بی ام وتسلا

مقایسه تسلا مدل S P90D و ب‌ام‌و 730d

در صنعت خودروسازی دو مدل هستند که به ندرت نیاز به معرفی دارند. یکی خودروی لوکس و کهنه‌کار از برندی آلمانی و قابل‌احترام است و دیگری تازه‌واردی کار بلد از آمریکا که روی محیط‌زیست سبز تمرکز کرده است.
بله درباره‌ی ب‌ام‌و سری ۷ و تسلا مدل S صحبت می‌کنیم. هر دو خودرو در محدوده‌ی قیمتی ۲۰۰ هزار دلار استرالیا جا خوش کرده‌اند و شکافی جذاب بین لوکس بودن و بهره‌وری را پیشنهاد می‌دهند.
ما ب‌ام‌و ۷۳۰d با پکیج M را انتخاب کرده‌ایم که از یک پیشرانه‌ی ۶ سیلندر دیزلی کارا و سواری اسپورت پکیج M سود می‌برد.
در طرف دیگر تسلا را با مدل S P90D فراخوانده‌ایم و حالت Ludicrous نیز در آن وجود دارد.
هر دو خودرو جدیدترین تکنولوژی‌های این صنعت را ارائه می‌کنند و هر دو از سواری درگیر کننده و شاسی اسپورت و گشتاور بالا بهره‌مند هستند.

2016 Tesla Model S P90D v BMW 730d
قیمت‌گذاری و مشخصات
قیمت سری ۷ که از ۲۱۷۵۰۰ دلار استرالیا آغاز می‌شود گران‌تر از رقیب است. سری ۷ G11/G12 که به تازگی معرفی شده از شاسی سبک‌وزن جدید ب‌ام‌و سود می‌برد.
برخی از تجهیزات استاندارد این خودرو عبارت‌اند از: چراغ‌های جلوی LED تطبیق شونده، کنترل حرکتی ب‌ام‌و، سیستم دسترسی راحت، صندلی‌های راحت برای سرنشینان جلو، سانروف الکتریکی، سیستم صوتی هارمن کاردون با ۱۶ بلندگو، سیستم اطلاعات سرگرمی لمسی ۱۰.۲۵ اینچی به همراه سیستم ناوبری، صندلی‌های تمام الکتریک، صندلی‌ها و آینه‌ها، دوربین دید اطراف، کنترل صوتی و سرویس‌های ارتباطی ب‌ام‌و به همراه اینترنت.

2016 BMW 730d
لیست وسیع تجهیزات خودرو تنها به موارد بالا ختم نشده و موارد دیگری نیز به چشم می‌خورند: کروز کنترل، رادیوی دیجیتال DAB+، غربیلک فرمان گرم شونده، صندلی‌های گرم و سرد شونده، تبلت اندرویدی برای صندلی‌های عقب و پرده‌های کناری برقی.
در بخش تجهیزات ایمنی نیز سری ۷ سنگ تمام گذاشته و با سیستم‌هایی چون هشدار برخورد جلو به همراه ترمز، هشدار خروج از خط، تشخیص نقاط کور و هشدار ترافیک پشتی به میدان آمده است.
یک ویژگی جالب و زیبا در سری ۷ به کلید خودرو مربوط می‌شود که صفحه‌ای LCD دارد که وضعیت خودرو را نشان می‌دهد و امکان اتصال به مواردی چون سیستم تهویه و باز و بسته کردن خودرو را فراهم می‌کند. این کلید می‌تواند به‌صورت بی‌سیم یا از طریق کابل USB شارژ شود.

2016 BMW 730d
خودروی حاضر در تست به پکیج اسپورت M مجهز است که بدون هیچ اضافه قیمتی باعث تجهیز خودرو به رینگ‌های آلیاژی ۲۰ اینچی، پکیج آئرودینامیک M و اگزوز اسپورت M شده است.
علاوه بر پکیج M، سری ۷ تجهیزات آپشن دیگری نیز دارد که می‌توان به صندلی‌های جلوی مجهز به ماساژور، نشان‌دهنده‌ی فشار باد لاستیک‌ها و عملکردهای مربوط به تلویزیون اشاره کرد که باعث افزایش قیمت خودرو می‌شوند.
در مبحث تجهیزات سری ۷ هیچ کم و کاستی ندارد و هزینه‌های آپشن ها نیز معقول هستند هر چند که خودروی استاندارد نیز چیزی کم ندارد.
در زیر کاپوت خودرو پیشرانه‌ی دیزلی ۳ لیتری و ۶ سیلندری قرار دارد که ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. سری ۷ با این پیشرانه قادر است تا در مدت زمان ۶.۱ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
این پیشرانه در سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۵ لیتر در هر صد کیلومتر را نشان می‌دهد که سری ۷ را به خودرویی با راندمان بالا بدل می‌کند. بخش اعظم این کارایی به ساختار کربنی خودرو مربوط می‌شود که باعث کاهش وزن خودرو به ۱۶۹۸ کیلوگرم شده است.
سری ۷ از مخلوط فیبر کربن، فولاد و آلومینیوم استفاده کرده تا باعث کاهش وزن و افزایش استحکام خودرو شود. در مجموع نسل ششم سری ۷ حدود ۱۳۰ کیلوگرم سبک‌تر از نسل قبلی است.

2016 BMW 730d
از طرف دیگر تسلا مدل S P90D با قیمت آغازی ۲۰۲۱۹۲ دلاری را داریم. تسلا اخیراً شتاب گیری بهتر و باتری‌های ۹۰ کیلووات ساعتی بزرگ‌تری را به این مدل اعطا کرده است.
این خودرو نیز لیست بلند بالایی از تجهیزات را ارائه می‌دهد که عبارت‌اند از: صندلی‌های چرمی، شیشه‌ها آینه‌ها و صندلی‌های برقی، صندلی‌های جلوی گرم شونده، سیستم اطلاعات سرگرمی ۱۷ اینچی به همراه ناوبری، سقف آلکانترا، چراغ‌های جلوی بی زنون، ورود بدون کلید و حسگرهای پارک جلو و عقب با دوربین پشتی.

2016 Tesla Model S P90D
از جمله امکانات ایمنی این خودرو نیز می‌توان به هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری و همچنین پیشگیری از برخورد کناری اشاره کرد.
برای به دست آوردن تجهیزات اضافی تسلا باید سخاوت بیشتری به خرج داد. خودروی حاضر در تست تقریباً همه‌ی آپشن های ممکن را داشت و باعث افزایش ۵۰ هزار دلاری قیمت خودرو شده بود.
بخش اعظم این تجهیزات باید در چنین خودرویی به‌صورت استاندارد نصب می‌شدند اما متأسفانه برای نصب برخی تجهیزات همچون سانروف پانورامیک (۲۳۰۰ دلار)، ویژگی رانندگی خودکار (۳۸۰۰ دلار) و سیستم تعلیق بادی (۳۵۰۰ دلار) باید هزینه‌ی اضافی پرداخت.

2016 Tesla Model S P90D
تکنولوژی رانندگی خودکار تسلا باعث افزایش اعتبار و شهرت این برند شده و حال به‌عنوان پیشروی این تکنولوژی مطرح است بنابراین سفارش این ویژگی به‌صورت آپشن عجیب و دور از ذهن به نظر می‌رسد. این سیستم اجازه می‌دهد تا خودرو خود رانندگی کند و اعمالی از قبیل تغییر خطوط رانندگی، پارک دوبل و برخی کارهای دیگر را انجام دهد.
مدل S به روز شده تغییراتی را به خود دیده که شامل واحد فیلتراسیون هوا و چراغ‌های LED است. همچنین چراغ‌های جلوی تطبیق شونده نیز به‌صورت استاندارد وجود دارند.
تغییر دیگر به توانایی افزایش سرعت شارژ از ۴۸A به ۷۲A بازمی‌گردد.
زیر کاپوت مدل S چیزی وجود ندارد! مدل S P90D از دو موتور الکتریکی (یکی در جلو و یکی در عقب) و مجموعه‌ی باتری ۹۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. خروجی موتور در عقب ۵۰۲ اسب بخار و در جلو ۲۵۸ اسب بخار است اما در حالت ترکیبی شاهد خروجی کل ۴۶۴ اسب بخاری و گشتاور ۹۶۷ نیوتون متری هستیم.
با حالت آپشن Ludicrous که ۱۵ هزار دلار آب می‌خورد، قدرت خروجی ترکیبی خودرو به ۵۳۲ اسب بخار افزایش می‌یابد. خروجی‌های ترکیبی توسط قدرت باتری محدود می‌شوند. اگر این فاکتور محدود کننده نباشد، قدرت خروجی می‌تواند تا ۷۶۱ اسب بخار افزایش یابد.
با چنین قدرت و گشتاور عظیمی شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر سه‌ثانیه‌ای برای این خودرو عجیب نخواهد بود.
بر خلاف ب‌ام‌و که محدوده‌ی حرکتی ۱۷۷۳ کیلومتری دارد، مدل S تنها می‌تواند حداکثر محدوده‌ی حرکتی ۵۰۹ کیلومتری داشته باشد؛ اما این خودرو با دسترسی رایگان به شبکه‌ی شارژ بسیار سریع تسلا عرضه می‌شود به این معنی که در تئوری با یک‌بار خرید آن می‌توانید هزینه‌هایتان را به صفر برسانید.
وزن مدل S نیز ۲۱۸۷ کیلوگرم است که فاصله‌ی بزرگ ۴۸۹ کیلویی را با سری ۷ نشان می‌دهد.

