تأثیر منفی تویوتا تاکوما روی فروش توندرا

فروش تویوتا توندرا در ماه نوامبر افزایش 1.6 درصدی داشت و شاید این یک خبر خوب به نظر برسد اما زمانی که به فروش کلی این پیکاپ نگاه کنید شاهد افزایش فروش 4.1 درصدی خواهید بود. هم‌اکنون تویوتا برنامه‌هایی برای فروش بیشتر توندرا و بهبود موقعیت آن در کلاس پیکاپ های فول سایز دارد.


توندرا در کلاس یاد شده رتبه‌ی پنجم را در اختیار دارد و پس از محصولات خودروسازان آمریکایی فورد، جنرال موتورز و فیات-کرایسلر قرار دارد. البته توندرا هنوز هم بالای نیسان تایتان قرار گرفته است.


مدیران تویوتای آمریکای شمالی معتقدند دلیل اصلی کندی فروش توندرا را می‌توان در موفقیت مدل کوچک‌تر تاکوما جست‌وجو کرد. برنامه‌های این شرکت علاوه بر اینکه باعث افزایش تولید تاکوما در مکزیک می‌شود باعث آزاد شدن ظرفیت تولید توندرا در تگزاس هم می‌شود.


جک هالیس که از مدیران ارشد تویوتا می‌باشد به اتوموتیونیوز گفته است:

ما برخی انتخاب‌ها را کرده‌ایم که یکی از آن‌ها آزاد کردن ظرفیت تولید است. ما می‌خواهیم تاکوما را هم بیشتر تولید کنیم که این یک حقیقت تجاری است.

فروش پیکاپ میان سایز تاکوما از ابتدای سال جاری تا نوامبر برابر با 224128 دستگاه است اما توندرا در همین بازه زمانی به دست 107042 نفر رسیده است.


مدیر فروش تویوتا در آمریکا هم معتقد است:

موضوع به ظرفیت تولید بازمی‌گردد. کارخانه سن آنتانیو در حداکثر ظرفیت تولید قرار دارد. ما سال پیش 46 شنبه را کار کرده‌ایم. ما در حال انتخاب هستیم زیرا این قدرت ما را می‌رساند که تاکومای بیشتری را در مقایسه با توندرا بسازیم. ما امروز خبری ندارم اما اگر نگاهی به سبد محصولات انداخته و تغییراتی در ظرفیت تولید تاکوما و توندرا ایجاد کنیم سورپرایز نخواهیم شد.


توندرا در حال حاضر قدیمی‌ترین پیکاپ فول سایز بازار آمریکا بوده و بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌های آن به سال 2014 بازمی‌گردد.

مدیر تویوتا ادامه می‌دهد:

برخی از رقبا ظرفیت تولید 700 تا 900 هزار دستگاهی دارند. شاید بپرسید که آیا این برنامه‌ی شماست؟ پاسخ ما منفی خواهد بود. ما برنامه‌ای برای رقابت در این حجم تولید نداریم. آیا ما امروز می‌توانیم بهتر باشیم؟ قطعاً. ما می‌توانیم بهتر عمل کنیم اما برنامه‌ی ما رسیدن به ظرفیت تولید شرکت‌هایی همچون فورد، شورولت و رم نیست.


هالیس اضافه می‌کند:

واضح است که در صورت وجود تقاضا ما می‌توانیم میزان تولید توندرا را افزایش دهیم. آیا ما تولید این خودرو را بیشتر خواهیم کرد؟ بله اما من خواهم گفت که این موضوع همیشه به مشتریان و نمایندگی‌ها بستگی دارد و پاسخ آن‌ها برای ما مهم است.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

16 دیدگاه

  1. محمد
    سوابق: (127 دیدگاه) ,

    تاکوما رو خیلی دوست دارم و فکر می‌کنم که تنها پیکاپ غیر آمریکایی هست که می تونه با پیکاپ های آمریکایی رقابت کنه.

    پاسخ
    1. M
      سوابق: (2194 دیدگاه) ,

      یه توصیه برادرانه !
      تفکرتو عوض کن !
      یعنی به نظر شما هایلوکس در حد آمریکایی ها نیست ؟
      به نظر من هیچ پیکاپی نه تنها آمریکایی ها در حد هایلوکس نیستن

      پاسخ
      1. power active
        سوابق: (162 دیدگاه) ,

        هایلوکس و با تاکوما یکی میکنی برادر. تاکوما یه چیز دیگست برااااادر :))

        پاسخ
        1. M
          سوابق: (2194 دیدگاه) ,

          برااادر چی میگی واسه خودت ؟
          کی تاکوما رو با هایلوکس یکی کردم؟
          ایشون گفت فقط تاکوما در حد پیکاپ ها آمریکاییه گفتم هایلوکس هم جزو برتزین پیکاپ های جهانه ! یعنی از بین نماینده های تویوتا فقط تاکوما نیست که در حد آمریکایی هاست هایلوکس هم یارای رقابت با اونا رو داره به نظر من برترم هست

      2. محمد
        سوابق: (127 دیدگاه) ,

        نظر شما کاملا محترمه و هایلوکس هم یکی از پیکاپ های خیلی خوب ژاپنیه اما چون تجربه برسی نزدیک پیکاپ های آمریکایی و همینطور تویوتا تاکوما رو داشتم و هایلوکس رو هم بارها مدل های مختلفش رو سوار شدم می تونم بگم نزدیک ترین پیکاپ غیر آمریکایی به آمریکایی ها همین تاکوماست. البته بازهم میگم نظر شما هم قابل احترامه.

        پاسخ
  2. حمیدرضا
    سوابق: (2344 دیدگاه) ,

    تاکوما از نظر ابعاد به جز عرض تفاوت چندانی با مدل پایه توندرا نداره تو نسخه لانگ بدم که قشنگ با پیکاپای فول سایز از نظر قدرت حمل رقابت می کنه تاکوما پرفروش ترین پیکاپ میان سایز امریکاست و تویوتا انقدر ماشین در امریکا میفروشه که نیازی به رقابت با غول های امریکایی نمیبینه البته این نظر بندست
    تو این کلاس کلرادو خیلی خوش چهرست

    پاسخ
    1. Mohamad
      سوابق: (769 دیدگاه) ,

      حرف جالبی زدی
      نیازی به رقابت نمیبینه و به ظرفیت تولید و توزیعش بسنده میکنه و چه بسا سودش از این بخش با رقبا نه تنها برابری کنه بلکه بهترم باشه چون همونطور که میدونیم میزان سود خالص رابطه مستقیمی با میزان و تعداد فروش نداره چون تفاوت هزینه تموم شده با قیمت نهایی باید انقدری باشه که به موندن محصول توی بازار کمک کنه.
      خودروسازان آمریکایی تو برخی از قسمت ها سود آنچنانی بدست نمیارن و در واقع توازن سوددهی ندارن اما تویوتا به خوبی این تعادل رو برقرار کرده و از سگمنت پیکاپ همانند سدان و suv و باقی بخش ها فروش منطقی و سود به نسبت برابری بدست میاره و من این نوع رویکرد رو میپسندم

      پاسخ
      1. حمیدرضا
        سوابق: (2344 دیدگاه) ,

        دقیقا با شما موافقم

        پاسخ
  3. sina
    سوابق: (1858 دیدگاه) ,

    تنها پیکاپی تنه به تنه آمریکایی ها میزنه همین تاکوماست واقعا 👍🏻
    امیدوارم یه تغییر نسلی تو پیکاپ های تویوتا به زودی ببینیم

    پاسخ
    1. #ali.m#
      سوابق: (1850 دیدگاه) ,

      تاکوما عالیه
      ولی سینا جان هایلوکسم تو کلاس خودش از امریکایی ها سره

      پاسخ
      1. sina
        سوابق: (1858 دیدگاه) ,

        ارادت داش علی
        بازار امریکا مد نظرم بود اینجا وگرنه هایلوکس غوله واقعا

        پاسخ
    2. Mohamad
      سوابق: (769 دیدگاه) ,

      سینا جان تاندارا هم فوق العادست، تویوتا در ویدیوهای تبلیغاتی که واسه تاندرا تدارک دیده عملا اونو با سختترین چالش ها مواجه کرده و فریاد میزنه که از پس هر کاری برمیاد. از آویزون کردن وزنه لب پرتگاه بهش گرفته تا عبور از آتیش و ترمز زدن در سراشیبی و… نمونه واقعیش هم که دیدم جون چندین نفر رو در آتش‌سوزی نجات داد چند وقت پیش
      کمتر شرکتی محصولشو با چنین چالشهایی تبلیغ میکنه که مبادا وقتی خلافش ثابت شد مشتریا شاکی بشن اما تویوتا اینکارو میکنه و این یعنی ارزش و کیفیت فوق تصور تاندرا

      پاسخ
      1. sina
        سوابق: (1858 دیدگاه) ,

        ارادت محمد عزیز
        درست میگی شما
        البت یکم قدیمی شده توندرا
        امیدوارم دستی به سر و روش بکشه تویوتا

        پاسخ
  4. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1985 دیدگاه) ,

    تویوتا ، همه مدلهاش یک به یک از همدیگه سبقت میگیرند ، نمیشه اصلاً گفت این خوبه و این بَده .

    تویوتا همیشه بهترینهارو تولید میکنه .
    دوست دارم برین ببینید در کشوری مثل فزانسه و یا شهر پاریس ، بیشترین خودرویی که پس از خودروهای اول فزانسوی و دوم آلمانی میبینید ، تویوتاست ، به خصوص آئوریس و راو۴ .

    گفتم اروپا ، چون اروپائیان بسیار نکته سنج و ریز بین هستند ، گفتم فرانسه ، چون فرانسویان لسیار هنرمند و معمار ساخت معابر شهری هستند که به زیباسازی شهر و خیابان اهمیت میدهند ، چون بعد از خودروهای خودشان و همسایعشان آلمان ، به تویوتا بیشترین اهمیت را میدهند .
    البته این را هم بگم که هیوندای توسان هم دوست دارند ، اما شما اگر یک هفته دور بزنید ، یکدونه گرنجور آزرا یا جنسیس یا سونوتا یا اپتیما و….نمیبینید ، اما برای خودم جالبه که چقدر توسان دوست دارند .

    پاسخ
    1. حسن
      سوابق: (390 دیدگاه) ,

      ماشینهای کره ای تو کشورهای به وفور یافت میشن که ماشینهای خوب از برندهای معتبر خیلی کمه در اون بازار مثل ایران
      وگرنه هیچ عقل سلیمی نمیاد بجای خریدن gt86 جنسیس کوپه((از رده خارج)) رو بخره
      یا اونکه بجای خریدن فورد ادج بره طرف سانتافه بخره

      پاسخ
      1. ak_oo7
        سوابق: (542 دیدگاه) ,

        والا جایی که ما هستیم ملت میخرن و راضین
        شرایط فروش و رضایت مشتری میزان فروشو تعیین میکنه
        نمیدونم شما بر اساس کدوم شدایط اینجوری محکم صحبت میکنید

        پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.