بی ام و

این آلمانی ساختارشکن! بررسی ب‌ام‌و i8 رودستر

حدود ۴ سال از زمان عرضه ب‌ام‌و i8 کوپه می گذرد. ژرمن‌ها از آن زمان تاکنون فروش ۱۳ هزار دستگاهی از خودروی ساختارشکن هیبریدی داشته اند. استقبال مناسب از این خودرو باعث شده که باواریایی ها تصمیم بگیرند مدل های جدیدی از این خودرو را عرضه کنند و ما با نسخه روباز آن یعنی i8 رودستر جدید همراه شده‌ایم…

ب‌ام‌و i8 رودستر
این خودرو هرگز از صفر به عنوان یک مدل روباز طراحی نشده و تنها راه ممکن که مهندسان BMW می‌توانستند نسخه روباز i8 را بسازند ایجاد تغییراتی برای حذف سقف ثابت بوده است؛ و زمانی که این خودروی پیشرفته سقف خود را نبندد با یک محصول اسپورت هیبریدی دیگر از طرف ب‌ام‌و طرف خواهیم بود.

ب‌ام‌و i8 رودستر

سقف i8 رودستر کاملا الکتریکی بوده و یک دکمه برای باز کردن آن در محفظه ذخیره‌ای کنسول مرکزی تدارک دیده شده است. باز و بسته شدن کامل این سقف تنها به ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد. همچنین شیشه عقبی هم وجود دارد که می‌تواند در زمان بسته بودن سقف پایین‌تر بیاید تا صدای بیشتری وارد کابین شود. البته این شیشه در زمان باز بودن سقف بالا نمی آید.

ب‌ام‌و i8 رودستر
اگرچه وجود سقف تاشونده باعث وداع با صندلی‌های عقب شده اما پشت صندلی‌های جلو فضای ۱۰۰ لیتری اضافی وجود دارد. صندوق عقب خودرو حجمی برابر با نسخه کوپه داشته و این محفظه برای قرار دادن کیف های بزرگ کافی می‌باشد.

ب‌ام‌و i8 رودستر
شاید جنس سقف از پارچه باشد اما نیمه جلویی آن دارای پانل فیبر کربنی بوده تا ظاهری روان ایجاد شود و البته روی آئرودینامیک نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. تنها ریزه‌کاری صورت گرفته برای بهبود استحکام i8 رودستر روی ستون‌های A بوده تا این خودرو بتواند در تست های چپ کردن امتیازات لازم را به دست آورد. در کل i8 رودستر ۶۰ کیلوگرم سنگین‌تر از برادر کوپه خود است.

ب‌ام‌و i8 رودستر
حذف سقف ثابت همچنین نیازمند برخی بازنگری‌ها در بدنه خودرو بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به نصب یک اسپلیتر کوچک پشت سپر جلو به منظور بالانس جریان هوا اشاره کرد. ورودی هوای روی کاپوت نیز باید بسته شود. هوای داغ ساطع شده توسط رادیاتورها نیز بجای عبور از شیشه جلو هم‌اکنون از زیر خودرو هدایت می‌شود. همچنین درب‌های پروانه‌ای خاص خودرو نیز جدید هستند.

ب‌ام‌و i8 رودستر
ب‌ام‌و برای تکمیل کردن تغییرات انجام گرفته جدیدترین نسخه از تکنولوژی eDrive را روی i8 رودستر نصب کرده به این معنی که ظرفیت باتری لیتیوم-یونی این خودرو نیز افزایش یافته است. این امر باعث شده خروجی پیشرانه الکتریکی ۱۲ اسب بخار افزایش یابد و به ۱۴۱ اسب بخار برسد. همچنین محدوده حرکتی خودرو در حالت الکتریکی نیز به ۵۳ کیلومتر رسیده است. البته افزایش تراکم سلول ها به معنی افزایش زمان شارژ نیز هست.

ب‌ام‌و i8 رودستر
این افزایش محدوده حرکتی خودرو فورا مشهود است. در جایی که پیشرانه الکتریکی مدل کوپه به آسانی توسط پیشرانه بنزینی کنار زده می‌شد، هم‌اکنون قوای محرکه الکتریکی شده i8 رودستر تمایل زیادی به انجام وظایف رانندگی داشته و میدان را به این زودی‌ها به پیشرانه بنزینی واگذار نمی‌کند؛ و زمانی که باتری ها خالی شوند، سیستم احیای ترمز و پیشرانه بنزینی ۳ سیلندر زودتر از قبل آن‌ها را شارژ می‌کنند.

فنرها و تنظیمات جدید دامپرها باعث شده اند دماغه i8 رودستر دقیق‌تر باد هرچند فرمان برقی خودرو هنوز هم احساس کمتری داشته و نیازمند تصحیح حرکت کمی است؛ اما چسبندگی خودرو نسبت به قبل بیشتر شده و کم فرمانی آن نیز بهبود یافته است.

ب‌ام‌و i8 رودستر

ب‌ام‌و I8 رودستر در پیچ های تند پایدارتر بوده و پایداری و اطمینان بیشتری نسبت به نسخه قبل از فیس لیفت کوپه نشان می دهد. این امر به همراه باتری بهتر و پیشرانه بنزینی مشتاق باعث شده i8 اسپورت تر از همیشه باشد.

هنوز هم علیرغم اینکه i8 یک رودستر کامل نیست اما از نظر طراحی در مرتبه بالایی قرار می‌گیرد. در واقع باز بودن سقف باعث شده i8 رودستر برجسته‌تر از برادر کوپه خود باشد.

ب‌ام‌و i8 رودستر

ب‌ام‌و i8 رودستر جدید فضای منحصربه‌فردی را در کلاس خودروهای اسپورت اشغال کرده و هیچ رقیب نابغه‌ای نمی‌تواند با این قوای محرکه الکتریکی شده رقابت نماید. پورشه ۹۱۱ و مرسدس-ای ام جی GT رودستر تجربه رانندگی سنتی یک رودستر را ارائه می‌کنند و اگرچه i8 نمی‌تواند از نظر پرفورمنس و دینامیک با آن‌ها رقابت کند اما هنوز هم جذابیت زیادی برای کارشناسان و مشتریان دارد.

  • مشخصات ب‌ام‌و i8 رودستر جدید
  • قیمت: ۱۲۴۷۳۰ پوند
  • پیشرانه: ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری بنزینی به همراه واحد الکتریکی ۱۱.۶ کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: ۳۶۹ اسب بخار/۵۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۲.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
[دانلود ویدئو]

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ساسان

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1039 ديدگاه)

    خیلی زیباست.گشتاور خیلی خوبی داره انتظار شتاب زیر4داشتم با570گشتاور…ارگونومی کابین عالی…طراحی رادیکالیSVمانند نمای جانبی هم عالیه.خیلی باب شده این حالت

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. علیx76

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      ایشالا نسل بعدشو با موتور های قویتر بنزینی و الکتریکی بزنه
      مثلا موتور ۶ سیلندر M3

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. فتنه گوساله سامری

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    ببین چه جواهری ساخته این بزرگ خاندان .i8 یه ماشین زمان بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. فتنه گوساله سامری

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    شتابش ازاین چیزی که گفته خیلی بهتره.چندتا مجله خودرویی خارجی شتاب خیلی بهتری ازش گرفتن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. shirko

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    عاشقتم فضایی ???

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Bilbo

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (516 ديدگاه)

    من فکر میکنم فقط یه دونه i8 تو اصفهان باشه و اونم طرفای دروازه شیرازه. اما توفیق شد از نزدیک ببینمش. باور کردنی نیست که این همه زیبایی تو عکس، در واقعیت یه سر و گردن بیشتر میشن. حالا دیگه این رودسترش تو واقعیت چی میشه خدا میدونه…

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا