تسلا

بررسی تسلا مدل3 نسخه 2018

تسلا مدل ۳ را می‌توان واقع‌گرایانه‌ترین و درعین‌حال جاه‌طلبانه‌ترین پروژه شرکت تسلا موتورز تا به امروز دانست. این محصول که در سال ۲۰۱۶ میلادی به قیمت ۳۶ هزار دلار در معرض فروش قرار گرفت، به علت بهره‌مندی از قیمتی متعادل قادر است تا نقش به سزایی در دستیابی ایلان ماسک به هدف نهایی‌اش که همان تغییر دنیای اتومبیل به نفع انواع الکتریکی است، ایفا نماید.

تسلا مدل 3
اگرچه عده زیادی از مردم با پرداخت مبلغ هزار دلار جایگاه خود را در صف خرید این خودرو رزرو نموده‌اند اما تسلا تاکنون نتوانسته به وعده خود مبنی بر تولید حدود ۵۰۰۰ دستگاه مدل ۳ در هفته، تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی عمل نماید. البته بر اساس اطلاعات منتشره از طرف رسانه بلومبرگ، شرکت تسلا تنها موفق به تولید ۱۰۷۶ دستگاه مدل ۳ در هفته شده است و به‌طورکلی از ماه جولای ۲۰۱۷ تاکنون، حدود ۱۱۵۰۰ دستگاه از این خودرو به فروش رسیده است. متأسفانه چون تسلا تاکنون آمار دقیقی در رابطه با مدل ۳ ارائه نداده است، صحت ارقام فوق قابل تأیید یا تکذیب نیست.

تسلا مدل3
یک شهروند که اتومبیل خود را در فوریه ۲۰۱۸ تحویل گرفته، لطف کرد و مدل ۳ خود را در اختیار ما قرار داد. چرا که شرکت تسلا به دلایل مختلف از تحویل یک خودروی قابل تست به ما خودداری نموده است.

تسلا مدل3
البته آن طور که شرکت تسلا اعلام نموده حداقل تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی خبری از تولید نمونه‌های ۳۶ هزار دلاری مدل ۳ به گوش نخواهد رسید. هر کدام از مدل ۳ های کنونی به دو پکیج سفارشی مجهز شده‌اند؛ اولی دربردارنده یک مجموعه باتری به قیمت ۹ هزار دلار است که دامنه حرکتی خودرو را از ۳۵۴ به ۴۹۹ کیلومتر افزایش خواهد داد. پکیج دوم نیز با قیمت ۵ هزار دلار شامل امکاناتی همچون: صندلی‌های برقی مجهز به گرم‌کن، سقف شیشه‌ای پانوراما و یک سیستم صوتی پریمیوم است. در ضمن انتخاب هر رنگ دیگری به‌جز مشکی هزینه‌ای در حدود هزار دلار اضافه را شامل خواهد شد و اگر مایل به سفارش قابلیت‌های پیشرفته خودران بر روی اتومبیل خود باشید، بایستی ۵ هزار دلار دیگر نیز بپردازید.

تسلا مدل3

تسلا مدل3
تسلا مدل ۳ مورد بررسی در این مقاله به تمامی آپشن‌های فوق مجهز شده و قیمت آن بالغ بر ۵۶ هزار دلار است.

تسلا مدل3
نیرویی که مدل ۳ را به واسطه یک موتور الکتریکی تعبیه شده بر روی محور عقب، به حرکت درمی‌آورد، در حدود ۲۲۱ اسب بخار قدرت داشته و گشتاور حاصل از آن نیز معادل ۴۱۱ نیوتن‌متر است. همچنین گفته شده که نمونه دو موتوره چهارچرخ محرک نیز به‌زودی وارد بازار خواهد شد.

تسلا مدل3
اگرچه متریال اصلی به کار گرفته شده در ساختار مدل ۳ از جنس فولاد است، اما درب‌ها و کاپوت خودرو از فلز آلومینیوم ساخته شده‌اند. وزن این خودرو در حدود ۱۳۶ کیلوگرم بیشتر از ب‌ام‌و ۳۳۰i بوده و به دلیل قرارگیری باتری بزرگ در کف خودرو، مرکز ثقل آن در ارتفاع ۴۷ سانتیمتری از سطح زمین واقع شده است. وزن ۱۸۶۷ کیلوگرمی مدل ۳ به‌گونه‌ای توزیع شده است که ۴۸.۲ درصد آن در جلو و مابقی بر نیمه عقبی سنگینی می‌کند.

تسلا مدل3
عملکرد غربیلک فرمان در تغییر جهت و عبور از مسیرهای پرپیچ‌وخم بسیار چابک و پرنشاط ارزیابی می‌شود. دقت و سفتی غربیلک فرمان در هر سه حالت رانندگی کامفورت، استاندارد و اسپرت در حد بسیار خوبی قرار دارد. از سوی دیگر عملکرد ترمزهای احیایی متناسب با قوای محرکه این خودرو نبوده و در توقف کامل خودرو دچار کمبود هستند. در ضمن اثری از حالت رانندگی با یک پدال در این خودرو که در ترافیک‌های شهری مایه آسایش بسیار راننده خواهد بود، مشاهده نمی‌شود.

تسلا مدل3
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت مدل ۳ معادل ۵.۱ ثانیه بوده و با ترمزگیری در سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت، این خودرو در فاصله ۵۳.۶ متری از حرکت بازخواهد ایستاد. شتاب جانبی خودرو در پیست مخصوص نیز معادل ۰.۸۴ جی ارزیابی شد. بعلاوه اگر بخواهید با سرعت بسیار بالا از پیچ عبور نمایید، کم فرمانی کاملاً احساس خواهد شد.

تسلا مدل3

تسلا مدل3
در داخل کابین، صدای برخورد لاستیک‌ها با ناهمواری‌های جاده سرنشینان را مورد تأثیر قرار خواهد داد. همچنین کابین خودروی مورد بررسی از برخی ارتعاشات و صداهایی شبیه به جیرجیر علیرغم کارکرد کمتر از ۴۰۰۰ کیلومتر رنج می‌برد.
میزان صدای ورودی به کابین در حدود ۶۹ دسی‌بل اندازه‌گیری شد که از صدای نفوذی به کابین آئودی A4 بیشتر است.

تسلا مدل3
میزان رسمی مصرف انرژی تسلا مدل ۳ برابر ۴۹۹ کیلومتر در سیکل ترکیبی و ۴۸۱ کیلومتر در بزرگراه به ازای هر مرتبه شارژ کامل باتری است.
صفحه نمایش ۱۵ اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی، همه چیز از جمله نقشه‌های مسیریابی و متغیرهای سیستم صوتی گرفته تا اطلاعات مرتبط با میزان شارژ باتری و برد حرکتی را به‌خوبی نمایش می‌دهد.

تسلا مدل3
این صفحه نمایشگر که در میانه داشبورد ساده مدل ۳ قرار دارد، از دقت، وضوح و گرافیک بسیار مناسبی برخوردار است. دکمه‌های فیزیکی ندرتاً در کابین مدل ۳ قابل مشاهده هستند. در این میان می‌شود به دکمه‌های شیشه بالابر، دربازکن برقی، دو دکمه تعبیه شده بر روی غربیلک فرمان و به همراه دسته راهنما و دسته دیگر قرار گرفته بر روی ستون فرمان که کروز کنترل و فرمان خودکار از طریق آن فعال شده و قابلیت تعویض دنده را نیز داراست، اشاره نمود. در اینجا از دکمه‌های کنترل تهویه، سیستم صوتی و همچنین صفحه کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان خبری نیست. دریچه تهویه نیز در سرتاسر داشبورد امتداد یافته است.

تسلا مدل3

تسلا مدل3

میزان دید به سمت جلو از داخل کابین در سطح مناسبی قرار دارد اما دید عقب تا حدی محدود شده است.
کابین خودرو دارای فضای جاداری بوده به‌طوری‌که حس خوشایندی را در سرنشینان پدید می‌آورد. همچنین به واسطه وجود کنسول بزرگ تعبیه شده به‌جای تونل جعبه دنده و نیز یک صندوق بار در قسمت جلو علاوه بر صندوق عقب،، فضای کافی برای جای دادن اسباب و وسایل در این خودرو وجود خواهد داشت.
اگرچه در صندلی‌های ردیف دوم کمبودی از نظر فضا وجود ندارد اما ارتفاع نسبتاً زیاد قسمت کف خودرو باعث می‌شود تا زانوهای سرنشینان بالاتر از حد معمول قرار بگیرد و این موضوع می‌تواند موجب رنجش آنها شود.

همچنین صندلی‌های ردیف دوم با درجه ۶۰/۴۰ قابلیت تا شدن دارند که این خصیصه موجب افزایش حجم صندوق بار خواهد شد.
در پایان به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که اگرچه تسلا مدل ۳ یک خودرو الکتریکی نسبتاً لوکس با قابلیت‌های مناسب است اما قیمت بالای ۵۰ هزار دلار و تأخیر در واگذاری آن به خیل عظیم مشتریان منتظر، می‌تواند به اعتبار این خودرو لطمه و آن را از هدف اصلی‌اش که همان فراگیر نمودن خودروهای برقی در بین عموم افراد جامعه است، دور نماید.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

حسین باباپور

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. پیکان جوانان گوجه ای

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (990 ديدگاه)

    هر چیزش خوب باشه طراحی داخلی خوبی نداره در واقع به جز اون مانیتور چیز دیگه ای نداره اکثر اپشنها هم که پولی بوده به طوری که خیلی راحت قیمت خودرو تست 20 هزار دلار بیشتر از نسخه پایه شده امیدوارم این مشکلات و شرایط تسلا در اینده برطرف بشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. Amirferrari

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    من به شخصه تحت هیچ شرایطی خودروهای الکتریکی رو به درون سوز ترجیح نمیدم،حالا هرچقدرم پیشرفت کنن،عشق است صدای 12 سیلندر فراری و لامبو که هیچ چیز تو این دنیا نمیتونه جایگزین باشه براشون،تا وقتی موتور های 12 سیلندر فراری و لامبو و ۱۶ سیلندر بوگاتی نفس بکشن محاله عشق ماشین باشی و به چیز دیگه ای فکر کنی،خوشبختانه به این زودیا قرار نیست کمپانیایی که اسم بردم خودروهای تمام الکتریکی تولید کنن ولی قراره نسل های بعدشون چه اونتادور چه شیرون از تکنولوژی هیبریدی استفاده کنن که باعث میشه با خودروهای قویتری روبه رو باشیم درست مثل کاری که فراری با لافراری کرد

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Saeed Boroomand

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (477 ديدگاه)

      معمولا اونی که یه فراری واسه شو آف تو خونش داره، یه تسلا مدل اس هم برای کاهش هزینه ها راحتی رانندگی و ژست کمک به محیط زیست توی پارکنگش نگر میداره برای استفاده روزمره. ؛)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. s.h

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    تنها کابینی که به برقی بودن میخوره فقط audi a8 یا a7 هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمدرضا

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (91 ديدگاه)

    اصلا ذره ای طراحی داخلی تسلا به دلم نمیشینه.اصلا به نظرم دلیلی نیست واسه همچین طراحی داخلی بی روحی.به نظرم وقتی خودرویی برقی هست و جذابیت خودروهای درون سوز مثل صدای موتور اونارو نداره باید یه فکرایی کنن که حداقل از جهات دیگه قابل تحمل تر بشن ولی فعلا تسلا از نظر من اینطوری نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    بی هویت / بی ریخت / نه طراحی داره نه کابین / 56000 دلار؟؟ یه قیچی اویزون کن پشتش یه چمنی چیزی کوتاه کنه برات حوصلت سر نره / راستی چراغ عقب رو هم که اسکی رفتی / بزارش تو لپ لپ ..

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. رهگذر

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ببخشید چراغ عقب رو از روی چه ماشینی اسکی رفته !!!!؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. #ali.m#

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    ایلان ماسک سه گام مهم داشت.
    اول:معرفی خودرویی با قیمت بالا و تیراژ کم که با نسل قبلی رودستر انجامش داد.
    دوم:خودرویی با قیمت و تیراژ متوسط که با تسلا مدل s میشناسیمش که بعد ها مدل ایکس هم اضاف شد .
    سوم :ماشینی با قیمت کم و تیراژ بالا .که همون مدل 3هست
    البته در گام سوم ، تجربه کم باعث یه سری مشکلات شد .و یک سری ایراد داشتن ماشیناش .
    این گام سوم رو با موفقیت تموم کنه .
    دیگه میشه گفت مسیر تسلا واسه موفقیت هموار و راحته .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. رضا

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (11 ديدگاه)

    جالبه دوستان چقدر به تسلا تعصب دارند و کسایی که ازش بد گفتند منفی دادند!! بابا اینجا ایرانه و بجای خیال پردازی، در فکر جنگ باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ستار

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (145 ديدگاه)

    پدال عزیز چرا نظرات کوچکترین مشکلی داشته باشی ثبت نمیکنی
    به نظرم آستانه سختگیریت خیلی پایینه

    واقعا این خبرهای رفتن خودرو ها به سمت الکتریکی برای هیچ کشوری به اندازه ایران بد نیس
    نفت که هم مشتری نداشته باشه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسن

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    برا روشنگری منفی دادن اخه یه روزی ماشین و دوش حمام و اب لوله کشی و غیره برای ما نماد اجنه بود.گفتیم شاید ماشین برقیه تسلا هم جزءش باشه.صبور باشید کل دنیا که گفت خوبه بعد ده سال اینجا هم میگن خوبه. الان زیاد برا پذیرشش به سلولهای خاکستری فشار نیارید.
    روزگار صبرش زیاده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حميد

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    چقدر اون مانیتور تو ذوق میزنه
    شریک تجاری دو تا فرقون سأز هم گفته نمی خواد ماشین الکتریکی بسازه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. منصور

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آینده متعلق به تسلاس

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. net

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    طراحی داخلش که ساده هست و دکمه نداره جالبه و سقف سانروف بزرگش قشنگه.نکته منفی در مورد تمام مدلهای تسلا عقبش هست که کشیده نیست و زشته و مثل پراید ۱۴۱ هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. علیرضا

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (754 ديدگاه)

    فعلا با تکنولوژی حال حاضر باتری های مایع روندن یه خودروی الکتریکی با روندن یه جیپ پر ار مهمات جنگی برابری میکنه یه تصادف کافیه تا خودرو آتیش بگیره و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Joseph

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (135 ديدگاه)

      باتری های تسلا از نوع لیتیوم یون هستش ومایع نیست ،بخاطرهمین این نوع باتری قیمتش زیاده و درصد ایمنی پکیج محافظت باتری بسیار بالاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Saeed Boroomand

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (477 ديدگاه)

      توی ماشبن های درون سوز از چی استفاده میکنن مگه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. Joseph

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (135 ديدگاه)

    5000 دلار برای رانندگی خودران قیمت بسیار خوبیه ، در کل هوش مصنوعی بیشتره کارها رو انجام میده ،ولی جای یسری دکمه برای داشبورد و طراحی زیباتر، جاش خالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حسن

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    تسلا را به خاطر خودروهایش می‏شناسند اما به‌دلیل داشتن تخصص در زمینه ساخت باتری یکی از تامین ‏کنندگان باتری خودروهای برقی دیگر هم هست. همچنین روی استفاده از باتری در خانه ‏های هوشمند هم فعال است خودروهای تسلا جذابیتی ورای خودروهای معمولی دارند و شاید از جهت جذابیت و امکانات به سوپرخودروها (مانند لامبورگینی و بوگاتی) نزدیک ‏اند، اما با قیمتی از حدود ۳۵ هزار دلار در رده خودروهای با قیمت متوسط بازار قرار می‏گیرند. به همین دلیل خودروهای جذاب تسلا یک رویای دست نیافتنی برای مردم عادی نیست.
    (این نظر اوناست مطلب کپیه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. بهراد

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    تسلا باید یه چیزی مثل پکیج آرامش صوتی مرسدس ارائه تا صدای لاستیک ها تو مسافت های طولانی، زیاد رو مخ نباشه

    مسافتی که با یه شارژ طی می کنه هم نباشد کمتر از ۶٠٠ کیلومتر باشه، مثلا تو مسافرت باید دنبال جایگاه فست شارژ باشی ولی اگه باتریش مناسب باشه خیالت راحته،

    در ضمن شارژر مغناطیسی کوالکام هم باشه بهتره، اینطوری انگار ماشینو تو جایگاه شارژ پارک می کنی پیاده یه دور بزنی ماشینت هم سرجاش شارژ میشه

    چی ساخته آمریکا، الان میفهمم آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ینی چییییی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا