تجربهٔ رانندگی با مک‌لارن GT، سوپراسپرتی که می‌خواهد گرند تورر باشد!
تجربهٔ رانندگی با مک‌لارن GT، سوپراسپرتی که می‌خواهد گرند تورر باشد!

تجربهٔ رانندگی با مک‌لارن GT، سوپراسپرتی که می‌خواهد گرند تورر باشد!

مک‌لارن شرکتی نیست که از هنجارها پیروی کند. خواه در سوپراسپرت نمادین F1 دههٔ 90 با صندلی رانندهٔ مرکزی خواه در هایپرکار اخیر سنا با پنجره‌ای در بخش پایینی درها یا مدل اسپیدتیل با باله‌های منحصربفردی در عقب، این سازندهٔ بریتانیایی بطور معمول قوانین و سنت‌ها را می‌شکند. مک‌لارن GT جدید هم از این قاعده مستثنی نیست زیرا این خودرو بعنوان یک گرند تورر، ویژگی‌های سنتی این کلاس مثل ترکیب موتور جلو و برخورداری از چهار صندلی را کنار گذاشته و با ترکیب موتور وسط و دو صندلی، وضعیت سنتی گرند توررها را به چالش کشیده است.

در GT از نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از سلول سرنشین فیبر کربنی که در محصولات سری اسپرت مک‌لارن شامل 570S، 570GT و 600LT بکار رفته، استفاده شده است. البته در GT به بخش عقبی این شاسی یک ساختار فیبر کربنی فوقانی اضافه شده که محفظهٔ بار قابل‌توجهی را در زیر درب شیشه‌ای عقب فراهم کرده است. این صندوق بار عقبی 420 لیتر ظرفیت دارد که 62 لیتر از صندوق بار بنتلی کانتیننتال بیشتر است. علاوه بر این، در جلوی مک‌لارن GT هم یک صندوق بار 150 لیتری وجود دارد که مجموع فضای بار این گرند تورر بریتانیایی را به 570 لیتر می‌رساند. البته در مورد صندوق‌های بار GT نباید از روی ظرفیت عددی قضاوت کرد زیرا این محفظه‌های بار دراز، کم‌عمق و ناهموار هستند و به همین دلیل کارایی کمتری نسبت به صندوق بار کوچکتر گرند توررهای رقیب دارند.

در زیر محفظهٔ بار عقبی GT جدیدترین نسخه از پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی مک‌لارن قرار گرفته که 620 اسب بخار قدرت و 630 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد. مک‌لارن ادعا می‌کند این خودرو در صورت فعال بودن لانچ کنترل می‌تواند ظرف 3.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالیکه حداکثر سرعت آن به 325 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. برای خنک کردن پیشرانه هم ورودی‌های هوای بزرگ و نسبتاً زشتی تعبیه شده که هوای عبوری از روی درها را به محفظهٔ موتور هدایت می‌کند تا همه چیز خنک بماند.

به لطف جریان هوایی که توسط این ورودی‌های هوا ایجاد می‌شود و همینطور مواد جذب کنندهٔ حرارت، مک‌لارن ادعا می‌کند دمای کف محفظهٔ بار عقب هرگز از 40 درجهٔ سانتی‌گراد فراتر نمی‌رود. این ادعای بسیار چشمگیری است خصوصاً با توجه به اینکه دمای سیستم اگزوز خودرو به بیش از 500 درجهٔ سانتی‌گراد می‌رسد. البته با وجود این گفتهٔ مک‌لارن، کوله‌پشتی که در صندوق بار عقبی GT قرار داده شده بود بعد از چند ساعت کاملاً داغ شده بود؛ بنابراین خریداران بهتر است در مورد قرار دادن وسایل الکترونیکی گران‌قیمت یا اشیائی که ممکن است در صندوق عقبی خودرو ذوب شوند بیشتر فکر کنند.

هرچند GT طبق استانداردهای مک‌لارن خودروی لوکسی است اما بازهم کاملاً به راحتی گرند توررهای سنتی مثل آستون‌مارتین DB11 و بنتلی کانتیننتال نیست. در مک‌لارن فضای پا باریک است، نمایشگر لمسی هفت اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن بیش از اندازه ظریف است و گاهی کاربر را گیج می‌کند (همچنین هنگام بر چشم داشتن عینک آفتابی دیدن اطلاعات آن دشوار است) و هیچ سیستم ایمنی پیشرفتهٔ استانداردی ندارد. البته می‌توان در صورت تمایل سیستم‌هایی مثل کروز کنترل تطبیقی، ترمز جلوی اتوماتیک، هشدار خروج از خط، پایش نقاط کور را سفارش داد. همین موضوع در مورد تهویه و ماساژور صندلی‌ها هم وجود دارد؛ بنابراین با توجه به اینکه مک‌لارن این خودرو را یک گرند تورر می‌داند، کاملاً ناامید کننده است که حداقل تعدادی از این تجهیزات را بصورت استاندارد ارائه نکرده است.

با این حال خوشبختانه به لطف پنجره‌های بزرگ GT، نقاط کور کم هستند و در کابین از فلزهای باکیفیت و چرم مجلل استفاده شده است. با پرداخت 9500 دلار برای سفارش پکیج پایونر یا لوکس نیز مک‌لارن صندلی‌های برقی با گرمکن، تنظیم برقی ستون فرمان و نورپردازی داخلی را به خودرو اضافه می‌کند. هردوی این پکیج‌ها همچنین پوشش مقاومی بنام سوپر پارچه را هم برای کف محفظهٔ بار به همراه دارند. این پوشش در اصل صفحات فلزی کوچک محافظ بافته‌شده در پارچه است که از آسیب به کف صندوق جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، یک پکیج پریمیوم هم با قیمت 5500 دلار قابل سفارش است که سیستم افزایش ارتفاع دماغه برای عبور از مسیرهای ناهموار، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سیستم صوتی Bowers & Wilkins با 12 بلندگو، درب صندوق برقی و پوشش محفظهٔ بار را به همراه دارد.

هرچند مک‌لارن تلاش زیادی کرده تا GT را به یک گرند تورر واقعی نزدیک کند اما این ماشین هنوز هم خودروی اسپرت بهتری است تا یک گرند تورر. پیشرانهٔ V8 که در رانندگی‌های شهری از کمبود گشتاور در دورهای پایین و همینطور تأخیر توربو رنج می‌برد، در پیمایش‌های جاده‌ای یکنواخت هنگام عبور دور موتور از 3 هزار rpm (جایی که 95 درصد از گشتاور خود را ارائه می‌کند) زنده می‌شود و با اشتیاق به سمت ارائهٔ حداکثر قدرت خود در دور 7500 rpm پیش می‌رود. گیربکس دوکلاچه نیز که در حالت اتوماتیک در تعویض دنده‌ها اشتباه می‌کند و گیج احساس می‌شود، در حالت دستی کاملاً تغییر کرده و با هر فشار روی پدال‌های پشت غربیلک فرمان، با انتشار صدای کلیک خوشایندی سریعاً دنده را تعویض می‌کند.

در همین حال، کمک‌فنرهای تطبیقی در حالت رانندگی راحت بدون آنکه موجب رنجش سرنشینان شود حرکات بدنه را کنترل می‌کند اما برای کسانی که خواهان رانندگی دیوانه‌واری هستند حالت‌های اسپرت و پیست هم تعبیه شده است؛ اما از سوی دیگر، عملکرد پدال ترمز احساسی مثل خودروهای مسابقه‌ای دارد و سیستم فرمان هیدرولیک بسیار تیز و حساس است. به این دلایل، مک‌لارن GT رانندهٔ خود را به شیوه‌ای درگیر می‌کند که هیچ گرند تورر سنتی حال حاضر بازار این گونه نیست.

متاسفانه مک‌لارن برای حفظ آرامش در GT و ایجاد حال و هوایی مشابه گرند توررها، صدای سیستم اگزوز را پایین آورده که این موضوع شاید برای خیلی‌ها خوشایند نباشد زیرا حتی با وجود سیستم اگزوز فعال استاندارد که در حالت‌های رانندگی اسپرت و پیست صدا را رها می‌کند، صدای اگزوز GT هنوز هم حتی در مقایسه با گرند توررها بیش از اندازه کم است. البته سیستم اگزوز اسپرت با قیمت 3500 دلار برای خودرو قابل سفارش است که ممکن است این مشکل را برطرف کند. در مجموع GT جنگ مک‌لارن علیه وضعیت موجود را ادامه داده است. درحالیکه سایر گرند توررها صرفاً روی راحتی راننده تمرکز دارند، این خودرو تجربهٔ رانندگی همه‌جانبه‌ای را ارائه می‌کند که البته همین ویژگی موجب شده GT ویژگی‌های اصلی یک گرند تورر سنتی را نداشته باشد و بیشتر به سمت سوپراسپرت‌ها متمایل شود؛ اما با این خودرو حداقل هیچکس مک‌لارن را به پیروی از هنجارها محکوم نمی‌کند.

مشخصات فنی

McLaren GT 2020

پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربو
قدرت 620 اسب بخار
گشتاور 630 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفر تا 96 3.1 ثانیه
حداکثر سرعت 325 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 13.0 لیتر ترکیبی
وزن 1535 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 2 نفر
حجم صندوق بار 150/420 لیتر جلو/عقب
قیمت پایه 210 هزار دلار

 

منبع: Motor1

 

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

13 دیدگاه

  1. سروش
    سوابق: (152 دیدگاه) ,

    چجوریه شتاب کوروت c8 با قدرت کمتر و وزن بیشتر ازین بهتره؟ به تکنولوژی مک لارن هم نمیشه ایراد وارد کرد! مگر اینکه خودشون نخوان ۰-۱۰۰ بهتری بزنه

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (102 دیدگاه) ,

      چون مکلارن خودش نخواسته وگرنه 720 نگاه کنی با اینکه از بعضی رقیباش ضعیفتر ولی سریع تر

      پاسخ
      1. مانی
        سوابق: (1428 دیدگاه) ,

        ۷۲۰ حدود ۸۰۰ اسب قدرت داره
        وزن مناسبی هم داره:۱۴۳۷
        از کدوم رقیبش ضعیف تره؟

        پاسخ
        1. علی
          سوابق: (102 دیدگاه) ,

          710 اسب بخار ار کجا اضافه کردی

  2. M
    سوابق: (2205 دیدگاه) ,

    یه دلیل بدین تو این کلاس چرا نباید سراغ 812 یا پورتوفینو رفت (در مقایسه با این)

    پاسخ
  3. مانی
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    اون طرفداری که به من میگفت چرا اینجوری میگی‌
    الان کجایی‌ چرا یقه نویسنده رو نمیگیری؟

    پاسخ
  4. Omid622
    سوابق: (651 دیدگاه) ,

    گرند تور فقط بنتلی کانتیننتال

    پاسخ
  5. Khosrow
    سوابق: (1310 دیدگاه) ,

    این انقدر یه جوریه یا من یه جوری میبینمش / تاریخ انقضاش دو هفته بود ..

    پاسخ
  6. MAHDI
    سوابق: (3375 دیدگاه) ,

    خیلی خیلی زیباست. زمان معرفیش من حس خوبی نسبت بهش نداشتم. اما وقتی توچندتا کلیپ دیدمش طراحی بیرونیش خیلی خیلی زیبا به نظرم اومد.
    به نظر من کوروت C8 طراحیش باید یه چیزی شبیه این میبود.

    پاسخ
    1. Alireza
      سوابق: (338 دیدگاه) ,

      چرا شما انقدر اصرار داری طراحی کوروت c8 رو شبیه بقیه کنی من ک نمیفهمم

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.