تسلا

قیمت واقعی خودروهای تسلا چقدر است؟!

حرف و حدیث‌های زیادی درباره‌ی ساختار قیمت‌گذاری تسلا وجود دارد. یکی از مهم‌ترین بحث‌ها درباره‌ی توانایی این خودروساز برای ارائه‌ی مدل ۳ و مدل Y جدید با قیمت‌های قول داده شده است؛ اما با جست‌وجویی دقیق‌تر در وب‌سایت تسلا خواهید فهمید بیشتر قیمت‌های تبلیغ شده توسط تسلا گمراه‌کننده هستند.


شما در واقع تسلا مدل ۳ را با بهای ۳۵ هزار دلاری نمی‌خرید. احتمالاً ۳۹ هزار دلار هم برای مدل Y پرداخت نخواهید کرد. اگر صرفه‌جویی بنزین محصولات تسلا در بازه‌ی زمانی ۶ ساله و یا مشوق‌های دولتی را به حساب نیاورید قیمت محصولات تسلا بسیار بیشتر از آن چیزی خواهد بود که اعلام می‌شود.

  • تسلا مدل S


گول قیمت ۶۹۷۵۰ دلاری اعلام شده برای تسلا مدل S را نخورید! اگر ۵۵۰۰ دلار در نظر گرفته شده برای صرفه‌جویی بنزین یاد شده و ۳۷۵۰ دلار مشوق‌های دولتی را به همراه ۱۲۰۰ دلار هزینه‌ی تحویل در نظر نگیرید در واقع قیمت مدل S از ۸۰۲۰۰ دلار آغاز می‌شود؛ و این قیمت تنها برای مدل بدون آپشن است.

تنها رنگ استاندارد بدنه مشکی است و دو رنگ نقره‌ای و آبی ۱۵۰۰ دلار قیمت دارند. رنگ سفید چندلایه ۲ هزار دلار قیمت داشته و برای رنگ قرمز هم باید ۲۵۰۰ دلار بپردازید. رینگ‌های ۱۹ اینچی این خودرو با ۱۵۰۰ دلار قابل سفارش هستند درحالی‌که برای رینگ‌های ۲۱ اینچی باید ۴۵۰۰ دلار بپردازید.

تریم چرم کابین این خودرو بدون هزینه‌ی اضافی در دسترس بوده اما تریم های مشکی و سفید و کرمی ۱۵۰۰ دلار قیمت می‌خورند. از جمله آپشن های کابین می‌توان به سیستم فیلتراسیون هوا، رادیو XM، سیستم صوتی سفارشی، غربیلک فرمان گرم شونده و… اشاره کرد. سیستم اتوپایلوت هم با ۳ هزار دلار در دسترس بوده و توانایی خودران کامل را می‌توان با ۵ هزار دلار سفارش داد.

با سفارش تمامی آپشن ها، قیمت تسلا مدل S استاندارد به ۹۶۷۰۰ دلار می‌رسد؛ اما سفارش مدل دوال موتور برد بلند فول آپشن ۱۰۷۰۰ دلار آب می‌خورد. مدل پرفورمنس مجهز به حالت Ludicrous فول هم ۱۳۰۲۰۰ دلار قیمت دارد.

  • تسلا مدل ۳


تسلا از مدل ۳ به عنوان ارزان‌ترین خودروی خود نام می‌برد و قیمت پایه‌ی آن را ۳۵ هزار دلار اعلام کرده است. جدای از هزینه‌ی ۱۲۰۰ دلاری تحویل، قیمت این خودرو کاملاً دقیق است. پس از فاکتور گرفتن از هزینه‌ی صرفه‌جویی بنزین، قیمت این خودرو ۲۹۶۵۰ دلار می‌شود.

آپشن های مدل ۳ عبارت‌اند از رنگ‌های بدنه‌ی نقره‌ای، آبی، سفید و قرمز که بهای آن‌ها از ۱۵۰۰ تا ۲ هزار دلار متغیر است. تنها رنگ استاندارد بدنه هم مشکی است. رینگ‌های ۱۹ اینچی نیز ۱۵۰۰ دلار قیمت دارند. مدل استاندارد تنها با کابین مشکی عرضه می‌شود؛ اما در مدل پلاس می‌توان کابین سفید و مشکی هزار دلاری را انتخاب کرد.

اتوپایلوت ۳ هزار دلاری نیز در همه‌ی تریم ها وجود دارد. توانایی خودران کامل نیز ۵ هزار دلار قیمت می‌خورد.

نسخه‌ی فول کامل تسلا مدل ۳ استاندارد ۴۸۲۰۰ دلار قیمت دارد. مدل پلاس استاندارد با سفارش تمامی آپشن ها ۵۱۲۰۰ دلار قیمت می‌خورد. مدل برد بلند و برد بلند دوال موتورز نیز به ترتیب ۵۷۲۰۰ و ۶۱۲۰۰ دلار قیمت دارند. نهایتاً به مدل فول کامل پرفورمنس می‌رسیم که با قیمت ۷۰۷۰۰ دلار در دسترس می‌باشد.

  • تسلا مدل X


این کراس اوور گران‌ترین گزینه بین تمامی محصولات تسلاست. با قیمت پایه‌ی واقعی ۸۹۲۰۰ دلاری پیش از در نظر گرفتن هزینه‌های صرفه‌جویی بنزین و مشوق‌های دولتی، مدل X حدود ۹ هزار دلار گران‌تر از مدل S می‌باشد؛ اما این شاسی‌بلند تنها در دو نسخه‌ی برد بلند و پرفورمنس عرضه می‌شود. هر دو خودرو دارای دو پیشرانه و سیستم چهار چرخ محرک هستند. البته با سفارش آپشن ها قیمت خودرو بالاتر هم می‌رود.

همانند دو مدل قبلی، رنگ‌های بدنه به جز یک مورد با پرداخت مبلغ بیشتر عرضه می‌شوند. تسلا سه رینگ متفاوت ۲۰ اینچی نقره‌ای، ۲۰ اینچی سونیک و ۲۲ اینچی را عرضه کرده که دو تای اولی آپشن ۲ هزار دلاری و آخری آپشن ۵۵۰۰ دلاری هستند.

مدل برد بلند به‌صورت استاندارد با کابین مشکی عرضه می‌شود اما کابین سفید و مشکی و کرمی ۱۵۰۰ دلاری هم در دسترس است. اتوپایلوت هم آپشن ۳ هزار دلاری بوده و توانایی خودران کامل با ۵ هزار دلار قابل انتخاب می‌باشد. مدل فول برد بلند با بهای ۱۱۲۷۰۰ دلاری در دسترس خواهد بود درحالی‌که برای مدل پرفورمنس فول کامل باید ۱۴۲۲۰۰ دلار پرداخت کرد.

  • تسلا مدل Y


تسلا قول داده شاسی‌بلند جدیدش قیمت ۳۹ هزار دلاری خواهد داشت. قیمت پایه‌ی این خودرو پیش از در نظر گرفته هزینه‌های صرفه‌جویی یاد شده ۴۸۲۰۰ دلار است که ۴۰ هزار دلار ارزان‌تر از مدل X می‌باشد.

رنگ‌های بدنه قیمت ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلاری دارند. رینگ‌های ۱۹ اینچی هم با بهای ۱۵۰۰ دلار عرضه می‌شوند. تسلا کابین تمام مشکی را ارائه کرده اما با پرداخت هزار دلار می‌توان آپشن چرم مشکی و سفید را انتخاب کرد. کابین تسلا مدل Y پنج نفره است اما ۳ هزار دلار اضافه باعث می‌شود کابین گنجایش هفت نفر را پیدا کند.

همانند تمامی مدل‌های تسلا، سیستم اتوپایلوت ۳ هزار دلار قیمت داشته و توانایی خودران کامل هم با ۵ هزار دلار قابل انتخاب است.

بهای مدل فول بُرد بلند تسلا مدل Y برابر با ۶۴۲۰۰ دلار است. مدل بُرد بلند دوال موتور سه ردیفه نیز ۶۸۲۰۰ دلار آب می‌خورد. مدل فول پرفورمنس نیز ۷۵۷۰۰ دلار قیمت دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. (ali (chevy nova

    ۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    از وقتی که تسلا رو تو درگ carwoow پیروز شد ازش خیلی بیشتر خوشم اومده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hosseinbimmer

      ۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (133 ديدگاه)

      فقط یه نفر دیگه تو این سایت به اشتباه مینویسه carwoow????

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. نیسان اسکای‌لاین

    ۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (8 ديدگاه)

    قیمت مدل s فول آپشن ۹۸ هزارتاس!!! با این پول میتونی یه ماستانگ پایه رو ۲۵ هزارتا بخری ۷۸ هزارتای دیگه رو هم هزینه تقویتو گرافیکش کنی یا یه گودزیلای پایه بخری که ۸ هزارتام ارزون تره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. حمید

    ۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    آینده متعلق به الکتریسیته هست
    خودروهای خودران
    برقی
    احتمالا هم قدرت پرواز
    باید قبول کرد و با تکنولوژی پیش رفت
    موستانگ و اینها دیگه اهر خط هستند

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Khosrow

      ۴ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      متاسفانه همینطوره / چه حالی میده ماشین برقی با چندتا اسپیکر و یه اپ و بلوتوث / هرصدایی دلمون بخواد ازش در میاد / مثلا یکی دوست داره ماشینش شیهه بکشه یا خرناس کنه /هرشبم میبریمش طویله غشو میکنیم / عالیه نه ..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mad.z.Max

        ۵ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (1839 ديدگاه)

        غشوووو : )))))
        کلللی خندیدم : ))

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. charger

    ۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (396 ديدگاه)

    دوستان لطفا نظر بدید
    به نظر من تسلا ضربه بزرگی به صنعت خودرو وارد کرد
    من نمیگم ماشین الکتریکی بده اما هنوز به اون سطح نرسیده که بخواد جایگزین ماشین درون سوز بشه
    کمپانیای بزرگی مثل تویوتا و … همه داشتن به سمت ماشینای هیدروژنی میرفتن ولی تسلا با اومدنش و تبلیغات گستردش ذهنیت عمومی رو به سمت ماشین الکتریکی منحرف کرد و بقیه کمپانیها مجبور شدن به این سمت بیان وگرنه اگه هدف آلایندگی کمتره که ماشینای هیدروژنی خیلی بهترن (با توجه به روشهای تولید برق در نیروگاهها ) و همچنین نیازی نیست که برای یک بار شارژ این همه وقت بزاری و مشکلات باتری در دمای پایین و … رو هم ندارن و مزایای دیگه که با یه سرچ میتونید متوجهشون بشید
    منتظر کامنتاتون هستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد قدسی

      ۴ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (262 ديدگاه)

      سلام.
      به نظرم نظر شما از چند جنبه اشکال داره.
      اول اینکه اساسا خودرو پیل سوختی هیدروژنی یه خودرو برقیه با موتور برقی و فقط مکانیزم تولید برق به جای باتری پیل سوختیه پس نتیجتا میشه گفت تسلا مسیر اونها رو هم به نوعی هموار کرده با تغییر ذهنیت از خودرو درون سوز و تاکید رو ویژگی های موتورهای الکتریکی مثل گشتاور بسیار زیاد آنی و عدم سر و صدا و آلودگی های صوتی و غیر صوتی
      دوم اینکه این موضوع که میگن چون الان برق موجود از منابع آلاینده بدست میاد نباید سمت خودرو برقی رفت به نظر یه نظر غیر دقیق میاد چرا که هیچ مطالعه ی کاملی انجام نشده روی اینکه راندمان تبدیل انرژی تو نیروگاه سیکل ترکیبی از سوزاندن مستقیم بنزین در ماشین بهتره به علاوه نیروگاههای برق در حال حاضر وجود دارن پس اساسا میزان آلودگی چندان بیشتری رو به نظر می رسه برای مصرف برق توسط خودروهای برقی که از برق فسیلی استفاده می کنن ایجاد نمی کنن از اون گذشته سهم انرژی های تجدید پذیر به ویژه خورشیدی در تولید برق روز به روز در حال افزایش تو خیلی کشورها و اینو میشه دید که آینده از آن انرژی های پاکه و خوب تسلا داره این مسیر رو هموار می کنه که واقعا آلودگی حمل نقل صفر بشه ( الان به دلیل برق فسیلی دقیقا صفر نیست.)
      نکته ی سوم و مهم تر از همه هزینه های تولید هیدروژنه که در حال حاضر خیلی بالاست، ایجاد زیرساخت هاش هم خطرناکه هم پیچیده و هزینه بر به دلیل اشتعال پذیر بودنش در حالی که زیرساخت های ایستگاه های سوپرشارژر به راحتی امکان پذیره و می تونه حتی انرژی خود جایگاه توسط پنل های خورشیدی به صورت مستقیم تولید بشه.
      نکته ی آخر هم اینه که تکنولوژی باتریها روز به روز در حال پیشرفته و به سمت سبک تر شدن و سریعتر شارژ شدن و همچنین افزایش چگالی انرژی در واحد حجم پیش میرن
      در نهایت اینه که هیدروژن زمانی مطرح شد که تکنولوژی باتری ها خیلی عقب بود و خوب تو اون زمان پیچیدگی هاش برتری های خودش رو داشت. نمی گم کلا کنار گذاشته میشه اما به نظرم آینده از آن خودروهای برقیه با باتری هایی که مقدار ذخیره ی انرژی شون برای تا آخر عمر خودرو هم کافی باشن. شاید 50 سال دیگه و خوب این وسط روزی می رسه که کلا دیگه رو زمین راه نمیرن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمدهادی

        ۵ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (50 ديدگاه)

        پیل سوختی هیدروژنی چیه دیگه؟ موتور درون‌سوز با سوخت هیدروژن صحیح می‌باشد.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حامد قدسی

          ۶ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (262 ديدگاه)

          دوست عزیز یه سرچ ساده از نحوه ی کار خودروهای هیدروژنی می کردید به اشتباه خود پی می بردید.
          سوزاندن هیدروژن به صورت مستقیم خطرناکه و انرژی زیادی تولید می کنه به صورت انفجاری که قابل کنترل نیست تو خودرو ( تو موشک ها مستقیم ممکنه سوزانده بشه ) بنابرین از فرایندن اکسیداسیون آرام در داخل محفظه ی پیل سوختی استفاده می شه و برق تولید می کنن برق تو باتری کوچکتر از یه خودرو برقی ذخیره شده و خودرو توسط موتورهای الکتریکی به راه می افته.
          یا تشکر

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. Elmiraj

    ۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    آپشن های منحصربفرد و پرفورمنس دیوانه‌وار قطعاً گرون تموم میشه…!!!!!
    .
    داریم از تک ستاره دنیای خودرو حرف می زنیم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ..::Majidio Lamborghini::..

      ۴ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      بالفرض که “تک ستاره ی دنیای خودرو ” باشه (که اصولا من کاربرد و معنی همچین اصطلاح من در آوردی رو در مورد تسلا نمیفهمم ) ، آیا این توجیه درستی برای فریب دادن مشتری و تبلیغات اغوا کننده و گرون فروشی محصولاتش میشه ؟

      اصلش اینه که ماشین الکتریکی از خودروی احتراقی خیلی ارزون تر باشه ، چون نه پیچیدگی این ماشین ها رو داره نه استهلاکشون رو ، اما اینطور که پیداست خودروسازان الکتریکی مخصوصا تسلا ، خودشون رو برای یک سود سرشار روی این ماشین ها آماده کردند و برای پول مشتری های ساده ای که با تبلیغات الکی فریب می خورن ، حسابی کیسه دوختن!!

      به نظرم این روند زیاد وطل نخواهد کشید و با ورود هر چه بیشتر GM ، تویوتا ، VW و PSA به این بازار تسلا به شدت قابلیت رقابتش رو میده. بیشتر از همه باید به فکر الکتریکی سازان چینی بود که با بهره گیری از نیروی کار ارزان و فراوان احتمالا به شدت به بازار تسلا حمله ور خواهند شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Joseph

        ۴ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (135 ديدگاه)

        با سلام ،شما فکر کردی یه دینام و یه باتری میندازن زیر ماشین راه میره و اگر اینجور که شما میگفتی راحت همه تولید میکردن ،خود طراحی موتور دنیایی هست کنترل موتور با درایور های پیشرفته که با اپلیکیشن کنترل میشه ، ایمنی قطعات الکتریکی در برابر آب و خاک و گرما خودش مبحث پیچیده ایی،حالا اینا رو که در نظر نگیریم ،شما یه ماشین درون سوز با این قیمت پیدا کن که هم لوکس باشه همه شتاب زیر 3 ثانیه داشته باشه ،همه اتوپایلوت نسل 3 داشته باشه؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ..::Majidio Lamborghini::..

          ۵ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          من اینجور فکری نکردم. پیچیدگی های مهندسی رو که گفتی خودم بهتر از شما میدونم
          ولی آیا ماشین درون سوز این پیچیدگی ها رو نداره؟

          بار ها در همین پدال خوندیم هزینه ی تولید ماشین های الکتریکی کمتر از درون سوز هاست و حاشیه ی سودی که شرکت هایی مثل تسلا از این محصولات میبرن بسیار زیاده و باید طَمَعشون رو کم کنن.

          شتاب آنی و گشتاور در دسترس ویژگی ذاتی موتور الکتریکیه و منتی از طرف خودروساز بر خریدار نیست اتفاقا به نظر من چندان هم برای عوام کاربردی نیست. شما 3 بار پشت سر هم به این شتاب برسی حالت تهوع خواهی گرفت و شاید حتی درد شدید گردن !

          اگه الان اوضاع برعکس بود و درون سوز ها داشتن بعد از سالیان سال جای الکتریکی ها رو میگرفتن ، آیا شما قبول میکردی من بیام در تعریف از ماشین های درون سوزبگم کدوم ماشین لوکسی رو میشه پیدا کرد که موتورش صدا بده ؟!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Alireza

        ۵ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (752 ديدگاه)

        داداش همین تولید باتری میدونی چقدر تگنولوژی بیشتری نسبت به ریخته گری یه موتور درونسوز می خواد میدونی چه فلزات گرونقیمتی تو باتری بکار میره اصلا تولید یک خودروی درونسوز به پیچیدگی یک خودروی الکتریکی نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Elmiraj

      ۵ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (3099 ديدگاه)

      Majidio Lamborghini@
      دوست عزیز لازم نیست زیاد بحثو طول بدیم…در توجیه قیمت بیشتر محصولات تسلا همین درگ چند روز قبل Corwow که Model S را در مقابل سه رقیب درون‌سوز قدرتمند آلمانی قرار‌ داد کافیه … علاوه بر پیروزی قاطعانه در درگ ، چیزی که بسیار چشمگیر بود تست ترمز بود ، مدل اِس ۳۰۵ کیلوگرم از M5 سنگین تر بود ولی با این حال نه فقط M5 بلکه هر سه رقیب را با اختلافی فاحش شکست داد …!!! تازه سه سال هم مسن تر از رقبا بود….!!!!
      .
      حالا جدا از بحث درگ آیا هیچکدام از محصولات دیگر کمپانی های مدعی الکتریکی ساز در بحث بُرد ، امنیت ، سیستم خودران ، زمان شارژ و شتاب توانایی رقابت با تسلا را دارن…؟؟؟؟
      .
      .
      در جواب به پارگراف آخر هم باید عرض کنم که GM ، تویوتا ، VW و psa در آینده هر چقدر محصولات الکتریکی تولید کنند به همان مقدار هم مجبور اند محصولات درون سوز شان را بازنشست کنند…!!! چون در حقیقت بسته به نیاز آینده در حال جانشینی محصولات خود هستن ، پس خطری آن چنانی تسلا را تهدید نمی کنه چون فراتر از توانایی تولیدش بازار بسیار بزرگی داره و اینو مدیون مهندسی فوق‌العاده ش هست که چه در حال حاضر و چه در آینده همیشه یک قدم جلوتر از رقبا خواهد بود………..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. پویان

    ۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (750 ديدگاه)

    بارها نوشته ام که فروش تسلا بیش از اینکه به کیفیتش مربوط بشه به 2 چیز مربوطه
    1-کم کاری پیشگامان خودروسازی در ساخت خودرو برقی .مخصوصا تویوتا که هیچ تلاشی هم درین زمینه نمیکنه
    2-قدرت تبلیغاتی فریبنده تسلا که خریداراش انقدر برای سفارششون صبر میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sajjad

      ۵ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      ساخت خوردوی الکتریکی علم و توانایی میخواد که هر شرکتی نداره
      وگرنه شرکت هایی که خودروی الکتریکی تولید نمی کنند بیمار نیستن که قید سود کلان تولید خودروی برقی رو بزنن! خودشون میخوان تولید کنن اما هنوز علم و توانایی ندارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ونوم اف ۵

    ۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (89 ديدگاه)

    نویسنده این مطلب باید ادم موذی باشه . تمام کمپانیهای خودروسازی همین وضع رو دارن ولی اگه بنز قیمت مدل فول اپشنش دو برابر قیمت پایه باشه میگن بنز کار رو تمام کرد و با پرداخت هزینه میتونی هر چی میخوای بدست بیاری . یا اگه بنتلی رو هر ماشین بنتایگا کلی هزینه میگیره اوکی هستن و ذوق میکنن ولی برا تسلا میگن گرونفروشی و …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. نوید جهرمی

    ۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    پورشه و فراری هم همینکارو میکنن. چیز بدی نیست. با نا آگاهی که از مشتری پول نمیگیرن. با آگاهی کامل. ولی برای رنگ و رینگ و چیزای عادی پول گرفتن …
    باز دمش گرم. راهی رو باز کرد که خیلیا جرأت رفتنشو نداشتن. باید صبر کرد و دید آیا 20 سال بعد هم به همین فرمون میتونه بتازونه یا ن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مصطفی

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یجوری سر اینکه تسلا داره دزدی میکنه و طمع داره بحث میکنین که انگار موندین تو دوراهی که اونتادور بخرین یا تسلا مدل اس…
    عرضه دارن تولید میکنن… بازم عرضه دارن به هر قیمتی بخوان میفروشن…
    باز خوبه بابت سیستم خودران و رینگ بزرگتر و… پول میگیرن نه زه بغل…
    ما تو صف پیش فروش پراید هلاک نشیم شانس آوردیم…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا