تسلا

پروژه گیگافکتوری تسلا مطابق زمان‌بندی پیش می‌رود

حتی برای آنهایی که کودکی‌شان با فیلم‌های علمی‌تخیلی سپری شده است، هنوز هم باور اینکه آینده یک خودروساز به چیزی شبیه به یک باتری قلمی معمولی با ابعاد بزرگ بستگی داشته باشد، اندکی دشوار است. امّا این موضوع برای تسلا حقیقت دارد. نمایشگاه بزرگ تکنولوژی CES در لاس‌وگاس، محلی برای عرضه دستاوردهای جدید در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی و تکنولوژی‌های جدید حمل‌و‌نقل است. این در حالی است که صدها کیلومتر آن‌طرف‌تر، در نزدیکی شهر «رِنو»، تسلا و پاناسونیک تولید سلول‌های باتری لیتیومی را آغاز کرده‌اند.

Tesla Gigafactory
Tesla Gigafactory
گیگافکتوری در حال حاضر تنها به تولید محصولات انرژی تسلا شامل «پاور-وال ۲» و «پاور-پک ۲» می‌پردازد و این در حالی است که تسلا از آغاز تولید باتری برای محصول آینده «مدل ۳» از سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ خبر داده است.

43a115cbd6f4788924537365be3d6012-tesla-ditches-home-state-settles-on-nevada-for-gigafactory
Tesla Gigafactory
سلول‌های با فرمت ۲۱۷۰ که ۲۱۷۰۰ نیز خوانده می‌شوند، تقریباً شبیه سلول‌های ۱۸۶۵۰ که تسلا در مدل S و مدل X مورد استفاده قرار می‌دهد، دارای فرم استوانه، و در عین حال، اندکی ابعاد بزرگتر هستند. قطر این سلول‌ها برابر ۲۱ میلی‌متر و طول آنها ۷۰ میلی‌متر؛ یعنی حدود یک باتری قلمی معمولی (AA). ایلون ماسک از این سلول‌ها که با همکاری تسلا و پاناسونیک توسعه پیدا کرده‌اند، با عنوان «بالاترین دانسیته انرژی در جهان» و همین‌طور، «کمترین هزینه برای هر کیلووات ساعت» یاد می‌کند.

Tesla Gigafactory
در نهایت، تمام سلول‌های باتری وسایل نقلیه تسلا از کارخانه مستقر در نوادای امریکا تأمین خواهد شد. خروجیِ برنامه‌ریزی شده از کارخانه ۵ میلیارد دلاری گیگافکتوری برابر ۳۵ گیگاوات-ساعت در هر سال، تا سال ۲۰۱۸ است که تقریباً برابر تولید سایر سازندگان باتری در سال ۲۰۱۳ می‌شود. به گفته تسلا، این مقدار سلول باتری برای تأمین نیروی ۵۰۰ هزار خودروی این کمپانی کافی خواهد بود. با ورود محصول مقرون‌به‌صرفه‌تر مدل ۳، این خودروساز درنظر دارد که در این مدل نیز از همان ظرفیت باتری موجود در مدل S و مدل X استفاده کند. در حالی که سلول‌های باتری مدل‌های قبلی از ژاپن تأمین شده، به نظر می‌رسد که تسلا می‌تواند به این وسیله، هزینه‌های ساخت باتری را نزدیک به یک‌سوم کاهش دهد.

gigafactory-announcement
پروژه گیگافکتوری درست مطابق زمان‌بندی پیشرفته است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در هر صورت، تاریخ معرفی وسایل نقلیه جدید تسلا به تأخیر افتاده است. گیگافکتوری که در نهایت دارای فضای ساختمانی به مساحت تقریبی ۱۷۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع و مساحت سالنی ۴۵۵ هزار مترمربع خواهد بود، در حال حاضر، کمتر از ۳۰ درصد آن ساخته شده و در عین حال، موجب استخدام حدود ۲۹۰۰ نفر شده است. تسلا انتظار دارد که پس از اتمام پروژه ساخت گیگافکتوری، بزرگترین ساختمان دنیا که از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کند را در اختیار داشته باشد. این ساختمان به صورت مستقیم، ۶۵۰۰ شغل ایجاد می‌کند و تعداد شغل‌های غیرمستقیم در نواحی اطراف آن به بیش از ۳۰ هزار شغل خواهد رسید.

tesla-panasonic
البته «باتری‌ها» تنها زمینه همکاری مشترک تسلا و پاناسونیک نیستند. ماه گذشته، این دو کمپانی به توافق جداگانه‌ای در خصوص تولید سلول‌های فتوولتائیک در «بوفالو»، نیویک امریکا دست یافتند؛ سلول‌هایی که قرار است در سقف خورشیدی محصولات تسلا کار گذاشته شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. حميد

    ۲۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    شاهد تولد یک برند بودیم . برام جالبه از روزهای اول معرفی خودرو از سوی تسلا الان که داره رشید میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۱ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (3686 ديدگاه)

      برای من جالب تر اینه که اونا هیچ وقت از مسئولینشون انتظار و توقعی ندارن. و مسئولینشون هم مزاحم کاراشون نمیشن و منتظر ننشستن تا یه کمپانی رو تلکه کنن.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. مرصاد

        ۲۲ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (62 ديدگاه)

        خیلی قشنگ گفتی داداش
        واقعا لایک داشت ??

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Viper ACR

    ۲۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    تسلا یک روز بزرگترین خودروساز دنیا میشه.
    حس ششم من بهم میگه.
    خوپم این حرف رو قبول ندارم!!

    اما حس میکنم این اتفاق خواهد افتاد. شاید 100 سال بعد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احسان(احسان سابق)

    ۲۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    ایلان ماسک وقتی ایده ساخت گیگافاکتوری رو مطرح کرد از ایالت های مختلف درخواست کرد که برای ساخت و تولید این کارخونه تخفیف مالیاتی ویژه دریافت کنه و در عوض مشاغل و درامد زیادی رو نصیب دولت محلی ایالت کنه. یه جور مناقصه رو بین ایالت های امریکا مطرح کرد که ایالت اریزونا برنده شد. ایلان ماسک نه به گروهی خاص متعلق بود و نه توی دولت محلی و مرکزی پارتی داشت. اون ایده ای مطرح کرد و فقط درخواست مشوق کرد. نه از دولت چیز خاصی تقاضا کرد و نه دولت هم اجازه داد ماسک ازادانه و با شریک قدرتمندش که اتفاقا امریکایی هم نبود به فعالیت بپردازه. نمونه یک کشور و جامعه سالم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارمان

      ۲۲ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1307 ديدگاه)

      همه این اتفاقات زمانی میوفته که واردات تویوتا کمری در ایران با اما و اگر مواجه شده
      پیشونی! کجا مارو میشونی؟ :دی

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا