تسلا

رونمایی تسلا مدل X: پیشگام کراس‌اوورهای الکتریکی

تسلا اولین بار کانسپت مدل X را در سال ۲۰۱۲ به نمایش گذاشت؛ ولی رسیدن آن به مرحله تولید، بیشتر از زمانی که از تسلا انتظار می‌رفت طول کشید. در هر حال، هم‌اکنون مدل تولیدی این کراس‌اور الکتریکی بالاخره بال‌های خود را برای ورود به بازار باز کرده است.

Tesla Model X
Tesla Model X
سه‌شنبه شب در یک گردهمایی هواداران در کارخانه «فریمونت» کالیفرنیا، مدل X جدید با برخی ویژگی‌ها و امکانات قابل‌توجه رونمایی شد؛ آن هم با بدنه‌ای که شاید برای برخی یک ب‌ام‌و سری ۵ GT را در قامت یک شاسی‌بلند تداعی کند. فارغ از اینکه چه نظری در مورد طراحی و فرم این خودرو دارید، نمی‌توانید پتانسیل‌های بالای مدل X را رد کنید؛ به‌ویژه اینکه این اولین سری تولیدی یک شاسی‌بلند الکتریکی در جهان است.

Tesla Model X
Tesla Model X
الون ماسک (Elon Musk)، مؤسس و مدیرعامل تسلا، برخی از ویژگی‌های خلاقانه مورد استفاده در این مدل را شرح داده است؛ از جمله درهای ویژه «بال‌های شاهین» یا فالکون وینگز که بر روی دو لولا قرار داده شده‌اند و همین‌طور حسگرهای الترا سونیک برای تشخیص اشیای نزدیک به خودرو. «ماسک» در همین حال، یک آئودی Q7 و یک هوندا ادیسه را در کنار مدل X پارک کرده بود تا نشان دهد که درهای جدید تسلا در چه فضای اندکی می‌توانند باز و بسته شوند و شرایط مناسب را برای ورود و خروج سرنشینان فراهم کنند.

Tesla Model X
Tesla Model X
حتی «درِ جلویی» مربوط به راننده نیز دارای یک ویژگی هوشمندانه در باز و بسته شدن به صورت اتوماتیک، در هنگام نزدیک‌شدن شخص به آن است. در مورد اینکه همین عملکرد در مورد درهای بخش مسافران نیز وجود دارد یا خیر، هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست؛ چرا که تسلا در این مورد اطلاعات کاملی منتشر نکرده است.

اگر این امکانات هنوز هم شما را تحت‌تأثیر قرار نداده، شاید بهتر است به سیستم تنظیم هوای این خودرو نگاهی بیندازید که دارای یک سیستم «سلاح دفاعی زیستی»! است که جلوی باکتری‌ها و ویروس‌ها را برای ورود به داخل کابین می‌گیرد. همچنین شیشه جلوی پانوراما را ملاحظه کنید که به صورت خمیده تا سقف امتداد می‌یابد. سپس این موضوع را درنظر بگیرید که این خودرو با استفاده از سه ردیف صندلی می تواند تا ۷ مسافر را با تمام وسایل و تجهیزاتشان حمل کند و در همین حال، ظرفیت یدک‌کشی آن ۲۲۶۸ کیلوگرم است. ضمناً این شاسی‌بلند الکتریکی تسلا قادر است تا در عرض ۳/۲ ثانیه، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند.

«ماسک» همچنین انتظار دارد که مدل X بتواند ۵ ستاره ایمنی NHTSA را در تمام زمینه‌ها، از جمله «جلوگیری از به‌ پهلو غلطیدن» کسب کند؛ چیزی که برای اولین بار در کلاس شاسی‌بلند و مینی‌ون اتفاق خواهد افتاد.

از طریق انتخابگر وب‌سایت تسلا، می‌دانیم که مدل X در ابتدا در دو نسخه و هر دو به صورت دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک عرضه خواهد شد. در حال حاضر، اولین سطح از این خودرو، مدل ۹۰D با شتاب صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برابر ۴/۸ ثانیه و دامنه مسافت ۴۱۳ کیلومتر است.

مدل دیگر، PD90 نام دارد که با پکیج «Ludicrous Speed» خود، می‌تواند سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۳/۸ ثانیه ثبت کند. این خودرو همچنین در ۱۱/۷ ثانیه مسیر یک‌چهارم مایل را طی می‌کند که از این لحاظ با دوج چلنجر SRT هل‌کت با ۷۰۷ اسب‌بخار قدرت برابری می‌کند. دامنه رانندگی نیز در این مدل معادل ۴۰۲ کیلومتر با استفاده از یک شارژ کامل است. در این مدل، مدل X از یک موتور الکتریکی ۲۵۹ اسب‌بخاری در جلو و یک موتور ۵۰۳ اسب‌بخاری در عقب بهره می‌برد.

سایر ویژگی‌های شاخص در این مدل، شامل مواردی چون سیستم تعلیق گازی با ۵ حالت مختلف و قابلیت تغییر ارتفاع رانندگی تا ۲۳۰ میلی‌متر، یک قلاب ویژه با قابلیت استفاده آسان برای ۴ دوچرخه یا ۶ جفت چوب اسکی، یک سیستم اتو پایلوت برای پارکینگ خودکار، ردیف سوم صندلی‌ها به صورت جمع‌شونده و صندلی‌های مستقل در ردیف دوم با گنجایش ۳ نفر بزرگسال می‌شوند.

البته هنوز باید تا اعلام رسمی قیمت‌ها برای این مدل منتظر بمانیم، ولی گفته می‌شود که مدل اولیه P90D «سری سیگنچر» با باتری ۹۰ کیلووات ساعت، شروع قیمتی برابر ۱۳۲ هزار دلار دارد و با استفاده از پکیج «Ludicrous Speed»، به ۱۴۲ هزار دلار می‌رسد. البته این قیمت‌ها جدا از ۷۵۰۰ دلار مالیات فدرال در امریکا هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. Hitler

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (499 ديدگاه)

    با اینکه شتاب فوق العاده و برد خوبی داره،ولی نمیدونم چرا با ماشینای الکتریکی حال نمیکنم.هیبریدی ها برام قابل قبول تر و قابل هضم ترن.من دوس دارم صدای غرش موتورو بشنوم مخصوصا زمانی که یه ماشین 132هزار دلاری داشته باشم.
    البته تلاش های کمپانی تسلا قابل تحسینه ولی من خوشم نمیاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AliZeus

      ۸ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (420 ديدگاه)

      خوشمون بیاد یا نیاد…رفته رفته باید با حفظ محیط زیست حال کنیم :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hitler

        ۸ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (499 ديدگاه)

        حفظ محیط زیست امکان پذیره وقتی که شرکت های نفتی دست به یکی نکرده باشن.
        یک تحقیق سال 2012نشون داد انرژی حاصله از سوخت های فسیلی چندان پیشرفت نکرده و فقط آلایندگی کاهش یافته،یجورایی ثابت میکرد شرکت های نفتی،محیط زیستی و خودروسازی دست به یکی کردن تا اینطور نشون بدن که بنزین سوخت ناپاک و غیر اقتصادی هس.شما نگا کنین بعضی خودروسازا چجور با موتور هشت سیلندر 500اسبی صدی هشت تا میسوزونن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مصطفی

      ۸ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (226 ديدگاه)

      شیشه جلوش معرکست به این میگن نوآوری.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سیاوش

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (85 ديدگاه)

    طراحی جذابی نداره هر چند از نظر فنی کمبودی نداره ولی من گزینه های هیربدی مثل i8 رو بیشتر قبول دارم با اون طراحی زیباش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرمااااان

      ۹ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (358 ديدگاه)

      تسلا فوق العادست و اینده دارترین خودرو هم هست،نو اوری های زیادی هم داشته ولی کاش طراحی هاش یه جور دیگه بود،اخه کی باورش میشه زیر کاپوت یه ماشینبا طراحی اروم همچین موتورهای پرقدرتی باشه،

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سينا

        ۱۸ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (48 ديدگاه)

        نکته اینجاست که موتور این ماشین زیر کاپوتش نیست????، دوتا موتور مولد برقی شبیه موتور کولر آبی، کنار چرخهای عقب هستند! حتما فیلمهای این ماشین رو در یوتیوب ببینید. زیر کاپوت، کاملا خالیه. با یک بار شارژ بیش از ۴٠٠ کیلومتر میره و دو کالیفرنیا ایستگاههای شارژ مجانی هستش. آینده مال تسلاست اگر کمپانیهای بزرگ نفتی بگذارند!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. شلبى

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (685 ديدگاه)

    فوق العادست،تسلا یه استاندارد جدید در خودروسازى تعریف کرده و تونست مسیر خودروسازى رو عوض کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. رامتین

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    تلاش تسلا واقعا تحسین برانگیزه. نمای عقب خودرو هم زیباست. اما بنظرم آئودی در این زمینه در آینده موفقتر و پیشگام خواهد بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. amir

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    یه سوال داشتم اینو سایپا میتونه 50% داخلی سازی کنه!!!
    یکی به این نماینده مجلس نمیگه ما چطور بنز رو 70 % داخلی سازی کنیم نکنه می خواهیم رو بدنه c200 موتور با قدرت 62 اسب بخار بندازیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Zonda R

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    @.F
    یک انقلاب جدید در ورود رویا به واقعیت
    یه ایده ی خلاقانه و منحصربفرد
    شاید تا 30 سدل اینده ما هم درک کنیم که محیط زیست اهمیت ویژه ای داره
    البته تو ایران هنوز اشغال رو از شیشه ی ماشین میریزن تو خیابون یا یه مینی بوس اتوبوس یا کامیون کافیه برای نابود کردن هوای یه اتوبان
    این فرق جهان اول و سومه اونها برق رایگان تو جایگاه میزارن و تخفیف و معافیت های زیاد روی خودروهای برقی اونوقت وزیر صنعت ما هم،ببینید چقدر ب فکره مردمه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کاوه

      ۱۲ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      الان اون افرادی که منفی میدن فکر کنم خودشون وابسته به اینا هستند یا فک و فامیل وزیر صنعت! حرف خیلی قشنگی زدی داداش : اگه همین جماعت بر سر ما باشن سی سال که هیچ! بیشتر از اینا طول میکشه تا بفهمیم غربی ها کجا قرار دارن و تنها براشون اسایش مردمشون و بالاتر بردن فرهنگ اجتماع بر عکس اینجا که وزیر مملکت طلب داره از مردم که چرا پرایدهای منو دیگه نمیخرین؟؟؟ ضد انقلاب هستین که تحریم میکنید و…و….. بدبختیم بخدا “ادمایی که نه بخاطر لیاقت نه بخاطر مدیریت بلکه واسه چیزای دیگه! سر کار و خیالش جمع که جایگاهش محفوظ! باید هم اینجور از مردم طلب داشته باشه … اینها اینقدر شان و منزلت ما رو پایین اوردن که اصلا جای بحث نداره طرف تو عراق واسه اعراب پراید نکبتش رو میاره پایین!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. امیر

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (392 ديدگاه)

    فقط باید تحسین کرد ایرادای یه عده قابل هضم نیست تسلا یعنی آینده طراحی وامکانات قدرت سرعت عالین اونجا بخاطرامریکاهم شده عده زیادی که پولداران برای حمایت حتما میخرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۸ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      ایرادات یه عده قابل هضم نیست ولی شما که میگی به خاطر آمریکا هم که شده عده زیادی پولدار حتما میخرن قابله هضمه یکی منو توجیح کنه این آقا تعصب نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شلبى

        ۸ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (685 ديدگاه)

        نه به اندازه شما
        ایشون هم حرف متعصبانه اى نزد شما درست متوجه حرفش نشدى

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. امیر

        ۸ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (392 ديدگاه)

        من میگم بخاطر حس وطن پرستی واینکه آمریکایی هستش برای حمایتم شده چون محصولاتش گرونه پولدارای امریکا میخرن وحمایتش میکنن تا یه شرکت امریکایی بیشترمطرح شه وبتونه بازارای کشورای دیگه روهم تصاحب کنه حالا شما چی برداشت کردی من نمیدونم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شایان

          ۸ مهر ۱۳۹۴
          سوابق: (1355 ديدگاه)

          شما از ایرادات بقیه چی برداشت کردی اونایی که دارن ایراد میگیرن حق دارن هرچی دلشون خواست بگن من وکیلشون نیستم ولی خیلی ها که اینجا ادعاشون میشه دارن اینو میگن ضمنا تنها چیزی که نمیتونم قبول کنم وطن پرستیه آمریکائی هاست این نظر خودمه چون آمریکائی ها فقط پول براشون مهمه وطن مطنم یعنی کشک این به نظرم برای پیشرفتشون خوبه ولی ارقی باقی نمیذاره

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

          ۸ مهر ۱۳۹۴
          سوابق: (810 ديدگاه)

          شایان جان تکلیفت با خودت معلوم نیست میگی کسی که ایراد میگیره هرچی دلش بخواد میگه یعنی حتی اگه حرفش غلط هم باشه بعد به قول شما اعتبار سایت رو به صفر نزدیک نمیکنه حرفاشون؟؟؟
          اون وقت من نوعی که حرف اشتباهی نزدم یا حتی بخوام حرف اشتباهی بزنم خود شما حمله نمیکنی به آدم؟
          اگرم مسلمون هستی به عنوان یه دوست به شما میگم این قدر بیخود و بی جهت و بدون هیچ منطقی مردم رو مورد قضاوت قرار نده حالا میخوان ایرانی باشن میخوان آمریکایی باشن.
          شما رو چه حسابی میگی وطن پرستی براشون اهمیت نداره؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. tesla

        ۸ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (176 ديدگاه)

        اقا شایان لطفا تو پستای مربوط به ماشین های غیر آلمانی نظر ندین.
        هم خودتونو خسته نکنین و هم اعصاب دیگرانو خراب نکنین

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ramin

          ۱۲ مهر ۱۳۹۴
          سوابق: (1 ديدگاه)

          وقتی محصولات اپل بیرون میاد مردم امریکا با اینکه اینهمه برند مختلف وارد شده اما اکثریتشون محصول کشورشون میخرن همینطور پشتیبانی از ماشینهای امریکایی محصولات جدید کادیلاک و شورولت و دوج و فورد و لینکلن و تسلا و …و. … چون به شعور و شخصیت و غرور ملی مردمشون احترام گذاشته میشه! نه اینکه چندین دهه!! شعار پوچ بدن که از محصول داخلی بخرین و حمایت کنید و حمایت حمایت….بعد بیست سال ببینی تنها خواستن تیغ بزنن از ملت همیشه در صحنه! و یه اشغال به چند برابر قیمت بدون ایمنی با روشهای کثیف بدون رقابت! و تعرفه و…..وقتی جلو خیلی از خونه های شهروندان امریکایی که رد میشی پرچم ملی و تاریخی کشورشون با افتخار اویزون کردن جلو در! چون با تمام وجود عاشق کشورشون هستن چون منافع ملی که واسشون مهمتر از منافع چیزای دیگست اینجا چی؟ سالی صدهزار نفر! ایرانی وطنشون ترک میکنند بخاطر اینهمه توهینی که به شعورشون میشه و هزاران دلیل دیگه که همه میدونیم…..یکی از بالاترین امار مهاجرت از کشورهای جهان!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. سينا

      ۱۸ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (48 ديدگاه)

      من کالیفرنیا زندگی میکنم، کارخونه کالیفرنیا هم اینجاست. همین الان همه تولید این شرکت از قبل فروش رفته، من که پول ندارم اینو بخرم ولی مثل من خیلی هستند که منتظرند تسلا مدلهای ارزونشو تولید کنه تا بتوننند بخرند. حدود چهل هزار دلار اگر تولید کنه ، ماشینهای آلمانی به شدت تهدید میشن. اینجا هر کی میخواد واقعا پز بده تسلا میخره. غیر از پاک بودنش ، داشتن فضای زیاد داخل و رانندگی آسانتر و مجانی بودن سوختش، همه دلیل برتری تسلا بر همه برندهای دنیاست ضمن اینکه این تنها سومین مدل تولیدی این شرکت نوپا هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا خیلی جالبه. اگه همینطور پیش بره، به احتمال قوی تا چند سال دیگه و با تکنولوژیهای جدید در باطریها، شاید بتوان خودروهایی رو دید که خیلی سریع هستند و دامنه حرکتی شون هم از مرز 1000 کیلومتر عبور کنه، البته اگر کلا یک تکنولوژی دیگه ای نیاد. واقعا آفرین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. 1A1

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (144 ديدگاه)

    طراحی نرمو لطیفی داره.اعدادو خوندم خیلی شگفت زده شدم ج ج ج ج ج.یه قیمت عالی ام که نسبت به تجهیزاتش داره.2020 به بعد Fight Electric Cars

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohsen

      ۸ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (6 ديدگاه)

      اگه 2020 به بعد اونطور بشه یعنی انقراض ماشین بازا
      کل وجود ادم واسه بقیه جاندارا مضره حالا دیگه مجبورا اومدیم به این کره پس باید یه خورده زندگی کینم نه اینکه پشت چراغ خاموش کن تا سوخت مصرف نشو یواش برو زیاد نسوزاند
      اینگه ماشین هیبریدی میزنن با قابلیت بالا و اعداد ارقامی که تو ذهن جا نمیشه عالیه ولی دیگه خیلی بی مزه میشه ماشینو پر کنی از باطری همه جاهم دنبال پریز باشی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. وحید

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (325 ديدگاه)

    دمش گرم
    می دونم 5 سال حداکثر از رقباش جلوتره
    همه چیز تمامه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. 1A1

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (144 ديدگاه)

    اره محسن جان خودمم حال نمیکنم با این طراحی های فضایی و معدودی از برقیا ولی… ای کاش که از حدشون خارج نشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمدحسین

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (109 ديدگاه)

    شاهکار مهندسی، ایده و طراحی… تسلا مدل x
    تسلا یعنی نبوغ، سود، آینده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احسان(احسان)

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    واقعا باید گفت تسلا نواورترین شرکت خودروسازیه دوران جدید هست.خودروهایی فوق العاده سریع و زیبا و جذاب و قدرتمند و با بازه حرکتی خیلی زیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Archi KHAN

    ۹ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    تسلا خیلی عالی عمل کرده …
    فقط با دربهای عقب اش حال نکردم !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. fcmz

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (114 ديدگاه)

    دم تسلا گرم.
    تسلا با این مدل تونسته مفهوم زشت بودن رو تغییر بده.
    این مدل حتی از بنتلی بنتیگا هم زشتتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا