تسلا

فروش سالانهٔ تسلا تا پایان دههٔ جاری به 10 میلیون دستگاه خواهد رسید؟

محرک اولیهٔ «مارتین ابرهارد» برای تأسیس تسلا، ساخت خودرویی الکتریکی بود که دوست داشت خودش بخرد. ایلان ماسک اما چشم‌انداز بسیار باشکوه‌تری داشت و می‌خواست جنرال موتورز بعدی باشد. البته پس از گذشت هجده سال، هنوز چنین اتفاقی رخ نداده اما این ایده آن‌قدری که در آن زمان تصور می‌شد، دیوانه‌وار به نظر نمی‌رسد. در سال ۲۰۲۰، جنرال موتورز مجموعاً ۶.۷۶ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان به فروش رساند و چهارمین خودروساز بزرگ دنیا لقب گرفت. تویوتا هم با فروش ۹.۵۳ میلیون دستگاه، بزرگ‌ترین خودروساز سال ۲۰۲۰ بود. در این سال اما تسلا تنها نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه فروش داشته که این یعنی برای رسیدن به این غول‌ها، باید راهی طولانی را طی کند.

بااین‌وجود، اگر نرخ رشد فروش خارق‌العادهٔ این شرکت ادامه پیدا کند، ظرف یک دهه می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین برندهای خودرویی دنیا تبدیل شود. طبق برخی استدلال‌ها، اگر روند کنونی تسلا ادامه پیدا کند، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون دستگاه خودرو به فروش برساند. بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، فروش محصولات تسلا سالانه به‌طور متوسط ۶۵ درصد رشد داشته است. این شرکت برای چند سال آینده هم نرخ رشد ۵۰ درصدی را پیش‌بینی کرده است؛ بنابراین اگر تسلا در چهار سال آینده به هدف افزایش فروش ۵۰ درصدی خود برسد و پس از آن‌هم سالانه ۲۵ درصد رشد داشته باشد، در پایان دهه می‌تواند به ۱۰ میلیون دستگاه برسد.

اما آیا تسلا واقعاً می‌تواند به فروش ۱۰ میلیونی برسد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال باید دو بخش عرضه و تقاضا را بررسی کنیم. در سمت عرضه، ظرفیت تولید کنونی تسلا حدود یک میلیون دستگاه در سال است که با آغاز بکار گیگافاکتوری برلین و آستین، این ظرفیت می‌تواند دو برابر شود؛ بنابراین اگر ظرفیت هر کارخانه را نیم میلیون دستگاه در نظر بگیریم، تسلا برای رسیدن به ۱۰ میلیون دستگاه ممکن است به ۱۶ گیگافاکتوری دیگر نیاز داشته باشد. در سمت تقاضا، فروش خودروهای الکتریکی در بازارهای کلیدی مثل کالیفرنیا و نروژ در حال رشد بوده و این تازه آغاز کار است. البته همهٔ فروش این بازار نصیب تسلا نخواهد شد زیرا خودروسازان قدیمی هم به‌آرامی در حال ورود به بخش الکتریکی هستند اما از سوی دیگر، تسلا حدود دو دهه است که بازیگر اصلی عرصهٔ الکتریکی‌ها بوده و نوآوری‌های آن همچنان با سرعت جریان دارد.

بااین‌وجود، از سوی دیگر عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است تسلا را از رسیدن به فروش ۱۰ میلیونی بازدارند. به‌عنوان‌مثال، رشد حیرت‌انگیز تسلا طی چند سال گذشته از فروش‌های سالانهٔ اندکی شروع شد و با افزایش تیراژ تولید، سرعت رشد هم کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، در زمینهٔ تأمین باطری هم محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت. البته تسلا تاکنون در این زمینه پیشگام بوده اما تقاضای جهانی برای باطری و مواد اولیه در حال انفجار است و این ممکن است مشکلاتی مثل بحران کمبود چیپ کنونی را ایجاد کند؛ و نهایتاً ممکن است نه تسلا و نه هیچ خودروساز دیگری هیچ‌گاه نتواند به فروش سالانه ۱۰ میلیون دستگاه برسد زیرا برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است بازار جهانی خودرو در سال ۲۰۳۰ بسیار کوچک‌تر از امروز شود و بزرگ‌ترین خودروساز دنیا هر شرکتی که باشد، ممکن است سالانه بتواند فقط ۴ یا ۵ میلیون دستگاه خودرو به فروش برساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. (JONATHAN (TESLA

    ۲۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (302 ديدگاه)

    این که قبلاً رقابت بر سر میزان تیراژ و فروش خودروی بیشتر بود غیر قابل انکار هستش
    اما سال ها هستش که خودرو سازان آمریکایی
    از همه قبل تر فورد به این نتیجه رسیدن که
    سود دهی از راه دیگه باید اتفاق بیوفته و فروش زیاد خودرو راه مطمئن و خوبی نیست
    ماری بارا در جنرال موتورز به این نتیجه رسید
    که باید راه فورد رو در پیش گرفت کاهش هزینه ها
    فروش برند های مضر و خروج از بازار های غیر ضروری جنرال موتورز رو به ثبات رسوند
    اما تسلا .
    بیش از نصف سود سالانه تسلا در سال های آینده از طریق اشتراک نرم افزاری و خدمات مبتنی بر شبکه اینترنت خواهد بود نه فروش زیاد خودرو
    تصور من هم مثل متن این هست که با ورود استارت آپ ها و شرکت های کوچک و تغیر نیاز مردم . خبری از امار فروش های هنگفت و بزرگ نخواهد بود . و همه خودرو سازان سنتی مجبور به کوچک تر شدن هستن

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. ( Only she reminds me of love )

      ۲۰ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1180 ديدگاه)

      این تسلا همونی نیست که فاصله ببین دَر هاش اندازه دراز گودال ماریانا است؟!😂😂😂😂

      موافقم 2
      مخالفم 5
      1. سورنا

        ۲۰ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1055 ديدگاه)

        خب که چی ؟
        با مسخره کردن تو این سال ها به چی رسیدین ؟ مگه غیر از اینه بزرگترین افتخارتون مونتاژ همون آشغالای ۵٠ سال پیشه 😑

        موافقم 2
        مخالفم 2
        1. ( Only she reminds me of love )

          ۲۰ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1180 ديدگاه)

          مگه من از اونا حرف زدم ( اشغال های ۵۰ سال پیش چرا بحث رو میپیچونی؟)

          موافقم 3
          مخالفم 0
      2. (JONATHAN (TESLA

        ۲۰ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (302 ديدگاه)

        این تسلا همونی هست که تاریخچه و سنت ۱۰۰ ساله خودرو سازی رو در طی ۲۰ سال زیر سوال برد و موجب تغییر کمپانی هایی شد که کسی فکر نمی‌کرد روزی به تمنا بیوفتن

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. ( Only she reminds me of love )

          ۲۰ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1180 ديدگاه)

          حتی این نکته ساده رو هم نمیدونی و این همه ادعا داری که این برقی شدن آنچنان که تو رگ گردنت رو براش کلفت میکنی هم واسه تسلا جونت نیست و این سیاستی است که یک سری افراد فوق ثروتمند دنیا که ایلان ماسک پول تو جیبی شون هم نیست اتخاذ کردن.

          موافقم 1
          مخالفم 3
        2. Amirreza

          ۲۰ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2724 ديدگاه)

          کسی به تمنا نیفتاده

          موافقم 2
          مخالفم 1
        3. محمد مختاری آذر

          ۲۱ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1000 ديدگاه)

          ببینید اولین خودروی تولیدی جهان الکتریکی بوده است اولین خودرویی که توانسته رکورد 100 کیلومتر بر ساعت را بزند
          الکتریکی بوده است و تاریخچه غنی داشته ولی از 1950تا 1990 اهمیت داده نشد بعدا که مشکل آلودگی به بحث آمد
          حتی قبل از نیکولا تسلا هم آقای التر بیلی هم موتور الکتریکی ساخته بود
          لطفا کمی فکر کنیم و بعدا تسلا را محرک به سوی الکتریکی بدانید تسلا هیچ دستی ندارد
          تقریبا 20 سال پیش مشکل آودگی بحث شد راهکار داده شده هیبریدی بود و همچنین استفاده از سوخت سبز مثل اتانول و متانول ولی دیدند این دو تا روش به همراه سلول سوختی کارساز نیست و تصمیم گرفتند الکتریکی شوند

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. امیر

    ۲۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (606 ديدگاه)

    فروش سالانه تسلا تا پایان دهه جاری به 10 میلیون دستگاه خواهد رسید ؟ اگر هم برسه من یکی که هنوز هم با تسلا مخالفم.
    من نمی تونم درک کنم که یه باتری و یه کامپیوتر داره من رو میبره سر کار ، من دوست دارم خودم رانندگی کنم دوست دارم صدای موتور ماشینم رو بشنوم که البته الان
    استارت نمی خوره 😦.
    مسئله دوم : حداقل 30 سال دیگه باید بگذره که من بگم خب مرسدس بنز نه ، ب ام و نه ، تویوتا نه ، فولکس واگن نه ، پورشه نه ، آئودی نه ، و همه کمپانی های مطرح
    خودروسازی نه و تسلا آره. که البته هیچ وقت این اتفاق رخ نمی ده. اگر هم رخ بده 30 سال دیگه نه 80 سال دیگه.

    موافقم 0
    مخالفم 5
    1. حشمت ۰۲۱

      ۲۰ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (320 ديدگاه)

      موقعی که کامبیوتر و موبایل ها کار هایی مثل ارسال پیام و مسیریابی و .. هزار تا کار دیگه رو انجام میدن ناراحت نیستین که کامپیوتر کارتون رو انجام میده و نمیرید با نقشه و قطب نما مسیر یابی کنید.

      کم کم مثل همین مثال به رانندگی کامپیوتر ها هم عادت میکنید.

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۲۰ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1488 ديدگاه)

      تبریک میگم شما یک ماشین باز قهار و یه چیزی تو مایه های انزو فراری هستید
      سایپا 151 اصیل خود که موتورش روشن نمیشود را استارت میزند………………..
      خدایی بسه این همه تنفر بی مورد اگه خوشتون نمیاد خب چرا اخبارش رو دنبال میکنید واقعا مردم عجیبی هستیم یا صفریم یا صد الانم اون بچه تینجر ها میان مینویسن جارو برقی جاروبرقی

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. porsche

        ۲۰ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (749 ديدگاه)

        چی بگیم ؟ بگین نبوغ تسلا با باتری پاناسونیک

        موافقم 2
        مخالفم 3
        1. Elmiraj

          ۲۰ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (3088 ديدگاه)

          نە… میگیم نجات پاناسونیک با باتری های تسلا…

          موافقم 2
          مخالفم 3
        2. Amirreza

          ۲۰ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2724 ديدگاه)

          المیراج پاناسونیک اونقدی از لوازم خانگیش پول در میاره که نیازی به نجات نداره

          موافقم 3
          مخالفم 0
  3. حسین دهمرد

    ۲۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2417 ديدگاه)

    کمیت وقعا مهم نیست.مهم اینه که سود داشته باشه.و البته افزایش فروش هدف نیست ، وسیله هست برای رسیدن به سود بالا.
    وقتی سود ده نباشه چه ارزشی داره؟ فقط اسمش بعنوان پرفروش ترین بیاد تو اخبار و مجلات؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهزاد

      ۲۰ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2372 ديدگاه)

      فورد سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار زیان دهی داشت در حالی که vw با حدود ۱۰ میلیارد و تویوتا با ۲۰ میلیارد دلار سوددهی از این منظر دست بالا رو داشتن.
      روند نزولی شرکت ها درست زمانی شروع میشه که یک به یک از بازارها و کشورهای مختلف بیرون میان.
      این حرکت در کوتاه مدت به خاطر کاهش هزینه ها بسیار با ارزشه اما در بلند مدت خیر ، چون با این کار رقبا قدرتمند تر میشن و دست آخر تو بازارهای محلی مجبوری با رقیبان قوی تر شده رقابت کنی.
      مثلا تویوتا در روند ۱۰ سال اخیر خودش بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار سوددهی داشته و یک شرکت دیگه که اسم نمیبرم زیر ۵۰ میلیارد دلار ، نتیجه ی اقتصادیش میشه تویوتا این سود را در تحقیق و توسعه ی بیشتر و بروزرسانی خطوط تولید هزینه میکنه اما رقیب نمیتونه این همه هزینه کنه.

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. R@m!n

        ۲۰ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        زیان دهی فورد به خاطر کرونا بود و کمبود چیپ نه از دست دادن بازارها !!!

        سبد محصولات فورد هم به اندازه گروه فولکس واگن و تویوتا بزرگ نیست از شما که با آمار و سند حرف می زنی بعیده واقعا !!!
        حضور فورد تو کلاس های خودرویی متفاوت خیلی کمتر از تویوتا و گروه فولکس واگن هست.
        فورد و برندای آمریکایی در حال احیا هستن و کسب بازار، حالا شما دشمن خونی این برندا هستی کاریش نمیشه کرد.

        بعضی مواقع مقایسه هات و نتیجه گیری هات واقعا عجیبه دوست من. این حجم از برند پرستی بیشتر از اینکه لذت بخش باشه آدمو و ذهنیتشو محدود و خشک می کنه (صرفا منظورم شما نیستی و اون دوستان از اون ور بوم افتاده هم شامل میشه).

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. بهزاد

          ۲۰ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2372 ديدگاه)

          تویوتا تو بازار آمریکا ۱۷ مدل خودرو عرضه میکنه که شامل سدان های کرولا ، کمری ، آوالون ، میرای میشه.
          فورد ۱۵ مدل با این تفاوت که فورد دیگه سدان نداره و احتمالا چون حالشو ندارید تحقیق کنید نمیدونید چرا.
          همه ی خودروسازان با کرونا و کمبود چیپ درگیرند و تفاوت در همین بحرانها پدیدار میشه.
          بنده با هیچ برندی مشکل ندارم و دیدگاه شما کاملا خطاست و چندین بار نظرمو راجب برقی ها گفتم و بدون هیچ شکی انتخابم برقیه.
          اگر شما احساس میکنی نظر و نتیجه گیری بنده اشتباهه آزادانه میتونی نظرتو زیر پیام ما بنویسی یا لینک بدی نه اینکه مثل خیلی ها کلی گویی کنی!
          فورد یک زمانی در اروپا ۱.۵ میلیون خودرو میفروخت و الان شده حدود ۶۰۰ هزار.
          زمانی نچندان دور در چین نزدیک یک میلیون و الان ۲۵۰ هزار تا.
          کوچک شدن سبد محصولات یا دنبال نکردن فروش بالا ممکنه از نظر شما و دیگران که فقط میخوان اخبار مثبت از برندهای مورد علاقه بشنوند میشه نوعی هوشمندی و مدیریت اما با دیدگاه ما میشه عدم رقابت پذیری و وا دادن.
          مثل همین نظری که در خط اول نوشتی! فورد با کرونا و کمبود چیپ روبرو بود!
          حتی به خودتون زحمت نمیدید یک بحران را جمع بزنید و انگار یک شرکت درگیره و مابقی خوش خوشانشون.
          شما اگر در خبری از یک خودرو که فکر میکنی بنده میپرستمش از من نظری دیدی که دارم از اون خودرو تعریف میکنم بیا اینجا لینک بزار ما برای همیشه ساکت میشیم.
          بنده فقط طرفدار یک برندم که اونم خیلی وقته اصلا نظری تو اخبارش نمیذارم که رنگشم قرمزه و مابقی شرکت ها چه اتفاقی براشون پیش میاد برام ذره ای اهمیت نداره.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. R@m!n

          ۲۰ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          دوست من به دست اوردن آمار و ارقام مالی کارخونه ها ساده ترین کاره ممکنه و یه سرچ ساده بیشتر نیست پس اصلا نیاز به حال و حوصله نداره و هر کسی هم می تونه راجبش بخونه !!

          اینکه فورد بازار فروشش تو چین کم شده بخاطر حضور و تمرکز جنرال موتورز و تسلا هست که اولی ماشینای متنوع تر و دومی هم تکونولوژی پیشرو در بحث الکتریکی هست. هر برندی ممکنه تو هر بازه زمانی بازار سگمنتی رو از دست بده، اینکه بیاد جلوی ضررو بگیره اسمش میشه ثانیه شمار نابودی ؟؟!! یعنی تویوتا یا هر برند دیگه ای تا حالا تو هیچ سگمنتی شکست نخورده ؟؟؟!!! اینکه لندکروز از بازار آمریکا حذف شده شکست نیست ؟؟؟!! پس بنابر نتیجه گیری شما باید ثانیه شمار نابودیه تویوتا رو هم اعلام کنیم. پس بنابر دیدگاه شما میشه عدم رقابت پذیری و وا دادن. خیلی راحت حرفی که زدین کاملا برای هر برندی همه شموله و ده ها مثال از همه برندا میشه زد.

          فورد تو کلاس سدان شکست خورد نه فیوژن نه تاروس ماشینایی نبودن که بتونن رقابت کنن دلیلشم بسیار سادست، طراحی ضعیف و عدم برتری فنی و ظاهری با اینکه اصلا ماشینای بدی نبودن اما صرف خوب بودن برای فروش کافی نیست.

          ساز و کار فروش خودرو در برندای آمریکایی همونطور که خود شما هم اهل تحقیقی و می دونی بر اساس پیش فروشه و این کمپانی ها سود و برنامه هاشونو بر اساس همین درآمد حاصله از پیش فروش بدست میارن یعنی ماشین تولید نشدرو پیش فروش می کنن و توی بازه زمانی اعلام شده تحویل میدن. این سیاست به پهنای تاریخ خودروسازی در آمریکاست که در این مواقع دست برندارو میزاره تو پوست گردو با وجود اینکه نکات مثبت بیشتری داره. من هیچوقت صرفا نکات مثبت یه برندو ندیدم اگر کامنتامو دیده باشی می دونی که از خودروهای آمریکایی هم بشدت انتقاد کردم و اگر جایی حس کنم قطعا اینکارو انجام میدم.

          من نظراتتو می خونم چون واقعا از رو هوا حرف نمی زنی اما اینکه میای فقط کمپانی های آمریکایی رو تحلیل می کنی و در آخرم نسخه نابودیشونو می پیچی این موضوع برام عجیبه که چطور یه نظر منطقی با نفرت بدون دلیل(شایدم با دلیل) میره سوال ! تا حالا ندیدم اوضاع برندای اروپایی رو بررسی و تحلیل کنی تا حالا ندیدم از اشتباهات ژاپنی ها حرفی بزنی. لینک و سند و مدرکی خاصی هم نمی خواد و نیازی هم نیست آدم با اطلاعاتی مثه شما ساکت شه.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. بهزاد

          ۲۰ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2372 ديدگاه)

          واقعا نمیدونم کجا پیش بینی کردم برندی نابود میشه! اگر دوستان جایی دیدن به ما گوش زد کنن.
          همین الانم میگم تسلا میتونه براحتی ۳ تا ۴ میلیون خودرو تولید کنه و به خوبی در بازارهای هدفش به اهدافش برسه.
          بحث ما یا پیش بینی ما برای زمانیست که تقاضا برای خودروهای برقی رقابتی بشه و امکان مشارکت و ادغام به وجود بیاد.
          اگر برندهای آمریکایی از نظر شما تحلیل میشه به نوعی جواب تحلیل دوستان هست وگرنه هر جایی بحثی باشه که ارزش جواب دادن داره بنده اونجا میام.
          شما لندکروز رو مثال زدی ، حالا به عنوان یک علاقه مند به حوزه ی اقتصاد و صنعت خودرو آیا حذف خودرویی که فروش ۳ هزارتایی داره در مقابل فروش ۲ میلیونی یا بیشتر یک برند آیا این مورد ارزش بحثی داره که ما بیاییم علم کنیم؟
          سیستم فروش که پیش فروش هم جزوی از روند اونه برای همه ی برندها در آمریکا در جریانه و نمیتونیم بگیم برندهای آمریکایی با سایرین فرق دارند و فروششون به خاطر پیش فروش به مشکل خورده.
          هر برندی سیاست های خودشو داره و فورد با GM در یک گروه نیستن که بخوان در یک بازار مثل چین با هم تقسیم فروش انجام بدهند.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. Aran+Milan

    ۲۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (280 ديدگاه)

    نباید تو گذشته گیر کرد آینده متعلق به تکنولوژیه برتر هستش حالا اگه یکی عاشق رانندگیه بره تو پیست لذت ببره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. zeg

    ۲۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (158 ديدگاه)

    عمرا اگه فروش تسلا به بالای یک میلیون تا برسه، چه رسد به ده میلیون!
    تا دو سه سال دیگه تو زمینه برقی بقیه شرکتا از تسلا پیشی میگیرن
    احتمالا ایلان ماسک هم تا 2025 تو تسلا بمونه

    موافقم 0
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا