ایستگاه خبرتجربه و آزمایش

خدمات پس از فروش در ایران ، خوب یا بد ؟

ارائه ی خدمات پس از فروش مطمئن یکی از فاکتورهای تضمین فروش یک محصول در سراسر دنیاست ، اما آیا خودروسازان وطنی از این فرصت برای بهبود فروش و افزایش رضایت مشتریان خود از  محصولات نه چندان مدرن  بهره می بردند ؟ آیا نظارتی بر نحوه ی ارائه خدمات صورت می گیرد ؟ آیا رفتار درستی با مشتری صورت می گیرد ؟ و آیا مالکان خودروها از خدمات پس از فروش خودروی خود راضی هستند ؟

urhjuyl

برای اینکه گوشه ای از اوضاع خدمت پس از فروش را به شما نشان دهیم ، سرگذشت یکی از دوستان اصفهانی را که برای ما فرستاده روایت می کنیم : ایشان خودروی تندر  خود را به یکی از تعمیرگاه های مجاز تحویل می دهند و پس از ذکر مشکلاتش در هنگام  پذیرش خودرو به مسئول پذیرش تذکر می دهند که موتور  (کمتر از ۱ ماه) تنظیم  و صافی بنزین ، شمع ها و فیلتر هوا هم تعویض شده اند . بعد از پذیرش خودرو اعلام کردند که به محض آماده شدن خودرو  تلفنی خبر می دهند ، که این کار با تاخیر صورت گرفت و حتی به تلفن های مشتری پاسخی داده نشده تا ایشان مثل بیشتر مواقع در ایران ، حضوری مشکلشان را برطرف نمایند . خودرو ترخیص  و صورت حساب پرداخت می شود .   خودرو برای سفر به تعمیرگاه برده شده بود تا در حین سفر مشکلی پیش نیاید اما نه تنها ایرادات قبلی برطرف نشده ، بلکه عیب هایی نیز اضافه شده بود . به تعمیرگاه مراجعه می کنند و مشکلات را توضیح می دهند ، اما مسئول پذیرش به جای عذر خواهی حتی از شنیدن توضیحات کامل طفره رفته و صرفآ به گفتن جمله “جهت تحویل خودرو با شما تماس می گیریم” اکتفا می کند، اما باز هم خبری نمی شود و تماس ها با نمایندگی هم بی پاسخ می ماند تا اینکه در انتهای وقت اداری بالاخره تلفن را پاسخ دادند که خودرو آماده است و ۲۰ دقیقه برای تحویل گرفتنش فرصت دارید. با مراجعه به تعمیرگاه فاکتور جدید به ایشان داده می شوند و می گویند جهت تحویل خودرو فاکتور را پرداخت کنید . فاکتور شامل قطعاتی بوده که قبل از تحویل خودرو در مورد عدم تعویض آنها تذکر داده شده بوده و همینطور مربوط به تکمیل تعمیرات قبل !!  زمانی که با اعتراض مالک مبنی بر اینکه  چرا باید مبلغ اضافه ای باید پرداخت بشود در صورتی که قبلآ هزینه را پرداخت کرده ولی  مشکلات خودرو هنوز بر طرف نشده (و با توجه به اینکه طبق قوانین تعمییرات ۷۲ ساعت ضمانت دارد) ، در جواب ضمن توهین به مالک خودرو ایشان را به بهانه ی پایان وقت اداری از تعمیرگاه بیرون کرده و تحویل خودرو را به روز بعد موکول می کنند . این ماجرا در روز بعد با پرداخت اجباری مالک خاتمه پیدا می کند و شکایت مالک از تعمیرگاه به شرکت پارس خودرو و سایپا نیز بی نتیجه می ماند و آن ها نیز تنها به گفتن جمله ی با شما تماس میگیریم اکتفا کردند .

این در حالیست که به گفته ی روابط عمومی سایپا ، سازمان خدمات پس از فروش سایپا (سایپایدک) برای دومین سال متوالی رتبه ممتاز ارائه خدمات پس از فروش در کشور را به دست آورد. در پنجمین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه خدمات پس از فروش و گارانتی، سایپایدک موفق شد برای دومین سال متوالی رتبه ممتاز را در بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش در کشور از آن خود کند.

حال از شما دوستان عزیز می خواهیم تا شما هم در قسمت نظرات ، البته با حفظ ادب و احترام ، تجربیات خود را در زمینه ی خدمات پس از فروش با پدالی ها در میان بگذارید .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۸۱ دیدگاه‌ها

  1. سینا

    ۲۸ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (43 ديدگاه)

    مسئولین سایـــــــــــــــــــــــــــــــــت
    بی کارید که مزخرفات این مسیح رو میذارید،نمی بینید که چطور بحث رو منحرف میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۲ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      من یه مگان خریدم برای سرویسش بردم نمایندگی نیلی (پارس خودرو اصفهان) ماشینو واسه یه سرویس 10000 کیلومتر برده بودم اما نمیدونم چیکار کردن که مصرف ماشین رفت بالا و شتابش هم افت کرد بعد هم که بهشون گفتم کم مونده بود کتکم بزنن … خیلی با فرهنگن !
      همون روز ماشینو بردم نمایشگاه فروختم یکم روش گذاشتم یه کرولا خریدم … حداقل برای سرویس که میری ایرتویا بهت احترام میزارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Mojtaba

    ۲۸ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من خودم رشتم مکانیک خودرو است. وقتی برای کارآموزی به نمایندگی کار میکردم . به علت وجود ماشین های زیاد مشکلات جزئی را برطرف نمی کردن ویا به من می سپردن تا انجامش دهم .
    و بعضی وقت ها پیچ های ماشین را گوم می کردیم ویا یادمون می رفت ببندیم و از آن رد می شدیم.
    دلیل خرابی های ماشین ها در نمایندگی ها این است که اگر تعمیر کار قطعه ای از تعمیرگاه بگیرد وآن را خراب کند بیمه ای نیست که هزینه ی آن را پرداخت کند پس به حساب او می زنند.
    و این را اضافه کنم که ماشین های آمریکایی و فرانسوی خوش تعمیر هستند وهزینه کمتری دارند. من در نمایندگی سایپا و بهمن گروه (که در نمایندگی بهمن به علت کم بودن ماشین مزدا که خرابی چندان نداشت ویا مدل های قدیمی مزا3 سرسیلندر می سوزندن. ازmvm و خانواده پژو تعمیر می کردیم)کار کردم و این تجربه به من نشان داد که ماشین های شرقی به خصوص ماشین های چینی به غیر از آسیب هایی که به من زد تعمیر سختی داشت.
    باتشکر مجتبی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فقیر

      ۲۸ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (168 ديدگاه)

      جالبه اقا مجتبی تو مملکت ما وقتی تو سیستم قرار میگیری همرنگ انها وکارهای خلافشون میشی ولی وقتی بیرون اومدی یا انداختنت بیرون تازه یاد درست و باوجدان بودن می افتی و تازه بگم بگم ها شروع میشه………..
      افسوس و صد افسوس

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی دادا

        ۲۸ تیر ۱۳۹۲
        سوابق: (38 ديدگاه)

        هزار تا + برای این نظر کمه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Mojtaba

        ۲۹ تیر ۱۳۹۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        عزیزم
        من دارم درس می خونم که به وضع مملکت با این ارابه های مرگش را از بین ببرم.
        من به این رشته علاقه دارم و امید دارم درسم را تا دکترا ادامه بدم واز کشتن هم وطنانمان در جاده جلو گیری کنم.
        درسته من نباید علیه همکارانم صحبت کنم و همیشه گفتن راز را با دکترت درمیان بگذار خوب من هم دکتر ماشین ها هستم و راز های زیادی دارم که فاش نکردم .
        ولی آیا به اون جمله بیمه که اگر به ماشین صدمه بزند خرجش را بدهد این مشکل را به راحتی حل می شود.
        نکته مهم این است که آن هایی که سرپرست مکانیک ها هستند از رشته ریاضی رفتن و نمره صلواتی گرفتن نه مثل من که از فنی حرفه ای دارم درس می خونم حرف های بدو بیراه شنیدم واونا با دختر های دانشگاه حال و نه مثل من 150 کیلومتر از تهران تا قزوین بره و برگرده و این ها از 1000 رشته انتخاب شون رشته مکانیک را انتخاب می کنند و در تهران از شهرستان ها میان حق من را ضایع می کنند و هیچ علاقه و ایده ای ندارند………
        با تشکر مجتبی

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. امیر

          ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام دوست عزیز
          من کاردانی خدمات پس از فروش خوانده ام
          متاسفاته از زمانی که فارغ التحصیل شده ام با وجود پی گیری زیاد هنوز کار مرتبط پیدا نکرده ام.
          به نظرتون من جه طور در این رشته کار پبدا کنم؟ نمایندگی ها اصلا به کسانی که این رشته را خوانده اند توجهی نمی کنند

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. جوون ایرانی

    ۲۸ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    میدونستید که 10% قیمت تمام شده خودرو مربوط به گارانتی و خدمات پس از فروشه؟؟ یعنی وقتی 20 میلیون برای یک ماشین پول میدی 2 میلیون به خاطر گارانتی قطعات پرداخت میکنی… از قبل 2 میلیون هزینه کردیم پس نمایندگی ها وضیفشون اینه که خرابی ماشین رو بدون گرفتن هیچ پولی درست کنند…

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. SHAHIN

    ۲۸ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    حالا مگه این رتبه ها و مقام ها بین چهارتا کارخونه و تولید کننده ی درسته که بخواد ارزشی داشته باشه؟!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مازیار

    ۲۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    تو ایران چیزی به نام خدمات پس از فروش وجود نداره بهتره بهش بگیم دزدی تو عراق سمندو میدن 4 تومن یه نفرم نمیخره اینجا به بهانه ی خدمات پس از فروش میدن 28 تومن بعد وقتی میبری نمایندگی تا به تعمیرکار پول ندی که اصلا سمت ماشینم نمیره تازه میزنن ماشینو خراب ترش میکنن. بیاید مرد باشیم جنس ایرانی نخریم تا بفهمن که ما خرررررررررررر نیستسم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمود

    ۲۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    آقا از من میشنوید اصلا ماشینو نمایندگی نبرید من یه سمند ای اف 7 داشتم بعد از یه ماه چراغ چکش روشن شد چون بیمه ی طلایی داشت من به تعمیرگاه های بیرون نبردمش واسه ی این قضیه من 7 بار تو عرض 4 ماه بردمش ایران خودرو و هر بار بعد از یه هفته دوباره روشن میشد تا دیگه خود ایرانخودرو سیم کشی موتورو واسم عوض کرد بهتر که نشد هییییچ بعد از یه مدت موتور با دوتا سیلنر کار میکرد ( با دنده 4 80تا میرفت) تا دیگه کلافه شدم بردمش یه تعمیرگاه با 300 تومن واسم درستش کرد. این مشکل تقریبا حل شد تا شد تابستون که بعد از نیم ساعت رانندگی ماشین خاموش میشد و تا یه ساعت روشن بشو نبود دوباره بردمش نمایندگی گفت از دریچه ی سوختشه و ماشینو یه هفته خوابوندن اونجا تا یه ماه اوکی بود تا دوباره روز از نو روزی از نو بردمش یه تعمیرگاه دیگه گفت تعمیرکار قبلی رله ی دوبلو کناره رادیاتور بسته واسه همین داغ میشده و ماشین خاموش میشده خلاصه دو ماه بعدش ماشینو با 3 تومن ضرر فروختمش حالا یه ماشین چینی دارم درسته آشغاله ولی حد اقل وسط بیابون خاموش نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. GMC

      ۲۹ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (113 ديدگاه)

      وای بر ما که خودروی ملیمون…………..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ASTON MARTin

        ۱۹ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        وای بر دولت که ملتشو …………..

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. حامد

    ۲۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    بعد از یک ماه که ماشینمو تحویل گرفتم رادیاتورش سوراخ شد بردمش نمایندگی واسه تعویض بعد رادیاتوری که قرار بود نصب بشه کنار درش ترک داشتکه به من گفتن شما برید ما خودمون پیگیری میکنیم بعد از سه روز رادیاتورو چسب زده بودن و ماشینو به من تحویل دادن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. آرش

    ۳۱ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    فروردین ماه امسال خودرو سمند خودمو برای یه سری تعمیرات شامل صدای جلوبندی ، صدای هیدرولیک جعبه فرمان ، تنظیم چراغها ، و یکی دو مورد جزئی دیگه به یه نمایندگی تو خیابان کاشانی اصفهان بردم بعد از کلی کلنجار رفتن با مسئول پذیرش که من راهی شهرستان هستم حاضر به پذیرش خودرو شد و از همون اول نسبت به صدای جلوبندی ماشین که مهمترین فاکتور برام بود اظهار کرد که تعمیرکار مربوطه وقت نداره و در این مورد بخصوص باید ماشین دو سه روز اونجا بخوابه . آخر وقت اون روز بعد از پرداخت مبلغی بابت هزینه تعمیرات انجام شده ماشینو تحویل گرفتم و چون عجله داشتم بلافاصله راهی شهرستان شدم متاسفانه در طول مسیر متوجه شدم که هیچکدوم واقعا هیچکدوم از معایبی که از نمایندگی خواهان برطرف شدن اونها شده بودم رفع نشده و به جرأت می تونم بگم اصلا ماشین منو حتی بازدید هم نکرده بودن جالبه که همیشه از طرف بازرسی برای شنیدن انتقاد تماس می گرفتن ولی اینبار خبری نشد که نشد اینجوری بود که منم دیگه تصمیم گرفتم عطای نمایندگیها را به لقایش ببخشم و به تعمیرگاههای خصوصی مطمئن مراجعه کنم .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. فقیر

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (168 ديدگاه)

    خودروسازانِ ازخود متشکر را بشناسید/ اتلاف بیت‌المال با آگهی‌های میلیونی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. راد

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین کار یک انعام تپل در ابتدای ورود خودرو به یکی از پرسنل است. امتحان کنید
    قطعات که تا یک ساعت پیش نبود حالا هست !
    همون روز ماشین تحویل میدند.
    تمام عیوب رفع شده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ملا

      ۹ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      این کار ترویج رشوه خواهی و تضییع حقوق دیگران (به خصوص کسانی که پیگیر حقشان هستند) می باشد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. میثم

    ۳ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام . من مالک یک دستگاه ریو هستم
    روزی که ماشین را تحویل گرفتم دریچه ورودی هوا صدا میداد که به بنده گفته شد اصلا در ایران موجود نیست و باید دیتی تعمیر شود و مجبور شدیم روز اول تحویل خودرو داشبورد را باز کنیم و هزینه ی تعمیر هم از بنده به گور کامل اخذ شد
    بعد متوجه ضعف در دیسک وصفحه شدم و با مراجعه به نمایندگی متوجه شدم دیسک و صفحه یا موجود نیست و آن نمایندگیی هم که داشت اظهار کرد مطمئنا کیفیتش از این دیسک وصفحه ماشین بدتر است و ما را از تعویض منصرف کردند
    و بعد نیاز به سپر نیاز شد و آن هم گیر نیامد
    و ………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. شاهرخ

    ۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان
    حالا ک صحبت پیش اومد خواستم یک سئوال بپرسم عزیزانی که تجربه رفتن به گارانتی و سرویس اولیه رو دارند صلاح میدونند بنده برای خودرو 206 ام برم گارانتی میترسم خرابترش کنند هیچ مشکلی نداره الحمدالله فقط همون سرویس اولیه بایدی هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۵ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شاهرخ خان اگه می خواهی حداقل تا 2 -3 سال راحت باشی یک کیلومتری نمایندگی پارک کن بعد برگه گارانتی رو ببر نمایندگی یه پولی بده به مسئول پذیرش تا مهر گارانتی رو برات بزنه. (تا خدای نکرده اگه خرج سنگین داشت معتبر باشه) بعد برو یک مکانیکی مطمئن !!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ملا

        ۹ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (52 ديدگاه)

        این کار ترویج رشوه خواهی و تضییع حقوق دیگران (به خصوص کسانی که پیگیر حقشان هستند) می باشد.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. من

          ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (249 ديدگاه)

          دیگه میخواد بهش ضرر نزنن حالا شما پول نده فقط بگو اب روغن و لاستیک بازدید!! کنن بگو همه چیشو خودت ردیف میکنی پولم نده ؛ خوبه؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
  13. علیرضا

    ۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    سرویسش که فکر نکنم رایگان باشه … بهتر هست ببری یه جایی که وارد باشن … بپرس ببین چیکار باید انجام بدی ببرش پیش یه مکانیک وارد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. علی

    ۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام
    نمیدونم چرا نمایندگیهای ایران نمیزارن مشتری موقع سرویس و تعمیر بالاسر ماشینشون باشند
    شما دوستان میدونید چرا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. من

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (249 ديدگاه)

      چون ….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. امین

    ۷ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    خیلی متشکرم از اظهار نظرات شما
    من یه ماشین سورن EF7 دارم جهت معاینه و تنظیم قسمت ها یی از ماشین مثل کلاژ ، تعمیرگاهی غیر از نمایندگی میشناسه که کارش خوب و مطمئن باشه معرفی کند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ملا

    ۹ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    میگن انسان عاقل از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه!‌ ولی انگار ما بازم یادمون میره و بازم گزیده میشیم. عزیزان… گارانتی در ایران معنی ندارد. پس بیخودی وقت و اعصاب خودتون رو تلف نکنید. مثل من هرچیزی خریدید تصور کنید بدون گارانتی خریدید و برای تعمیر هم به تعمیرگاههای خصوصی معتبر (و نه هر ننه قمری که میگه من مهندس مکانیکم و ..) مراجعه کنید. آرامش خودتونو فدای گرفتن حقتون از چندین گرگ و راهزن نکنید چون باعث میشه بیشتر متضرر بشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. آرمان

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (73 ديدگاه)

    کلا دو تا کارخونه دولتی داریم که این مقایسه ها بین این دو انجام می شود و در نهایت بیلبوردهای بزرگراه ها پر می شود از تبریک به خود بابت کسب مقام اول/دوم خدمات پس از فروش! و رضایت! مشتریان.
    یه تیپ 5 صفر 92 خریدم . موتورش که tu5 نیست سیستم برقش کلا فرق می کنه و آپشن برقی دیگه نمی شه روش فعال کرد . گیربکسشم استوک 405 بود صدای تانک می داد . نمایندگی مرکزی اعلام کرد که همینه که هست! اگه خواستید گیربکسشو عوض می کنیم ولی بازم همون استوک 405 می ذاریم!
    پلوسش ابتکاری بود یعنی طرف چرخ 206 بود و طرف گیربکس 405 بود.
    کی باید به این مسئله رسیدگی کنه؟
    تفاوت GLX و RD مگر همینها نیست. حساب کن شما GLX ثبت نام کنی اما موقع تحویل به شما GLX بدن که موتور و گیربکسش پیکان باشه و یه سری امکانات رو نداشته باشه . این تخلف آشکار اسمش چیه؟
    کدام مرجع می تونه بهش رسیدگی کنه. من تمام مستندات لازم رو هم دارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. من

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (9 ديدگاه)

      شورای رقابت ادعا! میکنه که رسیدگی میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. رضا

    ۱۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (64 ديدگاه)

    مشکلات در ایران ناشی از دروغه. دروغ… فقط اگر دروغ نبود ما هم میتوانستیم رشد کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. سیروس هنرور

    ۵ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقا من همین الانشم نمایندگی سایپا کار میکنم اصلا به نظر خودم خدماتش خوب نیست و باور کنید خدا شاهده تقصیراز نمایندگی نیست تقصیراز خود شرکت سایپاست که کل قطعات رو از گارانتی خارج کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. امیر

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (332 ديدگاه)

    ضمن سلام خدمت دوستان
    بهترین کار اینه که یه تعمیر کار شخصی رو انتخاب کنین که مهارت داشته باشه و تمام مشکلات ماشین رو همونجا برطرف کنین
    در مجموع تعمیرکارها و نمایندگی ها تعمیر کار نیسن بلکه تعویض کارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. کاظم

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    خدمات پس ازفروش در ایران معنی نداره حقوق مشتری فقط بر روی کاغذه
    ماشین اگه خراب بشه اصلا قطعه ندارن که عوض کنن فقط بلدن روغن فیلتر روغن فیلتر هوا وفیلتر بنزین عوض کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا