ب ام و

از نسل جدید ب‌ام‌و سری ۵ مدل ۲۰۲۴ چه می‌دانیم؟!

رونمایی هشتمین نسل ب‌ام‌و سری ۵ قرار است در سال ۲۰۲۳ انجام شود اما ترکیب تصاویر نسخه‌های پیش‌تولیدی این سدان لوکس با اخبار منابع نزدیک به کمپانی می‌تواند تصویری نسبتاً واضح از آنچه انتظار داریم را ایجاد کند. همچنین رندرهای منتشر شده از این خودرو شاید بتواند به تجسم طراحی سری ۵ جدید کمک کند.

نسل فعلی ب‌ام‌و سری ۵ در سال ۲۰۱۶ معرفی و در سال ۲۰۲۰ فیس لیفت شد بنابراین طبیعی است که در سال ۲۰۲۳ با طراحی جدیدی معرفی شود. نسل جدید این خودرو از پلتفرم CLAR استفاده خواهد کرد و به استراتژی “قدرت انتخاب” باواریایی ها وفادار خواهد بود چراکه با پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی، پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی در دسترس خواهد بود. البته انتظار می‌رود نسخه الکتریکی این خودرو با نام i5 عرضه شود.

پروتوتایپ های پلاگین هیبریدی سری ۵ جدید قبلاً در خیابان‌های مونیخ و با طراحی کلی دینامیک و تناسبات ابعادی سنتی سه جعبه‌ای دیده شده‌اند. بدنه این خودرو عضلانی‌تر از نسل فعلی بوده و همان ویژگی طراحی مشهور ب‌ام‌و یعنی Hofmeister kink را حفظ کرده است. در بخش جلو می‌توان یک جفت چراغ گیرا و جلوپنجره بزرگ‌تر را تشخیص داد. در بخش عقب نیز خط سقف کوپه مانند و چراغ‌های نازک‌تر دیده می‌شوند که احتمالاً با یک نوار نازک LED به هم متصل شده‌اند.

انتظار می‌رود در داخل کابین نسل جدید سری ۵ از نمایشگر منحنی دیده شده در iX و پشت آمپرهای دیجیتال ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر مرکزی ۱۴.۹ اینچی استفاده شود. سیستم اطلاعات سرگرمی سری ۵ جدید از سیستم‌عامل جدید ۸ با ویژگی‌های ارتباطی پیشرفته سود خواهد برد.

پیشرانه‌های این خودرو نیز شامل نسخه‌های به‌روز نمونه‌های ۴ و ۶ سیلندر فعلی بوده و از تکنولوژی هیبریدی ملایم در آن‌ها استفاده خواهد شد. مدل‌های پلاگین هیبریدی نیز دارای پیشرانه ۳ لیتری توربو با یک یا دو واحد الکتریکی بوده و حداکثر قدرت ۵۰۰ اسب بخاری خواهند داشت. نهایتاً نیز باید گفت اولین محصول الکتریکی شده ناب M جانشین M5 شده و ظاهراً دارای پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربوی هیبریدی خواهد بود. این محصول احتمالاً قدرت نزدیک به ۷۵۰ اسب بخار خواهد داشت و از نظر شتاب گیری در حد سوپرکارها ظاهر خواهد شد.

اما نسخه تمام الکتریکی سری ۵ که با نام i5 شناخته می‌شود با جلوپنجره متفاوت، عناصر آبی بدنه، رینگ‌های آئرودینامیک و نبود خروجی‌های اگزوز متمایز خواهد شد. مدل پایه دارای یک پیشرانه الکتریکی در اکسل عقب بوده و قدرت حدود ۳۰۰ اسبی خواهد داشت. باتری ۷۰ کیلووات ساعتی این مدل نیز از شاسی‌بلند iX گرفته خواهد شد. مدل قوی‌تر xDrive50 می‌تواند از دو پیشرانه با قدرت فراتر از ۵۰۰ اسب بخار سود برده و با استفاده از باتری بزرگ‌تر ۱۰۰ کیلووات ساعتی شعاع حرکتی ۶۰۰ کیلومتری داشته باشد. همچنین خبرهایی درباره تولید نسخه معادل M از i5 با حداکثر قدرت ۸۰۰ اسب بخار به گوش رسیده هرچند به نظر می‌رسد در انتشار این اخبار اغراق شده باشد.

این سدان تمام الکتریکی رقیب مستقیم مرسدس بنز EQE، آئودی A6 e-tron و نسل بعدی تسلا مدل S خواهد بود.

اگرچه فعلاً ب‌ام‌و چیزی را تائید نکرده اما احتمالاً سری ۵ تورینگ نیز با فضای بار و کابین بیشتر معرفی خواهد شد. قطعاً سری ۵ جدید جزو آخرین محصولات درون‌سوز ب‌ام‌و بوده و باواریایی ها پس از آن روی محصولات الکتریکی تمرکز خواهند کرد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. ehsan fa

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1361 ديدگاه)

    فعلا سری پنج برخلاف سری هفت از جلوپنجره بزرگ بی ام و جون سالم بدر برده

    موافقم ۳
    مخالفم ۳
    1. Audi rs e_tron gt

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (540 ديدگاه)

      از نسل جدید بی ام و سری ۵ چه می دانید؟می دانم طراحی خوبی نخواهد داشت

      موافقم ۳
      مخالفم ۳
      1. M.K karimi

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (216 ديدگاه)

        تنها چیزی کع از نسل های جدید بی ام و تو این چند سال معرفی میشه میدونم اینه که روز به روز داره بیشتر گند میزنه تو طراحی هاش 🙎🏻‍♂️🙎🏻‍♂️
        موضوع اینجاست الکتریکی شدن و حرکت تو موج بروز شدن نباید هیچ وقت تو طراحی زیبا و با اصالت تاثیر بزاره اما چیزی که معلومه بی ام و داره قشنگ بر عکس عمل میکنه ( البته i5 خیلی طراحی دلچسبی داره )
        دیگه اون خشونت رو تو چهرش نداره ….
        دیگه اون پویایی رو تو طراحیش نداره ….
        احساس میکنم بی ام و تو مسیریه که هی میخواد بزور طراحی هاش رو بروز کنه اما بیشتر طراحی هاش رو داره گنگ میکنه

        موافقم ۰
        مخالفم ۲
  2. ARAZ

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (56 ديدگاه)

    از نسل جدید ب‌ام‌و سری ۵ مدل ۲۰۲۴ چه می‌دانیم؟
    اینکه زشت تر شده 😂 و طبق روال همه میکوبنش

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
    1. فرامرز

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1369 ديدگاه)

      نسل فعلی سری ۵ خیلی هم طراحی خوبی داره. نسل بعدی شاید زشت باشه ولی زشت تر نیست

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
  3. محمدرضا

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (334 ديدگاه)

    دستیابی خودروسازان چینی به بالاترین سطح ایمنی؛ تست تصادف ۵ ستاره برای NIO ES8 و لینک اند کو ۰۱.
    رامین بیا بهترین خبر برای خودرو های چینیو پیدا کردم

    موافقم ۲
    مخالفم ۵
    1. امیرعلی

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (142 ديدگاه)

      بقیه کمپانی های کشور ها سال هاست که دارن ۵ ستاره ایمنی میگیرن ولی اینقدر هیجان زده نشدن که تو برای nio و لینک اند کو هیجان زده شدی

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
      1. محمدرضا

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (334 ديدگاه)

        میشه تعداد انگشت شمارشون رو نام ببری؟
        یک کشور به این لیست اضافه بشه برای تمام جهان جذابه.

        موافقم ۰
        مخالفم ۳
        1. امیرعلی

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (142 ديدگاه)

          آقای محمدرضا من حوصله بحث کردن رو ندارم لینک میذارم خودتون برید ببینین و فکر نکنین چینی ها خیلی کار عظیمی کردن
          https://www.nhtsa.gov/ratings/my2019-vehicles-selected-ncap-5-star-safety-ratings-testing

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
      2. ehsan fa

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (1361 ديدگاه)

        خودروهای چینی رو هیت میکنید چون دارن پیشرفت میکنند و حسودیتون میشه من از چینی ها خوشم نمیاد ولی پیشرفتشون قابل احترام هست برعکس ما

        موافقم ۱
        مخالفم ۳
        1. امیرعلی

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (142 ديدگاه)

          اره آقا احسان حسودیمون داره میشه که برند های با کیفیت چینی دارن جای رولز رویس و میباخ و لکسوس و … رو در بازار های جهانی میگیرن و یکی پس از دیگری خودروساز های دیگر کشور هارو ورشکست میکنن
          داریم حسودی میکنیم که فراری و مک‌لارن و لامبورگینی هر چقدر تلاش میکنن نمیتونن به پای تکنولوژی هایپرکار های ۱.۵ لیتری چینی برسن
          داریم حسودی میکنیم که ماسل کار های چینی دارن بازار ماسکل کار ها رو تسخیر میکنن و جایی برای داج و فورد و شورلت نمی‌ذارن
          واقعا از روی چه منطقی این حرف رو زدید؟

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
        2. ehsan fa

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (1361 ديدگاه)

          امیرعلی نگفتم جاشون رو گرفتن گفتم دارن پیشرفت میکنند احتمالا هیچوقت نتونند جای فراری و لامبورگینی رو بگیرند ولی میتونند جای خودروسازان اقتصادی رو تنگ بکنند هنوز مونده برسند به اروپا و آمریکا و ژاپن ولی هرروز دارن بهتر میشن برعکس خیلی های دیگه دارند پسرفت میکنند مثل روسیه و ایران. چینی ها تو مسیر درستند عقبترند ولی دارن فاصله رو کم میکنند احتمالا کمتر از بیست سال دیگه برسن به اونا

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  4. Kf

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (223 ديدگاه)

    دوستان متخصص بریزین و از روی رندر ها نقدش کنین

    موافقم ۱
    مخالفم ۲
  5. ارش

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1393 ديدگاه)

    بهترین سدان اسپرت حال حاضر.

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  6. Sina10

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1981 ديدگاه)

    واقعا رندر اولی بد نیستا
    یکم فرم چراغ ها و گرافیک داخلشو بهتر کنن همین خوبه
    انصافا توی این وضع وحشتناک طراحیا همچین چیزی بد نیست اتفاقا خوبه
    ولی امیدوارم ب‌ام‌و عجله خاصی نکنه چون سری ۵ کنونی هنوزم توی کلاسش عالیه و نیازی به تعویض نسل نداره فعلا
    خانواده M5 هم باز میتونه جذاب تر بشه
    فعلا عجله ای نیاز نیست

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  7. porsche

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (656 ديدگاه)

    آی ۵ بسیار زیباست

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  8. MASIHA

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (940 ديدگاه)

    هعی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. محمدهادی

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (528 ديدگاه)

    سلطان تنفس میکند و پوست می اندازد
    منتظر گرد و خاک دوباره اتاق پنج بی ام و باشید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا