بی ام وفولکس واگنمرسدس بنز

توافق غیرمنصفانه ب‌ام‌و، دایملر و فولکس‌واگن با کارتل فولادسازی!

همه‌چیز از سال ۲۰۰۴ آغاز شد یعنی زمانی که بزرگ‌ترین خودروسازان آلمان شامل ب‌ام‌و، دایملر و فولکس‌واگن با فولادسازان و دیگر کمپانی‌های دخیل در زنجیره تأمین دیدار کردند. آن‌ها درباره اضافه پرداخت برای فولاد گفت‌وگو کردند و این موضوع از نظر بسیاری از افراد یک کارتل نامیده می‌شود؛ و حالا هر سه خودروساز که محصولات محبوبی همچون ب‌ام‌و X3، مرسدس GLE کلاس و فولکس‌واگن تیگوان می‌سازند بهای هنگفتی به خاطر این کار می‌پردازند.


بنا به گزارش رویترز، این سه خودروساز در کل ۱۱۰.۸۴ میلیون دلار برای اقدامات غیرقانونی مرتبط با خرید فولاد انجام داده‌اند. این طرح چندساله و بلندمدت نهایتاً در سال ۲۰۱۶ به پایان راه خود رسید. این قیمت‌های غیرمجاز نهایتاً باعث جلب‌توجه مقامات آلمانی شد و دستور آغاز تحقیقات دراین‌باره نیز صادر گردید. به نظر نمی‌رسد که خودروسازان موردبحث چیزی را رد کرده باشند زیرا همه‌ی آن‌ها جریمه‌های مربوط به این قضیه را پذیرفته‌اند.


ب‌ام‌و ۲۸ میلیون یورو و دایملر هم بیش از ۲۳.۵ میلیون یورو برای اقدامات خود پرداخت خواهند کرد هرچند فولکس‌واگن از اشاره به میزان جریمه‌ی خود خودداری کرده اما یک جمع و تفریق ساده نشان می‌دهد که میزان جریمه این خودروساز حدود ۴۸.۵ میلیون یورو خواهد بود. ادعا شده مبالغ پرداختی برای تولید بخش‌های فولادی‌ای همچون میل‌لنگ، چرخ‌دنده‌ها و… کمتر از ۱ درصد از ارزش نهایی خودرو را تشکیل داده‌اند.

Tiguan
اما با این وجود هنوز هم با یک رقابت غیرمنصفانه روبرو هستیم که بسیاری از کمپانی‌های کوچک‌تری که فولاد می‌خرند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سه خودروساز بزرگ آلمان از مزیت شرایط و بزرگی خود برای دستیابی به توافق‌های بهتر سو استفاده کرده‌اند.


موضوع جالب اینکه فولکس‌واگن نه تنها از پایان بازرسی‌ها درباره این کارتل استقبال کرده بلکه به شفافیت بیشتر ماجرا هم روی خوش نشان داده است. البته ملاقات با تأمین‌کنندگان فولاد برای قیمت‌گذاری این محصول مهم کار قانونی‌ای نبوده است. خبر خوب برای این شرکت‌های خودروسازی اینکه آن‌ها به راحتی می‌توانند جریمه‌های یاد شده را پرداخت کرده و البته به احتمال زیاد دیگر در چنین قضایایی درگیر نشوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. Dante

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (99 ديدگاه)

    باعث تاسفه .
    ته هر چیزی میری صورت خوشی نداره و زد و بند توش هست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Omid622

    ۲ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (744 ديدگاه)

    فساد در همه جای دنیا رخنه کرده
    به کجا چنین شتابان

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا