تجربه و آزمایش

آزمایش میدانی آخرین فنّاوری سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB)

یک‌سوم تمام تصادف‌ها در آمریکا را برخورد به خودروی جلویی تشکیل میدهد. هدف سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) جلوگیری از این نوع تصادف‌ها است.


در این آزمایش راننده با سرعت ثابت به سمت یک خودرو بادی میراند و هیچ اقدامی برای متوقف کردن آن انجام نمی‌دهد. از این منظر این کار همچون اقدام به خودکشی است. طرز کار ترمز اضطراری خودکار (AEB) به این شکل است که کامپیوتر خودرو پس از تشخیص احتمال برخورد به مانع برای کاهش ضربه تصادف و یا ممانعت از آن اقدام به کاهش سرعت می‌کند.

۲۰ شرکت خودروسازی که تولیدات آن‌ها ۹۹ درصد خودروهای نو فروخته‌شده در آمریکا را  تشکیل می‌دهد قبول کرده‌اند که انواع سواری اس یووی ها و وانت‌های سبک خود را تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ترمز اضطراری خودکار مجهز کنند.
لازم نیست منتظر بمانید، ترمز اضطراری خودکار در حال حاضر در خودروهای جدید با هر رنج قیمتی قابل‌دسترسی است، حال یا به‌صورت استاندارد و یا سفارشی.

مستندات حاکی از آن است که ترمز اضطراری خودکار همان‌طور که انتظار می‌رفت کار می‌کند.
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ میلادی در مورد ایمنی بزرگراه‌ها انجام شد نشان داد خودروهایی که مجهز به سیستم هشدار برخورد از جلو (چه به‌صورت شنیداری، دیداری و یا لرزشی) و ترمز اضطراری خودکار هستند، ۳۹ درصد کمتر از خودروهای فاقد این فناوری باعث تصادف می‌شوند.

برای فهمیدن نقاط ضعف و قوت و تفاوت این سیستم‌ها باهم، ما خودروهای کادیلاک CT6، سوبارو ایمپرزا، تسلا مدل S و تویوتا کمری را مورد آزمایش قراردادیم.


مانع مورداستفاده در این آزمایش خودرویی بادی است اما بازتاب راداری آن همچون خودروهای معمولی است. برای آزمایش مانع متحرک نیز یک عدد وانت سنگین اقدام به کشیدن خودروی بادی که متصل به ریلی به طول ۱۲ متر است می‌کند این مورد برای شبیه‌سازی خودروهای کم‌سرعت به کار می‌رودو باعث افزایش فرصت عکس‌العمل خودروی مورد آزمایش می‌شود.

شرکت‌های خودروساز وجود نقاط کور در سیستم‌های AEB امروزی را انکار نمی‌کنند.  حتی تمام دلایل محیطی آن را به‌صورت مصور در دفترچه راهنمای خودرو توضیح داده‌اند.  برای مثال احتمال دارد سیستم AEB کمری هنگام رانندگی در سربالایی به‌درستی کار نکند. احتمال دارد خودروهای با ارتفاع زیاد و یا آن‌هایی که پشت کوتاهی دارند را شناسایی نکند. اگر تیغه برف‌پاک‌کن دید دوربین را مختل کند این سیستم احتمالاً از کار خواهد افتاد.
احتمال ازکارافتادگی در زمان طلوع و غروب خورشید هنگامی‌که نور خورشید مستقیماً روبه‌جلو خودرو و یا به سمت دوربین می‌تابد وجود دارد.


این هشدارها حقیقت دارند. AEB  در شرایط بادید کم یا زمانی که خودرویی ناگهان در مسیر خودرو شما قرار می‌گیرد کارایی خود را از دست می‌دهد. با این حال این سیستم ها تمام توانایی خود را به نمایش می‌گذارند که آن‌هم جلوگیری از بعضی تصادف‌ها است.
این مورد به‌راحتی توسط یک راننده هوشیار نیز قابل انجام است.

در دفترچه راهنمای خودرو ولوو توضیحاتی در مورد مشکل تغییر هدف در کروز کنترل تطبیقی (ACC) آورده شده این مشکل به خاطر وجود حس‌گرهای مشترک با AEB در درمورد این سیستم نیز صدق میکند.
این حس‌گرها وقتی خودرو جلویی به  دلیل وجود خودرویی ساکن مسیر خود را تغییر می‌دهد قادر به شناسایی به‌موقع مانع نخواهند بود. اگر سرعت خودرو بیشتر از ۳۲ کیلومتر بر ساعت باشد ولوو عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.

ما این سناریو را روی خودروهایمان در این آزمایش پیاده کردیم. به این صورت که خودرو جلویی درحالی‌که به خودرو بادی ساکن نزدیک می‌شود مسیر خود را دیرتر از معمول تغییر می‌دهد. در این آزمایش هیچ‌کدام از خودروهای مورداستفاده در سرعت‌های بیشتر از  ۴۸ کیلومتر بر ساعت توانایی جلوگیری از برخورد را نداشتند. تسلا و سوبارو در نزدیکی این سرعت اقدام به کاهش سرعت نکردند و حتی هشدار نیز ندادند.

در حال حاضر خودروسازان انگیزه کمی برای افزایش توانایی‌های سیستم AEB  دارند. زیرا عملکردشان بهتر از محدودیت‌های مشخص‌شده در مؤسسات ایمنی است. آزمایش خودرو ساکن برای AEB در سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) تنها با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت انجام می‌شود و سرعت خودرو قبل از برخورد باید زیر ۱۵ کیلومتر بر ساعت باشد. در آزمایشی که ما با این قوانین انجام دادیم تمام خودروها قبول شدند اما یک خودرو عملکرد بسیار بهتری از خود نشان داد. سوبارو ایمپرزا ارزان‌ترین خودرو  این گروه با دوربین سه‌بعدی خود تا سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت از برخورد جلوگیری کرد که سرعت بسیار بیشتری از بقیه خودروهای این آزمایش است.


این آزمایش مشخص کرد که خطاناپذیری کامپیوترها و خودران ها تنها یک افسانه است. راندن یک خودرو ای یکسان به سمت هدفی یکسان و با سرعتی یکسان غالباً نتایج متفاوتی را در پی داشت. در برخی مواقع خودرو بازمان بندی دقیق  درست سر موقع متوقف می‌شد. در مواقع دیگر یا دیر ترمز می‌کرد یا قدرت ترمز کم بود و یا حتی به‌طورکلی هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌داد.

در اولین دور آزمایش خودرو ساکن، سوبارو ایمپرزا با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت سخت‌ترین ضربه روز را به خودرو بادی وارد کرد، تصادف با سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت.
در دور دوم بود که سیستم بینایی سوبارو سرعت خودرو را به عدد تحسین‌برانگیز ۱۹ کیلومتر بر ساعت قبل از برخورد رساند.
در انتها نظر شما را به جداول نتایج این آزمایش جلب میکنم. تمام نتایج داخل این جداول بهترین آن‌ها در طول آزمایش است.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. مهراب

    ۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (74 ديدگاه)

    به نظرم باید خودرو ساز ها واسه سرعت بخشیدن به پیشرفت این تکنولوژی ها باید باهم همکاری کنن مخصوصا خودرو سازهای پیشرو مرسدس ولو فورد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. emad1990

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    مطلب بسیار خوب از پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. amirhosein

    ۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (92 ديدگاه)

    تبریک به سوبارو کمپانی کم ادعا و پرتوان

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا