پادشاه شاسی بلندهای کوپه کیست؟ پورشه کاین کوپه یا ب‌ام‌و X6؟!
پادشاه شاسی بلندهای کوپه کیست؟ پورشه کاین کوپه یا ب‌ام‌و X6؟!

پادشاه شاسی بلندهای کوپه کیست؟ پورشه کاین کوپه یا ب‌ام‌و X6؟!

ب‌ام‌و در سال 2008 یک کلاس خودرویی جدید با نام کوپه‌ی فعال اسپورت یا SAC را معرفی کرد که همگان آن را با نام شاسی‌بلند کوپه می‌شناسند. اگرچه در ابتدا تولید چنین خودرویی احمقانه به نظر می‌رسید و حتی همین حالا نیز برخی‌ها چنین اعتقادی دارند اما مشتریان زیادی از X6 استقبال کردند.


ب‌ام‌و نسل جدید این خودرو را اخیراً معرفی کرده و با آن به جنگ هم‌وطن‌هایی همچون آئودی Q8 و مرسدس GLE کوپه خواهد رفت؛ اما اندکی پیش از معرفی X6 2020 این پورشه بود که اولین حضور خود در این کلاس را با خودروی کاین کوپه اعلام کرد. آیا X6 همچنان می‌تواند به عنوان انتخاب اول این کلاس باشد یا اینکه قافیه را به کاین کوپه‌ی تازه‌کار خواهد باخت؟

  • قیمت

شاسی بلندهای کوپه ایده‌ای عالی هستند زیرا خودروسازان می‌توانند به اسم طراحی زیباتر قیمت بیشتری را روی محصولات خود بگذارند. ب‌ام‌و X6 در سه تریم عرضه می‌شود که مدل پایه‌ی sDrive40i قیمت 64300 دلاری دارد. مدل‌های چهار چرخ محرک xDrive40i و پرچم‌دار M50i نیز به ترتیب قیمت 66600 و 85650 دلاری دارند.

پورشه کاین کوپه هم در سه سطح عرضه شده و مدل استاندارد کوپه با قیمت 75300 دلاری در دسترس است اما برای خرید مدل‌های S و توربوی کوپه باید به ترتیب 88600 و 13100 دلار هزینه کرد. هر دو خودرو به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر از برادران استاندارد خود یعنی X5 و کاین هستند اما خب باواریایی ها از نظر قیمت بر رقیب برتری دارند؛ و زمانی که آپشن های مشهور پورشه را در نظر بگیرید برتری ب‌ام‌و در این بخش محسوس‌تر خواهد شد.

  • پرفورمنس

ب‌ام‌و شاید از نظر قیمتی مچ پورشه را خوابانده باشد اما کاین کوپه از نظر پرفورمنس دست برتر را دارد. پورشه در حال حاضر سه پیشرانه را برای سه تریم کاین کوپه در نظر گرفته است. پیشرانه‌ی پایه از نوع 6 سیلندر 3 لیتری توربو است که قدرت 335 اسبی دارد. در قلب مدل S پیشرانه‌ی 6 سیلندر 2.9 لیتری توئین توربو با خروجی 434 اسب بخاری قرار گرفته است. مدل پایه شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 5.7 ثانیه‌ای داشته اما شتاب مدل S به 4.7 ثانیه می‌رسد. نهایتاً مدل توربو از پیشرانه‌ی 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی 541 اسبی استفاده کرده و شتاب 3.7 ثانیه‌ای دارد.

در مدل پایه ب‌ام‌و با پورشه تاحدی برابر بوده و از پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3 لیتری توربوی 335 اسب بخاری استفاده می‌کند. X6 دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک مجهز به این پیشرانه شتاب 5.2 و 5.3 ثانیه‌ای داشته و از این نظر مدل پایه‌ی کاین کوپه را شکست می‌دهد. X6 تریم مستقیمی برای رقابت با کاین کوپه‌ی S ندارد اما مدل M50i بین دو نسخه‌ی S و توربوی پورشه قرار گرفته و از پیشرانه‌ی 8 سیلندر 4.4 لیتری توئین توربوی 523 اسبی استفاده کرده و شتاب 4.1 ثانیه‌ای دارد. پورشه فعلاً از نظر پرفورمنس برتر است اما در آینده رقابت جذابی بین X6 M و کاین کوپه توربو S را شاهد خواهیم بود.

  • استایل و طراحی

بحث طراحی یکی از مهم‌ترین دلایل خریداران برای ترجیح X6 و کاین کوپه نسبت به نسخه‌های استاندارد است اما از نظر زیبایی شنایی باید اعتراف کرد ما طرفداران شدید چنین خودروهایی نیستیم. هیچ‌یک از این دو خودرو از نظر ما بسیار زیبا نیستند و ما ترجیح می‌دهیم مدل‌های استاندارد کاین یا X5 را انتخاب کنیم. تصمیم دراین‌باره بسیار شخصی است اما نظر ما کمی به سمت پورشه متمایل است زیرا کاین کوپه تقریباً شبیه یک شاسی‌بلند نرمال است.

  • کابین

هر دو خودرو از قیمت‌های بالایی برخوردار هستند و از کابین‌هایی برای انعکاس این موضوع سود می‌برند. ب‌ام‌و روشی بسیار اسپورت اما درعین‌حال ظریف را انتخاب کرده و در کابین X6 می‌توان فیبر کربن، چرم، نورپردازی LED و حتی اهرم تعویض دنده‌ی کریستالی را مشاهده کرد. کابین پورشه ساده‌تر بوده و بیشتر روی لذت رانندگی متمرکز شده است. از نظر ما کابین X6 سطح بالاتر به نظر می‌رسد.

  • تکنولوژی

واضح است که پورشه از نظر تکنولوژی‌های کابین حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما ب‌ام‌و از نظر سیستم اطلاعات سرگرمی جزو برترین های این صنعت است. X6 از اپل کارپلی بی‌سیم سود برده و iDrive این خودرو پیشرفته‌تر از سیستم پورشه به نظر می‌رسد. علاوه بر صفحه لمسی می‌توان iDrive را با اهرم چرخشی یا دستورات صوتی هم کنترل کرد. ب‌ام‌و همچنین از ویژگی‌های لوکسی مثل صندلی‌های ماساژوردار و سیستم‌های ایمنی فعال زیادی سود می‌برد.

  • فضای اتاق و بار

هر دو شاسی‌بلند کوپه‌ی موردبحث فضای کابین و بار کمتری در مقایسه با برادران استاندارد خود دارند اما خب کدام‌یک کاربردی‌تر است؟ X6 فضای بار 580 لیتری دارد که با تا کردن صندلی‌ها به 1530 لیتر می‌رسد. ازآنجایی‌که بخش عقبی کاین کوپه ارتفاع بیشتری دارد بنابراین فضای بار بیشتری سود می‌برد. از این نظر کاین استاندارد و X5 بهتر عمل می‌کنند.

  • قضاوت نهایی

شاید ما در کل تحت تأثیر شاسی بلندهای کوپه قرار نگرفته باشیم اما این امر باعث نمی‌شود سایر افراد هم به سمت ب‌ام‌و X6 یا پورشه کاین کوپه جذب نشوند. هر دو خودرو از جدیدترین تکنولوژی‌ها و خط سقف کوپه مانند سود برده و مالکان از طراحی آن‌ها خوشنود خواهند بود. به نظر می‌رسد X6 شاسی‌بلند لوکس‌تری است اما کاین احتمالاً لذت سواری بیشتری خواهد داشت. ما بی‌صبرانه منتظر رقابت جانانه‌ی ب‌ام‌و X6 M و پورشه کاین توربو S کوپه هستیم…

منبع: carbuzz

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

18 دیدگاه

  1. Bilbo
    سوابق: (397 دیدگاه) ,

    بنظر من پورشه نتونسته اون روح درجه یک این کلاس خاص رو وارد کاین کوپه بکنه. خودروی محشریه و تو این تردیدی نیست اما ب‌ام‌و کاملا می‌دونه چی رو پایه گذاری کرده چطور ادامش بده. با وجود نسخه ایکس۶ام واقعا کاین کوپه حتی تو پرفورمنس ترین مدلش هم با یه چالش به شدت اساسی مواجه هست.

    پاسخ
    1. حامد
      سوابق: (33 دیدگاه) ,

      واقعا انتخاب سختیه ه ه ه ه ….
      مثل انتخاب بین چلوکباب مخصوص درباری و پیتزا استاف کراست آمریکانو میمونه !!
      LOL
      اما من شخصا ازX6 BMW خیلی خوشم اومد … واقعا محشره
      اگرچه پورشه احترام و جایگاه خودش رو داره …..

      پاسخ
    2. King 918
      سوابق: (2455 دیدگاه) ,

      توقع نمیشه داشت پورشه تو ایران از بی ام و محبوب تر باشه حتی اگه از همه نظر بهتر باشه مردم اون چیزی که بیشتر دیدن رو بیشتر دوس دارن تا یه افسانه ایی به اسم پورشه.
      هرچند بی ام و رو خیلی قبول دارم اما در برابر پورشه چند پله پایین تره

      پاسخ
    3. ADAK
      سوابق: (706 دیدگاه) ,

      ب‌ام‌و در سال 2008 یک کلاس خودرویی جدید با نام کوپه‌ی فعال اسپورت یا SAC را معرفی کرد که همگان آن را با نام شاسی‌بلند کوپه می‌شناسند!!!

      خداییش سانگ یانگ 2005 با اکتیون اون کلاس را پایه ریزی کرد شروع کرد

      پاسخ
    1. MAHDI
      سوابق: (3371 دیدگاه) ,

      دوست عزیز نسل قبل GLE63 عملکردش در مقابل X6M خیلی ضعیف بود. چه در شتاب گیری. چه در پیست تا جایی که در پیست های 2دقیقه ای نزدیک بیش از 6ثانیه کند تر بود.در رقابت ها هم حتی مدل عادی X6 از GLEهم بهتر بود.حداقل بگو من اینطور دوست دارم فکر کنم.

      رقابت در پیست مجله موتور ترند!!!
      ب ام و X6M زمان _ 1:32.36
      مرسدسGLE63S زمان_ 1:36.00

      رقابت در پیست مجله
      ب ام و X6M زمان _ 2:10.06
      مرسدس GLE63S زمان_ 2:16.08

      پاسخ
      1. MAHDI
        سوابق: (3371 دیدگاه) ,

        دوست عزیز نسل قبل GLE63 عملکردش در مقابل X6M خیلی ضعیف بود. چه در شتاب گیری. چه در پیست تا جایی که در پیست های 2دقیقه ای بیش از 6ثانیه کند تر بود.در رقابت ها هم حتی مدل عادی X6 از GLEهم بهتر بود.حداقل بگو من اینطور دوست دارم فکر کنم.از وقتی آئودی Q8 هم معرفی شده چند رقابت بین خودروهای این کلاس انجام دادن که در رقابتی بین 4خودرو X6 اول وGLEکوپه آخر وآیودی Q8 جایگاه سوم ورنجوروور اسپرت جایگاه دوم.در رقابت دیگه Q8 اول وX6 دوم وGLE سوم که اینارو قبلا لینک رقابت رو گذاشتم.

        رقابت در پیست مجله موتور ترند!!!
        ب ام و X6M زمان _ 1:32.36
        مرسدسGLE63S زمان_ 1:36.00

        رقابت در پیست مجلهautovisie
        ب ام و X6M زمان _ 2:10.06
        مرسدس GLE63S زمان_ 216.08

        پاسخ
  2. AMANTE
    سوابق: (299 دیدگاه) ,

    پادشاه الان شاسی بلند های کوپه.
    Lamborghini Urus
    پادشاه آینده شاسی بلند های کوپه.
    BMW X6M Competition

    پاسخ
  3. The best or nothing
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    با این که فن بنزم ولی انصافا هرموقع بیمر x6 رو میبینم مو به تنم سیخ میشه ،تازه نسل قبلشو ،نسل جدید که جای خودشو داره … چیزی که خوبه رو واقعا بی انصافیه که ازش بخای ایراد بگیریو تخریبش کنی ..الانم که دارم این کامنتو میزارم یه پورشه کاین مشکی جلوم پارکه و دارم از تو پرایدم نگاش می کنم 😄

    پاسخ
  4. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (2078 دیدگاه) ,

    فکر میکنم پورشه بهترین خودروساز آلمانی باشه که در تمام محافل خودرویی ثابت شده و پورشه کاین هم بهترین خودرو در کلاس خودش هست . اما …

    اما bmw X6 پایه گذار این کلاسِ که برای اولین بار این اتاق را به جهان معرفی کرد .

    پاسخ
  5. Km
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    قطعا x6 m competition 👑، منتها رقبای سرسختی هم داره اونا هم خیلی عالین

    پاسخ
  6. MAHDI
    سوابق: (3371 دیدگاه) ,

    این کاین توربو هستش که کنا X6معمولی گذاشته شده.باید صبر کرد واسه X6M و X6Mکامپتیشن که طراحی خیلی مخوفی داره وعملکرد ویران کننده.باید صبرکرد ودید.نسل قبل GLE63S چندان جذاب وعملکردی نبود اما نسل جدید فکر کنم قوی تر باشه. (منظورم هندلینگ هستش نه توان موتور)

    پاسخ
  7. Mr hamid
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    از نظرکیفیت و لذت سواری و طراحی بخش عقب خودرو، پورشه کاین کوپه یک سر و گردن بالاتر از بی ام و قرار میگیره. طراحی بخش عقب بی ام و x6 کوپه تو ذوق زد. البته نظر در مورد طاحی خودرو سلیقه ای هست.
    ولی واقعا لذت روندن یک پورشه توصیف ناپذیره . خدایی چی ساخته ( تجربه رانندگی با پورشه ماکان رو داشتم و واقعا این لذت رانندگیش کم نظیره ؛ این که دیگه کاینه و بروز تر)

    پاسخ
  8. MAHDI
    سوابق: (3371 دیدگاه) ,

    واما در مورد پورشه کاین کوپه!!! از نظر طراحی در مقابل نسل جدیدX6M وGLE63 و Q8RS شانسی نداره.مدل معمولی کاین خودش طراحی شبیه به کوپه داره وشاید نیازی نبود وارد این کلاس بشه.واما در مورد عملکرد شایدکاین ازX6معمولی رانندگی اسپرت تری داشته باشه اما وقتی پایM وسط بیاد داستان متفاوت میشه. همونطور که پورشه پانامرا توربوS چه در شتاب گیری و چه در پیست وچه در رقابت های مجلات خودرویی پشت سر مرسدس E63S هم قرار میگرفت چه برسه به M5 که یکی از مجلات خودرویی مثالی زد که اگه فراری میتونست یک سدان تولید کنه اون سدان M5 میبود!!!

    پاسخ
  9. Seyed AMG
    سوابق: (145 دیدگاه) ,

    این نسل X6 فوق العاده جذاب و دوست داشتنی ، نه GLE نه Q8 و نه کاین کوپه حداقل از لحاظ بصری در حد X6 نیستن ، احتمالا X6 M کامپتیشن ، از اوروس هم جذاب تر خواهد بود …

    هم کاین کوپه و هم پانامرا از لحاظ طراحی با کلاس خودشون همخوانی ندارند(خط سقفشون ، که البته مزیت هایی نسبت به رقبا مثل فضای بیشتر برای سرنشین و بار ایجاد میکنه ) و ضمنا طراحی سپر جلوی کاین خیلی خیلی ضعیف ولی نمای عقبش زیباست …

    البته تمام چیز هایی که گفتم ظاهر ماجرا بود چون کاین قطعا از نظر پرفورمنس و سواری چیزی از رقبا کم نداره …

    پاسخ
  10. رامتین
    سوابق: (1672 دیدگاه) ,

    نمای جلوی x6 خوبه و براحتی هر چه تمامتر میشه گرافیک چراغهای عقب x6 را مانند m8 در آورد. بشدت جذابیت افزوده میشه. قوس خطوط داخل چراغهای عقب x6 جالب نیست.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.