ب ام و

نسل پنجم سری ۳ و خداحافظی باشکوه با تنفس طبیعی

سری ۳ ب‌ام‌و همواره جزو بهترین‌ها بوده است، بی‌شک یکی از عناوینی که باعث شد ب‌ام‌و پرطرفدارترین برند خودرویی لقب بگیرد سری ۳ و مدل‌های متعدد و مختلف آن است،

با پایان تولید E46 در اواخر سال ۲۰۰۶ یک سال بعد در سال ۲۰۰۷ کمپانی BMW نسل پنجم معروف‌ترین سری خود را معرفی کرد.

این نسل در چهار مدل سدان با کد E90, تورینگ با کد E91, کوپه با کد E92 و کانورتیبل با کد E93 عرضه شد.

در همین سال بود که کمپانی ب‌ام‌و برای تولید نمونه‌های M آن اعلام آمادگی کرد و مدل M3 رسماً رونمایی شد.

زیبا و عضلانی؛

این بار M3 ظاهر عضلانی‌تری داشت و به‌خوبی قدرت و ابهت زیادش را به رخ می‌کشید، بدنه M3 دارای گلگیرهای پهن و بزرگ‌تری بود و بدنه خودرو در عین سادگی زیبایی انکارناپذیری پیدا کرده بود،

مدل M3 در نمای جلو علاوه بر جلوپنجره بزرگتر از ورودی‌های هوای بیشتر و بزرگ‌تری بهره می‌برد، ورودی هوای بسیار بزرگ زیر جلوپنجره و درست در مرکز سپر واقع شده بود و ورودی‌های کوچکتر در سمت راست و چپ قرار داشتند که توسط تیغه‌های اختصاصی هوا را بهتر به داخل ورودی هدایت می‌کردند، روی کاپوت برآمدی نسبتاً کوچک به چشم می‌خورد و دو هود با زاویه مورب قرار دارند، این‌ها همه اشاره به موتور حجیم و پرقدرت دارند، در نمای عقب نیز همه چیز به‌سادگی در جای خود قرار دارند و دیفیوز برآمده و اگزوزهای دوقلو در سمت چپ و راست چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

ویژگی‌های فنی؛

اصلی‌ترین تفاوت این نسل زیر کاپوت کشیده خودش را پنهان کرده بود، با بالا دادن کاپوت یک موتور ۸ سیلندر خورجینی ۴ لیتری با تنفس طبیعی را مشاهده می‌کنیم که توانایی تولید ۴۲۰ اسب بخار در ۸۳۰۰ دور در دقیقه و ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور در ۳۹۰۰ دور در دقیقه را داراست، گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های عقب را بر عهده دارد.

شتاب صفر تا صد این غول ۱۶۰۰ کیلوگرمی تنها در عرض ۴.۶ ثانیه است، نهایت سرعت M3 به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است که در صورت نبود این محدودکننده رسیدن به سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر هم دور از انتظار نیست.

مدل M3 E92 در سال ۲۰۱۳ برای همیشه از خط تولید کمپانی ب‌ام‌و کنار گذاشته شد تا این خودرو به تاریخ پیوسته و لقب آخرین هیولای اتمسفریک (تنفس طبیعی) ب‌ام‌و لقب بگیرد.

اکنون با گسترش پیشرانه‌های کم‌حجم و پرقدرت موسوم به توربوشارژر و معرفی نسل جدید M3 هستند کسانی که هنوز هم M3 E92 را به‌عنوان گزینه اصلی انتخاب می‌کنند و معتقدند که عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسل‌های جدید دارد،

اکنون با گذشت ۷ سال از توقف تولید M3 E92 این خودرو روزبه‌روز مورد توجه بیشتری نسبت به گذشته مواجه می‌شود و بعید نیست که تا چند سال آینده از این خودرو به‌عنوان یک نمونه کلکسیونی یاد کنند.

نویسنده: مهدی محمدنژاد

 

برچسب ها

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه

  1. ♤Angus_812♤

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (289 ديدگاه)

    بهترین نسل سری ۳ فقط همین
    از نظر خیلی ماشین بازا این واقعی ترین شکل بی ام و بود
    عاشق اون صدای موتورش بودم
    اثن نیاز به تغییر نسل نداشت همینو بیست سال میتونست تولید کنه

    1. ارسلان

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (122 ديدگاه)

      به نظره منم عکس دوم بهترین شکل بی ام و بوده و چراغ گرد بیشتر به بی ام و میاد و با لوگو گردش همخوانی داره خطوط بدنه هم نرم باشه بیشتر بهش میاد از وقتی چراغاش رو مربعی کرد چلو پنجره رو گنده و گنده تر کرد و طرحیش رو زیادی تیز کرد دو ورودی هوای دوقولوی جلوش رو از حالت کج به سمت عقب افقی و ایستاده کرد کلا از ابهت قبلیش فاصله گرفت از نظره ظاهری !!