2016 Tesla Model S P90D
کابین
ب‌ام‌و کلاسیک است اما ویژگی‌های لوکس خاص خودش را دارد.
چرم نرم همه‌ی سطوح را پوشانده درحالی‌که صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو به زیبایی در بالای داشبورد قرار گرفته است. به دست گرفتن فرمان نیز حس خوبی را منتقل کرده و دکمه‌های کنسول حس ممتازی داشته و با شخصیت خودرو همخوانی خوبی نشان می‌دهند.

BMW 730d 2016
ب‌ام‌و صفحه‌نمایش LCD برای سرعت‌سنج و دورشمار انتخاب کرده و رویه‌ای مشابه با دیگران را در این کلاس برگزیده است. برخلاف برخی سیستم‌ها، سرعت تغییرات بسیار سریع است به این معنی که فاصله‌ای بین فشار پدال گاز و تغییر نشان‌دهنده‌ها وجود ندارد.
با تغییر حالات رانندگی رنگ صفحات نیز تغییر می‌کند و حالت انتخابی را نشان می‌دهد. صفحه‌نمایش همچنین از ساعت آنالوگ دیجیتال سود می‌برد و توانایی گشت‌وگذار در سیستم اطلاعات سرگرمی و منوهای تلفن را دارد. هد آپ دیسپلی نیز واضح و کریستالی بوده و همه‌ی اطلاعات ضروری را برای یک رانندگی خوب فراهم می‌کند.

BMW 730d 2016
همچنین سری ۷ از صفحه‌ی LCD یک‌تکه‌ای استفاده می‌کند که سیستم تهویه و برخی موارد دیگر را کنترل می‌کند. صفحه‌نمایش به اندازه‌ی کافی واضح است اما در هنگام نگاهی نزدیک‌تر به آن نمایی پیکسلی دارد. ب‌ام‌و می‌تواند از صفحه‌ی رتینا با وضوح بالا به منظور ایجاد حسی خاص‌تر استفاده کند.

BMW 730d 2016
سیستم iDrive باز هم بهبود یافته و کاربری سریع‌تری دارد. ب‌ام‌و همچنین عملکرد صفحه‌ی لمسی را در صفحه‌نمایش اصلی ۱۰.۲۵ اینچی میز قرار داده و استفاده از این سیستم از دو راه لمس کردن و دکمه‌ی iDrive امکان‌پذیر است. قسمت بالای کنترلر iDrive به عنوان تاچ پدی برای نوشتن آدرس و شماره تلفن‌ها عمل می‌کند.
سیستم کنترل حرکتی نیز ویژگی جدید سری ۷ است که به راننده اجازه می‌دهد تا از حرکات دست برای انجام اعمالی خاص در خودرو استفاده کند. شما می‌توانید با چرخاندن انگشتان خود صدا را کم یا زیاد کنید، برای رد یا برقراری تماس انگشت خود را حرکت دهید و بسیاری موارد دیگر.
دوربین پشتی سری ۷ کاملاً منحصربه‌فرد است. نه تنها این دوربین از نوع ۳۶۰ درجه‌ی پانورامیک است (برخلاف تسلا که از نوع ۱۸۰ درجه است)، راننده این امکان را دارد تا جهات مختلفی را برای دیدن زوایای مختلف انتخاب کند.

BMW 730d 2016
زمانی که صحبت از سیستم صوتی می‌شود، هر دو خودرو سیستم‌های استثنایی را ارائه می‌دهند. سری ۷ از سیستم صوتی هارمن کاردون با ۱۶ بلندگو به همراه وضوح و شفافیت بالای صدا استفاده می‌کند.
در تئوری، این تکنولوژی صدا خارق‌العاده است اما آن‌گونه که ما یافتیم این سیستم هم کاستی‌های خود را دارد. زمانی که سری ۷ G11 را در اوایل امسال تست کردیم، اولین خودرو را به خاطر برخی از مشکلات بازگرداندیم. در آن زمان گفتیم که این خودرو یک خودروی نمایشی بوده و هنوز آماده‌ی تولید نیست.

2016 BMW 730d
از آن زمان تا حالا ما ۷۵۰Li را هم رانده‌ایم و این خودرو اصلاً مشکلی نداشته اما ۷۳۰d برخی از مشکلات را داراست.
کنترل حرکتی ندرتاً به درستی کار می‌کند. برای نمونه وقتی تلاش می‌کنید تا صدا را زیاد کنید، چیزی اتفاق نمی‌افتد و پس‌ازآن به‌صورت دراماتیکی ناگهان صدا افزایش می‌یابد!
تنظیمات مکانی دوربین پشتی نیز به ندرت کار می‌کند و یا مثل زیاد کردن صدا شاهد اتفاقات ناگهانی خواهید بود!
دیگر مشکلات عبارت‌اند از نویز مزاحم در سیستم تهویه‌ی صندلی راننده و سیستم بلوتوث که در هم چند دقیقه باعث قطع مکالمه می‌شود.
بدتر از همه تبلت اندرویدی عقب بود که اصلاً کار نمی‌کرد! اکثر این اشکالات به مشکلات سخت‌افزاری مربوط می‌شود اما وقتی خودرویی با این قیمت می‌خرید، انتظار دارید که همه‌ی اجزا به‌صورت عالی کار کنند.
جدای از مشکلات مربوط به تکنولوژی، کابین خودرو مکانی زیباست. فضای پای و سر در عقب زیاد است. استراحت گاه دست مرکزی از جای خود خارج می‌شود و برای قرار دادن تبلت و اشیای دیگر جا دارد. جالب اینکه پورت شارژ کننده‌ی USB در عقب وجود ندارد.
کیفیت ساخت کابین عالی است. کابین حسی ممتاز دارد و به راستی در حد و اندازه‌ی برچسب قیمت خودرو است.

BMW 730d 2016
کابین تسلا نیز به خوبی خود را نشان می‌دهد مخصوصاً با نمای داخلی و پکیج روشنایی آپشنال ۴۵۰۰ دلاری که چرم ناپا را به استراحتگاه‌های دست و داشبورد اضافه می‌کند.
برخلاف ب‌ام‌و کابین تسلا بسیار ساده است. اکثر عملکردهای خودرو از طریق صفحه لمسی ۱۷ اینچی مرکزی و غربیلک فرمان صورت می‌گیرد.

2016 Tesla Model S P90D
استفاده از صفحه‌نمایش مرکزی آسان است. احساس‌برانگیزترین بخش به نقشه‌های بزرگ گوگل مربوط است که به‌صورت زنده نقشه‌ها و وضعیت ترافیک را نشان می‌دهد.
در سیستم ناوبری تسلا چندین ایالت وجود داشت درحالی‌که این ایالت‌ها در سیستم ناوبری ب‌ام‌و نشان داده نمی‌شدند. سیستم صوتی تسلا نیز عالی است اما کیفیت صدای آن خیلی عالی نیست. ضمن اینکه نبود رادیوی دیجیتال DAB+ نیز نقطه‌ای ناامیدکننده است.

2016 Tesla Model S P90D
نسخه‌های S بازار ایالات‌متحده از قابلیت استفاده از اینترنت در صفحه‌نمایش بزرگ خود برخوردارند اما این امکان در نسخه‌های بازار استرالیا وجود ندارد. جالب آنکه اینترنت در ب‌ام‌و وجود دارد.
همانند سری ۷، سرعت‌سنج مدل S در صفحه‌ی LCD بزرگی است که اخیراً به منظور خوانایی بهتر بهبود یافته است. تسلا مدل S از وجود هد آپ دیسپلی بی‌بهره است.

2016 Tesla Model S P90D
فضای سر و پا در ردیف جلو عالی است. فضای پا در ردیف دوم نیز خوب است اما سرنشینان قد بلند خیلی احساس راحتی نخواهند داشت.
برگ برنده‌ی بزرگ تسلا گنجایش صندوق آن است. ب‌ام‌و فضای بار ۵۱۵ لیتری دارد درحالی‌که مدل S فضای بار ۱۵۰ لیتری را در جلو و ۷۴۵ لیتری را در عقب ارائه می‌دهد. با خواباندن صندلی‌های عقب این حجم به ۱۵۴۵ لیتر افزایش می‌یابد.

2016 Tesla Model S P90D
برخی جزئیات داخل کابین تسلا با قیمت خودرو همخوانی ندارند. درها با کمی صدای سنگین بسته می‌شوند و بخشی از داشبورد در بالای سرعت‌سنج با دست زدن تکان می‌خورد. صندلی راننده نیز به درستی ایمن نشده به این معنی که می‌تواند در هنگام شتاب گیری حرکت کند. همچنین حالتی موج شکل در روی کاپوت وجود دارد که کمی ناهنجار به نظر می‌رسد و می‌توانید در تصویر زیر آن را مشاهده کنید.

2016 Tesla Model S P90D
دیگر بخش‌ها با احساس ارزان قیمتی عبارت‌اند از کنترل‌های پنجره، دکمه‌های روی فرمان. نکته‌ی ظریف این است که خریداران مدل پایه‌ی S همان داشبورد موجود در نسخه‌ی گران‌قیمت را دریافت می‌کنند.
هر دو خودرو سیستم‌های تشخیص صدا را ارائه می‌دهند که به خوبی کار می‌کنند. این سیستم‌ها پیشرفته هستند و با سیستم‌هایی که نیاز به صحبت شمرده و آرام داشتند فاصله پیداکرده‌اند.
سری ۷ راحت‌تر از تسلا است. میزان راحتی در این خودرو بسیار بیشتر از تسلا بوده و این برتری در هر دو ردیف جل و عقب نمود دارد. مدل S در زمینه‌ی فضای بار و سادگی برتری دارد اما احساس می‌کنیم که کابین سری ۷ همخوانی بیشتری با قیمت‌های خودرو دارد.

2016 Tesla Model S P90D
در روی جاده
در زمینه‌ی سواری، سری ۷ و مرسدس S کلاس از پیشگامان این کلاس هستند. سری ۷ G11 نیز از این قضیه مستثنا نیست.

روابط نزدیک ب‌ام‌و با رولزرویس به این معنی است که سری ۷ جدید برخی از شاخصه‌های مهندسی و سواری رولزرویس را به ارث برده است.
طی سواری شهری ما، فهمیدیم که سواری خودرو بسیار باشکوه است و خودرو بدون هیچ‌گونه لرزش و ناآرامی از دست اندازها عبور می‌کند. پیدا کردن بخشی از جاده که باعث ناراحتی سری ۷ شود یک نوع چالش محسوب می‌شود.

2016 BMW 730d
کیفیت سواری خودرو به سیستم تعلیق بادی سری ۷ با کمپرسور بادی الکتریکی نیز مربوط است. ارتفاع خودرو می‌تواند تنظیم شود و سیستم تعلیق بسته به شرایط وزن خودرو، هر فنر را جداگانه تنظیم می‌کند.
سواری عالی خودرو به لطف پکیج Executive Drive Pro حاصل شده که از میله‌های ضد لغزش الکترومکانیکی به منظور کاهش حرکات بدنه استفاده می‌کند و در این میان باید به دوربین جلویی نیز اشاره کرد که سیستم تعلیق را برای مواجه با شرایط مختلف جاده مهیا می‌کند.
در بیرون از شهر نیز سری ۷ به خوبی وظایف خود را انجام می‌دهد.

2016 Tesla Model S P90D v BMW 730d
درحالی‌که تسلا از گیربکسی تک سرعته برای هر موتور الکتریکی استفاده می‌کند، ب‌ام‌و از گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک با شیفترهای وصل شده به فرمان سود می‌برد.
با ۶۲۰ نیوتون متر گشتاور در دسترس، خودرو هر دنده را برای استخراج این نیروی عظیم به کار می‌گیرد. پیشرانه بسیار نرم و روان کار می‌کند و با فشردن پدال گاز به سرعت واکنش نشان می‌دهد.
سری ۷ به‌طور شگفت‌انگیزی پویا و دینامیک است که این مهم به لطف میله‌های ضد لغزش اشاره شده در بالا میسر شده است. این مورد به همراه وزن زیر ۱۷۰۰ کیلویی خودرو کمک کرده تا سری ۷ به چنین پرفورمنس چشمگیری دست یابد.
اگر توجه را دوست دارید پس مدل S برای شماست. طی گردش شهری ما، تسلا S توجهات را به خود جلب می‌کرد و سرهای زیادی به‌طرف آن برمی‌گشت.

2016 Tesla Model S P90D v BMW 730d
مدل S واقعاً تعریف یک خودروی مردمی است. علیرغم نفوذ بالای تسلا در بازار، این خودرو هنوز هم توجهات بسیاری را جلب می‌کند که موردی عالی است.
تسلا مدل S یک موشک واقعی در خط مستقیم است. در این سگمنت شتاب تسلا مطلقاً رقیبی ندارد. حتی در حالت اسپورت، خودرو با مقادیر عظیمی از نیرو به پیش می‌رود. با انتخاب حالت Ludicrous شتاب گیری خودرو تقریباً باعث حالت تهوع می‌شود.
لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپورت بکار رفته در خودرو نیز تضمین می‌کنند که هرز گردی چرخ‌ها به‌هیچ‌عنوان وجود نخواهد داشت حتی اگر شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو ۳ ثانیه باشد!
تنظیمات حداکثر قدرت باتری باعث افزایش دمای باتری‌ها تا حداکثر می‌شود که مقاومت ظاهری کمتری را نشان می‌دهد. این حالت باعث لانچ چشمگیر خودرو می‌شود اما باید با کاهش طول عمر باتری در طی فرایند شارژ کنار بیایید.
حس فرمان خودرو نیز خوب است. فرمان خودرو که از دستیار الکتریکی سود می‌برد از سه حالت راحت، نرمال و اسپورت استفاده می‌کند که هر حالت تنظیمات خاص خود را دارد.
درحالی‌که انتظار نمی‌رود رانندگی فول تایم اسپورتی را با این دو خودرو داشته باشید اما ما زمان محدودی را برای آزمایش دینامیک هندلینگ خودروها سپری کردیم. تسلا به‌طور شگفت‌انگیزی خوب عمل می‌کند. درحالی‌که وزن خودرو ۲ تن است، مرکز ثقل پایین باتری‌ها باعث می‌شود که در سرعت‌های بالا رانندگی لذت‌بخش‌تری را شاهد باشیم.
دو موتور الکتریکی اتصال مکانیکی به یکدیگر ندارند و از گشتاور برداری از طریق دیفرانسیلی باز برای انتقال مستقیم گشتاور به هر چرخ استفاده می‌کنند.
زمانی که بحث سواری می‌شود، ب‌ام‌و مدل S را پشت سر می‌گذارد. سواری خودرو تنها می‌تواند تحت عنوان یک رولزرویس شرح داده شود مخصوصاً وقتی پکیج Executive Drive Pro انتخاب شده باشد؛ اما شتاب گیری در خط مستقیم، دینامیک عبور از پیچ‌ها و برخی موارد دیگر به تسلا تعلق دارد.
سیستم‌های خودران هر دو خودرو نیز بسیار جالب توجه هستند. سیستم ب‌ام‌و هنوز هم همانند این است که در حالت بتا قرار دارد. این سیستم به خودرو اجازه می‌دهد تا از پیچ‌ها عبور کند، فاصله با خودروی جلویی را حفظ کرده و سرعت خودرو را کم نماید (البته تا زمانی که خطوط جاده واضح باشند).
اما وقتی‌که خطوط ناپدید شوند، سیستم بی‌فایده می‌شود. به علاوه دست‌های شما باید روی فرمان باشد و در غیر این صورت سیستم خودران از دور خارج می‌شود.
این سیستم در تمامی تریم های سری ۷ به‌صورت استاندارد قرار دارد. ب‌ام‌و می‌گوید که این سیستم به منظور رانندگی خودکار خودرو طراحی نشده بلکه بیشتر به عنوان یک مکانیسم کمکی و کنترلی عمل می‌کند.
در طرف دیگر مدل S تکنولوژی رانندگی خودکار را به سطح جدیدی ارتقا داده است. این تکنولوژی هوشمند از خطوط جاده و خودروی جلویی به عنوان راهنما استفاده می‌کند؛ بنابراین اگر خطوط ناپدید شوند، خودرو می‌تواند پیش بینانه از خودروی جلویی (در صورت حرکت در همان جهت قبلی) برای ادامه‌ی مسیر استفاده کند.

2016 Tesla Model S P90D v BMW 730d
هزینه‌های مالکیت
ب‌ام‌و گارانتی سه‌ساله‌ی نامحدود را برای سری ۷ ارائه می‌کند. این گارانتی دربردارنده‌ی پوشش جاده‌ای سه‌ساله با سرویس‌های دوره‌ای ۱۲ ماهه یا ۲۵ هزار کیلومتر است.
برخلاف مدل S، سری ۷ با سرویس‌های رایگان سه‌ساله و موعدهای ۱۲ ماهه عرضه می‌شود. این سرویس‌ها دربردارنده‌ی سرویس روغن‌موتور و فیلتر، میکرو فیلترها، شمع‌ها، روغن ترمز و تست کلی خودرو هستند.
پیشنهادهای تسلا اندکی متفاوت است. مدل S با گارانتی ۴ ساله یا ۸۰ هزار کیلومتری و گارانتی ۸ ساله و نامحدود برای مجموعه‌ی باتری‌ها عرضه می‌شود. در تئوری تسلا به ندرت نیازمند سرویس است اما کمپانی هنوز هم سرویس‌های دوره‌ای سالانه یا ۲۰ هزار کیلومتری را ارائه می‌دهد.
سرویس سال اول تسلا عبارت است از بازرسی لاستیک‌ها، جایگزینی فیلتر هوا، جایگزینی تیغه‌ی برف‌پاک‌کن و عوض کردن فوب های کلیدی باتری. سرویس‌های سال دوم نیز همین موارد را در برمی‌گیرد اما موارد دیگری چون جایگزینی روغن ترمز و سرویس سیستم تهویه مطبوع نیز اضافه می‌شود.

قضاوت نهایی
با پایان یافتن تست انتظار نزدیکی امتیازات این دو خودرو را نداشتیم. هر دو خودرو تجربه‌ی خارق‌العاده‌ای را در راه‌های بسیار متفاوتی ارائه می‌کنند. سری ۷ اشرافیت بی‌نظیر و کیفیت ساخت فوق‌العاده را به همراه سواری‌ای که سنگ محکی جدید در این کلاس محسوب می‌شود ارائه داده است.
از طرف دیگر تسلا مدل S یک شاهکار تکنولوژیکی است. این خودرو تعریف عصر مدرن صنعت خودرو بوده و ارائه‌کننده‌ی پیشرفتگی یک خودروی الکتریکی است. عملکرد خودرو در خط مستقیم نیز باورنکردنی و خارق‌العاده است.
خب کدام یک باعث جلب نظر ما می‌شود؟ هر دو خودرو بهایی حول‌وحوش ۲۰۰ هزار دلار دارند و نتیجه‌ی نهایی باعث می‌شود تا سرمان را بخارانیم.
جدای از اشکالات تکنیکی سری ۷، این خودرو واقعاً حد نهایی یک سدان لوکس و کم‌مصرف است. تکنولوژی بکار رفته در این خودرو در سطح بالایی قرار دارد اما به همان اندازه در حد مدل S نیستند.
مدل S رقیبی است که در زمینه‌ی فضای بار، کابین ساده شده و عملکرد خارق‌العاده دست برتر را دارد؛ اما فاقد احساس اشرافیت و ممتاز بودن سری ۷ است.
اگر شما احساسی خوش درباره‌ی مصرف سوخت کم و لوکس بودن به همراه سواری مجلل دارید، نمی‌توانید از ب‌ام‌و ۷۳۰d بگذرید؛ اما اگر خواهان حد بالای تکنولوژی به همراه عملکردی دیوانه‌وار هستید، تسلا مدل s P90D خودروی شماست.

2016-tesla-modelS-p90d-v-bmw-730d-comparison-27

2016-tesla-modelS-p90d-v-bmw-730d-comparison-25

امتیازات ب‌ام‌و سری ۷

عملکرد و کارایی: ۹

فضای کابین و راحتی: ۹.۵

تکنولوژی و ارتباطات: ۷.۵

قیمت و تجهیزات: ۸.۵

سواری و هندلینگ: ۹.۵

امتیاز کلی: ۸.۵

امتیازات تسلا مدل S

عملکرد و کارایی: ۱۰

فضای کابین و راحتی: ۸

تکنولوژی و ارتباطات: ۹.۵

قیمت و تجهیزات: ۸.۵

سواری و هندلینگ: ۹.۵

امتیاز کلی: ۸.۵

منبع: caradvice

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. king 918

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    از هر نظر هردو فوق العادن اما از کابین بی ام و جلوه ی بیشتری داره ضمن اینکه مانیتور بزرگ و بد طراحی تسلا یه مقدار تو ذوق میزنه ( حالا شاید تو عکس اینجوریه ) اما به هر حال هردو عالین و جای انتخاب باشه من بی ام و رو انتخاب میکنم
    چون نمیتونم با یه گیربکس تک سرعته کنار بیام و مطمئنا یه 8 سرعته بی ام و رو انتخاب میکنم …………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. farzad

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (180 ديدگاه)

    مصرف سوخت 5 کیلومتر= مصرف سوخت 5 لیتر
    لیست وسیع تجهیزات خودرو تنها به وارد بالا ختم نشده=به موارد بالا ختم نشده
    با تشکر از اقا شاهین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      سلام فرزاد جان
      ممنون از دقت نظرت
      بخاطر حجم بالای مقاله این مشکلات پیش میاد که بابتش عذر می خوام.
      ارادتمندم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ehsan

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1251 ديدگاه)

        شاهین جان کارت درسته

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (4499 ديدگاه)

          سلام احسان جان
          خوشحالم بعد از مدت ها کامنتتو میبینم.
          امیدوارم بیشتر از گذشته نظراتتو بخونم :)
          قربانت

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. lolipop

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    قطعا تسلا ماشین برتریه از لحاظ تکنولوژی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. داج توماهاک

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      بی ام و هم خیلی غول برای خودش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حبیب

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    bmw+
    tesla-

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احسان(احسان سابق)

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    تسلا ماشینی فوق العاده ساخته که به هیچوجه حاضر نیست کم بیاره.از اینکه این ماشین با سری 7 مقایسه شده جا خوردم.دو خودروی فوق العاده که فقط باید تحسینشون کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    هر دو ماشینهای عالی ای هستند، ولی به نظرم بی ام دبلیو میتونه نمای داخل کابین بهتری ارائه کنه و کمی به زیبایی کابین مرسدس خودشو نزدیک کنه، البته منظورم این نیست که از کابین تسلا بدتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Archi KHAN

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    شده مقایسه ی هندونه با قورمه سبزی …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. جواد

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (990 ديدگاه)

    پولشو که کلا ندارم خیلی ها هم ندارن ولی اگه حق انتخاب داشتم bmwانتخاب میکردم کلا تسلا تو ایران به کار کسی نمیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امین

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (821 ديدگاه)

    چه ربطی به هم دارن این دوتا
    هم قدن؟
    هم طولن؟
    هم عرضن؟
    هم وزنن؟
    هم سگمنتن؟
    خب معلومه سری ۷
    چند وقتیه مقایسه های بی اساسی بین انواع BMW و ماشینای دیگه میشه

    چند وقت دیگه میبینیم مقایسه M4 با پلنگ مازندران!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علي

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (969 ديدگاه)

      امین عزیز حق داری و اینکه شاهین اینجور مقاله هارو به عمد انتخاب می کنه و کمپین به نفع خودروهای انگلیسی و ضد آلمانی راه میندازه قابل تامل و پیگیریه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. خسته شده

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (623 ديدگاه)

        آره ماهم نمیدونم تو طرافدار برندهای انگلیسی هستی همش اسمشونو میاری چرا مارو… فرض میکنی آقای علی یادت باشه صدی 99 ما آلمانی دوست ها انگلیس و در حد آلمان نمیدونیم با این حرکاتت الکی گندشون نکن

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Developer

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (117 ديدگاه)

        آره بابا تو راس میگی دایی جان ناپلئون ، کار انگلیساس..!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (4499 ديدگاه)

          برچسب زدن به انسان ها هم مثل نقل و نبات شده :)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. داج توماهاک

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          بنده خدا شاهین چه چیزهایی بهش میگن.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. علي

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (969 ديدگاه)

          اینو نگی چی بگی . باشه من دایی جان ناپلئون تو هم چارلی چاپلین

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. جی تی ار

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (459 ديدگاه)

        آقا بس کنید این مسخره بازی های مضحک و بچگانه رو. کمپین به نفع خودروهای انگلیسی و ضد آلمانی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        اصلا مگه تسلا انگلیسیه؟؟؟؟؟؟؟
        اونوقت تو میدونی برند مورد علاقه شاهین خان چیه؟ حدقل یکی رو متهم نکردی که کسی نشناستش!!!!…

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. حسين

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1364 ديدگاه)

        علی آقا، خیلی از مقایسه ها برای Fun انجام میشن. البته ماشینای شرکت کننده توی این مقایسه، هردو هم قیمت بودن (تقریبا) و هر دو سدانهای لوکس بزرگ. پس مقایسه بی ربطی نبوده.

        اما یه سوال: تسلا انگلیسیه؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علي

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (969 ديدگاه)

          باز هم به حرف حسین جان یکمی به واقعیت نزدیک بود و قابل قبول تر . fun رو خوب امدی . من یا هر کس دیگه میدونیم تسلا امریکن هستش ولی منظور من این بود بصورت کلی اینجا کمپین طرفداری از انگلیس راه میندازن و دوست عزیز امین پر بی راه نمیگفت . این مقایسه از پایه بی اساس یا به قول خودت fun بیش نبود . ولی بقیه دوستان که به نظرات من توهین میکنن حرفاشون برای من و امثال من قانع کننده نیست.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. حسين

          ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (1364 ديدگاه)

          عزیزم من نگفتم این برای فان بوده. مقایسه متفاوت و جالبی بود در کل. و در ضمن، کمپین ضد آلمانی چیه؟! ینی چون ب ام و رو با تسلا مقایسه کرده، ضد آلمانی بوده کارش؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
  10. خسته شده

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (623 ديدگاه)

    مقایسه مضحک که بازم یه سرش ب ام وست اصلا در حد اسمه ب ام و هم نیست مثل همون جنسیس که باهاش مقایسه کردن همین سایتم این کارو کرد شکوه و طراحی ب ام و کجا اون کجا نمای داخل و خارج ب ام و کجا اون کجا این از اون مقایسه قبلی هم بدتره آلمانی ها اگر قرار باشه اینجوری از راه خارج شن که تا حالا ده هزار و یک کفن پوسونده بودن آره ما متعصبیم ولی این چیزی از مضحکه بودن این مقایسه کم نمیکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. کارال

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    موتور تسلا کجاست خبر داری ? رو پشت بوم یا تو انباری ? واقعا ماشین واقعا عجیبیه خدایی یکی از اعجایب دنیاست باو هنوز تکنولوژی رو دستش نیومده قبول کنید ی روز میرسه همه میگن تسلا واقعا سرعت پیشرفتش باور نکردنیه آورین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهمان

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (54 ديدگاه)

      کجای این ماشین جالبه؟؟
      200000 دلار پول یه ماشینو بدی که داشبوردش لق میزنه و فرمونش ادمو یاده پراید میندازه
      فکر می کنید ب ام و نمی تونه دو تا باتری و یه تلویزیون بزاره کف ماشینش ؟؟؟
      دوستان میگن تسلا از تکنولوژی بالایی برخورداره؟ میشه یه نمونه بگید که در ماشین های لوکس المانی نباشه؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. داج توماهاک

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    هردو خودرو باب دل من هستن.
    تسلا که از تکنولوژی بالایی برخوردار
    بی ام و هم که شناخته شده است. سری 7 که خیلی حرفه ای

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. amir

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینا همه یه طرف گارانتی ها و خدمات پس از فروششون یه طرف ااااااااا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. صادق

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    ارادت داش شاهین
    .
    مقاله ی خیلی کاملی بود، مشخصات این دو خودرو رو یه دوره ای کردیم
    .
    .
    .
    .
    لامصب انگار درس و مشقن، حتی بدتر
    اگه اینقد که اینا دقیق میخوندیم و دوره میکردیم، درسا را اینجور میخوندیم، تموم نمره ها بیست بودن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      فناتم صادق جون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. m5

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (294 ديدگاه)

    جدایی از مشخصات فنی
    فیس Bmw دنیای دیگسّ!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. سینا

    ۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (127 ديدگاه)

    من تسلا رو ور می داشتم
    به نظر من داره به ما اینده خودرو های برقی رو نشون می ده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا