تویوتاهفته نامه

یادی از تویوتا مگا کروزر یا هامر ژاپنی

تویوتا در سال ۱۹۹۵ یک SUV غول‌پیکری با نام مگا کروزر را معرفی نمود که شباهت فراوانی با هامر H1 آمریکایی‌ها داشت تا جایی که به آن لقب هامر ساخت ژاپن داده بودند. همچنین مگا کروزر مانند هامر H1 در درجهٔ اول برای استفاده‌های نظامی طراحی و ساخته‌ شده بود. این خودرو جهت انجام وظایفی چون حمل‌ونقل سربازان، نصب خمپاره‌انداز و موشک‌های سطح به هوا و نصب رادار برای ارتش ژاپن طراحی ‌شده بود؛ اما پس از چندی بازهم مانند هامر H1، نسخهٔ غیرنظامی مگا کروزر نیز ساخته شد. نسخهٔ نظامی این خودرو با کد BXD10 و نسخهٔ غیرنظامی آن با کد BXD20 شناخته می‌شود.

مگا کروزر ابعاد بسیار بزرگی دارد به‌گونه‌ای که با طول ۵.۰۹ متر، عرض ۲.۱۷ متر و ارتفاع ۲.۰۷ متر بزرگ‌ترین SUV است که تاکنون توسط تویوتا ساخته‌شده و ابعاد بزرگ‌تری از لندکروزر و سکویا و حتی هامر H1 دارد. فاصلهٔ بین دو محور این غول ژاپنی نیز برابر با ۳.۳۹ متر است اما مهم‌ترین ویژگی آن عرض بسیار زیادش است به‌طوری‌که در صندلی‌های ردیف عقب آن چهار نفر می‌توانند در کنار هم بنشینند و برای پاک کردن شیشهٔ جلوی بزرگ آن نیز سه تیغهٔ برف‌پاک‌کن در نظر گرفته شده است. حتی برای شیشهٔ عقب خودرو نیز به دلیل عرض زیاد دو تیغهٔ برف‌پاک‌کن تعبیه شده است.

نسخۀ نظامی مگا کروزر در کنار لندکروزر
نسخۀ نظامی مگا کروزر در کنار لندکروزر
تویوتا مگا کروزر در کنار مرسدس بنز G کلاس
تویوتا مگا کروزر در کنار مرسدس بنز G کلاس

البته نسخهٔ غیرنظامی مگا کروزر به دلیل ابعاد بسیار بزرگ و به خاطر مقررات دولتی ژاپن مربوط به ابعاد خودروها، مشمول مالیات سنگینی می‌شد. بااین‌حال این SUV غول‌پیکر صرفاً در ژاپن توسط نمایندگی‌های فروش تویوتا عرضه شد. هرچند تویوتا مگا کروزر صرفاً در ژاپن و برای فروش به عموم مردم عرضه شد اما به دلیل قابلیت‌های آفرود بسیار بالا توسط پلیس، آتش‌نشانی و بخش امداد و نجات ژاپن نیز مورداستفاده قرار گرفت.

Toyota-Mega-Cruiser-1995-06

تویوتا مگا کروزر در کنار هامر H1
تویوتا مگا کروزر در کنار هامر H1

اما در سینهٔ این غول ژاپنی چه قلبی می‌تپید؟ در زیر کاپوت مگا کروزر یک موتور چهار سیلندر خطی دیزل توربوشارژ با حجم عجیب ۴.۱ لیتر قرار داشت که تنها ۱۵۰ اسب بخار قدرت در ۳۰۰۰ rpm تولید می‌کرد؛ اما مزیت اصلی این موتور تولید گشتاور مناسب ۳۸۰ نیوتن متر بود که از آن مهم‌تر در دور موتور بسیار پایینی در دسترس قرار داشت به‌نحوی‌که تمامی این گشتاور در دور موتور فقط ۱۸۰۰ rpm ارائه می‌شد. البته در سال ۱۹۹۹ موتور مگا کروزر مورد بهسازی و تجدیدنظر قرارگرفته و قدرت و گشتاور آن به ۱۷۰ اسب بخار و ۴۲۰ نیوتن متر افزایش یافت.

PA2842_10_640x480_70

نیروی این موتور از طریق یک گیربکس ۴ سرعتهٔ اتوماتیک به‌صورت دائمی به هر چهارچرخ انتقال می‌یافت. رینگ‌های مگا کروزر ۱۷ اینچی بوده و خودرو فاصلهٔ بسیار زیادی از سطح زمین معادل ۴۲ سانتیمتر داشت. ترمزها در هر چهارچرخ از نوع دیسکی و مجهز به سیستم ABS بودند. این SUV غول‌پیکر تویوتا مجهز به سه قفل دیفرانسیل جلو، عقب و مرکزی بود و همچنین چرخ‌های عقبی نیز قابلیت فرمان گیری داشتند که موجب کاهش شعاع گردش خودرو به ۵ تا ۶ متر می‌شد. سیستم تعلیق خودرو نیز در هر چرخ به‌صورت مستقل طراحی‌شده بود. این موارد در کنار گشتاور عظیمی که از دو موتور پایین در دسترس بود و فاصلهٔ زیاد از سطح زمین موجب شده بود مگا کروزر از توانایی‌های آفرود بسیار بالا و فراتر از تصوری برخوردار گردد.

علیرغم عرض و طول زیاد، مگا کروزر مجهز به فقط دو ردیف صندلی بود و در ردیف جلو نیز تنها دو عدد صندلی برای راننده و سرنشین تعبیه شده بود چراکه بخشی از موتور خودرو در داخل کابین و بین دو صندلی جلو قرار گرفته بود و به همین دلیل امکان نصب صندلی سوم در ردیف جلو وجود نداشت؛ بنابراین ظرفیت کلی حمل سرنشین این خودرو ۶ نفر بود اما در عوض صندوق بار بسیار بزرگی داشت. این کوه فولاد هرگز سبک نبوده و وزنی در حدود ۳ تن داشت درحالی‌که ظرفیت باک سوخت آن نیز برابر با ۱۰۸ لیتر بود که آن‌را تا مسافت‌های زیادی از سوخت‌گیری مجدد بی‌نیاز می‌کرد.

PA3160_2

اما همهٔ این موارد اصلاً ارزان تمام نمی‌شد چراکه تویوتا مگا کروزر در زمان تولیدش قیمتی برابر با ۹,۶۲۰,۰۰۰ ین (این قیمت با تغییر موتور در سال ۱۹۹۹ به ۹,۸۰۰,۰۰۰ ین افزایش یافت) یا حدود ۱۰۰ هزار دلار داشت که تقریباً معادل بالاترین تیپ یک هوندا NSX بود و آن‌را به گران‌قیمت‌ترین ماشین ژاپنی (غیر از خودروهای سنگین مثل اتوبوس و کامیون) تبدیل می‌کرد. بااین‌حال علیرغم قیمت بالا، مگا کروزر تجهیزات چندان زیادی نداشت به‌گونه‌ای که در صفحه آمپر آن فقط سرعت‌سنج وجود داشت و حتی دورسنج موتور در آن نصب نشده بود.

تویوتا این SUV را در ابتدا به‌صورت آزمایشی در بازار ژاپن عرضه نمود تا در صورت موفقیت و استقبال، آن‌را به تولید انبوه رسانده و به‌عنوان مدلی بزرگ‌تر از لندکروزر در سراسر جهان عرضه کند؛ اما به دلایلی چون قیمت بالا، ابعاد بسیار بزرگ، کاربردی نبودن، تجهیزات کم و مالیات سنگین، از مگا کروزر استقبال نشد به‌گونه‌ای که کاربران اصلی آن فقط سازمان‌های دولتی ژاپن بودند و برای تویوتا ازلحاظ مالی کاملاً ناموفق بود. به همین دلیل تویوتا در ماه آگوست سال ۲۰۰۱ تولید بزرگ‌ترین SUV خود را متوقف کرد. بااین‌حال هرچند تولید نسخهٔ غیرنظامی مگا کروزر متوقف شده است اما طبق اعلام تویوتا اگر تعداد سفارش زیادی برای آن از سوی سازمان‌های دولتی و ادارات محلی دریافت کند امکان تولید دوبارهٔ آن وجود خواهد داشت.

Toyota-Mega-Cruiser-1995-04

مشخصات فنی

Toyota Mega Cruiser
پیشرانه چهار سیلندر دیزل توربو
حجم موتور ۴.۱ لیتر
قدرت ۱۷۰ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتون متر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ دائمی
طول/عرض/ارتفاع ۵.۰۹/۲.۱۷/۲.۰۷ متر
فاصلهٔ بین دو محور ۳.۳۹ متر
وزن ۲۹۰۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۶ نفر
حجم باک ۱۰۸ لیتر
قیمت در زمان تولید حدود ۱۰۰ هزار دلار

 

PA1617_15

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. ماسل

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2416 ديدگاه)

    زیبا نیست البته هدفش هم این نبوده.ولی هامر هم هدفش نظامی بوده ومثل تویوتا گدابازی در نیاورده.سرعت سنج مگه چقدر هزینه داره تو ۱۰۰ هزار دلار.نه این ژاپنیا که مثل رباتن همش کار میکنن و چیزی از رفاه نمیدونن (کلی گفتم)نه مثل مدیران کثیف ایران.معتدل مثه امریکن کارز.خوش قیمت و قدرتمند و زیبا
    از کجا به کجا رفتم؟

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. Hamid

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      این باید با هامر مارودر Marauder مقایسه بشه که به راحتی اینو له میکنه. تو یکی از برنامه های تخت گاز ریچارد هاموند تو کیپ تاون آفریقای جنوبی تستش کرد. مدتها تو اینترنت سرچ کردم تا تونستم ویدیوش رو دانلود کنم. اینم عکسش:
      http://oshiete.xgoo.jp/_/bucket/oshietegoo/images/media/7/542250970_55d4bbe479eaf/M.jpg

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. کاوه آهنگر

        ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (432 ديدگاه)

        آقا حمید مطمعنی ؟
        این ماشینی که شما عکسش رو گذاشتین باید با نردبان سوارش شد !! بیش از حد بزرگه

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          هامر توایران چقدر گرون بود

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Hamid

          ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (1198 ديدگاه)

          برای ماشینهای بزرگتر از SUV فول سایز کلاس خاصی وجود نداره. مثل دسته فوق سنگین وزن مسابقات ورزشی. بنابراین هردوی این ماشینها توی یک کلاس قرار میگیرن هرچند که ممکنه ابعادشون کمی متفاوت باشه. اما در اصل هردو کاربرد نظامی دارن.

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. ford

        ۲ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (68 ديدگاه)

        اول یه چیزی بدون در باره چیزی که میخوای ینویسی بعد بنویسش این مگا کروز 2تن نهصد وزن داره اصلا نه 3تن با موتور 4 لیتر بعد میگی باید با مارودر مقایسه شه یعنی تو عقل داری داداش من مارودر 10تن نیم وزنشه یعنی حدود سه نیم برابر وزنش بیشتره از این و اون نفربر نظامی هست مقاوم در برابر 3 کیلو تی ان تی این یه suv هست‌شما داری پراید با کامیون مقایسه میکنی بعد میگی اون قویتره خوب این دیگه گفتن نمیخواد همه میدونن این این میمونه مارودر که شما گفتی منم اینو به اورال تایفون نفربر بر روسی مقایسه کنم که 25 تن وزن داره بعد شما این چه حرفیه چه مقایسه هست یعنی یه حرف خودت خندت نگرفته مگا کروز 2900کیلوبا مارودر 10000کیلو مقایسه کردی بعد میگی اون بهتره من دیگه نمیدونم چی بگم شما یه توجه به گفته خودت کنی متوجه اصل ماجرا میشی

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. Iman99

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          درست فرمودی فورد عزیز این باید با همون هامر مقایسه شه
          خودش هم یه جورایی کپی هامر امریکایی حساب میشه
          ولی به گرد پای خود هامر نمی‌رسه چون هامر از همه نظر خیلی بهتر از اینه

          موافقم 2
          مخالفم 0
  2. مجید

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    این که چرخ عقبش هم فرمون میگرفت با توجه به کلاس خودروییش و سال ساختش قابل تحسینه

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. Parker

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      درسته. مخصوصا تو عکس آخر کاملا مشخصه چرخ عقبش هم فرمون میگیره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      شاخ

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. آرش

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    این از حضرت ( لندکروز) هم تو آفرود بهتره. اهلش میدونن یعنی چی

    موافقم 0
    مخالفم 2
  4. Ali.usa

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (335 ديدگاه)

    تو این کلاس هیچ کس به هامر و آمریکا نمیرسه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Parker

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    سلطان آفرود دنیا که G63 AMG 6*6 هست.
    بعدش واقعا به نظرم این تویوتاست.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Iman99

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      سالطان آفرودر ها که آره همون جی کلاس که گفتی بعلاوه هامر و بعلاوه فورد رپتور و رم تی آر ایکس اینها سلطان های آفرودر ها در جهان هستن و چیزی به گرد پاشون هم نمیرسه از هر نظر
      جالب اینه که فقط سلاطین بزرگتر و بهتر از خودشون هستن که میتونن بهتر از اینها باشن که بازم از ریشه خودشون هستن که در کلاس های بالاتر و بزرگتر از خودشون هستن که از همون آلمان ( اروپا ) و امریکا هستن

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. Iman99

        ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        این ماشین تو این مطلب هم که یه جورایی کپی هامر امریکایی اورجینال حساب میشه
        پلی به گرد پای خود هامر نمیرسه
        چون هامر از همه نظر خیلی بهتر از اینه

        موافقم 3
        مخالفم 0
  6. امیر

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    لش کروزر…اوه اوه اون که لندکروزر بود بش میگفتیم لش کروزر ??چه فکری میکنه تویوتا رو ۳ تن ۱۵۰ اسب!!!گشتاور زیاد بالایی هم نداره!!!مهندسی موتور های تویوتا واقعا ضعیفه…اون از 2ge-fr که ۱۵ ساله داره تولید میکنه اونم از این!!

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. PlymouthBarracuda

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (130 ديدگاه)

      داداش خدایی لندکروز سوار شدی؟؟؟

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. Parker

        ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        معلوم نیست چی سوار شدی فکر کردی لندکروزر بوده.

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          بعضی ها فقط دوس دارم کامنت بزارن حالا هرچی نوشتن

          موافقم 2
          مخالفم 1
    2. احسان

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (314 ديدگاه)

      یه نگاه به ۲jz بمداز تا ۱۵۰۰ اسب ازش قدرت گرفتن کلیپ های درگش با بوگاتی رو هم خودت ببین،درضمن لندکروز بابه پای ازرا راه میره با ون وزن

      موافقم 1
      مخالفم 1
    3. ford

      ۲ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (68 ديدگاه)

      کاملا در اشتباهی از بیخ بون شرکت تویوتا هم دقیقا مثل شرکت فورد از یهترین ها استفاده میکنه و بهترین ابکاری قطعات موتور فورجکاری این داستانها سر همینه مثل فورد موتوراش استقامت قدرت زیاد داره و این هم بگم قدرت اصلی موتور نه حجم موتور مشخص میکنه نه اسب بخار نه گشتاور به ترتیب بخوام بگم گشتاور اسب بخار هست ولی اینا اول هستن اول از همه برند سازنده که موتور میسازه مهمه بعد در اون موتور از چه تکنولوژی استفاده شده نظیر پمپ سوهت انژکتور میلنگ سوپاپ پیستون طراحیش چی باشه که خیلی مهمه سیستم سوخت رسانی جرقه که ژاپن هم بهترین بوده و بعد گشتاور مهمه و بعد اسب بخار شما هیچ وقت نمیتونی یه محصول تولیدی تویوتا مثل پرادو نسخه پایه پایین ترین مدل 2لیتر 4 سیلندر با 350 تا گشتاور با یه کره ایی مثل کیا موهاوی v8 با موتور 4.6 لیتر گشتاور 450 تا چون تویوتا با موتور دو لیتر اونو شکست میده سر تکنولوژی ساخت که تو استقامت قدرت مهمه و هنوز بعد 60 سال داره میکنه که موهاوی باهاش در بیفته بعد 30 ثانیه موتور خسته میشه به عیب میوفته هیچ وقت ملاکت مشخصات رو‌کاغذ نباشه مهم برند تولید کننده موتور هست که شرکت های دیزل مثل کاترپیلار کامینز با متور 6.7 لیتر دیزل از ماک گشتاورش بیشتره‌به خاطر تکنولوژی برترش

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Iman99

        ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        آره درسته اصل کار مهم تکنولوژی و علم برتره که ملاک های برتری رو مشخص میکنن که کی بهترینه که با این اوصاف هم مشخصه که آلمان و در کل اروپا و امریکا از همه نظر در همه چیز با فاصله زیاد بهترین و اول و سردمدار و یکه تاز هستن خدایی و کسی به گرد پاشون هم نمیرسه چون در همه چیز از همه نظر بهترین و اول و سطح بالا و پیشرفته هستن تو این مورد هم همینطور و همه چیز هم از خودشونه و بقیه دنباله رو اونها بودن و همونی هم که دارن از اروپا و امریکا بوده که بازم به گرد پای خود اروپا و امریکا در کل نمی رسه

        موافقم 3
        مخالفم 0
  7. Hamid

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    این باید با هامر مارودر Marauder مقایسه بشه که به راحتی اینو له میکنه. تو یکی از برنامه های تخت گاز ریچارد هاموند تو کیپ تاون آفریقای جنوبی تستش کرد. مدتها تو اینترنت سرچ کردم تا تونستم ویدیوش رو دانلود کنم. اینم عکسش:
    http://oshiete.xgoo.jp/_/bucket/oshietegoo/images/media/7/542250970_55d4bbe479eaf/M.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ماشین باحالی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Reza :: Deutschland :: Mercedes

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    اکسلش پورتاله ولی در نگاه اول خیلی به چشم نمیاد !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. luis

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    چقدر کامنتای برو بچ پدال خوب شده دیگه تکو توک نظر متعصبانه و بچه گانه میدن همونا هم دوستان از خجالتشون در میان و جواب کوبنده میدن افرین به پدال که در این زمینه پیشرفت کرده ملت ژاپن زیاد افرود باز نیستن اگه به امریکا صادر میشد یا حوزه خلیج فارس حتما استقبال خوبی میشد ولی به نظر من هم برا افرود زیادی قوله و گرونه همون هامر اچ وان هم برای افرود پر خریدار نیست نسبت به جیپ رانگلر لندروور دفندر و لند کروز سری نود و پاترول و… بیشتر مصارف نظامی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. volvo fh

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    اگه چینیها ساخته بودنش,الان همه میگفتن وای کپی کرده,ولی چون تویوتا است هیچکس ایراد نگرفته و خیلی هم تحسین میکنن.حتی لند کروزر هم در ابتدا دقیقا کپی جیپ بوده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. Genius

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    زیادی زمخت و بی قواره است و در طراحی آن هیچگونه نکته سنجی و دقت نظری دیده نمیشود هرچند این روزها بر همگان عیان است که هر قدر تویوتا در تولید محصولاتی کارا و بادوام از لحاظ فنی با کمترین قیمت(البته نه در ایران!!)خبره است در خصوص طراحی محصولاتش کمیتش میلنگد!
    علاوه بر این اظهر من الشمس که هیچ کمپانی ای در این سگمنت به گردپای بیابانگردهای امریکایی نمیرسد زیرا اصلا تولد این کلاس در امریکا و توسط کمپانی جیپ بوده و پیشرفت آن نیز همچنین البته در این میان یک استثنا داریم و آن چیزی نیست بجز لندکروزر هرچند اگر نیک به قضیه بنگریم حتی همین محصول شاخص جهان آفرود نیز به کمک مراکز تحقیقاتی امریکا و طی یک ارتباط تنگاتنگ با دفتر کمپانی تویوتا در امریکا طراحی گردیده است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مهدی

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    ایران هم کپ هامر تولید کرده یه سرچ کنید میبینید موتور تویوتا لندکروزه 4.5 اف روش انداخته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. امیر حسین

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. حداکثر سرعت و مصرف درون و برون شهری موتور جدید این ماشینو بگین لطفا….باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Afg

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    خیلی وقته نهضت سوادآموزی فعال شده اما هنوزم کلی بیسواد داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا