تویوتا

تجربه رانندگی با تویوتا GR یاریس ۲۰۲۰، هرکولِ کوچک!

“خودروی رالی جهانی برای جاده” عبارتی است که تویوتا برای توصیف GR یاریس جدید بکار برده است. این خودروی کوچک اما چهار چرخ محرک قدرت ۲۵۷ اسب بخاری داشته و دست‌پرورده بخش موتور اسپورت تویوتا یعنی گازو ریسینگ می‌باشد.

تویوتا GR یاریس

GR یاریس در ابتدا برای هماهنگی با قوانین مسابقات رالی جهانی ۲۰۲۱ توسعه یافته و ۲۵ هزار نسخه جاده‌ای آن تولید شده بود اما از آنجایی که قوانین تغییر یافته و به خاطر شیوع کرونا وضعیت مالی شرکت‌ها خیلی خوب نیست، نسخه رالی جهانی این خودرو در سال ۲۰۲۱ وارد عرصه رقابت‌ها نخواهد شد و تویوتا از همان خودروی مدل ۲۰۲۰ استفاده کرده و زمانی که قوانین جدید از سال ۲۰۲۲ عملی شد این خودرو خواهد تاخت.

تویوتا GR یاریس

نسخه جاده‌ای که ما تست کردیم قیمت پایه ۲۹۹۹۵ پوندی داشته اما پکیج پیست سفارشی باعث شده قیمت آن به ۳۳۴۹۵ پوند برسد. این پکیج باعث شده خودرویی گیراتر حاصل شود. از جمله تجهیزات این مدل می‌توان به دیفرانسیل‌های قفل شونده تورسن، کالیپرهای ترمز قرمز و سیستم تعلیق سفت تر اشاره کرد.

تویوتا GR یاریس

به‌هرحال GR یاریس اولین خودروی جاده‌ای چهار چرخ محرک و سفارشی است که در قامت یک شاسی‌بلند از تویوتا طی دو دهه اخیر ظاهر نشده است. آخرین محصول تویوتا که چنین مشخصاتی داشت سلیکا GT4 بود که آن نیز نسخه‌ای جاده‌ای از مدل مسابقه رالی محسوب می‌شد؛ بنابراین مدت‌زمان زیادی از تولید یک خودروی جاده‌ای فوق‌العاده که از موتور اسپورت الهام گرفته می‌گذرد و همین امر اشتیاق ما برای تست GR یاریس را دو چندان می‌کند.

تویوتا GR یاریس

امسال حدود ۷۵۰ دستگاه GR یاریس در بریتانیا عرضه می‌شود که ۶۰۰ دستگاه آن تا به حال فروخته شده و در سال ۲۰۲۱ نیز هزار دستگاه دیگر عرضه خواهد شد. وزن ۱۲۸۰ کیلوگرمی این خودرو کمی بیشتر از انتظار ماست هرچند هنوز هم ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از هوندا سیویک تایپ R می‌باشد؛ اما پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی GR یاریس است که با قدرت ۲۵۷ اسبی و گشتاور ۳۶۰ نیوتون متری خود جلب‌توجه کرده و باعث ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۵.۵ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت محدود شده ۲۳۰ کیلومتر در ساعت می‌شود.

تویوتا GR یاریس

این خودرو دارای رینگ‌های زیبای ۱۸ اینچی BBS و لاستیک‌های میشلین پایلوت ۴S است. مدل عادی یاریس هم از رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی استفاده می‌کند اما لاستیک‌های آن از نوع دانلوپ اسپورت مکس است.

تویوتا GR یاریس

ترمزهای GR یاریس از سوپرای جدید گرفته شده‌اند. سیستم چهار چرخ محرک نیز می‌تواند گشتاور را بین اکسل‌های جلو و عقب توزیع کند و در حالت استاندارد ۶۰ درصد گشتاور به اکسل جلو و بقیه به اکسل عقب فرستاده می‌شود اما در حالت‌های اسپورت و پیست این وضعیت به ۳۰ به ۷۰ و ۵۰/۵۰ تغییر پیدا می‌کند.

تویوتا GR یاریس

شما این خودرو را با دیگر نسخه‌های استاندارد یاریس اشتباه نخواهید گرفت. ظاهر خودرو کاملاً ما را به یاد نمونه‌های مسابقه‌ای می‌اندازد و اگرچه بال ها، رکاب‌ها و اسپویلرهای آن برای یاریس استاندارد خنده‌دار به نظر خواهد رسید اما استایل کلی خودرو هیجان‌انگیز و متمایز از کار درآمده است. با ورود به کابین و نشستن روی صندلی‌های اسپورت هم اصلاً ناامید نخواهید شد.

تویوتا GR یاریس

پشت چشمان شما پشت آمپرهای کاربردی و شفافی را می‌بینید که دورشمار آن ردلاین ۷ هزار را نشان می‌دهد. حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعتی روی پشت آمپرها نیز شما را متعجب خواهد کرد! ۲۹۰ کیلومتر در ساعت روی یاریس! صندلی‌ها باعث ایجاد موقعیت خوبی می‌شوند و فرمان ضخیم نیز حس خوبی دارد. پدال‌ها نیز طراحی سبکی داشته و موقعیت فوق‌العاده‌ای زیر پاها دارند.

تویوتا GR یاریس

اگر دکمه کوچک پایین کنسول مرکزی را که رویش IMT نوشته شده فشار دهید وارد فرایند تعویض دنده‌ها خواهید شد. این سه حرف که مخفف کلمات گیربکس دستی هوشمند است شما را تشویق به بالا بردن دور پیشرانه خواهد کرد.

تویوتا GR یاریس

در کنار دکمه IMT نیز دکمه چرخان بزرگی وجود دارد که حالت‌های نرمال، اسپورت و پیست را می‌توان با آن انتخاب کرد. رنگ‌های پشت آمپر نیز با انتخاب این حالت‌ها تغییر می‌کند و رنگ قرمز برای پیست، مشکی برای نرمال و سبز برای اسپورت است. البته این ویژگی کمی دراماتیک طراحی شده زیرا تفاوت دینامیکی زیادی با تغییر حالت‌های رانندگی ایجاد نمی‌شود. فرمان، سیستم تعلیق، اگزوز و واکنش پدال گاز به‌طور نسبی تغییر وضعیت می‌دهند و از این نظر تفاوت ساختاری وجود ندارد.

تویوتا GR یاریس

این سؤال پیش می‌آید که چرا وقتی همه‌چیز به خوبی کار می‌کند آن را تغییر دهیم؟ صادقانه باید گفت سواری GR یاریس همیشه سفت است و شاید یک حالت نرم‌تر می‌توانست آن را بهتر کند؛ اما کنترل حرکات بدنه به خوبی صورت می‌گیرد و فرمان و ترمزها نیز عالی عمل می‌کنند.

تویوتا GR یاریس

احساس بخش جلو، لاستیک‌ها و شاسی در کل خوب بوده و ارزش سفتی سواری را دارد و GR یاریس در یک جاده مناسب خودرویی عالی برای راننده خواهد بود. شاید هم بتوانید بسیاری از سوپرکارها را در شهر شرمنده کنید.

تویوتا GR یاریس

و این عملکرد برجسته تنها به خاطر کشش و چابکی بالای شاسی یا پاسخ آنی فرمان نیست بلکه پرفورمنس خودرو نیز بسیار احساس‌برانگیز است. اگرچه GR یاریس احساس خودروهای بسیار پرقدرت را ندارد اما بسیار پاسخگو و سریع حس می‌شود.

تویوتا GR یاریس

البته باید گفت علیرغم ادعای تویوتا که می‌گوید GR یاریس خودروی رالی جهانی برای جاده است اما احساس، ظاهر یا صدای خیلی نزدیکی به چنین خودرویی ندارد. کابین خودرو مجهز و باکیفیت بوده و از جمله تجهیزات آن می‌توان به سیستم صوتی JBL، سیستم تهویه مطبوع، ناوبری، پایش نقاط کور و حتی نورپردازی سفارشی کابین اشاره کرد. کابین خودرو تفاوت چندانی با یاریس استاندارد نداشته و تنها برخی موارد همچون صندلی‌های اسپورت و پشت آمپرهای خاص باعث تمایز آن می‌شوند.

البته اسپویلرها، رینگ‌ها و ارتفاع سواری کمتر باعث تمایز ظاهری این خودرو شده‌اند؛ اما بهترین نکته اینکه سواری خودرو بهتر از ظاهر آن است؛ بنابراین اگرچه صرف بیش از ۳۰ هزار پوند برای یاریس سنگین به نظر می‌رسد اما GR یک سوپرمینی عادی نیست.

به چیزی فراتر از قیمت GR یاریس فکر کنید زیرا این یک خودروی عادی نیست. GR یاریس خودرویی است که طرفداران سال‌های زیادی منتظر آن بودند. اگرچه سواری خودرو کمی سفت است اما یکی از جذاب‌ترین خودروها با قیمت حدود ۳۵ هزار پوند بوده و در جاده‌ای مناسب به اندازه یک سوپرکار سریع است.

تویوتا GR یاریس

مشخصات تویوتا GR یاریس پکیج پیست

  • قیمت: ۳۳۴۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، چهار چرخ محرک
  • قدرت/گشتاور: ۲۵۷ اسب بخار/۳۶۰ نیوتون متر
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۳۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۸.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه

  1. new reventon

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (59 ديدگاه)

    موتور bmw i3 روشه

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۴۲
    1. hssn

      ۴ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (25 ديدگاه)

      ببخشید کی این اطلاعات نابو بهتون داده:/؟ منبعتون چیه؟

      موافقم ۳۲
      مخالفم ۳
      1. new reventon

        ۴ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (59 ديدگاه)

        منبع آب!

        موافقم ۱۵
        مخالفم ۲۰
    2. datsun

      ۴ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1773 ديدگاه)

      toyota G16E engine

      موافقم ۳۱
      مخالفم ۲
  2. R@m!n

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (921 ديدگاه)

    ۲۹۰ کیلومتر 😂😂😂😂 حقیقتا پشمام

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۴
    1. زیزیگولو

      ۴ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      رامین این یه هاچ بک اقتصادیو شهریه، یه هاچ بک پرسرعت شهری و تازه ۲۹۰ کیلومتر در ساعت واسه این ماشین از حد نُرمالم بالاتره به نظر من

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۱
      1. R@m!n

        ۴ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (921 ديدگاه)

        ولی حال میده 😂 با یه سوپراسپرت کل بندازی

        موافقم ۲۰
        مخالفم ۰
        1. زیزیگولو

          ۴ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (1325 ديدگاه)

          آره

          موافقم ۶
          مخالفم ۰
  3. مازیار

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (234 ديدگاه)

    رینگ مشکی در اغلب موارد جالب بنظر نمیرسه

    موافقم ۵
    مخالفم ۲۸
  4. Hadi

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1804 ديدگاه)

    این موتور ۳ سیلندرش به اندازه یه v6 اونم ۳ لیتری قدرت داره
    واقعاً هرکولیه برا خودش…
    فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه خودت تویی…
    بقیه اداتو در میارن…

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۱
  5. OMID

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1888 ديدگاه)

    من یاریس grmn رو بیشتر دوست دارم
    هم سوپرشارژر هست که جالبه در نوع خودش
    هم روی پیست تمرکز داره

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۲
  6. بهنام

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (466 ديدگاه)

    نگارنده کاملا تحت تاثیر ماشین قرار گرفت تا حدی که حتی قیمت بالای آن هم چیزی از اشتیاق او کم نکرد و این نشون میده تویوتا توانایی اینو داره در هر کلاسی مدلی سرآمد تولید کنه. ظاهر ماشین کاملا با سلیقه ی ژاپنی ساخته و پرداخته شده و این خودش هم به نوعی سبکی آشنا در دنیای خودرو هست که طرفدار زیادی هم داره.

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
  7. سامورایی از قله فوجی

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (708 ديدگاه)

    این ماشین عشقه منه همه چیش فوق‌العادست
    تویوتا ثابت کرد که اگه بخواد هر کاری میتونه بکنه ولی حوصله نداره

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۲
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۴ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (4458 ديدگاه)

      حوصله داره ، وقت نداره !!!

      با این قدرت بالا و این گیربکس دستی و این وزن کم و این جُسه کوچیک ، فقط باس بریم توکیو دریفت شبانه بین خودروها در اتوبان لایی بکشیم و پلیس را به دنبال خود بسیج کنیم ، چه حالی چه آدرنالینی پشت فرمونش داشته باشیم ، جووووونم فلفل‌ریزه .

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۷
      1. [—{*AMIN_MC20*}—]

        ۴ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (1904 ديدگاه)

        مسئله اینه که این ماشین برای این کارا حال نمیده بیشتر یه اونتادور لازم داری با این راحت پلیس میگیرتت

        موافقم ۲
        مخالفم ۶
        1. ارشیا

          ۵ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (192 ديدگاه)

          نه بابا.
          پلیس هاش از یه حدی تندتر بری کلا بیخیالت میشن!

          موافقم ۶
          مخالفم ۰
      2. 🇮🇹Amin_sto🇮🇹

        ۵ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (145 ديدگاه)

        یاد سریع و خشن ۳ ۲۰۰۶ توکیو دریفت افتادم

        موافقم ۸
        مخالفم ۰
  8. SF90 STRADALE

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2780 ديدگاه)

    اگه تو ایران بود حتماً می خریدم ، تو جاده با آزرا و ماکسیما کَل مینداختم
    خیلی از این ماشین خوشم اومده ؛ دم تویوتا گرم 👌👌

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۱
    1. Ali_x76

      ۴ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (915 ديدگاه)

      گلف GTI که هست :))
      من خودم C3 رو بین ماشینای موجود در بازار خیلی دوست دارم، هم تند و تیزه هم جمع و جور

      موافقم ۷
      مخالفم ۴
  9. 🇮🇹Amin_sto🇮🇹

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (145 ديدگاه)

    ظاهرش بسیار هیجان انگیز و اسپرت هست ، آدم دوست داره با این ماشین مدام دور موتور رو بالا ببره و دنده عوض کنه
    از نظر پرفورمنس هم عالیه وزنش خیلی سبکه و موتورش به نسبت حجمی که داره قدرت خوبی تولید میکنه

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱
  10. مهرداد كمال

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (450 ديدگاه)

    غول کش جیبی

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
  11. Sina

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1042 ديدگاه)

    عجب هیولاییه
    واقعا ماشین باحالیه
    ۲۵۷ اسب بخار از موتور ۳ سیلندر
    ۵.۵ ثانیه شتاب
    چهارچرخ متحرک!!!
    با تویوتا یاریس!!!
    کابین زیبایی هم داره
    البته یکم قیمتش بالاست ولی خیلی میارزه

    موافقم ۷
    مخالفم ۲
  12. بنیامین

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (72 ديدگاه)

    تویوتا هم اشپز داره هم اشپزخانه هر چی بخواد میتونه به بهترین شکل بسازه هم توربو و هم برقی و هم هر چی دیگه

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  13. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1217 ديدگاه)

    یه سامورایی واقعی…..
    ژاپنی ترین ماشین ژاپن البته با احترام به سلاطین NSX و GTR

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  14. Ramin

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (858 ديدگاه)

    مثلا خودم از فراری خوشم نمیاد ولی نسخه جی تی سی فور لوسو رو خیلی خوشم میاد
    یا مثلا همین تویوتا ، از برندش خوشم نمیاد ولی این مدل یاریس یه چیز دیگس
    قیمتشم خیلی خوبه.

    فلفل تند وتیزی هست. 🙂

    موافقم ۳
    مخالفم ۳
  15. مهدی

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (366 ديدگاه)

    واقعا لقب هرکول کوچک براش عالیه اخه میشه بگید این چیه واقعا عجوبس این یاریس آخه واقعا چیه هیولاست ۲۳۰ تا میره شتابش ۵ و ۵ دهم ثانیس اونم فقط با ۳ تا سیلندر فقط ۳ تا !!! به ایران بگو به ماشین بزن ۳ سیلندر بالاتر از ۱۴۰ تا نمیتونه بره ایران که هاچ بک نداشته حالا معلوم نیست بزنه چی می خواد از آب دربیاد این ماشین این تویوتا سوپرا هست دقیقا این اون قلبش یه چیز دیگس سوپرا هم قلبش محشره اینجاش که میگن فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه ماشینی با جسه کوچک ولی با قلب شیر

    موافقم ۶
    مخالفم ۳
  16. [—{*AMIN_MC20*}—]

    ۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1904 ديدگاه)

    حقیقتا وقتی مشخصاتش رو خوندم اصلا موندم!!!!
    چقدر پیشرفت داشته تویوتا با این مدل هایی که تو ایرانه نهایت بتونی ۱۸۰ تا بری ولی این واقعا عالیه خوشم اومد
    ولی من گلف gti رو بین همه ی هاچبک ها بیشتر دوست دارم

    موافقم ۴
    مخالفم ۵
  17. مسعود

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (98 ديدگاه)

    خیلی خواستنیه😍😍

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  18. Aryan kia

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (125 ديدگاه)

    واقعا مهندسی ژاپن فوق العادس
    به نظرمن تویوتا توانایی ساخت خودرو های سوپر اسپرت و هایپر کار رو داره به خصوص اینکه ویگه طراحی کسل کننده ای نداره

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا