ب ام وبنتلی

مقایسه شتاب‌گیری ب‌ام‌و X5 M50D و بنتلی بنتایگای دیزلی

تنها بزرگ و لوکس بودن برای رقابت در کلاس شاسی بلندهای لوکس کافی نیست. گذشت آن روزهایی که طراحی و دینامیک سواری اولویت زیادی برای مشتریان نداشتند! هم‌اکنون ب‌ام‌و X5 و بنتلی بنتایگا مثال‌های عالی از آنچه یک شاسی‌بلند لوکس مدرن و موفق باید باشد هستند.


در واقع این دو خودرو هیچ وجه اشتراکی ندارند. X5 یک کراس اوور سنتی قدبلند از سوی BMW است که هم‌اکنون سن حدود 20 ساله دارد. بنتایگا اولین شاسی‌بلند تاریخ بنتلی بوده و اولین محصول تاریخ این برند است که پیشرانه دیزلی استفاده می‌کند. آیا این موضوع خوب است؟ خب بیایید بنتایگای دیزلی را با ب‌ام‌و X5 M50d سه توربوشارژری مقایسه کنیم.


نتایج به دست آمده سورپرایز کننده نیستند. در مقایسه شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت، این دو شاسی‌بلند بزرگ عملکرد بسیار نزدیکی داشته اما قدبلند بریتانیایی است که در حدود 20 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر در ساعت می‌رسد که 4 ثانیه سریع‌تر از BMW است. در مصاف حداکثر سرعت بازهم بنتایگا با سرعت 270 کیلومتر در ساعت برنده می‌شود. سقف سرعت X5 M50D برابر با 250 کیلومتر در ساعت است.

مزیت‌های سرعت بنتلی بنتایگا را به سادگی می‌توان توضیح داد. زیر کاپوت این دو خودرو پیشرانه‌های دیزلی کاملاً متفاوتی قرار گرفته‌اند. بنتایگا از پیشرانه مشترک با آئودی SQ7 که از نوع 8 سیلندر 4 لیتری با قدرت 435 اسب بخار و گشتاور 900 نیوتون متر است استفاده می‌کند. ب‌ام‌و X5 از پیشرانه بسیار کوچک‌تر 6 سیلندر 3 لیتری با خروجی 381 اسب بخار و گشتاور 739 نیوتون متر سود می‌برد.


ما اینجا نمی‌خواهیم قضاوت کنیم اما آیا فروش یک شاسی‌بلند لوکس با پیشرانه دیزلی حدود 400 اسب بخاری توجیه‌پذیر است؟ خب بازار دراین‌باره تصمیم می‌گیرد اما بدانید که بنتایگای دیزلی 26900 پوند ارزان‌تر از نسخه 12 سیلندر می‌باشد. با این مبلغ می‌توانید دو دستگاه فولکس‌واگن جتا بخرید. حالا چطور، توجیه‌پذیر است؟!

[دانلود ویدئو]
برچسب ها

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه

  1. charger

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (311 ديدگاه)

    بنظرم ماشین لوکس دیزلی اصلا توجیه پذیر نیست

    1. Just bentley continental

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (534 ديدگاه)

      منم همین نظرو دارم با این بنتلیه ولی خوشم نمی یاد که بنتلی که نماد لوکس و سلطنتیه یه ماشین دیزلی داشته باشه.

    2. محمد رضا

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (82 ديدگاه)

      خیلی توجیه پذیر تر از اونیه که شما حتی فکرشو بکنی. اولا مصرف سوخت خیلی کمتر از بنزینی دارن (حدود ۴۰‎٪) دوما ماشینای لوکس وزن زیادی دارن پس اهمیت گشتاور بیشتره و باعث میشه شتاب اولیه سریعی داشته باشن سوما دوام موتور دیزلی خیلی بیشتر از بنزینیه. در کل برای مصرف کننده خیلی به صرفه تره. در اروپا اکثر شاسی بلندهای لوکس و بزرگ دیزلی هستن.

      1. charger

        ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (311 ديدگاه)

        خودت جواب خودتو دادی
        اولا کسی که ماشین لوکس میخره به فکر پول سوخت نیست
        ثانیا موتور بنزینی اونقدرام که شما فکر میکنی زود از بین نمیره
        ثالثا تو ماشینای لوکس نرمی و بی سروصدا بودن پیشرانه از شتاب اولیه مهمتره

        1. محمد رضا

          ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (82 ديدگاه)

          ولی یه اروپایی مثل شما فکر نمیکنه.
          شما حتی یه سواری لوکس دیزل از نزدیک ندیدی پس افسانه نگو.

      2. charger

        ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (311 ديدگاه)

        در مورد ارتباط گشتاور و شتاب اولیه هم پیشنهاد میکنم پست مربوطه رو یه نگاه بندازی

        1. محمد رضا

          ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (82 ديدگاه)

          بله مطالعه کردم و یه بند از پاراگراف آخر:
          گشتاور بیشتر و ارائه آن در دورهای پایین معمولاً به معنی شتاب بهتر در دورهای پایین است که برای رانندگی روزمره بهتر است.
          موتور دیزل نسبت به بنزینی قدرت و گشتاور رو در دور موتور پایینتر ارائه میده.

        2. محمد رضا

          ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (82 ديدگاه)

          در ضمن مطالب تئوری فقط روی کاغذه ولی در عمل شما باید یه ماشین دیزل داشته باشی تا منظور منو بفهمی.
          مقاله خوبی بود ولی به نظرم ناقص، چونکه شما باید اطلاعات قبلی داشته باشید که تو قسمت مقایسه موتورها با اسب بخار مساوی ولی در دور موتور متفاوت و گشتاور متفاوت این اختلاف ناشی از چی هست.

        3. charger

          ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (311 ديدگاه)

          خوشحال میشم تجربیاتتون رو در اختیار ما ماشین ندیده هام بزارید

  2. wick

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1068 ديدگاه)

    اصلا شنتب گیری برای suv مفهومی نداره که . باید بزرگ جادار . مقروص به صرفه باشن و راحت باشن و از بس مسیر های ناهموار بر بیان
    اینجا بنظرم بنتلی بهتره

  3. me84

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1773 ديدگاه)

    .
    من لینکلن نویگیتور رو به تمام شاسی بلندهای لوکس ترجیح میدم. به چند دلیل:
    1 به اندازه کافی لوکسه
    2 خیلی جاداره
    3 موتور واقعا قلدر و پاسخگویی داره
    4 طراحی با شکوه و پر ابهتی داره
    5 پول الکی نمیگیره و ارزش بالایی داره
    6 اصالت بالایی داره
    بنتلی و رولزرویس و زیاد دوست ندارم. نمیگم خوب نیستن و از دیدنشون لذت نمیبرم اما دیگه خیلی پول برند میگیرن و من اصل ماشین برام مهمتره تا برند ماشین.
    بنظرم مایباخ هم خیلی ارزش خرید بالایی داره و سر تا پاش هم تکنولوژیه با قیمت خیلی مناسبتر نسبت به این دوتا.
    وارن بافت یه جمله خیلی جالبی داره : “”پول چیزیه که پرداخت میکنی، ارزش چیزیه که دریافت میکنی”” اگه این دوتا با هم همخونی نداشته باشن سرت کلاه رفته. ولی این کلاه گشاد رو خیلی حرفه ای سرت میذارن که نه تنها متوجه نمیشی، بلکه کلی هم حال میکنی.

  4. Stern Des Südens

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    بنتایگا خیلی گرونه با این پول اوروس رو ترجیح میدم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن