بی ام ومرسدس بنز

یک‌صد سال رقابت…

ب‌ام‌و، صدمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد، سابقه‌ای احساس‌برانگیز که بی‌شک هر خودروسازی خواهان آن است و باید به آن افتخار کند؛ اما تنها گذشت یک‌صد سال از عمر این کمپانی احساس‌برانگیز نیست بلکه مهم این است که در این یک قرن چه بر ب‌ام‌و گذشته و چه تاریخ پرفرازونشیبی داشته است. این کمپانی فروتنانه کار خود را آغاز کرده و سریعاً پس از جنگ جهانی دوم در مضیقه گرفتار شده است و اما حالا… این کمپانی یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های پیشروی تاریخ است. هرچند، رقیب اصلی ب‌ام‌و یعنی مرسدس بنز می‌تواند بیش از این‌ها هم ادعا داشته باشد.

7er-s-8
درحالی‌که ب‌ام‌و صدمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد، رقبایی چون پورشه و مرسدس بنز ژست‌های خوبی را با تبلیغات خود می‌گیرند و عموماً می‌گویند: “این یک رقابت خوب در یک‌صد سال گذشته بوده است، برای بیش از این هم امیدواریم.” این یک نشانه‌ی بزرگ از احترام و مردانگی است که در میان برندهای آلمانی دیده می‌شود؛ اما مرسدس بنز تصمیم گرفته تا کمی رقابت ایجاد کند، اما دوستانه! مرسدس در تبلیغات خود گفته:

برای یک‌صد سال رقابت ممنونیم. ۳۰ سال قبل از آن کمی کلافه کننده بود.

porsche-bmw-100-1
از زمان آغاز کار ب‌ام‌و، این دو برند بزرگ آلمانی رقابتی را برای تعیین بهترین‌ها شروع کرده‌اند و به خاطر همین رقابت‌ها ما برخی از زیباترین و تکنولوژیک ترین خودروها را دیده‌ایم.

488x-1(11)
رقابت جدی این دو برند در دهه‌ی ۵۰ میلادی شروع شد، زمانی که مرسدس بنز مدل ۳۰۰SL گالوینگ خود را توسعه داد، اولین خودروی تولیدی که از سیستم تزریق سوخت بهره می‌برد. ب‌ام‌و نیز ۵۰۷ رودستر را ساخت، یکی از زیباترین خودروهایی که تا کنون ساخته شده اما کمپانی را تا مرز فنا پیش برد.

488x-1(14)
اما ب‌ام‌و بعداً و در دهه‌ی ۶۰، سدان کوچک و اسپورت ۲۰۰۲ را ساخت که بعدها بذر اولین خودروی تولیدی مجهز به توربو یعنی ۲۰۰۲ توربو را پاشید.

در سال ۱۹۷۲، ب‌ام‌و با ۱۶۰۲e جهان را شوکه کرد. ۱۶۰۲e یکی از اولین خودروهای الکتریکی بود که در المپیک مونیخ بکار گرفته شد. این مورد نشان داد که ب‌ام‌و بیش از کمپانی‌های دیگر در بازی خودروهای الکتریکی حضور دارد.

در ادامه‌ی ۱۶۰۲e، دو کمپانی به مدت چهار دهه رقابتی شانه‌به‌شانه داشته‌اند. مرسدس بنز ترمزهای ضد قفل را اختراع کرد. خودروهایی همچون E30 BMW M3 و مرسدس بنز ۱۹۰e در پیست شاخ‌به‌شاخ شدند تا برتری خود را به حریف دیکته کنند و این دو کمپانی سیستم‌های چهارچرخ محرک را برای سدان های اسپورت خود توسعه دادند. مرسدس بنز اولین شاسی‌بلند لوکس را به بازار فرستاد، بازاری که ب‌ام‌و چند سال بعد وارد آن شد؛ اما از طرف دیگر ب‌ام‌و اولین سیستم اطلاعات سرگرمی را اختراع کرد که iDrive نام گرفت و هرچند در ابتدا کمی شک و تردید درباره‌ی آن وجود داشت اما بعدها به عنوان استانداردی طلایی در سیستم‌های اطلاعات سرگرمی در نظر گرفته شد.

2016-bmw-7-series-2015-mercedes-benz-s-class-01

Bild-Vergleich-BMW-M4-F82-Coupe-Mercedes-C63-AMG-S-2015-05
حالا هر دو کمپانی در زمینه خودروهای الکتریکی و خودروهای خودران رو در روی هم قرار گرفته‌اند. رقابت این دو خودروساز باعث حرکت روبه‌جلوی هر دو و همچنین صنعت خودرو شده و به خلق نوآوری‌ها، تکنولوژی‌ها و مفهوم‌های جدید کمک کرده است. بنابراین قهرمان واقعی در این صدسال، تنها کارهای انجام شده توسط ب‌ام‌و نیست بلکه نوع رقابت نیز مطرح است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. امير علي

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (399 ديدگاه)

    Bmw❤️❤️❤️❤️❤️با این حال اس و دیدید من دیگه صبتی ندارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      اینا رقابت میکنن. سایپا و ایران خودرو هم رقابت میکنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Elemento

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      اگه رقابت عادلانه و جوری باشه که شرکت ها بقا و فنای خودشون رو در نتیجه ی رقابت بدونن میتونه بهترین مشوق برای حرکت رو به جلو باشه. کلا آدما وقتی در رقابت قرار میگیرن و عرصه رو بر خودشون تنگ میبینن کارها و نوآوری های حیرت انگیزی ازشون سر میزنه. صنعت و بخصوص صنعت خودرو سازی خیلی به این رقابت ها مدیونه. هر جا رقابت به معنای واقعی وجود داشته شاهد پیشرفت بودیم. اگه در کنار بنز BMW نبود شاید ABS الان به بازار معرفی میشد. اگر در کنار فراری لامبورگینی نبود شاید هایپرکار هایی مثل 918 یا P1 یا laferrari پنجاه سال دیگه به وجود میومدن. هر جا پیشرفت میخوایم باید رقابت بوجود بیاریم. کاش در کشور خودمون هم این رقابت بوجود میومد….

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. یو اس اس اینترپرایز

      ۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      هردو در زمینه و تخصص خودشون عالی هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. aston martin

      ۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      هیچی بی ام و ،مرسدس،و بعضی وقتا آئودی نمیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ali911

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    البته 40 سال هم از رقابت سایپا و ویران خودرو می گذرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. خسته شده

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (623 ديدگاه)

    نه خوشم اومد نه خوشم اومد نه خوشم اومد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Archi KHAN

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    واقعا بعضی انسانها پشتِ پشتکار را به خاک می مالند ،
    با تلاشهای مستمر و دراز مدتشون …
    همه ی امکانات اون ممالک هم نوش جونشون ، حق شونه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به هر حال باید قبول کرد که این دو خودروساز نقش تعیین کننده ای در پیشرفت خودرو در دنیا داشته اند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سجاد

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (189 ديدگاه)

    به این رقابت آئودی رو اضافه کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. hamid3x

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (397 ديدگاه)

    چندروز پیش وقتی یه بنز sl500 کوپه تتو اتوبان قزوین رشت دیدم تا یساعت محو بنزه بودم چه طراحی چه کاپوت کشیده ای،چه رینگایی،رو بدنه اش نوشته بود v12،تو رستوران کنار جاده نگه داشت،بازم اونجا ملاقاتش کردم ،جالب بود یه دختر کوچیک 4|5ساله همونجا بود سریع رفت کنار بنز پارک شده بالا پایین میپرید چه ذوقی کرده بود انگار عروسک دیده،بود.اونجا بود که
    به شاهکار هنری و تکنولوژیک مهندسای بنز ایمان اوردم،یه ایکس 6هم اونجا بود بیشتر
    شبیه یه فانتوم بود ،اونم خیلی خودرو زیباییه،

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      حاجی احتمالا” تو اون رستوران جلسه سران مافیا بوده
      خیلی احتیاط کن می ری اینجور جاها

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. كوروش

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    زنده باد عشقم bmw کلا المانی ها عالی هستند اما
    BMW شاهکاره
    BMW=هندلینگ=کیفیت رانندگی = زیبایی در اوج سادگی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احسان(احسان سابق)

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    هیولا و اژدها.چشم کل دنیا دنبال این دوتاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امین

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    صد سال رقابت درست و صحیح و حمایتهای منطقی و عاقلانه دولت استفاده از تجربه و آینده نگری نداشتن حس خودبرتربینی و احترام کامل به حقوق مصرف کننده به اینجا رسیده که هم این دو شرکت در صدر شرکتهای خودروسازی دنیا باشن هم امنیت راحتی و زیبایی رو برای مصرف کننده به ارمغان بیارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مجید

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    هر کدوم یه نقاط قوت و ضعف خاصی دارن ولی به نظر من هر دو شون خوبن من خودم به شخصه عاشق BMW هستم و اگه هر عیبی داشته باشه انتخابش میکنم ولی Mercedes هم یک برند قابل احترامه و انگار که این اصل که میگن خدا همه چیز رو زوج آفرید واقعیت داره!!!!!!!!!!امیدوارم هرکسی این برند ها رو دوست داره یه مدل مورد علاقه ش رو بخره!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. AMIN

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (121 ديدگاه)

    هر چی نگاه میکنم و با خودم کلنجار میرم بازم نه…
    اصالت خیلی بیشترتوی روح مرسدس دمیده شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ماسل

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    دوستان اسب بخار ماشین با موتور فرق داره؟منظورم اینه که وزن توی محاسبات لحاظ میشه؟چون یه موتوربا وزن ۲۰۰ کیلو ۱۰۰۰سی سی چهار سیلندر ۲۰۰ اسب بخار قدرت میده ولی تو ماشین این نسبت قدرت به حجم خیلی کمیاب و گرون قیمته.مثلا موتور آئودی رو بزاریم رو لامبورگینی اسب بخارش فرق میکنه؟چرا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسن

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (187 ديدگاه)

      بله، اسب بخار موتور با اسب بخاری که به چرخها منتقل میشه کمی فرق داره و اسب بخار موتور به تنهایی بالاتر هست. علتش هم اتلاف انرژی هنگام انتقال نیرو هستش. البته من هم اطلاعات دقیق در مورد میزان تفاوت این دو مورد رو نمی دونم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ماسل

        ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2433 ديدگاه)

        ممنون از کمکتون .منظورم از موتور همون موتورسیکلت هست ببخشید که نتونستم منظورم رو منتقل کنم.به نظرتون اگه انجین یه موتورسیکلت رو بزاریم رو ماشین مقدار اسب بخارش تغییر میکنه؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. حسین

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      سلام. دوست عزیز درست متوجه سوالتون نشدم اما یه جواب کلی میدم، امیدوارم به دردتون بخوره. اگر جواب سوالتون داده نشد عذر میخوام.
      ببینید وزن موتور در تعیین قدرت یا اسب بخار تاثیری نداره. هر موتوری وزنی داره که به خیلی عوامل مربوطه. طبیعتا هرچی موتور بزرگتر و پرحجم تر باشه، وزن بیشتری هم داره. اما اسب بخار به وزن مربوط نیست. و در ضمن، موتوری که 1000 سی سی باشه و 200 اسب قدرت بده توی هر ماشینی باشه همین مقدار قدرت رو ارائه میده اما… اما یه نکته هست. وقتی شما موتور آئودی رو میذاری روی لامبورگینی، یه سری فاکتورها تغییر میکنن. مثلا لامبورگینی به قدرت بیشتری نیاز داره، بنابراین برنامه ریزی ECU رو تغییر میده، سیستم اگزوز رو تغییر میده، سیستم تزریق سوخت رو مثلا تغییر میده و … و اینا باعث میشن که همون موتور قدرت بیشتری تولید کنه، و احتمالا مصرف سوخت بیشتری هم خواهد داشت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ماسل

        ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2433 ديدگاه)

        ممنون از شما دوست عزیز.منظورم از موتورهمون موتور سیکلت هست.مثلا انجین یه کاوازاکی که ۱۰۰۰ سی سی هست و ۲۰۰ تا اسب بخار قدرت داره.اگه رو ماشینی مثل پراید بزاریم همون ۲۰۰ تا اسب بخار رو میده؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. king 918

          ۱ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (2493 ديدگاه)

          دوست عزیز سوالتون کامل نیست چون این دو وسیله ی نقلیه کاملا با هم متفاوتن و یه سری تغییرات عمده و نیاز های خودشون رو دارن ……
          بذار یه جور دیگه بهت بگم خودروسازی سایپا با موتور تقریبا 1.4 لیتر 4 سیلندر و پلت فرم پراید تونسته نزدیک به 70 اسب بخار قدرت استخراج کنه حالا شما این موتور و پلتفرم کلی رو به کمپانی مثلا بنتلی میدی میبینی از همون موتور با یه سری تغییرات در سیستم ecu و سیستم اگزوز و مهندسیه پیشرفته تر 120 اسب بخار استخراج میکنه پس عوامل و فاکتور های زیادی موثرن در این قضیه
          حالا در موتور سیکلت مهندسیه انجین به این شکله که گشتاور پایین دور موتور بالا
          در ماشین به علت وزن بیشتر گشتاور بالا و دور موتور پایین حالا استخراج قدرت دیگه به عهده مهندس انجینه که چه کاری از دستش بر بیاد ممکنه به اندازه موتور برسه ممکنه کمتر چون عرض کردم خیلی فاکتور ها و عوامل خاصی وجود داره همین جوری نمیشه نظر داد ..

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. علیرضا

          ۱ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (752 ديدگاه)

          بله همون قدرت رو میده اسب بخار یه کمیت فیزیکیه برای سنجش توان مثل متر برای سنجش طول مثلا یه متر تو بزرگراه با یه متر تو کوچه یه اندازست حالا انجین کاواساکی 200 اسب میده چه رو بدنه پراید باشه چه رو بدنه گاری و…

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. reza

      ۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      200 اسبی که یه موتورسیکلت تولید می کنه و یک ماشین تولید میکنه روی کاغذ فرقی نداره تفاوت به عملکرد کشیده میشه که اونم به دلیل عامل گشتاوره نه اسب بخار
      انجین موتورسیکلت (به دلیل کورس پیستون پایین) به راحتی به rpm های بالا میرسه و این 200 اسب بخار در دور های بالا آزاد میشه که نتیجه ش میشه گشتاور پایینتر که البته برای موتور سبک تر مشکلی پیش نمیاد بلکه سبکی بیش از حد موتور چابکی فراوانی رو برای یک موتورسیکلت به ارمغان میاره
      حکایت این دو شبیه مقایسه 700 اسب بخار آزاد شده توسط یک لامبورگینی آونتادور و 700 اسب بخار موتور یک ولوو FH هست…هر دو 700 اسب بخاره ولی تفاوت در دوری که توان آزاد میشه (و ایضا حجم موتور) این تفاوت کاربری رو بوجود میاره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ماسل

        ۳ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (2433 ديدگاه)

        ممنون آقا رضا پس در اصل گشتاور ملاکی مهمتر از اسب بخاره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  14. fara2001

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (201 ديدگاه)

    بی تردید هر دو برند سزاواره احترام و تقدیرهستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. MohammadreZa

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (48 ديدگاه)

    مهندسی آلمانی ها حرف نداره. هم BMW هم بنز
    هم Audi و پورشه. من عاشق BMW ام.
    BMW شاهکار شاهکار . ولی با این وجود بنز قابل احترامه کسی نمیتونه بنز رو نادیده بگیره..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Monster_ALM

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    گلچینی از بهترین ها رو آلمان تو صنعت خودرو سازیش داره بی ام دبلیو … بنز….آئودی…فولکس…پورشه. همشون قابل ستایش و دسوت داشتنی ♥

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. mohammadrr

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (125 ديدگاه)

    بنز و ب ام و ….
    خیلی مهم نیست کدوم!
    مهم اینه که اگه این دو برند و رقابت هاشون نبود شاید الان صنعت خودرو سازی اینجا نبود…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. AHMADREZA

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    پدال جواب ب ام و به اون تبریک بنز هم بگو
    ب ام و تو جواب اون تبلیغ بنز گفته درسته که تو سی سال تنها بودی ولی وقتی من اومدم پیر بودی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. sina.d

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (69 ديدگاه)

    دوست عزیزی که در مورد اسب بخار انجین سوال کرده بود(ماسل)
    ۱)توان موتور=کار انجام شده در واحد زمان که واحد اندازه گیری اون با وات که هر اسب بخار هم برابر با ۷۵۰ وات
    ۲)توان مفید موتور از حاصل ضرب کار مفید موتور در تعداد دوران میل لنگ تو مدت یک ثانیه بدست میاد.
    ۳)توان حجمی موتور توانیه که موتور میتونه به ازای هر لیتر ار حجم مفید خودش تولید کنه
    ۴)توان وزنی موتور توانی که موتور به ازای‌هر نیوتن از وزن خودش میتونه تحمل کنه.
    پس اینکه چه موتوری رو روی چه ماشینی قرار بدیم هیچ تاثیری روی خروجی اسب بخار اون موتور نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ماسل

      ۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (2433 ديدگاه)

      ممنون سینا ی عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. بنتلی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    هر دو شرکت عالی هستن و فوق العاده،جواب بی ام و هم خیلی جاب بود،بالای تصویر جلوپنجره خودشو گذاشته بود ک مثه سیبیل ی آدم جوونه ،پایینشم ی سیبیل بزرگ و پیچ خورده ک نشون دهنده سن بالاتر بنزه یا ب قول خود بی ام و پیری بنز،البته فک کنم ی جورایی ب سیبیل مدیر عامل دایملر هم مربوط بشه!. ی چیز دیگه،اگه اشتباه نکنم اولین شاسی بلند لوکس جیپ واگنیر بوده و بعد اون رنجرور.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. خسته شده

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (623 ديدگاه)

    این است قدرت اتومبیل سازی آلمان تازه این دو شرکت بزرگ تا قسمت از صنعت اتومبیل سازی آلمان هستن که بزرگترین هاشونن گرچه بنز بزرگترین و بهترینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. حمیدرضا

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    دوست دارم بدونم صد سالگی کمپانی. های خودروسازی ایران چه دستاوردی رو رو میکنه و چه کمپانی هایی بهش تبریک میگن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. حمیدرضا

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    وجدانن یه موقعی ماشینهای به روزی تولید و مونتاژ میکردن وضعشون خیلی خوب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. مهمان

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    اوووووووووهه
    این خبر خیلی قدیمیه بعد تازه ترجمه کردید گذاشتید؟
    لطفا به روز باشید
    با این حال مرسی از شما

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. Germany

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    چه ماشینای نازی میسازن خدا هر دو قابل وصف نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. moein

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    آلمان رو به انواع باکیفیت ترین و پیشگام خودرو جان می شناسیم
    لایک آلمان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. pooriya

    ۱۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    من نمیدونم دوستانی که. ایران خودرو و سایپا رو با بنز و ب ام و مقایسه میکنن فازشون چیه

    اصلا آلمان پدر این صنعت هست. درست مقابل آلمان ایتالیا هست روح صنعت خودرو سازی هست ولی در کل ب ام و عشقه

    ❤👑BMW👑❤

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا