتر از همس
      M4 که همون روح M3 هست یک اسطورس و وقتی معرفی میشه دهن حریفارو گلباران میکنه
      همین RCF رو جرمی کاملا با این بی ام وه تحقیرش کرد
      و ماستنگ همون اول ورود به ماشین حس کیفیت لوکس رو مثل بی ام وه منتقل نمیکنه
      به امید معرفی نسل جدید M4

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Soichiro Honda

        ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (3 ديدگاه)

        شما ک اینو میگی بهتره بدونی جرمی از کسی ک حقوق میگیره و مال اون کشوره حمایت میکنه نه از ی اسیایی همیشه و همیشه دهن المان و امریکا توسط ژاپن بسته شده خصوصا تو میان رده ها اما نمیدونم این غرور کاذب بی ام دبلیویی که صبح تا غروب هم داره یاتاقان میزنه چرا کم نمیشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. آریا

      ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (80 ديدگاه)

      M4 یعنی کمترین وزن،کمترین مصرف سوخت،بهترین شتاب تو پیستم بهتر میره.
      آخر شدن M4 بخاطر علاقه ی نگارنده به موتورای اتمسفریکه
      ولی من از گشتاور بالا و خطی موتور های توربو خوشم میاد.
      اول M4
      دوم RC F
      موستانگ هم که با این قیمت رقیب اینا نیست
      (M4 و RC F لوکس اسپرت ولی موستانگ فقط اسپرت)

      موافقم 0
      مخالفم 1
  3. رامین

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (20 ديدگاه)

    ای جانم از ماستانگ یعنی من دیونه این ماشینم دیونه
    حاضرم نون شب نداشته باشم یه دونه V8 این غول رو داشته باشم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (302 ديدگاه)

    تویوتا از زمانی که شرکت لکسس را تاسیس کرد با محصول ls400 صنعت خودرو سازی المان را به کلی به چالش کشید و بر اساس امار های ان سال ها نیمی از بازار بنز و BMW را تا مدت ۵ سال تسخیر کرد. ولی همیشه لکسس در تعقیب کمپانی بنز و بی ام وه بوده و از نظر نو آوری هیچ وقت به پای بنز و بی ام وه نرسیده و حتی پسوند مدل ماشین هاش هم شبیه بنز هست مثل LS500 و S500.و مردم اتحادیه اروپا هیچ وقت از خودرو های تویوتا رضایت چندانی نداشته اند (براساس اما ۲۰۱۶ فروش تویوتا در اتحادیه اروپا حتی کمتر از هیوندایی بوده است).چون ذاتا ماشین جذابی نیست.
    وباید قبول کرد لکسس واقعا گیرایی بنز وBMW را نداره.حتی اگه خودشو بکشه.حتی اگه از مدیر عامل تویوتا هم سوال کنی همینو میگه.
    حتی اماری که منتشر شد در همین سایت پدال فروش لکسس تو خود ژاپن کمتر از بنزه و خوب این یعنی بنز و BMW جذاب تره و لاغیر .بی خودی خودتون را اذیت نکنین قطعا لکسس گیرایی وجذابی بنز وBMW را نداره.
    خداییش اگه تو خیابان یک بنزS500 یه BMW سری ۷ یه لکسسLS500 از کنارتون رد بشه کدوم بیشتر نظرتون را جلب می کنه؟؟؟؟؟انصافا بگین؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهزاد

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (2372 ديدگاه)

      دوست گرامی فروش اروپایی هیوندای در سال گذشته 498 هزار دستگاه بوده و تویوتا به غیر از لکسوس 595 هزار دستگاه و خواهشمندیم از نشر این اکاذیب خودداری فرمایید.
      کلا برخی از دوستانی که در خط فکری شما در حال حرکتند آمار و ارقامی کذب ارائه میکنند و هر جا عدد مهم باشه از لذت رانندگی صحبت میکنند و هر جا لذت مطرح بشه به اعداد و ارقام متوسل میشوند و اگر در هر دو قسمت عقب باشند از اصالت و آرم صحبت میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Soichiro Honda

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      شمایی ک اینو میگی بهتره بدونی برای عروسی نوه ملکه انگلیس ک با شکوه ترین عروسی دنیا هم شد ماشین مخصوص عروس و داماد لکسس بود ک فقط تو همون موقع باهاش رانندگی شد و اخرش بردنش به موزه این در صورتی بود که بی ام دبلیو و بنز داشتن پشت لکسس حرکت میکردن!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سعید

      ۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (5 ديدگاه)

      قطعاً لکسس . چون بنز و ب ام و دیگه خز شدن و کیفیت ناب و تکنولوژی پیشرفته لکسس رو ندارن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. محمد

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (302 ديدگاه)

    طراحی زیبا و با اصالت بنز و BMW کجا طراحی لکسس کجا جلوش مثل دهن گراز می مونه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ساسان

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (99 ديدگاه)

    سلام دوستان این همه بحث که لازم نیست همه عالم و آدم میدونن که آمریکا به لحاظ تکنولوژی و علم حداقل 50 سال از کل اروپا و سایر کشورهای دنیا جلوتره خب معلومه که صنعت خودرو ش هم برتره براتون یه مثال میزنم. هواپیمای اف 117 آمریکا از هواپیماهای پیشرو رادارگریز گذشته بوده که اواسط دهه نود وارد خدمت شد و طراحیش ماله خیلی قبل تر بود و به خاطر معرفی هواپیماهای رادارگریزی مثل اف 22 که سال 2007 وارد خدمت شد از رده خارج شده اما با وجود اینکه رادار گریزی اف 22 شاید 100 برابر بهتر از اف 117 هست کشورهای اروپایی منظورم کل اروپاست نه فقط یه کشور کوچک مثل آلمان یا فرانسه که اندازه یه ایالت آمریکا هستن امید وارند که اون هم قطعی نیست و فقط امیدوارند تا سال 2025 بتونند یه هواپیما جنگی بسازن که رادارگریزیش در حد هواپیمای اف 117 آمریکایی باشه که طراحیش احتمالا به دهه هفتاد یا هشتاد میلادی برمیگرده اونم امیدوارند و هنوز مطمین نیستند که بتونن بسازن. پس لطفا انقدر از تکنولوژی و مهندسی آلمان در برابر آمریکا صحبت نکنید چون کل اروپا با هم 50 سال بیشتر از آمریکا عقب هستن چه برسه به آلمان ;که به تنهایی بخاد با آمریکا رقابت کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MohammadreZa

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (48 ديدگاه)

      دادش من یه کشور کوچیکی مث سوئدرو به کل آمریکا ترجیح میدم دیگه آلمان جای خودشو داره.
      من تو علم و تکنولوژی آلمان رو از آمریکا هم بیشتر قبول دارم و باید بگم آمریکا نه الآن و نه به این زودیبه گرد پای آلمانی ها توی صنعت خودرو نمیرسند و نخواهند رسید .. تو زمینه مهندسی پورشه رو همه قبول دارن و برتری دادن کلی یه آمریکا به یه آلمانی بسیار عجیب و دور از عقل منطقه.. شما همین الآن هم باید متوجه ی فرق اروپا و آمریکا بشین. برید مطالعه کنید فاصله طبقاتی تو آمریکا بیشتر یا اروپا. کشوری که سلاح گرم داشتن
      آزاده نتیجش میشه تیراندازی های اخیر و تو اروپا بسیار کم و خیلی ناچیز این اتفاقات میفته. اگر هم اندکی تاریخ مطالعه داشته باشین متوجه برتری نازی ها به آمریکا که شما ازش یه غول ساختین میشین
      و کاملا فاحش و واضحه.. کشور 300 ساله رو هیچگاه با قدمت بسیار طولانی اروپا مقابسه نکنین.
      و از نظر من وسیع بودن یه کشور ملاکی بر برتری نیس در این صورت ایران باید از آلمان و ایتالیا ، انگلیس و …جلوتر باشه. در آخرم باید بگم که
      حتی کسی اندک مطالعه ای در زمینه خودرو داشته باشه میدونه که آلمان حرف اول و آخر رو در مقابل
      آمریکا میزنه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. No Name

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      این هواپیمای f117که شما میگی یه کپی کامل و امریکایی از یه هواپیمای المان نازی هستش که بعد از جنگ جهانی دوم هم خودش و هم مهندس ها و طراحاش بدست امریکا افتادند و امریکا رادار گریزی هواپیما هاش رو از اونا یاد گرفت
      امریکا خیلی از تکنولوژی های نظامی و هوافضای خودش رو مدیون تکنولوژی 80ساله ی آلمان هستش
      پس الکی حرف هواپیما های امریکایی رو وسط نکش و قبلش برو تحقیق کن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ساسان

        ۱۴ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (99 ديدگاه)

        دوست عزیز پس چرا الان آلمان از این هواپیماهای 80 سال پیش خودش رو نمیسازه تا ما هم ببینیم. حرفت خنده دار بود. آلمان نازی اون موقع تو بحث نظامی سرمایه گذاری عظیمی داشت و تجهیزاتش خوب بود اما نه تا وقتی که آمریکا وارد رقابت تسلیحاتی شد. با ورود آمریکا همه عقب موندن و همین آمریکا بود که آلمان نازی رو به زانو در آورد. شما یکم اطلاعاتت رو ببر بالا وگرنه مخترع تانک انگلستانه که چی مثلا چه ربطی به تکنولوژی الان داره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. ساسان

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (99 ديدگاه)

    دوست عزیز انگار شما تو یه سیاره دیگه زندگی میکنید که هنوز قدرت آمریکا رو ندیدید و میارید با کشور کوچکی مثل آلمان مقایسه میکنید. اگه آلمان انقدر که شما میگید قدرت داره پس چرا آمریکا توش پایگاه نظامی داره. در مورد جنگ جهانی دوم هم اتفاقا همین آمریکا بود که آلمان نازی رو به زانو درآورد و همین جنگ هم باعث شد ه که آمریکایی که تا قبل از اون روی صنایع نظامی سرمایه گذاری نمیکرد. سرمایه گذاری عظیمی انجام بده و الان هم که برتریش رو همه دارن میبینن. حتی تانک شوروی سبک وزنی که تانک های تایگر آلمان رو تو نبرد خیلی اذیت کردن طراحی آمریکا بود که برای شوروی طراحی کرده بود. در ضمن حتما شما هم ازدانشمندانی مثل آلبرت انیشتین و تسلا و … باهوش ترید وهم بیشتر میدونید که کشوری مثل سوید و آلمان رو به آمریکا که ابرقدرت جهان ترجیح میدید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MohammadreZa

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (48 ديدگاه)

      من منکر قدرت آمریکا نیستم . در مورد جنگ جهانی هم بگم که سال های اولیه جنگ بسیار متفاوت با سال آخر جنگ بوده . و حملات ناگهانی آلمان از قدرت متفقین بسیار کاسته بود. در ضمن بسیاری از دانشمندان و مهندسان آلمانی بعد از شکست مجبور به همکاری با آمریکا شدن و میشه گف آمریکا از همین مهندسین کشور کوچکی مث آلمان استفاده کرد.از جنگ بیایم بیرون .
      گویا شما از یه بعد دیگه به کشورها نگاه میکنید
      و با من کاملا متفاوته فقط نباید به قدرت نظامی نگاه کرد معیار های مهم دیگه ای هم وجود داره. بازم بگم چرا شما انقدر از کلمه کوچک استفاده میکنید؟
      یعنی هرچی کشور وسیع تر باشه پیشرفته تره؟
      فرهنگ آمریکا به اروپا و الخصوص آلمان نمیرسه .
      نظم آلمان و زندگی روی نظم و ترتیب و قانون و از همه مهتر فرهنگ آلمان ؛ اینها ملاک های مهم یه کشور برای زندیگیه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ساسان

        ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (99 ديدگاه)

        دوست عزیز ما اینجا از علم و تکنولوژی و پیشرفت کشور داریم حرف میزنیم نه فرهنگ. وگرنه در مورد فرهنگ من با شما کاملا هم عقیدم. اما بله وسعت یک کشور و منابع موجود در اون و همین طور جمعیت و نیروی انسانی چرخ های یک کشورن برای پیشرفت نظامی و اقتصادی و در کل هر نوع تکنولوژی و صنعتی و دلیل اینکه آمریکا تو دنیا زورگویی میکنه به خاطر همین علم و تکنولوژی و صنعت و اقتصاد توانمندش که همه اینها در نتیجه وسعت زیاد و درنتیجه منابع زیادش هست.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. Shahin uscars

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    خیلیه کشوری که 300 سال قدمت داره بیادو اینجوری با اروپاییها رقابت کنه خداییش اگر بهتر نباشه کمترم نیست… براوو موستانگ با اون قیمت واقعا عالیه..ابهت و خشونتشو عاشقانه دوست دارم… ببینید دوستان خانواده ما ماشین بازه همه چی داشتیم خدا رو شکرالمانی ژاپنی امریکایی انگلیسی.. ولی یه چیزی بهتون میگم عین واقعیته ماشینه المانی یه برتریهایی نسبت به امریکایی داره ولی در کل ماشین امریکایی جذابترو خواستنی تره پیشنهاد میکنم خودتون تست کنید.. هم پشت فرمان امریکایی بشینید هم المانی سلیقه ها متفاوته ولی به جرات میتونم بگم که 90% امریکاییو انتخاب میکنن تجربه اینو نشون داده.. اما در کل اینم بگم که ماشین ژاپنی هیچوقت پشیمونتون نمیکنه کم خرجو کم استهلاک اما امریکایی المانی انگلیسی ماشینه عشق بازیه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا