تویوتا

جان گرفتن دوباره! اولین تجربه رانندگی با تویوتا راو 4 جدید

بی‌شک هیچ خودرویی به غیر از تویوتا راو ۴ مسئول چشم‌انداز مدرن صنعت خودرو نیست. این شاسی‌بلند که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۹۴ معرفی شد پیشگام شاسی بلندهایی بود که معماری سبک‌وزن خودروهای مرسوم را با فضای کابین و بار، ظاهر و موقعیت نشستن شاسی بلندها ترکیب کرده بود.


از آن سال‌ها تاکنون راو ۴ بسیار پیشرفت کرده و هم‌اکنون فروش فوق‌العاده مناسبی دارد. این خودرو سال پیش کمری را کنار گذاشت و عنوان پرفروش‌ترین خودروی یونی بادی آمریکا را به خود اختصاص داد، عنوانی که امسال نیز احتمالاً به این خودرو تعلق خواهد گرفت.


البته اول ماندن سخت‌تر از اول شدن است و برای حفظ این موقعیت باید نوآوری‌های ادامه‌داری داشت. راو ۴ جدید خودروی رقابتی‌تری بوده و استانداردهای جدیدی را در این کلاس وضع کرده است.


نسل جدید این شاسی‌بلند را می‌توان همچون سوپرمن داستان‌ها تصور کرد. با استفاده از معماری جدید تویوتا که به اختصار TNGA نامیده می‌شود، راو ۴ ساختار متفاوتی داشته و استحکام ساختاری‌اش نیز ۵۷ درصد افزایش یافته است. شایان ذکر است معماری یاد شده در طیف وسیعی از محصولات ژاپنی‌ها همچون کمری و آوالون نیز بکار رفته است. در کل باید گفت تغییرات صورت گرفته به همراه سیستم تعلیق بازنگری شده باعث شده‌اند سواری راو ۴ نسل پنجم همانند یک خودروی لوکس باشد.


تویوتا راو ۴ در رانندگی دینامیک نیز به‌طور سورپرایز کننده‌ای توانا نشان داده است. با تکان‌های محدود بدنه، پدال ترمز سفت و محکم و بدنه‌ای پایدار در سر پیچ‌ها، راو ۴ جدید چابکی خاصی داشته و به دنبال عبور هیجان‌انگیز از جاده‌های کوهستانی و پر پیچ و خم است. اگرچه فرمان خودرو فاقد بازخورد مزدا CX-5 و دقت و احساس هوندا CR-V است اما همانند نسل‌های پیشین کرخت نشان نمی‌دهد.


نیروبخش این خودرو پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری است که با بالاتر رفتن دور پیشرانه و عبور از مرز ۴ هزار دور عصبی نشان می‌دهد. با وجود قدرت ۲۰۳ اسب بخاری و گشتاور ۲۴۹ نیوتون متری، پیشرانه در زمان تخت گاز رفتن فوراً به سمت ردلاین حرکت می‌کند. با این وجود، صدای جاده و باد کمی به کابین راه پیدا کرده و این خود فضای آرام و مناسبی ایجاد می‌کند.


این پیشرانه علیرغم خشونت ذاتی خود پرفورمنس مناسبی دارد. این قلب آهنین با قدرت مناسب خود باعث ایجاد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت حدود ۸ ثانیه‌ای می‌شود. تنها همکار این پیشرانه گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک است که تعویض‌های نرم و بی‌نقصی دارد.


در این نسل از راو ۴ شاهد بازگشت قوای محرکه‌ی بنزینی-الکتریکی هم هستیم. این مجموعه از پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری با سیکل آتکینسون و سه واحد الکتریکی تشکیل شده و خروجی کل آن به ۲۱۹ اسب بخار می‌رسد. راو ۴ هیبریدی شتاب ۷.۸ ثانیه‌ای دارد و به‌صورت استاندارد از سیستم چهار چرخ محرک سود می‌برد.


اگرچه مدل‌های پایه‌ی LE و رده میانی XLE و XLE پریمیوم دارای سیستم چهار چرخ محرک سنتی هستند اما نسخه‌های پرچم‌دار لیمیتد و ادونچر از سیستم هدایت گشتاوری پیشرفته‌ای سود می‌برند که می‌تواند به‌صورت مکانیکی تا ۵۰ درصد قدرت پیشرانه را بین اکسل‌های جلو و عقب و چرخ‌های چپ و راست توزیع نماید.


اگرچه نیازهای افراد با یکدیگر فرق می‌کند اما این سیستم در جاده و آفرود کاملاً احساس‌برانگیز عمل می‌کند. سیستم هدایت گشتاوری در مسیرهای سنگ‌فرشی فوراً گشتاور را به چرخ عقب بیرون پیچ منتقل می‌کند. این سیستم همچنین می‌تواند در برخی شرایط معین انتقال نیرو به اکسل عقب را متوقف کند و نیرو تنها به چرخ‌های جلو برسد تا مصرف سوخت کاهش یابد.


اما در خارج از جاده این سیستم چهار چرخ محرک است که با عملکرد بی‌نقص خود نیرو را بین اکسل‌ها و چرخ‌ها توزیع می‌کند تا به عبور بهتر از موانع کمک شود. همچنین سیستم کمک به حرکت در سرپایینی نیز به مالکان اجازه می‌دهد با اعتمادبه‌نفس کامل در سرازیری‌ها حرکت کنند. البته این سیستم منحصراً در تریم های ادونچر و نسخه‌های چهار چرخ محرک لیمیتد موجود است.


اگرچه راو ۴ ادونچر جایگزینی برای جیپ رانگلر نیست اما ارتفاع بیشتر از سطح زمین در مقایسه با دیگر نسخه‌ها به همراه ظرفیت یدک کشی مناسب باعث شده ادونچر جذاب‌ترین نسخه‌ی این شاسی‌بلند برای افراد ماجراجو باشد.


این نسخه همچنین از برخی ویژگی‌های متمایز ظاهری همچون گلگیرهای متفاوت، رینگ‌های ۱۹ اینچی، ریل‌های سقف بزرگ‌تر، بدنه‌ی دو رنگ و… سود می‌برد. اگرچه راو ۴ با توجه به تناسبات ابعادی خود و وجود مواردی همچون کاپوت طولانی و نمای عقب خاص زیباترین کراس اوور کامپکت بازار نیست اما قطعاً یکی از خشن‌ترین چهره‌ها بین خودروهای این کلاس را دارد.


بد نیست سری هم به کابین این شاسی‌بلند جدید بزنیم. طراحی امروزی و دل‌نشین داشبورد با کنترل‌های بزرگ برای سیستم تهویه مطبوع کامل شده است. همچنین صفحات نمایش ۷ یا ۸ اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی نیز مکان جدیدی پیدا کرده است. تمامی مدل‌های راو ۴ سرانجام با اپل کارپلی عرضه می‌شوند اما عجیب آنکه فعلاً خبری از اندروید اتو نیست.


اگرچه فاصله‌ی بین محوری این خودرو در مقایسه با نسل پیشین چند میلی‌متری بهبود یافته اما واقعیت این است که فضای سرنشین جلو و فضای محفظه بار اندکی کمتر است اما خب در عوض صندلی‌های جلو راحت‌تر هستند. البته باید گفت فضای بار راو ۴ جدید بهتر از شورولت اکوئینکس بوده و تنها اندکی کمتر از هوندا CR-V می‌باشد.

با این وجود شاهد فضای مناسبی در عقب کابین هستیم. همچنین فضای شانه، سر و پا نیز در مقایسه با نسل پیشین بهبود یافته است. در این بخش کابین می‌توان ورودی‌های هوای سیستم تهویه مطبوع و یک جفت پورت USB را مشاهده کرد.


صرف‌نظر از تریم انتخابی، تمامی مدل‌های راو ۴ به‌صورت استاندارد با تجهیزات ایمنی فعال همچون سیستم پیشگیری از برخورد با ترمز خودکار، نوربالای خودکار، هشدار خروج از مسیر، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و کروز کنترل تطبیقی عرضه می‌شوند. سیستم‌های پایش نقاط کور و هشدار ترافیک پشتی به‌صورت آپشن در تریم LE عرضه می‌شوند اما در سایر نسخه‌ها به‌صورت استاندارد وجود دارند.


البته که نوآوری با هزینه‌ی بیشتر همراه است. با قیمت پایه‌ی ۲۵۵۰۰ دلاری، راو ۴ مدل ۲۰۱۹ حدود ۸۶۰ دلار گران‌تر از نسل قبل می‌باشد. همچنین قیمت این خودرو در مقایسه با شورولت اکوئینکس ۲۳۸۰۰ دلاری و هوندا CR-V با قیمت ۲۴۳۵۰ دلار بیشتر می‌باشد. البته مدل‌های پایه‌ی این دو خودرو فاقد سیستم‌های ایمنی فعال تویوتا می‌باشند.

تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۹ یک کراس اوور کامپکت قدرتمند در کلاس خود می‌باشد. اگرچه پیشرانه‌ی خودرو در حد متوسطی ارزیابی می‌شود اما ظاهر متمایز، ساختار مستحکم و لیست بلندبالای تجهیزات قطعاً به راو فور کمک خواهند کرد تا عنوان محبوب‌ترین خودروی تویوتا را حفظ کند.

مشخصات تویوتا راو ۴ ادونچر جدید

  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری
  • قدرت/گشتاور: ۲۰۳ اسب بخار/۲۴۹ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • وزن خالص: ۱۶۴۰ کیلوگرم
  • مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۹.۸/۷.۳/۸.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
  • قیمت پایه: ۳۲۹۰۰ دلار

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۱۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    یک کراس اوور با توانایی آفرود فوق العاده
    این نسلش عالیه و حرفی برای گفتن باقی نمیزاره
    فقط دلم برای FJ کروزر سوخت که تولیدش متوقف شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    جووووووووون
    عشقم????
    آقا من این ماشینو زیادی دوسش دارم ، نمیدونم چرا .
    ای کاش واردات آزاد میشد ، میتونستیم تجربه ای هم با این بزرگوار داشته باشیم .
    اما اگر بیاد هم دست نیافتنی میشه و میره بالا یک میلیارد ، ماشالاه کشوری هم داریم که هر قیمتی بزارین رو ماشین ، یه مشتری میاد براش که پول بادآورده داشته باشه برای خرید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱۹ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      حق داری نوید جون. میشه گفت بهترین راو4ی هست که ساخته شده. نمیدونم میشه نقصی ازش گرفت یا ن.موتورش خوب. شاسی خوب. طراحی بهبود یافته. ماشین با کیفیت بی مرگ.
      دم تویوتا گرم.دس مریزاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ح.ع

    ۱۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (239 ديدگاه)

    ای داد…اینم برای ما دست نیافتنیه..چقد بدبختیم..ملتی با فرهنگ و تمدن ۷۰۰۰ساله نمیتونن خودروهای اقتصادی تویوتا رو داشته باشن!!!
    از بنز و بیمر و لکسوس گذشتیم..تویوتا هم باید تو رویاهامون سوار شیم!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیارش

      ۱۸ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      همه کشورا تمدن داشتن
      همین عربستانی که به خاطر مذهبی بودن منکر تمدن قبل اسلامش میشد شش ماه پیش درهاشو برا پژوهش های باستانی باز کرد. حتی همین مکه رو بدونه قضایای مذهبی در نظر بگیریم حداقل به زمان ابراهیم میرسه که تاریخشو به درستی نمیدونیم مگه اینکه با روشهای تعیین قدمت بتونن یه تیکه ایی از کعبه رو که ابراهیم با دستای خودش ساخته ببرن برا ازمایش.
      مدائن صالح که ما تو کتابهامونم خوندیم سه هزار سال تا دو هزار و صد سال قدمت داره
      ببینین نهایت نهایت نهایت سایت باستانی ارشیتکتیک ما تخت جمشیده. قدمت تخت جمشید تقریبا ۲۵۰۰ سال هست. معماری تخت جمشید مصری یونانی فنیقی هندی هست. یعنی اینکه ما اون موقع امکانات و دانش و تخصص ساخت چنین بنایی رو نداشتیم. اگه داشته بودیم قعطا الان به جای یک سایت مثل تخت جمشید ده ها سایت داشتیم. چرا؟ چون تو کشورایی که دارای معماری و یک طراحی ارشیتکت باستانی هستن شما ده ها و صدها اثر معماری قدیمی رو میبینی نه یکی. منی که باستان شناسی خودم تا مقطع لیسانس چشم و گوشم خیلی باز شد. رفته بودیم موزه ابگینه یادمه یکی از دانشجوها پرسید خیلی از اثار متعلق به اینور اونور هستن اومدن ایران ایا اثری که اصل ایران باشه به جز این چندتا نداریم؟ استادمون گفتش ایران یعنی همین. یعنی یک مرکز بین المللی که همه از همه جا میومدن.
      درسته ایران قدمت خیلی بالایی داره اما یونان هند تمدن رود زرد تمدن سند پاکستان. تمدن اناتولی و مالتا و کارتاژها. همه قدیمیتر از تمدن ایران هستن.
      باز بستگی داره ما قدمت رو تا کجا حساب کنیم. چون شما تو فرانسه غار شووین رو میبینی با حدودا سی هزار سال قدمت. نقاشی هایی که رو دیوار کشیدن رو من با اون دقت نمیتونم بکشم.
      تمدن هالشتاد اتریش رو ببینین پنج سال سال قدمت داره. اثار به جا مونده رو ببینین چقدرظریف و دقیق هستن.
      یه زمانی که عموم مردم ایران دسترسی به منابع خارجی و دسترسی به هیچی نداشتن خب گفتن این حرفا باعث نمیشد یکی بره دنبال حقیقت که مگه میشه فقط ایران تمدن داشته باشه و بقیه کشورا هیچ هنری نداشته باشه؟
      الان دیگه به این حرفا میخندن. حتی استادمون میگفت یه زمانی با مردم بحث میکردیم چنین چزایی دروغه طرف تو گوشش نمیرفت چون این حرفا شیرینه مثلا یکی بگه هنر نزد ایرانیان است و بس برامون شیرینه به نوعی باعث این میشه که ما بهتر از بقیه هستیم. وگرنه حتی تخت جمشید رو ما هیچوقت خودمون نمیتونستیم بسازیم. حتی همون باران گیر و سیل گیرهای زیر تخت جمشید رو ما تو ایران نداشتیم و معمار از یونان اومده بودن برامون بسازن. ما به این قسمت از تاریخ نگاه نمیکنیم. این چیزاشو میخواییم حذف کنیم. نداشتن چنین توانایی اصلا بد نیست. خب نیاز نداشتیم نساختیم. ایران از قدیم خشک بوده از همون ده هزار سال پیش خشک بوده باران شدید هرساله نمیومده که بسازن. ولی تو یونان میومده پس ساختن.
      یا الان کشورای اروپایی تو زمستون افتاب ندارن یعنی چیز بدیه براشون؟ و ما افتاب داریم چیز خوبیه؟ در عوض اونا اومدن اسکی و ورزشای زمستونی رو بنیان نهادن و گسترش دادن

      بازم به عنوان یک دانشجوی باستان شناسی که لیسانسه هستم و دارم برا فوق اماده میشم میگم ۸۰ درصد چیزایی که تا حالا خوندین و شنیدین رو بندازین دور. چون نه حقیقته و نه اصلا گفتنش سودی داره. وگرنه میشه مثل اون استاد باستان شناسی ایرانی رفته بود فرانسه و میگفت تو ایران اینطوره اونطوره چنان تاریخی داشتیم همه ی پروفسورای باستان شناسی با تعجب نگاه میکردن منظورش کدوم دروه تاریخیه که اینا تو فرانسه نخوندن. الان منابع انلاین تو دسترس همه هست این حرفا باعث خنده و تمسخر میشه. ما یا از اینور بام میوفتیم یا از اونور. یا از اینور میگن ما اصلا تا قبل اسلام تمدن نداشتیم و یا یک سری از اینور میگن ما قبل اسلام بهترین تمدن دنیا رو داشتیم.
      هردوش باعث خنده و تمسخر ما میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مانی

        ۱۹ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        مشکل اینجاست که شما کارشناسی خوندی و دانشت محدوده اما فکر میکنی‌ همه چیز رو میدونی‌
        یکی‌ از بزرگترین مشکلات ما از جمله خودم همینه که با دانش خیلی‌ کم ادعای خیلی‌ زیادی داریم
        خود عربستان تمدن چندانی نداشت اطرافش مثل یمن،آشور،سومر،فینیقیه،اسرائیل,مصر و… تمدن‌های اصلی‌ بودن
        ایران هم خیلی‌ پهناور بود یعنی‌ چی‌ تمدن نداشت تو حوزه ایران کلی‌ تمدن باستانی بود
        مثل عیلام تو خوزستان،مثل آندیا تو گیلان و زنجان،مثله شهر سوخته تو سیستان با قدمت بالای ۵۰۰۰سال یکی‌ از پیشرفته‌ترین شهر‌های باستانی دنیا محسوب میشه
        مثل الیپی تو کرمانشاه,اوئیش‌دیش تو اذربایجان شرقی‌ ,و خیلی‌‌های دیگه
        تو گیلان آثار منحصر بفردی کشف شده
        اما ساختمون باقی‌ نمونده،میتونه دلیل زیاد داشته باشه
        مثل جنگ‌های پی در پی یا جنس مصالح بکار رفته
        اون غار‌هایا تپه قدیمی‌ که میگی‌ تو ایران هم هست با قدمت خیلی‌ خیلی‌ بیشتر از سی‌ هزار سال
        کاسپین‌ها در شمال ایران اولین قوم دنیا بودن که کشاورزی رو شروع کردن
        و از اونجا به سایر تمدن‌های باستانی رسید
        اینها همه ایرانی بودن نمیتونی‌ بگی‌ از اینور اونور اومده بودن
        وقتی‌ کشور خیلی‌ بزرگ باشه قوم‌های مختلفی‌ توش زندگی‌ می‌کنن
        بستگی داره منظورت از کشور و ایران چی‌ باشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. نوید جهرمی

        ۱۹ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (3685 ديدگاه)

        با بعضی جاهای حرفت موافقم بعضیش ن. ولی این حرف رو قبول دارم که تاریخمون رو داریم اون جوری میبینیم که خودمون دوست داریم نه چیزی که واقعا بوده. همین شده که یه عده از اینور بوم افتادن یه عده از اونور.
        همین آثاری که میگید از متخصصای کشورای دیگه برامون ساختن به نظرم نقطه قوته. ایران محلی شده بوده برای جمع شدن بهترین ها.پس عجیب نیست.
        شهر سوخته(7000 سال) و عیلام(5000 سال) قبل میتونیم مثال بزنیم که بودن. اگر به شوش رفته باشین معبد زیگورات چغازنبیل جزء قدیمی ها و عجایب دنیاست که بوده.
        راست گفتین که منابع مختلفی هست. اما چون ما مردم تنبلی هستیم حوصلمون نمیشه.فقط دوس داریم یکی یه چیزی بگه رگ گردنمون باد کنده.حتی این زحمت رو ب خودمون نمیدیم یکم تحقیق کنیم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. روزبه

        ۲۱ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (58 ديدگاه)

        احتمالا چیزی از زیگورات چغازنبیل نشنیدی که میگی تهِ تاریخ آرشیتکتیکِ ما تخت جمشید ۲۵۰۰ سالست

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Mohammadreza

    ۱۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (870 ديدگاه)

    “نسل جدید این شاسی‌بلند را می‌توان همچون سوپرمن داستان‌ها تصور کرد”
    نسل جدید راو 4 داره میاد که رقبا رو به خاک و خون بکشونه
    ❤️TOYOTA❤️

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mohammadreza

    ۱۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (870 ديدگاه)

    تویوتا خیلی راحت میتونست مثل رقبا سیستم های ایمنی رو در نسخه های پایه برای فروش بیشترحذف کنه
    اما وجود سیستم های ایمنی و کمک راننده در نسخه های پایه نشان دهنده تعهد تویوتا به حفظ سلامت و جان مشتریان خودشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. شايان

    ۱۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    احسنت به تو کیارش،بالاخره یکی مثل تو اومد حرف حسابی زد.آفرین به تومرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مانی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    این مدل تویوتا از اول ماشین خیلی‌ خیلی‌ خوبی‌ بوده و هست
    تنها ایرادش این بود که طراحی مزخرفی داشت که مشکل حل شد
    من که فکر می‌کنم این نسلش رکوردها رو جابجا میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. بهنام

    ۱۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (492 ديدگاه)

    در جواب اون دوستی که گفته تمدن ایران نهایتش تخت جمشید با 2500 سال قدمته باید عرض کنم حتما در اون دانشگاه و کتابی رو که خوندی رو گل بگیر. تو وقتی اثر باقیمانده از زیست بشر رو با تمدن اشتباه میگیری، پیشنهادم اینه بری از کلاس اول دبستان شروع کنی. فقط به یک نکته اشاره می‌کنم از تمدن که اونو با زیستگاه بشر اشتباه نگیری. همین آلمان که شما میگی تو اروپا هم تمدن بوده بهتر از ایران، فیلمی ساخته درباره ی جوانی که به دلایلی سفر میکنه به ایران، حدود هزار سال پیش ووقتی میاد ایران و شهرها، ساختمان های اداری، مغازه ها، مراکز علمی و از همه بیشتر سیستم دارو و درمان ایران رو میبینه به جورایی کف میکنه (در زمان ابن سینا). یونان دارای تمدن بالایی است ولی بقیه‌ی اروپا رو با وطن فروشی بالاتر از تمدن ایران ندان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. farhad

      ۱۹ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (134 ديدگاه)

      هر وقت یاد گرفتیم بدون ناسزا و توهین تحمل شنیدن عقاید مختلف و حرف همدیگر رو داشته باشیم میتونیم از تمدن و متمدن بودن حرف بزنیم. فارغ از اینکه چی بودیم باید استانه تحمل رو ببریم بالاتر. مهم اینه که الان چی هستیم؟!!!!!
      عربستان یا ما یا هند ، در گذشته هر چی بودیم فقط به درد درس گرفتن میخوره
      الان کجا هستیم و با چه نقشه راهی به کجا خواهیم رسید این مهمه.
      دعوا و جر و بحث کردن و مردود شناختن ارا دیگران بر اساس تعصب و بخاطر خود روسازهای کشورهای دیگر دردی از کسی دوا نمیکنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. معصومی

      ۱۹ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اینم یکی از غرق شدگان در شایعات
      اخه چه ربطی داره؟ خب باشه اصلا ما بهترین مردم ایرانیم
      ما اریایی خالصیم.
      ما بهترینها رو داشتیم
      حالا بریم تو صف بنزین با اجازه

      اگه اون بالایی لیسانس داره من فوق دارم
      من هیچی نمیگم فقط میگم برو کتاب و مقالات مرحوم عزت الله نگهبان رو بخون تا همه رو متهم به بیسوادی نکردی
      مشکل اینه حتی فرق فرهنگ و تمدن و فرهنگ-شهر رو نمیدونی میایی شایعه میسازی.
      تمدن رو برام تعریف کن بعد ببین کی ایران به شرائطی که یک تمدن رو شامل میشه رسید.
      اقوام ماقبل-اریایی رو بخون تا بدونی قبل اریایی ها تو همین منطقه کلی مردم دیگه بودن
      مشکل اینه شما هیچی درباره بقیه کشورا نخوندی و حتی دو ورقه درباره ایرانم نخوندی میایی اینطوری میگی
      من الان سی گیگ مقاله و پی دی اف تو کامپیوترم به زبان انگلیسی و فارسی از استادهای معتبر و معروف باستان شناسی و کسانی که بیشتر از شما رگش برا ایران باد میکنه دارم
      حداقل ده تا کتاب تو قفسه کتابخونم درباره ایرانه به فارسی. هشت تای دیگم به انگلیسیه
      حداقل سی تای دیگم مربوط به بقیه تمدنها هست.
      همشونم خوندم و تنها مشکلم اینه از نظر زمانی گاهی اشتباه میکنم که تقریبا همه اشتباه میکنن برا همین شش تا کتاب مرجع کرونولوژی دارم برای این کارم که حکم ماشین حساب رو داره و دنبال مرجعهای کرونولوژی امریکای شمالی و لاتینم هستن اگه پولش برسه. دوتا لغت نامه ی باستان شناسی دارم هرکدوم ششصد صفحه میشه.

      حالا من و اون بالایی بیسواد شمایی که نمیدونم مدرک تحصیلیت چیه باسواد. برا همینه اکثر استادای باستان شناسی میگن مردم ایران یا از اینور بام میوفتن یا از اونور بام. هرکدوم خربزش شیرین باشه به همون طرف میرن. تو هر کنفرانسی که من بودم سخنران اخرش میگه با دقت نوشته های تاریخی رو بخونید وگرنه مثل اون استاد ایرانی تو فرانسه نشیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. OMID

        ۲۰ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        داداش دیگه ده تا اکانت نساز بیا از خودت طرفداری کن
        مولتی اکانت بودن کار خوبی نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. عرفان

    ۲۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (480 ديدگاه)

    چراغ عقبش خیلی شبیه تیگوانه…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا