زورآزمایی ژرمن‌های لوکس: ب‌ام‌و M760i در برابر پورشه پانامرا توربو

اگر مالک یک سوپرکار جذاب بوده و می‌خواهید برای زمستان آن را در گاراژ گذاشته و با یک خودروی توانا در برف که البته از نوع شاسی‌بلند نیست تردد کنید دو انتخاب بسیار مناسب برای شما وجود دارند.

ب‌ام‌و M760i در برابر پورشه پانامرا توربو
پورشه پانامرا توربو و ب‌ام‌و M760i دو سدان اجرایی فوق لوکس هستند که پیشرانه‌هایی حجیم داشته و باعث می‌شوند احساسی شبیه یک رئیس داشته باشید. با وجود سیستم چهار چرخ محرک، لاستیک‌های مناسب زمستان و گرمایش همه‌چیز، این دو خودرو گزینه‌های بسیار مناسبی برای ماه‌های سرد سال هستند.

ب‌ام‌و M760i در برابر پورشه پانامرا توربو
شاید این مقایسه همانند قیاس سیب با سیب نباشد اما این دو سدان بزرگ (بله یکی از آن‌ها واقعاً سدان نیست) از نظر قیمت بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و حدود 170 هزار دلار آب می‌خورند و علیرغم اینکه هر دو خودرو در کل تفاوت‌های زیادی مخصوصاً در پیشرانه دارند اما خب احتمال اینکه خریداران این دو را در زمان خرید با یکدیگر مقایسه کنند زیاد است.

ب‌ام‌و M760i در برابر پورشه پانامرا توربو
اما پس از رانندگی شانه‌به‌شانه با این دو ژرمن لوکس ما فهمیدیم که آن‌ها دو نوع خریدار کاملاً متفاوت خواهند داشت.

ب‌ام‌و M760i در برابر پورشه پانامرا توربو
بزرگ‌ترین برتری ب‌ام‌و در برابر پورشه این است که همه‌چیز در بالاترین سطح قرار دارد. M760i خودروی جذابی است اما کمی افراطی نشان می‌دهد. رنگ بدنه مات این خودرو بالاتر از خوب بوده و پیشرانه 12 سیلندر نیز همین‌طور، حتی کلید ورود به خودرو نیز در بالاترین سطح قرار دارد. این ریموت شبیه یک اسمارت فون کوچک با صفحه لمسی است اما خیلی هم مفید نیست زیرا هر عملکرد این کلید را می‌توان با یک برنامه موبایلی نیز انجام داد.

ب‌ام‌و M760i در برابر پورشه پانامرا توربو
تکنولوژی بکار رفته در این قایق لوکس نیز بالاتر از بالاست: کنترل‌های حرکتی، صندلی‌های ماساژور دار، میز کوچک در عقب، دو صفحه‌نمایش، درب‌های آسان بسته شو، تبلت قابل جدا شدن و استراحت گاه پا! همه این ویژگی‌ها کاملاً جذاب هستند و برای افرادی که دارای راننده شخصی می‌باشند کاملاً احساس‌برانگیز نشان می‌دهند اما خب افرادی که در دو صندلی جلو می‌نشینند شاید شاهد کاربرد همه این تجهیزات نباشند.

ب‌ام‌و M760i
همچنین این صفحات نمایش در بخش عقب از نوع لمسی نیستند بنابراین سرنشینان باید از تبلت یکپارچه به منظور کنترل صفحات یاد شده استفاده کنند که البته توجیه‌پذیر است زیرا اگر صفحات یاد شده لمسی بودند سرنشین عقبی باید کاملاً بلند می‌شد و از آن استفاده می‌کرد. جدای از همه این‌ها، M760i هنوز هم خودروی راننده بوده و روی زمین حرکات شیک و راحتی دارد.

محصول لوکس BMW واقعاً بزرگ است. وقتی فردی این خودرو را در جاده ببیند قطعاً خواهد دانست که فرد مهمی داخل آن حضور دارد.


یکی از بهترین جنبه‌های BMW چگونگی شتاب گیری آن است. پیشرانه 12 سیلندر این خودرو یکی از نرم‌ترین پیشرانه‌های بازار بوده و البته همان پیشرانه‌ای است که توسط رولزرویس استفاده می‌شود. حرکت رو به جلوی M760i بدون هیچ‌گونه زحمتی بوده و برای شتاب بخشیدن به آن اشاره‌ای به پدال گاز کافی است. قطعاً هیچ‌گونه لرزش یا ناهنجاری‌ای به کابین راه پیدا نمی‌کند.


پیشرانه 12 سیلندر 6.6 لیتری توئین توربوی BMW یکی از بزرگ‌ترین پیشرانه‌های بازار بوده و قدرت 600 اسب بخاری و گشتاور 800 نیوتون متری دارد که این گشتاور عظیم از دور 1900 پیشرانه در دسترس است. این نیرو از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به همه چرخ‌ها منتقل می‌شود. سیستم یاد شده اساساً از نوع دیفرانسیل عقب بوده اما زمانی که از لاستیک‌های زمستانی استفاده شود M760i به یک جانور برفی تبدیل می‌شود.


اگرچه BMW بیشتر به سمت افرادی که دارای راننده شخصی هستند تمایل دارد اما این خودرو هنوز هم احساس فوق‌العاده‌ای از پشت فرمان ایجاد می‌کند. ما منحصراً این خودرو را در حالت اسپورت راندیم زیرا فرمان بسیار سبک بوده اما جدای از وزن واضح آن، BMW همانند یک خودروی بسیار کوچک‌تر رفتار می‌کند.


این هندلینگ فوق‌العاده با فرمان پذیری اکسل عقب هماهنگی مثال‌زدنی را ایجاد کرده و باعث می‌شود سدان باواریایی ها در سرعت‌های بالا پایدارتر و در سرعت‌های پایین‌تر چابک‌تر باشد و البته در سر پیچ‌ها نیز پایداری بیشتری داشته باشد. سدان بزرگ BMW عبور از پیچ‌ها را دوست ندارد اما احساس اعتمادبه‌نفس دارد. سیستم کنترل سیستم تعلیق فعال این خودرو با سیستم کنترل دامپر ترکیب شده و سیستم تعلیق بادی همه‌چیز را در بهترین حالت حفظ می‌کند. وزن خودرو نمی‌تواند عبور بی‌دردسر از سطوح بسیار ناهموار را میسر سازد بنابراین در جاده‌های خشن شاهد کمی نامهربانی خواهید بود.


و البته پارک و مانور با M760i علیرغم جثه بزرگش آسان است. فرمان پذیری چرخ‌های عقب باعث می‌شود احساس وجود فاصله کمتر بین محورها ایجاد شود. این خودرو همچنین دارای دوربین 360 درجه‌ای بوده که تمامی نقاط لازم را تحت پوشش قرار می‌دهد. این دوربین در ترکیب با حسگرهای متنوع باعث خواهد شد رانندگان ترسی از رانندگی با این قایق لوکس نداشته باشند.

ب‌ام‌و M760i
و اگر خودرو را در نقطه‌ای بسیار تنگ پارک کرده باشید که خارج شدن از آن آسان نباشد BMW ویژگی جالبی دارد که به شما اجازه می‌دهد تا از خودرو پیاده شده و با ریموت لمسی آن را پارک کنید. این سیستم کار می‌کند اما عملکرد نرمی ندارد.

ب‌ام‌و M760i
سیستم اطلاعات سرگرمی M760i نیز بسیار بهبود یافته و هدآپ دیسپلی آن نیز مفید و باکیفیت است. صفحه‌نمایش اصلی دارای گزینه‌های متفاوت است: رانندگان می‌توانند از صفحه لمسی یا اهرم چرخانی که دست نوشته را تشخیص می‌دهد استفاده کنند. این ویژگی بسیار عالی است زیرا نیازی به برداشتن چشم از روی جاده ندارد. ساختار منوی صفحه‌نمایش ساده‌تر شده اما هنوز هم نیازمند یادگیری است.


خب بهتر است کمی هم به اشتوتگارتی محبوب یعنی پورشه پانامرا توربو بپردازیم. زمانی که صحبت از سیستم اطلاعات سرگرمی می‌شود پانامرا با سه صفحه‌نمایش (در صورتی که کلید ریموت را در نظر بگیرید چهار صفحه‌نمایش) اعلام حضور می‌کند اما صفحه‌ای که راننده استفاده می‌کند احتمالاً مهم‌ترین صفحه‌نمایش بوده و به چند دلیل برتر از سیستم رقیب است. ساختار منوی پورشه بسیار خلاقانه‌تر بوده، گزینه‌ها واضح هستند و استفاده از آن آسان‌تر است.


کابین پانامرا نیز مدرن‌تر به نظر می‌رسد و ما حذف دیواری از دکمه‌ها با تنظیمات بدون کلید را دوست داریم. این سیستم به خوبی کار می‌کند زیرا همه‌چیز سر جای خود قرار داشته و شما با فشردن هر دکمه بازخوردی هپاتیک حس می‌کنید. پورشه کابین را با زیباتر کردن آن ساده کرده است. در مقام مقایسه باید گفت کابین BMW کمی از مد افتاده دیده می‌شود.


اگرچه پانامرا توربو فاقد آن تجهیزات و تکنولوژی‌های جذاب BMW نیست اما سواری آن بهتر بوده و خب یک پورشه است که سواری خوب آن مایه شگفتی نیست. پانامرا 4 سیلندر کم دارد اما احساس یک خودروی اسپورتی را دارد که BMW آن را ندارد. پورشه در سر پیچ‌ها چابک‌تر حس می‌شود و فرمان نیز سرزنده‌تر و پاسخگوتر است. این خودرو تند و تیزی‌ای را که BMW ندارد نشان می‌دهد.


پانامرا توربو همانند M760i دارای فرمان پذیری چرخ‌های عقب بوده که باعث چابکی بیشتر آن می‌شود و سیستم تعلیق بادی استاندارد آن باعث می‌شود راحتی خودرو قربانی هندلینگ اسپورت آن نشود.


پانامرا توربو از پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربویی استفاده می‌کند که قدرت 550 اسب بخاری داشته و گشتاور آن نیز به 769 نیوتون متر می‌رسد که کمتر از BMW می‌باشد. گیربکس فوق‌العاده PDK پورشه نیز نیروی پیشرانه را به تمامی چرخ‌ها منتقل می‌کند. این خودروی اسپورت بک سریع‌تر از نیازهای مشتریان است. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت پانامرا توربو در 3.6 ثانیه و شتاب BMW در 3.7 ثانیه ثبت می‌شود اما با سفارش پکیج اسپورت کرونو این زمان در پورشه به 3.4 ثانیه می‌رسد. پیشرانه 12 سیلندر BMW در خط مستقیم احساس‌برانگیزتر است درحالی‌که پانامرا واقعاً در پیچ‌ها جالب به نظر می‌رسد.


تلاش این دو خودرو جذب مشتریان بسیار متفاوت است. پورشه انتخاب مناسبی برای رانندگان بوده درحالی‌که BMW برای افرادی بهتر است که می‌خواهند در صندلی عقب لم داده و از فضا لذت ببرند. اگر راننده شخصی دارید BMW این مقایسه را برنده می‌شود. این خودرو پرستیژ و فاکتور باابهت بودن را که خیلی‌ها دنبالش هستند دارد.


اگرچه نه گفتن به پیشرانه 12 سیلندر ب‌ام‌و بسیار سخت اما در نهایت باید گفت ما یک راننده‌ایم و پشت فرمان نشستن را دوست داریم بنابراین پورشه پانامرا توربو از نظر ما برنده این رقابت می‌شود هرچند که ب‌ام‌و M760i سدان اجرایی بهتری است.

نقاط قوت ب‌ام‌و M760i

  • پیشرانه 12 سیلندر، 12 سیلندر و 12 سیلندر!
  • مخصوص مدیران و روسا
  • صندلی عقب فوق‌العاده راحت

نقاط ضعف ب‌ام‌و M760i

  • کابین از مد افتاده
  • ویژگی‌های گول زننده

نقاط قوت پورشه پانامرا توربو

  • سواری ترد، پاسخگو و پایدار
  • کاربردی بودن سبک بدنه اسپورت بک
  • شیک و آرام

نقاط ضعف پورشه پانامرا توربو

  • تجهیزات کمتر صندلی‌های عقب

 

ب‌ام‌و M760i

برنده

پورشه پانامرا توربو

600 اسب بخار

ب‌ام‌و 550 اسب بخار
800 نیوتون متر ب‌ام‌و

769 نیوتون متر

8 سرعته اتوماتیک

7 سرعته دوکلاچه
15.1 لیتر در هر صد کیلومتر پورشه

11.2 لیتر در هر صد کیلومتر

157655 دلار

پورشه

151050 دلار

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

30 دیدگاه

    1. الف.ی
      سوابق: (1402 دیدگاه) ,

      حیف که CLS دیگه با نسخه فول این دو مقایسه نخواهد شد
      ولی ما دلمون رو به AMG GT سدان خوش می کنیم تا شاید بتونه The Best or Nothing رو جلوی این نابودگر های مریخی قلدر اثبات کنه
      نظر شما چیه؟
      میتونه یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
      1. محمد
        سوابق: (97 دیدگاه) ,

        بیصبرانه انتظار حضورش رو میکشم…
        کجا بنز نماینده داشته و خودنمایی نکرده؟؟؟
        قطعا” بهترین خواهد بود

        پاسخ
    1. HAMID.HEMI
      سوابق: (920 دیدگاه) ,

      یک تضاد بزرگ در M760 وجود داره که در پانامرا نیست و البته در متن هم بهش اشاره شده و این هست که ماشین یا باید امکانات لوکس برای سر نشین عقب داشته باشه یا ایجاد لذت برای راننده. مدیری که راننده داره امکانات عقب براش مهمه و اینکه موتور 400 اسب بخار هست یا 600 اسب براش مهم نیست چون اون اسبهای اضافی بکارش نمیاد و داره پول اضافی پرداخت میکنه. از طرف دیگه کسی که خودش قراره پشت فرمون بشینه، پولی که بابت امکانات صندلی عقب میده اضافیه چون قرار نیست آدم مهمی اونجا بشینه. پس نبود امکانات عقب برای پانامرا نقطه ضعف نیست و منطقی هست. اما این تناقض تو بی ام و وجود داره.
      انتخاب منم پانامرا هست.

      پاسخ
      1. Bilbo
        سوابق: (299 دیدگاه) ,

        آخه این کجاش تناقضه؟ بعد شما نمیگید اگه یه مدیر بخواد پورشه داشته باشه چه احساسی رو صندلی عقب داره؟ بعد شما فکر نمی‌کنید که ب‌ام‌و با ۶ هزار دلار پول بیشتر هر دو نوع سلیقه رو پوشش داده؟ ایا این تناقضه؟ اگر هست من دیگه حرفی ندارم.

        پاسخ
        1. HAMID.HEMI
          سوابق: (920 دیدگاه) ,

          همین دیگه
          معمولا یک مدیر ثروتمند که راننده داره پانامرا نمیخره و انتخابش S500 یا S350 (نمیدونم هنوز تولید میشه یانه) هست. البته ممکنه یه ماشین اسپرت شخصی مثل 911 داشته باشته.
          ضمنا مدیران برخلاف انتظار ما، معمولا اقتصادی فکر میکنند و بابت چیزی که بهش نیاز ندارن پولی پردخت نمیکنن.

      2. محمد
        سوابق: (97 دیدگاه) ,

        اتفاقا مطلبی رو بیان فرمودید که مدتها واسه من سوال بود….
        تا وقتی که ویدئویی از مرسدس اس کلاس دیدم که در اون راننده خودروی اس خودش رو به فرودگاه میرسونه و مالک اصلی خودرو از جت شخصی پیاده میشه و در ردیف عقب خودرو جای میگیره…
        بعد از طی مسافتی که به ویلای خارج از شهر میرسن،سکانس عوض میشه و مالک خودرو و همسرش به قصد تفریح از ویلا خارج میشن، اما اینبار مالک راننده و همسرس سرنشین صندلی کنار راننده بود….
        پس تناقضی وجود نداره…
        اتفاقا لذت بیشتری هم از خودرو میبرن…
        از قرار گرفتن روی تک تک صندلیها

        پاسخ
        1. HAMID.HEMI
          سوابق: (920 دیدگاه) ,

          این موردی که شما گفتی درسته اما این حالت کم اتفاق می افته

    2. شاهين
      سوابق: (697 دیدگاه) ,

      من معتقدم وقتی شما داری ١۶٠ هزار تا پول میدی باید بین نسخه سوپر لوکس ماشینت با به نسخه اسپرت ساده یه فرقی باشه…الان شما دقیقا چه تفاوتی بین کنسول و اتاق سری ٣ یا ۴ با سری ٧ میبینید؟ فقط پهن تره همین.بعدم موضوعه اتاق مطرحه که الان من عشق ماشین نمیتونم بین سری ۵ و ٧ تو خیابون اختلاف رو تشخیص بدم..و همینطور بین ٣ و ۵ …خب این اصلا خوب نیست. اما پورشه از اساس اتاق و طراحی داخلی زیباتری داره و اینجا هم به نظر من انتخاب بهتریه اما تو این قیمت فقط بنز

      پاسخ
  1. ستار
    سوابق: (136 دیدگاه) ,

    سری هفت جدید که اولش اومد قیمت ش خیلی مناسب بود نسبت به بقیه رقبای بازار
    ششصد میلیون به نظرم خیلی می ارزید
    چون اون زمان تازه معرفی ام شده بود،شاید بهترین ماشین روز لوکس دنیا رو میخریدی

    پاسخ
  2. M
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    خداوندا ملاقات این دو غول را نصیب ما بگردان والبته پول خریدنش را

    پاسخ
  3. ایلیا
    سوابق: (317 دیدگاه) ,

    خودروهایی با این سطح از قابلیت در حال حاضر فقط بدست آلمان ها ساخته میشن(بنز ، بی ام و، پورشه و آئودی)، این کری خونی نیست بلکه حقیقت محضه، البته کشورهای دیگه هر کدوم محاسن خاص خودشون رو دارن ولی شما اگه بخواید ی سدان لوکس با عملکرد سطح بالا داشته باشید لکسوس، اینفینیتی، کادیلاک، لینکلن و حتی جگوار پاسخگوی تمام نیازهای شما نیستن.
    من رقیب قابلی برای خودروهایی مثل e63,…m5,,,,cls63….rs5….rs7….s63….m7..a8 و پانامارا در خارج از خاک آلمان سراغ ندارم.

    پاسخ
    1. یانکی
      سوابق: (186 دیدگاه) ,

      یکیشون رو نام ببر که از cts v قویتر زیباتر ارزان تر و تو پیست خفن تر باشه مشتی 640 اسبه دوم اینکه ct6 سری v با موتور 8 سبلندر تو راه درسته چارجر نیمه لوکسه ولی گولاخ ترینه

      پاسخ
      1. ژان وال ژان
        سوابق: (166 دیدگاه) ,

        درست میگی «گولاخ بودن» مهم ترین معیار در انتخاب ماشینه 🙂
        هر چی گولاخ تر ، بهتر 🙂
        🙂

        پاسخ
  4. moein
    سوابق: (360 دیدگاه) ,

    جفتشون حد اعلای تکنولوژی و راحتی هستند
    اما چیزی که بی ام و رو متمایز تر جلوه میده اون موتور نازنین 12 سیلندره که میمیرم براش?

    پاسخ
  5. Saied
    سوابق: (1251 دیدگاه) ,

    عاشق بی آن دبلیو هستم ولی پانامرا رو دوست دارم چون بی آن دبلیو مدل هایه ارزان زیاد داره و آدم هایه معمولی که زیاد به ماشین توجه ندارن نمی‌دونن که ارزش این ماشین با یه سری ۵ ساده چقدر هستش.
    ولی پورشه ماشین ارزون نداره اصلا و یک برند بسیار لوکس محسوب میشه.

    پاسخ
  6. Amir
    سوابق: (144 دیدگاه) ,

    چه انتخاب سختی
    ولی پانامرا برای من جذابتره..

    پاسخ
  7. فرامرز
    سوابق: (1097 دیدگاه) ,

    تو این رنج قیمت اختلاف 5-6 هزار دلاری خیلی محسوس نیست. به نظرم این دو خودرو دو فلسفه مختلف دارن. ب ام و تو مدل های جدیدش بیشتر دنبال تکنولوژی و راحتی هست. در حالیکه پورشه تمرکزش رو رانندگی اسپورت و هندلینگ خوبه

    پاسخ
  8. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (687 دیدگاه) ,

    انتخاب بین خوب و خوبتره و سخته واقعا بگی این یا اون . پس باید به دلت رجوع کنی و انتخاب کنی که من به شخصه اول بنز s65 را که در این مقایسه نبود انتخاب اول و پورشه انتخاب دوم منه
    میخوام بگم بی ام و ولی خدایی آئودی A8 هم خیلی وحشتناک عالیه
    بی ام و هم خوبه
    خیلی خیلی خیلی سخته این مقایسه های لوکس آلمانی
    تازه لکسوس و لینکلن هم هست برای مقایسه که البته تقریباً نصف آلمانیها قیمتشونه

    پاسخ
  9. Mohamad
    سوابق: (645 دیدگاه) ,

    من پورشه را منصفترین خودروسازی آلمانی در قیمت گذاری میدونم
    کاری به ایران نداشته باشید حقیقتا ارزش گذاری های پورشه روی محصولاتش نسبت به هموطناش با توجه به کیفیت و تکنولوژی و قابلیت اطمینان بالاش بسیار مناسبتره و واقعا 150 هزار دلار برای این مشخصات چیزی نیست
    همینو اگه برندهای انگلیسی یا ایتالیایی بزنن دو برابر باید بابتش پول پرداخت کرد!

    پاسخ
  10. عشق فراري
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    هر دو عشقن و جذاب اما به نظرم سلطان اشتوتگارت یه چیز دیگس
    ولی بازم میگم ب ام و هم بینظیر و زیبا با ماتی اش که الحق انسان رو مجذوب
    میکنه

    پاسخ
  11. عشق فراري
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    البته از حق نگذریم مصرف کشتی لوکس پورشه هم چشمگیره

    پاسخ
  12. بهراد
    سوابق: (342 دیدگاه) ,

    رخ bmw
    تنکولوژی پورشه
    موتور bmw
    هندلینگ پورشه
    راحتی bmw
    پرستیژ پورشه

    پاسخ
  13. hamid
    سوابق: (165 دیدگاه) ,

    خدایا مغزم داره سوت میکشه!
    فقط باید بری عکس این دوتا رو قاب بگیری بزنی به در و دیوار اتاقت همین.

    پاسخ
  14. Love Cars
    سوابق: (161 دیدگاه) ,

    بی ام و با پرستیژ و لوکس و پر قدرته اما پورشه اسپورت و تکنولوژیک و با هندلینگ بی نظیر واقعا انتخاب سختیه چون اگه راحتی و قدرتو بخوای بی ام و ولی اگه شور و هیجان رو بخوای پورشه.من پانامرا رو انتخاب میکنم.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.