تویوتا

رونمایی تویوتا از موتور جدید مخصوص هیبریدی‌ها

تویوتا در حال توسعه شکل جدیدی از موتور دو زمانه بنزینی موسوم به موتور پیستون آزاد است تا به عنوان بخشی از مجموعه پیشرانه‌های هیبریدی برای افزایش برد مسافت موتورهای الکتریکی همراه با بهینه‌سازی هر چه بیشتر مصرف سوخت، مفید واقع شود.

Toyota Free Piston Engine Linear Generator FPEG
Toyota Free Piston Engine Linear Generator FPEG
تویوتا این موتور را « موتور ژنراتور خطی با پیستون آزاد» یا به اختصار FPEG نامیده است. در حالی که به نظر می‌رسد با یک چیز کاملاً جدید روبرو هستیم، ولی در واقع این موتورهای جدید تویوتا در بین دسته‌بندی موتورهای احتراق داخلی جای می‌گیرند.

Toyota Free Piston Engine Linear Generator FPEG
Toyota Free Piston Engine Linear Generator FPEG
طراحی جدید به سمت ابعاد جمع و جورتر رفته است و منحصراً برای تولید الکتریسیته تنظیم شده است. این موتور، هرگز نیرویی را به چرخ‌ها نمی‌فرستد و تمرکزش بر روی بالابردن عملکرد باتری است. در واقع حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت دورانی تبدیل نمی شود بلکه بطور مستقیم یک آهنربای دائمی را از میان سیم‌پیچ کوئل به حرکت در می آورد تا انرژی الکتریکی لازم تولید گردد.

Toyota Free Piston Engine Linear Generator FPEG
Toyota Free Piston Engine Linear Generator FPEG
W-shape piston
W-shape piston
در حال حاضر، تست اولیه این موتورها، قدرتی نزدیک به ۱۳ اسب‌بخار از خود نشان داده و یک جفت از آن‌ها می‌تواند نیروی لازم برای سرعت یکنواخت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را برای یک خودروی سایز یاریس تأمین کند. شاید به جای استفاده از دو سیلندر مجزا، مهندسان تویوتا بتوانند از یک حالت جعبه‌ای استفاده کنند تا از لرزه‌های احتمالی در طراحی سیلندرهای جداگانه کاسته شود. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”72656″]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. شاهین

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (4492 ديدگاه)

    با عرض تاسف باید بگم که چیزی متوجه نشدم. :(
    ولی باور دارم که به نفع خودروسازی هستش.

    “جوکر: می دونی زخم های صورتم برای چیه؟
    من ﻳﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﺩﺍﺷﺘﻢ، ﺯﻳﺒﺎ ﺑﻮﺩ .
    ﻗﻤﺎﺭ ﺑﺎﺯﻱ ﻣﻴﮑﺮﺩ ﻭ ﻳﻪ ﻋﺎﻟﻤﻪ بدﻫﻲ ﺑﺎﻻ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ
    ﻃﻠﺒﮑﺎﺭﺍ ﺻﻮﺭﺗﺸﻮ ﺧﻂ ﺧﻄﻲ ﮐﺮﺩﻥ
    ما پوﻟﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺮﺍﺣﻴﺶ ﻧﺪﺍﺷﺘﻴﻢ ،
    ﻣﻴﺨﻮﺍﺳﺘﻢ ﺑﺪﻭﻧﻪ ﮐﻪ ﺯﺧﻤﺎﺵ برای من ﺍﻫﻤﻴﺘﻲ ﻧﺪﺍﺭﻩ ،
    ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻴﻦ ﻳﻪ ﺗﻴﻎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻢ ﺗﻮ ﺩﻫﻨﻢ ﻭ
    ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﻭ ﮐﺮﺩﻡ ، ﻣﻴﺪﻭﻧﻲ ﺑﻌﺪﺵ ﭼﻲ ﺷﺪ؟
    ﻧﺘﻮﻧﺴﺖ ﺍﻳﻨﺠﻮﺭﻱ منو ﺑﺒﻴﻨﻪ ﻭ ﺗﺮﮐﻢ ﮐﺮﺩ

    “ﺣﺎﻻ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻣﻴﺨﻨﺪﻡ” !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sadegh

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      شاهین، داداش دقیقا کجاش رو نفهمیدی؟ من یه چیزایی ازش فهمیدم(البته نمیدونم درست فهمیدم یا نه) ولی شاید با بحث کردن تونستیم به یه نتیجه درست برسیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (4492 ديدگاه)

        صادق جون اینکه چجوری این موتور نیرویی رو به موتور نمیفرسته و عملکردش در رابطه با باتری هستش و همچنین اینکه قدرتش 13 اسب بخاره و جفت این موتور میتونه به یه خودروی سایز یاریس،120 تا سرعت بده.
        (البته من چیز زیادی از مکانیک خودرو بلد نیستم.)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (4492 ديدگاه)

          معذرت میخوام،اینکه چجوری این موتور نیرویی رو به چرخ ها نمیفرسته درسته.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. sadegh

          ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (2124 ديدگاه)

          شاهین جون اینکه نوشته پیستون آزاد، فک کنم یعنی به میلنگ متصل نیست، وقتی هم به میلنگ متصل نیست یعنی نیروی محرکه مکانیکی نداره، پس حتما نیروی که از حرکت پیستون به وجود میاد صرف شارژ یا باعث طول شارژ بیشتری میشه، اینم که 13 اسبه فقط همین سیستم پیستون آزاد دارای 13 اسبه که فک کنم خودش توی یه موتور الکتریکی قرار میگیره که خود اون موتور نیروی کافی برای حرکت رو فراهم میکنه، در مورد انتقال به چرخ ها هم حتما موتور الکتریکی این وظیفه رو به عهده داره

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. شاهین

          ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (4492 ديدگاه)

          صادق واقعا به داشتن دوستی مثل تو افتخار میکنم.دمت گرم داداش. ;)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. sadegh

          ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (2124 ديدگاه)

          مخلصم داش شاهین، باعث افتخار منه

          امیدوارم درست و خوب توضیح داده باشم.
          ;)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. چاپلو

          ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (488 ديدگاه)

          سلام به همه.
          شاهین”این موتور جدا سادس”یا “فک کردن با این موتور مسخره چکار کردن”. “بابا این همون موتور بنزینیه با یه طراحی بهینه”
          درسته سادس اما با ارزشه. بقولی معما چو حل گشت…
          در کل میتونه موتور خوبی باشه اما… قضاوت باشه برای بعد.
          روش کار اینکه یه سیلندر پیستون داریم با یه محفظه ی احتراق که 4 عمل اصلی مکش. تراکم. انفجار. تخلیه رو انجام میده با دو تا سوپاپ ورودی هوا و دوتا واسه تخلیه ی دود شمع واسه جرقه و انژکتور پاشش مستقیم تا اینجا که هیچ چیزی عوض نشده
          اما بجای اینکه پیستون به وسیله شاتون با میل لنگ در ارتباط باشه در انتهای پیستون یه اهنربای طبیعی یا مصنوعی به صورت سیم پیچ داریم که داخل تونلی از سیم پیچ حرکت رفت و برگشتی داره و بنا به دلایلی که خودتم خوب میدونی همون قضیه ی شار الکتریکی و میدان مغناطیسی و این حرفا برق تولید میشه. برق تولید برای شارژ باتری های لیتیوم یونی استفاده و در اونجا ذخیره میشه تا برای مصرف موتور الکتریکی سر چرخا استفاده بشه.
          اما چرا بهش میگن پیستون ازاد چون پیستون از هر دو طرف ازاده و به جایی وصل نیس حرکت رفت پیستون توسط نیروی احتراق و حرکت برگشت هم توسط گاز فشرده انتهای دیگه ی پیستون انجام میشه قدرتش 13 اسبه که واضحه
          و اینکه یه جفت از این موتور میتونه یه یاریس رو با سرعت ثابت 120 تا حرکت بده نشون از عملکرد بالا و راندمان عالی این موتور در ترکیب با سیستم پیش برنده ی الکتریکیه. واقعا شگفت انگیزه اگه جواب بده
          البته تا حدی قابل درکه چون با حذف شاتون و میل لنگ و فلایویل و کوپلر فلایویل به ژنراتور و همینطور اصطکاک ناشی از یاتاقان ها در موتور و ژنراتور بازده تا حد چشمگیری بالا میره. این جای بحث زیاد داره انشاا.. سر فرصت

          موافقم 0
          مخالفم 0
        6. شاهین

          ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (4492 ديدگاه)

          چاپلو جان،ممنون داداش.تا حد خوبی متوجه شدم مطلبو.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        7. خاوری

          ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (1103 ديدگاه)

          ممنون از توضیحاتت چاپلوجان

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. خاوری مزراتی

        ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (68 ديدگاه)

        من هیچی از مکانیک حالیم نیست ولی فک کنم حرف صادق درست باشه..بطور کلی حالت مکانیکی خودورهای حاضر حتی با بالاترین بهره وری ها هم هدررفت انرژی داره ..احتمالا تویوتا از سیستم انتقال نیروی خاصی برای این موتور استفاده میکنه
        دوستان کسی هست جواب بده

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (4492 ديدگاه)

          راسن میگی خاوری جان.بیشترین بازده موتورهای حاضر در حال حاضر فکر نکنم بیشتر از 45 درصد باشه.
          به نظر من،موتور هیبرید الکتریکی-بنزینی و گازوئیلی،در حال حاضر بهترین گزینه هست.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. mersedes

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (62 ديدگاه)

    ما هم داریم پیشرفت میکنیم البته 50 سال دیگه همین تکنولوِِژی وقتی منسوخ شد چین میچپونش به مااااااااااااا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مارال

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (274 ديدگاه)

      mecedes جان اشتباه پیش بینی کردی ، 50 ساله دیگه اولا چین واسه خودش شده یه پا آلمان، دوما توی 50 ساله دیگه ایران خودرو چراغهای 405 slx را عوض کرده ، داشبورد و رینگهای سمند را عوض کرده ، تندر 90 را با داشبورد چرمی عرضه کرده و … خلاصه یعنی آخر خوشبختی ، انگار توی خوده نیویورک داری زندگی می کنی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. زیگما

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    الان مشکل اصلی خودرو های هیبریدی دو چیز هست(از نگاه مصرف کننده)
    1.هزینه بالای نگهداری و قطعات
    2.عدم هماهنگی میان دستوراتی که به موتور داده میشه و واکنش موتور
    مثلا خیلی ها از پریوس به خاطر این موضوع شکایت کردن. وقتی پاشونو رو پدال میذاشتن واکنش موتور کمی دیر بوده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امید

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    بابا بخدا خودمون جمع بشیم یه خودرو طراحی کنیم خیلی ارزون تر و باکیفیت تر و بهتر از این گاریها میشه که این سایپا و ایرانخودرو اشغال به خورد مشتریای بدبختشون میدن باور کنین مشکل نقدینگی رو هم میشه با پیش فروش محدود حلش کرد میمونه طراحی خودرو که باید دست به کار شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. کافر مقدس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    مردم یورو6 رو هم پشت سر گذاشتن رفتن تو هیبرید

    ما هنوز بنزین یورو 2 مخلوط با آب و ماسه میزنیم:(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. hamid3x

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (391 ديدگاه)

    یه پیستون آهنی(روتور) رو داخال میدان مغناطیسی آهنربا(بلوک سیلندر) توسط نیروی احتراق داخلی بالا پایین میکنند از دوسر آهنربا که توسط یه سیم پیچ پوشیده شده(استاتور) انرژی الکتریکی دریافت میکنند با این انرژی باتری هارو شارژ وباتری هاهم به موتور برقی ماشین انرژی برای چرخش میدند.به زبان ساده یه نیروگاه برقی کوچیک داخل ماشین درست کردند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرش

      ۸ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز محاسبات ساخت این موتور از کجا میتونم تهیه کنم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. parham

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (122 ديدگاه)

    بخوره تو سرشون!!!همون موتور خودمونه!به جای میل لنگ برداشتن آهن ربا گذاشتن فک کردن ما خریم مثلا!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Metalhead

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    تویوتا واقعا داره خوب پیشرفت میکنه ، افزایش راندمان موتور + بهبود در طراحی + کاهش مصرف سوخت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مصطفی فقط آگراR

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (295 ديدگاه)

      فقط تویوتا نیست،ولوو،فلوکس واگن،نیسان،بی ام و،ماشینای آمریکایی و… همه شرکتا پیشرفت کردن به جز سایپا و ایران خودرو…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. hamid3x

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (391 ديدگاه)

    پدال عزیز چرا نظر ما رو حذف کردی؟چیز بدی ننوشتم که؟100درصد علمی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مصطفی فقط آگراR

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (295 ديدگاه)

    من که هیچی از این مطلب نفهمیدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. پیام

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مژده برای اولین بار در تاریخ بشریت ایران تعرفه واردات خودروهای هیبرید ( خودروهایی که به زودی جایگزین خودروهای معمولی هستند) صفر صفر صفر شد … الان یک سوناتا هیبرید فول آپشن 90 میلیون میشه یا تویوتا آوالون فول آپشن 120 میلیون … آوالونی که 250 میلیون در صورت واردات با تعرفه قیمتش می شد …. هورررررراااااااا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ساسان.م

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (338 ديدگاه)

      آقا پیام کو قطعات و مکانیک ماهر؟ البته فکر کنم هیبرید هایی که حجم موتورشون زیر 2500 سی سی باشه شامل این قانون میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ehsan

        ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (1251 ديدگاه)

        یا هیبریدهایی که مصرفشون زیر 2.5 باشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ehsan

          ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (1251 ديدگاه)

          نه ببخشید ، حجمشون

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. sadegh

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      پیام جان از خدامونه که حرف شما صحت داشته باشه

      طبق گفته های شما، فراری laferrari که یه خودروی هیبریدی محصوب میشه یعنی اگه اومد ایران گمرک نمیخوره؟!؟!؟؟!!!!!!!!!!!!!!

      شاید یه وقت مسئولین خودرویی ما هنوز فرق خودرو الکتریکی رو با هیبریدی نفهمیدن !!!! :) ;)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sadegh

        ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        ببخشید، مث اینکه ساسان جون جواب سوالمو داده،

        آخه وقتی داشتم کامنت میزاشتم، کامنت ساسان نبود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  12. مصطفی فقط آگراR

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (295 ديدگاه)

    پیام الان نه جایگاه سوختی براش هست و در آینده هم نخواهد بود،تازه فکر قطعاتشو باید از سر بیرون کنی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. رضا

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    واقعا ایده بسیار جالب و کاربردی هستش
    با دیدن این خیلی چیزا به ذهنم خطور کرد …..
    درسته که 13 اسب بخار خیلی کمه و ناکافی که اگه رو یه ماشین معمولی باشه شاید 50-60 تا سرعت بگیره ولی وقتی به نیروی برق و موتور الکتریکی با گشتاور بالا تبدیل میشه توانایی اون هم خیلی بالاتر میره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا