دوئل تسلا مدل X و جگوار I-Pace

در ادامهٔ روند برگزاری دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز نوبت به گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس رسیده است. در دوئل قبلی این گروه شاهد برگزاری رقابتی بین پورشه کاین و مرسدس بنز GLE کوپه بودیم. در این دوئل مجموعاً تعداد 1973 رأی به ثبت رسیده است که پورشه توانست با دریافت 1210 عدد از آن‌ها و کسب 61 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که مرسدس بنز موفق به دریافت 763 رأی شده است. حال امروز در ششمین دوئل گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس، دو کراس‌اوور تمام الکتریکی یعنی تسلا مدل X و جگوار I-Pace باهم به رقابت پرداخته‌اند.

مازراتی لوانته

رنجروور اسپرت

پورشه کاین

مرسدس بنز GLE کوپه

رنجروور اسپرت

پورشه کاین

رنجروور ولار

ب‌ام‌و X6

مرسدس بنز GLE

لکسس RX

رنجروور ولار

مرسدس بنز GLE

کادیلاک XT5

لینکلن MKX

ب‌ام‌و X5

اینفینیتی QX70

کادیلاک XT5

؟

 لینکلن ناتیلوس

فولکس‌واگن توآرگ

جگوار I-Pace

تسلا مدل X

؟

؟

تسلا مدل X

شرکت آمریکایی تسلا که کار خود را با ساخت رودستری تمام الکتریکی بر اساس لوتوس آغاز کرده بود، با عرضهٔ سدان تمام الکتریکی مدل S به بازار در سال 2012 گام بزرگ و تأثیرگذاری به سمت جلو برداشته و پیشرفته قابل‌توجهی را در بخش خودروهای تمام الکتریکی ایجاد نمود؛ اما تسلا به این هم قانع نبود و مدت کوتاهی پس از معرفی مدل S تصمیم گرفت به بخش کراس‌اوورها هم وارد گردد. بدین منظور این شرکت آمریکایی برای اولین بار در فوریهٔ سال 2012 نسخهٔ پروتوتایپ کراس‌اوور تمام الکتریکی خود که مدل X نام گرفته بود را رونمایی کرد. سپس حدود سه سال بعد نهایتاً نسخۀ تولیدی این خودرو معرفی شده و تولید و تحویل آن در سال 2015 آغاز گردید. مدل X یک کراس‌اوور فول سایز با سه ردیف صندلی است که بر اساس پلت‌فرم مدل S ساخته شده و ظرفیت حمل هفت نفر را دارد. این کراس‌اوور تمام الکتریکی در نسخه‌های مختلفی چون P75D و P100D ساخته می‌شود که این مدل‌ها از لحاظ ظرفیت باطری‌ها و همین‌طور قدرت موتورها با یکدیگر متفاوت‌اند. برای این دوئل ولی ما قوی‌ترین نسخهٔ مدل X یعنی P100D را انتخاب کرده‌ایم. این مدل به دو موتور الکتریکی مجهز است که یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب نصب شده است و هردو محور را به چرخ درمی‌آورند. موتور جلویی 259 اسب بخار قدرت و موتور عقبی 503 اسب بخار قدرت تولید می‌کند ولی مجموع خروجی هردو موتور برابر با 540 اسب بخار قدرت و 965 نیوتن متر گشتاور است. به دلیل شیوهٔ خاص نصب موتورهای الکتریکی در مدل X، این کراس‌اوور لوکس علاوه بر صندوق بار اصلی، در جلو نیز دارای صندوق بار کوچکی به ظرفیت حدود 200 لیتر است. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد تسلا مدل X نیز شیوهٔ باز شدن درهای آن است زیرا درحالی‌که درهای جلویی آن معمولی هستند، درهای عقبی به‌صورت گالوینگ باز می‌شوند.

جگوار I-Pace

جگوار برای اولین بار با معرفی مدل F-Pace در سال 2016 برای اولین به بخش کراس‌اوورها وارد شد و سپس با معرفی کراس‌اوور کوچک‌تر E-Pace در سال 2017 خانوادهٔ بلندقامتان خود را گسترش داد؛ اما از سوی دیگر این شرکت بریتانیایی از چند سال قبل ورود به بخش خودروهای تمام الکتریکی را هم در برنامهٔ خود قرار داده بود و تصمیم داشت اولین ورود خود در این بخش را با یک کراس‌اوور تجربه کند. بدین منظور برای اولین بار جگوار نسخهٔ کانسپتی از یک کراس‌اوور تمام الکتریکی بنام I-Pace را در نمایشگاه لس‌آنجلس 2016 رونمایی کرد و در همان زمان وعده داد که به‌زودی این خودرو به تولید خواهد رسید. سپس حدود دو سال بعد جگوار به وعدهٔ خود عمل کرده و نهایتاً در تاریخ اول مارس 2018 نسخهٔ تولیدی I-Pace را رونمایی نمود. این خودرو که سومین کراس‌اوور ساخت جگوار و همین‌طور اولین خودروی تمام الکتریکی این شرکت محسوب می‌شود، برای اولین بار چندی پیش در نمایشگاه نیویورک امسال به نمایش عمومی درآمد. I-Pace نیز مانند رقیب آمریکایی به دو موتور الکتریکی مجهز شده که یکی در جلو و دیگری در عقب قرار گرفته است که هرکدام نیروبخش یکی از محورها بوده و I-Pace را به کراس‌اووری چهارچرخ محرک تبدیل می‌کنند. هریک از این موتورها 200 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند که مجموع نیروی این کراس‌اوور تمام الکتریکی را به 400 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور می‌رساند. برای تأمین انرژی موردنیاز این موتورها نیز یک پکیج باطری 90 کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده است. I-Pace اما به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کوچک‌تر از تسلا مدل X بوده و برخلاف آن به دو ردیف صندلی مجهز است که ظرفیت حمل پنج نفر را دارند. همچنین در I-Pace برخلاف مدل X فقط یک صندوق بار وجود دارد و خبری از صندوق بار جلو نیست.

مقایسه مشخصات فنی

تسلا مدل X

جگوار I-Pace

پیشرانه دو عدد الکتریکی دو عدد الکتریکی
قدرت 540 اسب بخار 394 اسب بخار
گشتاور 965 نیوتن متر 700 نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
باطری 100 کیلووات ساعت 90 کیلووات ساعت
بُرد 540 کیلومتر 475 کیلومتر
شتاب صفر تا 96 3.3 ثانیه 4.5 ثانیه
حداکثر سرعت 210 کیلومتر/ساعت 200 کیلومتر/ساعت
طول 5.03 متر 4.68 متر
فاصلهٔ محوری 2.96 متر 2.99 متر
وزن 2537 کیلوگرم 2133 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 7 نفر 5 نفر
حجم صندوق بار 368+200 لیتر 656 لیتر
قیمت پایه 80,700 دلار 69,500 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

26 دیدگاه

      1. Mohammadreza
        سوابق: (217 دیدگاه) ,

        من خودم تسلا رو انتخاب میکنم اما جناب علی نوا صرفا چون تسلا آمریکاییه انتخاب میکنه. یعنی اگه بین شورلت ولت و رولز رویس یکی رو بخواد انتخاب کنه قطعا شورلت ولت رو انتخاب میکنه چون آمریکاییه. البته خب ایشون علاقه و تعصب کورکورانه دارن و این نوع دیدگاه به خودشون مربوطه و من انتقاد نمیکنم اما تعصب همیشه انسان رو متوجه ضرر میکنه در مورد همه جوانب زندگی

        پاسخ
  1. PARTHIAN
    سوابق: (1074 دیدگاه) ,

    از نظر فنی تسلا بالاتره،
    ولی بیشتر شبیه ونه
    آی پیس هم هاچ بک گونه س
    هر دو خیلی خوبن

    پاسخ
  2. علی
    سوابق: (660 دیدگاه) ,

    من به تسلا رای میدم فقط و فقط بخاطر اون طراحی بیرونی فوق العادش که از هر طرفش هنر میباره .پیتر شرایر آلمانی باید بره یاد بگیره از تسلا زیبایی یعنی چی . درست میگم دوستان ؟

    با تچکر

    پاسخ
  3. M
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    دوءل خیلی سختیه،از یه قوای محرکه و امکانات عالی،از طرف دیگه قیمت و طراحی بسیار بی نقصمن که نمیدونم کدومو انتخاب کنم

    پاسخ
  4. محمدرضا
    سوابق: (274 دیدگاه) ,

    فعلا تو این کلاس هیچ الکتریکی به تسلا نمیرسه

    پاسخ
  5. آرش آمریکایی
    سوابق: (534 دیدگاه) ,

    مسلما تسلا
    عملکردش و مشخصات فنیش هیچ حرفی باقی نمیذاره

    پاسخ
    1. فقط انگلستان
      سوابق: (718 دیدگاه) ,

      سلام و هزار درود بر دانیال عزیز و گرامی و مکلارن 720S سوار
      همونطور که فرمودید قیمت پایه آی پیس 90 هزار دلار نیست بلکه 70 هزار دلاره و فکر می کنم قیمت پایه تسلا مدل X هم حدود80 هزار دلار باشه
      من همیشه از ماشین های الکتریکی بدم می اومد چون ظاهرشون اصلا به دلم نمی نشست ولی با اومدن آی پیس نظرم کاملا عوض شد چون ظاهرش خیلی زیبا و طبیعی هستش
      اینجا هم به دلیل ظاهر خیلی دلچسب تر و زیباتر و کابین زیباتر انتخابم آی پیس هستش این رو هم بگم که به نظر من کابین تسلا مدل X اصلا زیبا نیست و خیلی بهم ریخته هستش و اون نظم و و هماهنگی و زیبایی که تو کابین جگوار آی پیس هستش اصلا توی تسلا مدل X وجود نداره ملاک های دیگری هم در انتخابم تاثیر داره مثلا جگوار با وزن خیلی کمتر
      می تونه خیلی چابکتر از تسلا باشه که خودتون فرق سریع بودن و چابکی رو خیلی بهتر از من می دونید همین وزن کمتر علاوه بر استهلاک کمتر لاستیک و سیستم تعلیق و سیستم های گیربکس و … بزرگترین برتری ممکن رو به وجود میاره یعنی قیمت : مثلا اینجا
      می بینیم که قیمت تسلا بیشتره و ممکنه بعضی ها به اشتباه قیمت بیشتر رو به بهتر بودن تعریف بکنن ولی اصلا اینطور نیست و قیمت بیشتر به این دلیله که در تسلا حدود 400 کیلوگرم چرم و آلومینیم و مواد دیگر بیشتری به کار برده شده و همین قیمت تمام شده تسلا مدلX رو خیلی بالا برده
      در کل به دلایل فوق الاشاره انتخاب جگوار بسیار بهتر هستش.

      پاسخ
      1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
        سوابق: (1973 دیدگاه) ,

        درود بر تو ای شیرین سخن!!!!!!!!!
        خیلی وقت بود نبودی گفتم مهاجرت کردی رفتی.
        به هر حال بهتر بود مدل پایه با مدل پایه مقایسه بشه.
        در ضمن فکر هم نمیکنم که مواد به کار رفته در طراحی داخلی تسلا چندان با کیفیت باشه بر خلاف جگوار.
        حرفاتون هم درسته،منتها تسلا تو پیمایش مسیر خیلی خوبه.
        البته قیمت اصلاح شد منتها قیمته این نسخه تسلا رو زیادی اووردین پایین.😃

        پاسخ
        1. فقط انگلستان
          سوابق: (718 دیدگاه) ,

          ممنون دانیال جان
          در مورد مهاجرت بگم که انشاالله صد در صد تو یکی دو سال آینده
          می رم آمریکا
          آرزو می کنم شما و بقیه عزیزان هم بتونید به کشور دلخواهتون برسید

          در مورد کیفیت این دو خودرو بگم که مواد به کار رفته در کابین جگوار کیفیتش مطمئنا بالاتره ولی در مورد هماهنگی کابین دیگه برتری مطلق با جگواره مثلا فقط به یک مورد مثل غربیلک فرمان تسلا نگاه کن که وسطش شبیه وسط فرمان تویوتا لندکروزر نسل قبل هستش یعنی خیلی زشت و پُرحجم و ناموزون و …

  6. mehran (fox)
    سوابق: (94 دیدگاه) ,

    از نظر فنی تسلا سرتره ولی نمای جانبی و پشتیش تعریفی نداره طراحی داخلیشم خوبه ولی جگوار طراحی داخلیش بهتر و مدرنتره…در کل فنی تسلا ظاهر جگوار…..

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (1075 دیدگاه) ,

      البته این مشخصات فنی برای تسلای ۱۵۰ هزار دلاریه نه ۸۰ هزار دلاری

      پاسخ
  7. hamid
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    فنی تسلا بهتره ولی ظاهری جگوار خییییلی سرتره. واقعا جگوار خوشگله.
    تسلا شبیه همه چی هست بجز شاسی بلند.
    ظاهر تسلا اسپرت نیست و یه قوز عجیبی پشتش داره ودرکل جوون پسند نیست.
    انتخابم جگوار

    پاسخ
  8. (Saeed(peugeot
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    در خوب بودن هر دو خودرو که شکی نیست…ولی درسته که تسلا قوی تره ولی جگوار هم با ۴۰۰ اسب نیاز ها رو برآورده میکنه….در طراحی که جگوار فوق العادس و شکی توش نیست تسلا هم خیلی خوبه ولی این جگوار یه سروگردن بالاتره….از همه مهم تر قیمته که چیزی حدود ۲۷۰۰۰ دلار تسلا گرونترررره…..در کل انتخابم جگواره که هرکس ببینه عاشقش میشه

    پاسخ
  9. فرامرز
    سوابق: (1075 دیدگاه) ,

    رای من جگوار به خاطر اینکه مشخصات فنی که برای تسلا داده شده که برای مدل فول با قیمت حدود ۱۵۰ هزار دلار هست با مشخصات فنی مدل پایه خیلی متفاوته در حالیکه جگوار تو مدل پایه و فول تفاوت فنی نداره

    پاسخ
  10. Divergence
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    از نظر طراحی بیرونی و مشخصات فنی ، تسلا بهتر است ، ولی کابین جگوار زیباتر است ، البته کابین جگوار هم به این دلیل زیبا به نظر میاد که به طراحی های سنتی که چشممان به آن ها عادت دارد بیشتر شبیه است.

    پاسخ
  11. سروش
    سوابق: (136 دیدگاه) ,

    خخخخخ اینجا دوستان میگن جگوار سرتره و چهارصد اسب هم جوابگو هست ولی تو نظر سنجیهای دیگه وقتی میخوان کسی رو قانع کنن دلیلشون اختلاف یک دهم ثانیه ای صفر تاصد ماشین مورد علاقه‌شونه
    پ‌ن :
    اینده مال تسلا هست

    پاسخ
  12. Mercede kaviani
    سوابق: (339 دیدگاه) ,

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    وتشکر از مقایسه عالی شما
    بنطر من جاگوار زیباتر است البته انتخاب بین این دواسطوره بسیار مشکل ویا حتی غیر ممکن است
    باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی

    پاسخ
  13. مهران
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    تسلا بیشتر شبیه یک گجت می مونه و اون حس خودرو به ادم منتقل نمی کنه بر عکس جگوار که تمام زیبایی های برای دلنشین بودن طراحی یک خودرو رو داره ولی بنظرم در عمل این تسلا ست که از نظر فنی بالاتر از جگوار قرار می گیره ولی در کل ماشین با قوای محرکه احتراق داخلی یه چیز دیگه است

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.