    2. ferrari_lvr

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (464 ديدگاه)

      عجب جوری تیونش میکردن اینو…
      بعضی از ماشینا تو یاد ادم میمونن یکیشم همینه
      راستی انگار m5cs رو بردن نوربرگرینگ نوردشلیف…

  2. Moein

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (562 ديدگاه)

    واقعا رخ این ماشین فراتر از زمان خودش بود
    حسم به این ماشین وصف ناشدنیه

  3. علی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (758 ديدگاه)

    M3 E46 CSL

  4. محمد

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (194 ديدگاه)

    اسطوره ای بود

  5. حمید

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (53 ديدگاه)

    E46 زیباترین اتاق بی ام و است

  6. sina

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2012 ديدگاه)

    شاهکار کریس بنگل بود این نسل آیا؟

    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (3243 ديدگاه)

      دست رنج گریس بنگل فقید بود
      یادش بخیر
      رنگ قرمز صفر کیلومتر مدل ۳۲۰ و فیس‌لیفت شده سقف کروک (( اشتباه نکم مدل ۲۰۱۲ بود )) با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ، عروسک بود ، میگفتن ۸۷ میلیون تومن .
      فکر میکنم زیباترین اتاق سری ۳ باشه این نسل .

      1. Mohamad

        ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بنده خدا زنده اس هنوز، چرا فقید؟!!

        1. Mad.z.Max

          ۱ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (538 ديدگاه)

          ایشون گریس بنگل رو میگن فقید که مرده 😂😂 و گرنه کریس بنگل زندس.
          فقید رو همینجور استفاده کرد دیگه، فک کرد خوبه

  7. Hamidreza

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (694 ديدگاه)

    واقعا E92 خیلی خاطره انگیز بود …
    من بی ام وه فن نیستم اما این ماشین چه از نظر طراحی چه از نظر پرفورمنس واقعا عالی بود …
    حیف شد…

  8. Sina

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (507 ديدگاه)

    این یکی از بهترین مطالب پدال بود،
    بهترین نسل سری ۳ ،
    البته این نسلش هم خوبه

  9. Farzad

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1108 ديدگاه)

    دو چیز داره از صنعت خودرو به مرور زمان پاک میشه ؛ یکی طراحی های جذاب قدیمی ، یکی هم تنفس طبیعی ها … و این خیییلی بده .

  10. MAHDI

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (4379 ديدگاه)

    فوق العاده جذابه

  11. احمدرضا

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (17 ديدگاه)

    عاشق E46 تا ابد
    زیباترین ساخته بیمر به نظرم
    پیر که نمیشه هیچ انگار هرسال بیشتر رو میاد

  12. Saeed

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (648 ديدگاه)

    یه E93 پلاک ملی تو اهواز هست که اتفاقا باهاش نسبت فامیلی داریم
    پارسال ماشینش رو به مدت ۲ هفته بهمون داد رفت تهران و بعد برگشت
    تو همون ۲ هفته باهاش صفااااااا کردم:)❤

    1. Hamidreza

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (694 ديدگاه)

      فک کنم تو دو هفته ای که تو داشتیش ۱۰ هزار تا ازش کار کشیدی داداش
      ارادتمندم…

      1. Saeed

        ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (648 ديدگاه)

        نه زیاد باهاش نرفتم بیرون
        مخصوصا منطقه کیانپارس
        فقط یک بار باهاش رفتم بهشت‌آباد
        همین!بقیه روزا تو پارکینگ بود

  13. نامجو

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2739 ديدگاه)

    زیباترین بی ام و سری ۳ همین مدله

  14. Amir

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (11 ديدگاه)

    دیدنش بوی جوونی کردن و هیجان و عشق ب ماشینو واس آدم تداعی میکنه…مث یه خاطره ی خیلی خوب و تکرار نشدنی گوشه ی ذهن همه ی بی ام و فنا

  15. Arash Taammoli

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودم شخصا طرفدار دو آتیشه bmw هستم که بین اینا e46 و e92 رو خیلی دوست دارم.
    و اگه کلی به موضوع نگاه کنیم موتور های تنفس طبیعی عملکرد بهتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X