بی ام و

اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و آلپینا B6 گرن‌کوپه

خط تولید ب‌ام‌و آپشن های خیلی زیادی را به مشتریان پیشنهاد می‌کند. برخی چنین استدلال می‌کنند که این امر به ضرر کمپانی است اما زمانی که شما دست مشتریان در انتخاب باز بگذارید باعث وسعت انتخاب آن‌ها می‌شوید و این مورد چیز بدی نیست. سری ۶ گرن کوپه دو نسخه‌ی عالی دارد: M6 و آلپینا B6 ایکس درایو.

2016 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe
۲۰۱۶ BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe
2016 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe
۲۰۱۶ BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe
می‌پرسید که تفاوت این دو در چیست؟ خب، M6 توسط بخش M خود کمپانی توسعه‌یافته و منحصراً به‌صورت دوچرخ متحرک عقب عرضه می‌شود. در سوی دیگر، B6 درواقع ۶۵۰i گرن کوپه است که به‌صورت خاص توسط کمپانی نزدیک به ب‌ام‌و یعنی آلپینا مجهز شده است. این خودرو فقط به‌صورت تمام چرخ متحرک قابل سفارش است. اگرچه هر دو خودرو توسط یک پیشرانه‌ی توئین توربو، ۴.۴ لیتری و ۸ سیلندر به حرکت درمی‌آیند اما قلب تپنده‌ی M6 560 اسب بخار قدرت و ۶۷۸ نیوتن متر گشتاور دارد و B6 از پیشرانه‌ی ۶۰۰ اسبی با ۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور سود می‌برد. برخلاف M6 که یک گیربکس ۷ سرعته ی دو کلاچه ساخت M را دارد، آلپینا از گیربکس ۸ سرعته ی خودکار خود ب‌ام‌و استفاده می‌کند.

2016 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe
۲۰۱۶ BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe
2016 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe
۲۰۱۶ BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe
نگاهی به بدنه‌ی B6 می‌اندازیم. زوایای تاریک بدنه‌ی ۴ در کوپه‌ی B6 ظاهری کلاسیک را به ارمغان آورده‌اند و ظاهر خودرو را واقعاً متمایز نشان می‌دهند. کل نمای خارجی B6، از نشان منحصربه‌فرد آلپینا گرفته تا سر اگزوزهای ۴ تایی موجود در بخش انتهایی همه و همه به‌خوبی ساخته و پرداخته شده‌اند. امضای آلپینا یعنی رینگ‌های ۲۰ پره، دُز انحصاری بودن خودرو را به‌شدت بالا برده‌اند و علاوه بر زیبایی، در ترکیب با لاستیک‌های فاق کوتاه میشلن سواری بسیار خوبی را به وجود می‌آورند. حتی در حالت معمولی، B6 گرن کوپه رانندگی نرمی را در بزرگراه ارائه می‌کند. صدای جاده به‌صورت شگفت‌انگیزی به داخل کابین راه پیدا نمی‌کند. آلپینا راحت است اما با فشردن اندک پدال گاز، خودرو رخ عوض نموده و به‌صورت متمدنانه‌ای به یک موشک زمینی تبدیل می‌شود! عبور از سایر خودروها اصلاً به تلاش زیادی نیاز ندارد و اندک اشاره‌ای به پدال گاز کافی است تا به صندلی‌های چرمی B6 میخکوب شوید!

ما قبلاً M6 گرن کوپه را تست نکرده بودیم اما برادرش یعنی M5 2014 با همان پیشرانه و همان فاصله‌ی بین محورها (و ۱۵ اسب بخار اضافه به لطف پکیج مسابقه‌ای) شتاب صفرتا صدی ۳.۷ ثانیه‌ای را ثبت کرده و مسافت یک‌چهارم مایل را در ۱۱.۹ ثانیه و با سرعت ۱۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت طی کرده است. آلپینا با همان مشخصات به‌علاوه‌ی جادوی چهارچرخ متحرک، اندکی سریع‌تر است و شتاب صفرتا صد آن ۳.۳ و مسافت یک‌چهارم مایل ۱۱.۸ ثانیه با سرعت ۱۸۷.۵ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. B6 همچنین در شتاب صفرتا صد سریع‌تر از مرسدس بنز CLS63 S AMG با ۵۷۵ اسب بخار قدرت است (صفرتا صد ۳.۴ ثانیه، مسافت یک‌چهارم مایل ۱۱.۷ ثانیه با سرعت ۱۹۷.۴ کیلومتر بر ساعت). رقیب قدر دیگر آئودی RS7 با پیشرانه‌ی توئین توربوی ۴ لیتری و ۸ سیلندر است که سریع‌تر از B6 بوده و آن را مغلوب می‌کند (صفرتا صد ۳.۲ ثانیه، مسافت یک‌چهارم مایل ۱۱.۶ ثانیه با سرعت ۱۹۳.۷ کیلومتر بر ساعت).

2016 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe
۲۰۱۶ BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe
اگرچه روی کاغذ به نظر می‌رسد که آلپینا خودروی اسپرتی را ساخته است اما در واقعیت این خودرو چیزی بیش از یک کوپه‌ی لوکس باشخصیتی اسپرت و قدرت زیاد است. این مورد با دیدن نمای داخل کابین بیشتر آشکار می‌شود. صندلی‌های جلو برای رانندگی روزانه مناسب هستند اما انتظاری را که شما به‌عنوان یک خودروی اسپرت از B6 دارید برآورده نمی‌کند. در عوض، صندلی‌ها عریض هستند و با چرم قهوه‌ای مرینو جلوه‌ای خاص پیدا می‌کنند. این چرم همچنین در کنسول مرکزی هم استفاده‌شده و نمای دلپذیری را در ترکیب با تریم چوب استفاده‌شده در داشبوردها و پانل درها ایجاد کرده است. حقیقتاً احساس می‌کنید که روی صندلی چرمی گران‌قیمت خود نشسته‌اید و کابین B6 هم دفتر کار مجلل شماست. نشان‌های آلپینا داشبورد و کف کابین را آراسته‌اند و رکاب‌های آبی‌رنگ آن به مسافران یادآوری می‌کنند که این یک کوپه‌ی معمولی نیست.

2016 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe
۲۰۱۶ BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe
2016 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe
۲۰۱۶ BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe
در قسمت عقب نیز بخشی از چرم قهوه‌ای امتدادیافته است. فضای عقب برای اکثر مسافران مناسب است هرچند هنوز جای کار بیشتری وجود دارد.
خب، اگر شما خواهان سری ۶ گرن کوپه باشید M6 را می‌خرید یا B6 را؟! آلپینا ۴ هزار دلار گران‌تر از M6 122.195 دلاری است. هرچند در این تست قیمت آن به ۱۳۴.۴۹۵ رسیده بود. M6 گرن کوپه برخلاف ۴۰ اسب بخار کمتری که دارد نسبتاً اسپرت تر است. M6 حتی با گیربکس دستی هم قابل سفارش است بدون آنکه هزینه‌ای اضافی بر شما تحمیل کند؛ اما اگر شما کوپه‌ی راحتی را می‌خواهید که حس خاص بودن داشته باشد و بتواند مثل موشک راه برود و اعداد و ارقام مربوط به موتور آن باعث وخامت حال دوستانتان شود آلپینا را بخرید. اگر هیچ‌کدام از این‌ها شمارا راضی نکرد، می‌توانید نیم‌نگاهی هم به آئودی RS7 با ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشید.

مشخصات ب‌ام‌و آلپینا B6 Xdrive گرن‌کوپه
قیمت پایه: ۱۲۳.۱۹۵ دلار
قیمت در هنگام تست: ۱۳۵.۴۹۵ دلار
مشخصات کلی خودرو: موتور جلو، تمام چرخ متحرک، ۴ در سدان
مشخصات موتور: ۴.۴ لیتر، ۶۰۰ اسب بخار قدرت، ۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور، توئین توربو، ۳۲ سوپاپ، ۸ سیلندر
گیربکس: ۸ سرعته ی خودکار
شتاب صفرتا صد: ۳.۳ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر: ۱۱.۸ ثانیه با سرعت ۱۸۷.۵ کیلومتر بر ساعت

منبع: موتورترند

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. علی -کیوج

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (173 ديدگاه)

    چه شتابهای وحشتناکی دارند این سه رقیب <داشتم با خودم میگفتم که دمش گرم شتابش از cls65 که خودش شتاب وحشتناکی داره بیشتره یهو خوندم ائودیrs7از اینم وحشی تره!!!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. احسان آرسنالی

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    شاهین جان باز اومدی کلید کردی رو بی ام و.
    :-)
    عکس اولی رو دیدم فشارم افتاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. « شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (137 ديدگاه)

    CLS65 دیگه چیه آقای نویسنده؟!
    اصلاح کنید لطفا:|

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Archi KHAN

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    اینکه دیگه فخرفروشی نداره ، خط تولید ایران خررو هم آپشن های خیلی زیادی را به مشتریان پیشنهاد می‌کنه …
    مگه نه احمِدجان ؟!
    راستی نظرت در موردش چیه ؟ خصوصا جلوش ؟!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. sina

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (307 ديدگاه)

    مگه ننوشتین 4 هزار دلار گرون تره پس چرا این پایین زده 123.195 ؟ اخر چی شد چقدر اشتباه داره این مقاله

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      دوست عزیز اگه دقت کرده باشید نوشته که: آلپینا 4 هزار دلار گران‌تر از M6 122.195 دلاری است. هرچند در این تست قیمت آن به 134.495 رسیده بود.
      توی این تست آپشن های دیگه ای هم بوده که قیمت خودرو رو بالاتر برده.
      ارادتمندم

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. tv

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (225 ديدگاه)

    B6

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. یوسف

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (740 ديدگاه)

    همه چیز تمومه، تنها نکته ضد حال تعویض نشان بی ام و با نشان آلپینا هستش.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. امیر

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (231 ديدگاه)

    الان مثل مستند راز بقا هرکی از راه میرسه شکاره شیرو یه تیکشو میگیره دندون فرار میکنه .حکایت کره و ژاپنه .بشتابید غارت کنید تا دیر نشده .(: (:

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. mohsen

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    من که با M بیشتر حال میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Arian

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام یه سوال داشتم
    این مزدا 3 هایی که گروه بهمن میزنه تو سایت خودش وقتی ک میری رو داشبوردش اصلاً صفحه نمایش نداره(منظورم اون یه ذره نیست)
    ولی امروز تو خیابون یه مزدا دیدم یه صفحه نمایش داشت میخواستم بدونم خودش اینو جدا گذاشته یا یه مدل سفارشیه یا وارداتیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (3684 ديدگاه)

      فابریک صفحه نمایش روش نمیزارن.
      این کارو بیرون انجام میدن و انواع و اقسام نمونه های تایوانی و چینی و مالزیایی برای خرید موجوده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    شتابشون خیلی عالی هست. در کل بی ام دبلیو ماشینهای خیلی خوبی تولید میکنه، البته به نظر میاد نمای داخل کابین ماشینهای مرسدس بهتر و زیباتر از بی ام دبلیو باشند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohsen

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      مثلا؟ سینما ی جلوی S C E خوب تر از داشبورد بی ام وه هستش که اصالتشو نشون میده؟
      احمد ماذا فازا؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. علی -کیوج

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (173 ديدگاه)

    مزدا 3 فابریک صفحه نمایش نداره/خودت باید روش نصب کنی که اکثرشونم چینی ان و کیفیتشونم زیاد خوب نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. MohammadreZa

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    آخ قلبم… من میخوام …i need
    BMW رو با هیچ خودروی دیگه ای عوض نمیکنم..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. moein

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    چه کابین زیبایی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. بهنام طیبی

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    قیمتش نسبت به کیفیت که داره عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا