دوئل تسلا مدل 3 و هیوندای نکسو

سرانجام به آخرین دوئل در دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیدیم. مثل همیشه این دوئل به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن هوندا کلاریتی و الکتریکی و هیوندای آیونیک الکتریکی در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد 928 رأی به ثبت رسیده که هوندا توانست به دریافت 612 عدد از آن‌ها و کسب 66 درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کند درحالی‌که هیوندای موفق به دریافت 316 رأی شده است. بدین ترتیب هر سه نسخهٔ هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی آیونیک در مرحلهٔ مقدماتی حذف شده و هیچ‌کدام از آن‌ها به مرحلهٔ بعدی راه پیدا نکردند. حال امروز در یازدهمین دوئل گروه خودروهای سبز، هیوندای نکسو به مصاف تسلا مدل 3 رفته است.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

هوندا کلاریتی

نیسان لیف

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات 500E

رنو Zoe

لکسس CT

شورلت ولت

رنو Zoe

شورلت ولت

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

هیوندای نکسو

تسلا مدل 3

مرسدس بنز B کلاس

؟

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

فولکس‌واگن گلف GTE

هوندا کلاریتی الکتریکی

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس الکتریک

فولکس‌واگن e-Golf

؟

فولکس‌واگن e-Golf

سیتروئن e-Mehari

فولکس‌واگن e-UP

هیوندای کُنا الکتریکی

شورلت بولت

؟

؟

تسلا مدل 3

تسلا ابتدا در سال 2012 با مدل S و سپس در سال 2015 با مدل X به‌طورجدی به بخش خودروهای تمام الکتریکی وارد شد؛ اما این دو مدل، خودروهای لوکس و گران‌قیمتی بودند که امکان خرید آن‌ها برای قشر عمدهٔ جامعه وجود نداشت. به همین دلیل این شرکت آمریکایی در سال 2016 مدل کوچک‌تر و البته ارزان‌تر 3 را معرفی کرد که نسبت به مدل‌های S و X خودروی مردمی‌تری بوده و قیمت بسیار پایین‌تری داشت. به همین دلیل تسلا در روز رونمایی مدل 3 تعداد 325 هزار سفارش خرید برای آن دریافت نمود. تولید محدود این ماشین از اواسط سال 2017 آغاز شده و در 28 جولای همان سال 30 دستگاه از آن به اولین خریداران تحویل داده شد. تا پایان سال 2017 نیز تعداد 1772 دستگاه از مدل 3 به خریداران تحویل داده شده است. مدل 3 یک سدان فست‌بک میان سایز است که برخلاف اکثر خودروهای الکتریکی، موتور الکتریکی آن در عقب نصب شده است و نیروی آن‌هم توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این موتور الکتریکی 220 اسب بخار قدرت و 410 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ اما به‌تازگی خبر رسیده که به‌زودی نسخهٔ دوموتورهٔ مدل 3 نیز ساخته خواهد شد. مدل 3 اما هم‌اکنون در دو نسخهٔ پایه و دوربرد تولید می‌شود که مدل پایه از پکیج باطری‌های 50 کیلووات ساعتی استفاده می‌کند و می‌تواند با یک‌بار شارژ تا 350 کیلومتر را طی کند. نسخهٔ دوربرد اما که در دوئل ما هم شرکت کرده است، به پکیج باطری‌های 75 کیلووات ساعتی مجهز بوده که با یک‌بار شارژ کامل این باطری‌ها، انرژی موردنیاز برای پیمودن 500 کیلومتر فراهم می‌شود.

هیوندای نکسو

هیوندای با معرفی نسخهٔ هیدروژنی توسان در سال 2012 برای اولین بار به بخش خودروهای هیدروژنی وارد شد. این خودرو که نخستین خودروی هیدروژنی تولیدی هیوندای محسوب می‌شد، بر اساس نسل دوم هیوندای توسان ساخته شده بود و صرفاً در ایالات‌متحده به‌صورت اجاره‌ای عرضه شد؛ اما هیوندای برنامه‌های جدی‌تری برای خودروهای هیدروژنی داشت و توسان هیدروژنی صرفاً پیش‌نمایش یا آغاز آن محسوب می‌شد. بدین ترتیب، سازندهٔ کره‌ای در نمایشگاه CES امسال، کراس‌اوور هیدروژنی کاملاً جدیدی بنام نکسو را معرفی کرد که جایگزینی برای توسان هیدروژنی محسوب می‌شود. این خودرو گامی جدی از سوی هیوندای در بخش خودروهای هیدروژنی محسوب می‌شود. نکسو اما برخلاف سلفش خودروی کاملاً مستقلی است و بر اساس محصولات موجود هیوندای ساخته نشده است. این کراس‌اوور هیدروژنی همچنین روی پلت‌فرم ویژه و مخصوصی ساخته شده که به‌طور خاص مناسب با نیازهای یک خودروی هیدروژنی طراحی شده است. این خودرو که یک کراس‌اوور کامپکت است، به یک موتور الکتریکی مجهز شده که 160 اسب بخار قدرت و 395 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انرژی موردنیاز این موتور الکتریکی توسط سیستم هیدروژنی پیل سوختی تأمین می‌شود و برای ذخیرهٔ انرژی نیز باطری کوچک 1.6 کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده است. این نیرو توسط یک گیربکس تک سرعته صرفاً به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. برای ذخیرهٔ هیدروژن هم سه مخزن با ظرفیت هرکدام 52 لیتر در زیر قسمت عقبی خودرو نصب شده که درمجموع ظرفیت ذخیرهٔ 6.3 کیلوگرم یا 156 لیتر هیدروژن را دارند. هیدروژن را دارند. درصورتی‌که هر سه مخزن هیدروژن نکسو کاملاً پُر باشند، خودرو می‌تواند مسافتی تا 595 کیلومتر را بپیماید.

 

 مقایسه مشخصات فنی

تسلا مدل 3

هیوندای نکسو

ترکیب موتور عقب موتور جلو
پیشرانه الکتریکی هیدروژنی
قدرت 220 اسب بخار 160 اسب بخار
گشتاور 410 نیوتن متر 395 نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک عقب جلو
باطری 75 کیلووات ساعت 1/6 کیلووات ساعت
مصرف انرژی 16.1 کیلووات/صد کیلومتر 34.7 کیلووات/صد کیلومتر
بُرد 500 کیلومتر 595 کیلومتر
شتاب صفر تا 96 5.1 ثانیه 9.8 ثانیه
مسافت 400 متر 13.8 ثانیه 17.2 ثانیه
حداکثر سرعت 225 کیلومتر/ساعت 160 کیلومتر/ساعت
طول 4.69 متر 4.67 متر
فاصلهٔ محوری 2.87 متر 2.79 متر
وزن 1767 کیلوگرم 1860 کیلوگرم
حجم صندوق بار 425 لیتر 850 لیتر
قیمت پایه 45,000 دلار 55,000 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

بدین ترتیب دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور هشتم دوئل‌های مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

27 دیدگاه

    1. کیان
      سوابق: (269 دیدگاه) ,

      کسی تا این لحظه به هیوندای رای نداده !!!
      هیوندای واقعا جک بزرگیه در همه محصولاتش

      پاسخ
      1. Maximus
        سوابق: (325 دیدگاه) ,

        مرسدس بنز استاندارد های لازم برای حضور در بازار ما رو پیدا نمیکنه … خودمون هم که رنج روور سوار میشیم … واسه همین محصولات هیوندای رو “جک” میدونیم…

        #چقدر _خوبیم_ما

        پاسخ
    2. مزدا
      سوابق: (899 دیدگاه) ,

      نکسو جلو پنچره خوبی نداره .رینگ هاش هم جذاب نیست

      پاسخ
    3. محمد
      سوابق: (602 دیدگاه) ,

      ایکاش تو این گروه حداقل خودروهای سدان رو از شاسی‌ها جدا کرده بودید
      انتخاب ۱ خودرو از کل خودروهای سبز کمی اجحافه شاید به همه تلاش‌های خودروسازان و آینده صنعت خودرو

      ضمنا هیوندا جُک بزرگی نیست، جک بزرگ خودروسازی ماست که هنوزم مونتاژکار انحصاری محصولات قدیمی هستیم و حتی هند هم داره از ما سبقت میگیره

      پاسخ
  1. (Ali (Chevy nova
    سوابق: (4875 دیدگاه) ,

    دوستان تو پست شورولت تاهو هم گفتم
    روز 97/1/31 جمعه 9 صبح دورهمى ماشىنهاى کلاسىکه
    مکان کرج. باغستان. ورزشگاه ا ن ق ل ا ب هست

    پاسخ
    1. پارسا
      سوابق: (66 دیدگاه) ,

      داداش اون روز یه روز مهم دیگه هم هست :))))))
      کاش واسه اونم گردهمایی داشتیم ?
      بیستم آپریل ناسلامتی

      پاسخ
  2. Cadillac
    سوابق: (1414 دیدگاه) ,

    هیدروژنی ها با توجه به کمبود جایگاه سوخت شون،
    نسبت به الکتریکی ها کاربردشون کمتره
    بعدشم یکی کراس اوور یکی سدان انتخاب بین سلایق

    پاسخ
  3. T.H.M
    سوابق: (571 دیدگاه) ,

    برتری با تسلاست. تنها برتری نکسو، حجم صندوق بار دوبرابریش هستش که قابل توجهه. طراحی هم که سلیقه ایه. رای من بدون هیچ شکی تسلاست. ضمن اینکه به برندش هم علاقه دارم.
    راستی دوستان دقیقا یک سال از زمان اولین دوئل میگذره. دقیقا 28 فروردین پارسال دوئل ها با دوئل مرسدس بنز E کلاس و اینفینیتی Q70 آغاز شد.
    ضمنا از پدال خواهش دارم این گروه های اندکی که مرحله اولشون تموم نشده رو دیگه بدون وقفه ی یکی دو هفته ای برگزار کنن که سریع تر دور اول تموم شده دیگه. کلا فکر کنم 6 تا گروه یک یا چندتا دوئلشون تو مرحله اول مونده. با این حساب باید یکی دو هفته صبر کنیم واسه فقط 6تا دوئل! بعد میشه 4 تا مثلا. باز دو هفته صبر کنیم واسه فقط 4تا دوئل! پشت سر هم برگزار کنید تموم شه دیگه. اینطوری بخوایم پیش بریم دو سال دیگه هم دوئل ها تموم نمیشه.

    پاسخ
    1. (Ali (Chevy nova
      سوابق: (4875 دیدگاه) ,

      داداش چه حافظه خوبى دارى
      اما تو کل دوئلها اونهاى که جاودانه شد از نظر من
      دوئل فورد سرى اف و توندرا بود که به 160 کامنت رسىد و رکوردار شد
      دوئل بعدى براى موستانگ و سرى 4 بود که خىلى جالب بود

      پاسخ
      1. T.H.M
        سوابق: (571 دیدگاه) ,

        دقیقا. دوئل سری اف و توندرا160 کامنت داشت که تقریبا دو صفحه کامل کامنت گذاشته شد. ضمن اینکه حدود 3200 تا رای هم داده شد فقط تو سایت! 600 تا هم تو تلگرام. ولی جالبتر از این، دوئل لکسس NX و بی ام و ایکس 3 بود که حدود 5500 تا رای داده شد فقط تو سایت!!! حدود 700 و خورده ای هم تو تلگرام.
        راستی تو کامنت بالاییم یادم رفت از دوستان زحمت کش در پدال بابت برگزاری این دوئل ها تشکر کنم. دمتون گرم واقعا.

        پاسخ
        1. محمدرضا
          سوابق: (319 دیدگاه) ,

          اون مقع ها پدال هر روز دوئل میزاشت برا همین مراجعه کننده به سایت بیشتر بود الان خود سایت هم برنامه مشخصی برا خودش تعیین نکرده که کی دوئل هارو بزاره

  4. M
    سوابق: (211 دیدگاه) ,

    تسلا برای موتور مدل3 قدرت 220 اسب رو اعلام کرده ولی توی اکثر تست های داینو بالای 290 تا 350 اسب رو نشون داده !

    پاسخ
  5. Amin
    سوابق: (972 دیدگاه) ,

    دیگه خواهشا هیوندا رو با تسلا مقایسه نکنید!!!!!!!
    زمین تا آسمون تفاوتشونه،این نوعی توهین به تسلاست!!!!!!

    پاسخ
    1. (Ali (Chevy nova
      سوابق: (4875 دیدگاه) ,

      امىن جان
      اگه تونستى اون جىپ خوشگلت رو بىار کرج براى دورهمى کلاسىکها
      از دىدن شما و اون جىپ با اصالتت خوشحال مىشم

      پاسخ
      1. (Ali (Chevy nova
        سوابق: (4875 دیدگاه) ,

        امىن جان
        الان ىادم اومد
        ماشىن رو بردى پىشه ارسن؟؟؟؟
        مشکلش رو حل کرد؟؟؟؟

        پاسخ
      2. Amin
        سوابق: (972 دیدگاه) ,

        سلام علی آقا
        نه هنوز نبردم،فعلا تعمیرگاهه داره روغن ریزی هاشو میگیره و سرسیلندرش رو هم قرار شده عوض کنه
        والا خیلی دوست دارم بیام ولی شمال هستم متاسفانه
        انشالله تهران اگر باشه دفعه بعد حتما میام خیلی علاقه دارم
        راستی علی آقا یه سوال : گیربکس و کمک ماشین غیر از پوسته همه چیز داخلش عوض شد و لی دنده ها یه مقدار سفت جا میره،تعمیرکارم میگه طبیعیه و ماشین های قدیمی بعد از تعمیر گیربکس تا یه مدت گیربکسشون سفته و بعد نرم میشه و راحتتر جا میره دنده ها،این مسئله درسته؟

        پاسخ
  6. حمیدرضا
    سوابق: (1857 دیدگاه) ,

    انتخاب سختی هست یکی هیدروژنی و اون یکی برقی انتخاب من هیوندای چون برای تولید برق از آب استفاده میکنه و کلا به محیط زیست اسیبی نمیرسونه
    کلا من تکنولوژی پیل سوختی رو به الکتریکی ترجیح میدم

    پاسخ
  7. محمدرضا
    سوابق: (319 دیدگاه) ,

    تکنولوژیه هیدروژنی از الکتریکی خیلی جلوتره

    پاسخ
  8. مهدی
    سوابق: (1445 دیدگاه) ,

    تسلا انتخاب منه.ولی واقعا خیلی ظلمه کهi۳ روحذف کردن اونم بخاطرbکلاس مرسدس.توی تمام تست هایی که روی این دوماشین انجام شدهi3بااختلاف زیادی پیروز معرفیش کردن.هرچند این انتخاب ها دلیل برتری نیست .انتخاب هاشده فقط انتخاب برند.نه خودروی بهتر

    پاسخ
  9. Radin
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    هیوندای واقعا ماشین خوبیه نباید با تسلا مقایسه بشه این کجا اون کجا
    قطعا تسلا بهتره
    هیوندای باید با کیا نیرو مقایسه میشد
    مقایسه کراس اور با سدان واقعا خنده داره،!!!!
    بعدشم هیدروژنی با الکتریکی مقایسه نمیشه:/

    پاسخ
  10. Infinite
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    تسلا (البته اگر کابین فوق‌العاده بی‌روح و نازیبای اون رو در نظر نگیریم…)

    پاسخ
  11. Divergence
    سوابق: (62 دیدگاه) ,

    هیوندای متاسفانه یک نقطه ضعف خیلی خیلی شدید نسبت به تسلا داره که تمام نقاط مثبت اون رو تحت تاثیر قرار میده ، اون هم این است که ایستگاه های شارژ هیدروژن خیلی راحت در دسترس نیستن ، ولی تسلا رو میتونی با برق خونه هم شارژ کنی .

    پاسخ
  12. Mercede kaviani
    سوابق: (367 دیدگاه) ,

    با سلام به دوست عزیز امیر دهفان
    وتشکر از مقایسه عالی شما
    رای من هیوندای نکسو برد بیشتر وفضایی بار بیشتر
    باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.