ب ام و

آشنایی با طرح مطالعاتی مرموز و جالب ب‌ام‌و ZBF 7er

کارهای زیادی در پشت‌صحنه صنعت خودرو صورت می‌گیرد و تنها بخش اندکی از آن را می‌توانیم مشاهده کنیم. طراحان سال‌ها قبل‌تر از اینکه خودرویی وارد خط تولید شود آن را تجسم و اصلاح می‌کنند تا در نهایت به طرح نهایی برسند. اخیراً کانال یوتیوب بخش کلاسیک گروه ب‌ام‌و اقدام به نمایش پشت‌صحنه‌ها کرده است. این بار نوبت به یک طرح مطالعاتی مرموز با نام ب‌ام‌و ZBF 7er رسیده که اواسط دهه ۹۰ میلادی توسعه یافته است. این خودرو آشنا به نظر می‌رسد این‌طور نیست؟!

یکی از جالب‌ترین جنبه‌های قابل‌ذکر این خودرو چگونگی ساخت آن است. ب‌ام‌و از روش قدیمی کوچ بیلدینگ برای ساخت این کانسپت به‌صورت دست‌ساز استفاده کرده است. این روش شامل کار کردن با فولاد برای بدنه بوده است. جوجی ناگاشیما طراح این خودرو بوده است. او حتی با دستان خود آج لاستیک‌ها را تراش داده است. محصول نهایی یک سدان آشنا اما عجیب بوده هرچند این کانسپت به عنوان محصولی مستقل توسعه نیافته است. ب‌ام‌و ZBF 7er نشان دهنده جهت‌گیری طراحی این کمپانی در آینده بوده است.

این طرح مطالعاتی سال‌ها پیش از آنکه باواریایی ها دست به استفاده از جلوپنجره‌های بزرگ در خودروهای خود بزنند دارای چنین قطعه حجیمی بوده است. طراحان در این کانسپت آزادی عمل زیادی داشته‌اند. ناگاشیما به چندین ویژگی طراحی کانسپت موردبحث از جمله تریم کروم ادامه یافته از گلگیر به درب‌ها اشاره کرده است. داخل کابین نیز نسخه اولیه از کنترلر چرخشی iDrive ب‌ام‌و را می‌بینیم که سال ۲۰۰۱ در سری ۷ کد E65 معرفی شد.

این کانسپت پیش‌نمایشی از برخی ویژگی‌های طراحی‌ای بوده که بعداً در E65 و حتی برخی محصولات دیگر این خودروساز معرفی شد اما بسیاری از این ایده‌ها اولین بار ۵ سال پیش از معرفی عمومی این خودرو به واقعیت بدل شدند. در این ویدئو به زمان‌بر بودن طراحی خودروها و نیاز به بلوغ ایده‌ها تأکید می‌شود اما حتی پس از گذشت ۲۵ سال هم بسیاری از افراد آماده پذیرفتن جلوپنجره بزرگ ب‌ام‌و روی سری ۴ جدید نبوده‌اند.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Kf

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (210 ديدگاه)

    به اینم گیر بدین دوستان

    موافقم ۱
    مخالفم ۴
    1. قاسم

      ۲۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (99 ديدگاه)

      👎👎👎

      موافقم ۲
      مخالفم ۳
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۶ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (6028 ديدگاه)

      پروردگارا ، به تو پناه میبرم !

      به این نمی‌خواد گیر بدیم ، این خودش گیره !

      موافقم ۲
      مخالفم ۲
      1. Kf

        ۲۶ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (210 ديدگاه)

        آره والا 😂

        موافقم ۰
        مخالفم ۲
  2. akrh78

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (994 ديدگاه)

    پس بگو این جلوپنجره دندون خرگوشی از کجا اومده
    اینا دنبال اصالتن، بخوره تو سرشون :))

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  3. AMANTE

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (443 ديدگاه)

    خوب اینم پیش نمایشی از سری ۷ جدید که در آینده معرفی میشه.
    سری ۷ جدید قراره نمونه ی تکامل یافته و مد امروزی همین کانسپت باشه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  4. زیزیگولو

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2378 ديدگاه)

    جلو پنجره های جدید داره باعث افول طراحی در مدلای مختلف بی ام و میشه 👎👎

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
    1. Nima+RST

      ۲۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (90 ديدگاه)

      پس چرا فروششون از همیشه بهتره؟

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  5. Mad.z.Max

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1136 ديدگاه)

    جوجی جون این چه جلوپنجره ای بود آخه طراحی کردی..

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  6. Ninja

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (948 ديدگاه)

    کاش هیچ وقت طراحی نمیشدی لعنتی

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  7. Roham

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (501 ديدگاه)

    طراحش بعد از ساختن:
    اه چه زشتی تو بچه!
    بندازید سطل آشغال

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  8. Reza Waffen SS

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2690 ديدگاه)

    خیلی خزه

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  9. porsche

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (602 ديدگاه)

    زیباترین بی ام و بعد i8

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  10. Philipp

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (565 ديدگاه)

    یعنی فقط شانس آوردن که کسی مثل کریس بنگل رو پیدا کردند

    آخه این چیه مرد مومن خیر سرت تو قراره ب‌ام‌و باشی
    حتی این لیفانا که تو ایران جلوپنجرش رو در میارن دوتاییش میکنن مثلا شبیه ب‌ام‌و بشه قشنگ تره

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  11. Aryan🥋🥋🥋judo

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (564 ديدگاه)

    بی ام و این چیه آخه چرا اینطوری میکنی؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
    1. محمدهادی

      ۲۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (514 ديدگاه)

      بابا این برا ۲۵ سال قبله
      بحث ماشینهای کانسپت خیلی حساسه
      اکثر اوناییکه اینجور طرح های مطالعاتی رو نقد میکنن اصلن درک صحیحی از کارکرد مفهومی ها ندارن
      الان فقط نمای نمایش داده شده در این خودرو فقط اون جلو پنجرست؟گیر دادین بهش؟
      به نمایش لبه ی صندوق عقب توجه کنید
      آشنانیست؟
      به حالت طراحی داشبرد و کنسول توجه کنید
      آشنانیست؟
      به فرم باد مرپه ی گلگیرهای جلو توجه کنید
      حتی حالت طراحی چراغ های جلو…
      این ماشین ایده محور در ۱۹۹۵ طراحی شده
      اما المان های طراحی بکار رفته در اونو ما بعدها در خودروهای بعد از سال ۲۰۰۰ به بعد میبینیم
      بحث اینه عزیزان
      حالا باز برو گیر بده بچسب به جلوپنجره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  12. mm.y@rlou

    ۲۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (257 ديدگاه)

    آهان پس این طراحی شوم از این جا استارت خورده لعنت بهت طراح این ماشین

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا