تویوتا

معرفی کانسپت تویوتا GR سوپرا اسپورت تاپ روباز

روح سوپراهای تارگا متعلق به دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی هنوز هم زنده بوده و تویوتا نیز با معرفی نسخه سفارشی و تک ساخت GR سوپرا اسپورت تاپ به این محصولات ادای احترام کرده است. ژاپنی‌ها می‌گویند این خودرو از تارگا سوپرا A80 الهام گرفته و سقف مدل A90 حذف شده تا کانسپت موردبحث خلق شود. جدیدترین محصول نمایشی تویوتا پیرو مدل هریتیج ادیشن سال پیش است که در همین رویداد SEMA معرفی شده بود.

کار روی این خودرو در ابتدا با یک اره شروع شد اما تویوتا و شرکت تگزاسی KC که در زمینه رنگ‌آمیزی خودروها فعالیت می‌کند کار را پیش بردند هرچند در طول نیم ساعت فقط حدود یک اینچ از سقف را بریدند. به همین خاطر برنامه تغییر کرد و دو شرکت از ابزار برش متفاوتی استفاده کردند. تویوتا به همین خاطر از یک جفت پانل کامپوزیتی ساخته شده با تکنولوژی پرینت سه‌بعدی استفاده کرد تا شکل عالی این خودرو نهایی شود.

نتیجه نهایی کاملاً قابل‌تحسین است زیرا وقتی سقف این سوپرا اسپورت تاپ در جای خود قرار گیرد به سختی خواهید توانست تفاوت‌های آن و نسخه کوپه استاندارد را تشخیص دهید. طراحی اصلی خودرو با استفاده از بخش بالایی شیشه جلو و بخش بیرونی ساختار سقف در دو سمت راننده و سرنشین حفظ شده است.

اسپورت تاپ پروژه‌ای پیچیده‌تر از بریدن سقف ثابت و جایگزین کردن آن با پانل‌های جداشدنی بوده زیرا تیم تویوتا و شرکت KC اقدام به تقویت خودرو از بخش پیشرانه تا بخش عقب کرده‌اند. همچنین بدنه نیز تقویت شده تا استحکام این خودروی مفهومی بیشتر گردد.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا تویوتا علاقه‌ای به تولید این خودرو ندارد. خب شاید ب‌ام‌و آن را زیاد دوست ندارد زیرا در این صورت فروش Z4 می‌تواند کاهش یابد. با این وجود ب‌ام‌و Z4 از سقف نرم با مکانیسم تاشوندگی الکتریکی استفاده می‌کند درحالی‌که سقف سوپرا اسپورت تاپ را باید خود راننده بردارد.

سوپرا اولین خودروی اسپورت تویوتا نیست که سقف ثابت خود را از دست می‌دهد زیرا تویوتا ۸۶ نیز در سال ۲۰۱۳ فرایند مشابهی را تجربه کرده بود. این خودرو بجای استفاده از طراحی تارگا دارای یک سقف پارچه‌ای بود. تویوتا در سال ۲۰۱۹ اذعان کرد به دنبال تولید این خودرو بود اما در نهایت از آن تصمیم صرف‌نظر نمود.

[دانلود ویدئو]

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"، عشقِ ماشین و دیگر هیچ...

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. SF90 STRADALE

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (3419 ديدگاه)

    اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا تویوتا علاقه‌ای به تولید این خودرو ندارد . خب شاید BMW آن را زیاد دوست ندارد زیرا در این صورت فروش Z4 می‌تواند کاهش یابد !!!! ????

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۱۰
    1. Adn

      ۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (5 ديدگاه)

      سلام یه مشکلی برای لایک و دیس وجود داره
      اینه که هربار صفحه رو رفرش کنین بازم میتونین لایک یا دیس بدین
      لطفا پیگیری کنین

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۳
    2. Hadi

      ۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2203 ديدگاه)

      دلیل تولید نکردنش مسخرس…
      البته اگه واقعا دلیلش همین باشه فعلا در حد یک شایده…
      تویوتا سوپرا تارگا و رودستر واقعاً عالیه و می‌تونه فروشش رو خیلی بیشتر از قبل کنه……

      موافقم ۷
      مخالفم ۰
  2. RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1985 ديدگاه)

    عجب کاسنسپ جالبی. تولید نمیشه ولی…

    در کل به درد جوان ها میخورد

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۲
  3. زیزیگولو

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2457 ديدگاه)

    تویوتا سوپرا عقبه و پیشینه‌ ی چندین ساله داره و مشخصه که بدَنشو طراحیش بر اساس اونچه تو ذاتش بوده راهشو ادامه داده و الآنم تو مدل GR به جدیدترین طراحیو موتورو گیربکس مجهز شده

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۱
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (6128 ديدگاه)

    بَه‌بَه
    عجب ماشینیه
    این باید بره تو خط تولید و بیاد بترکونه دور‌دورهارو !

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۱
  5. مهدی،:امید اینده

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1084 ديدگاه)

    میخوام یه پشت دستی بزنم تو دهن طراح سوپرا
    بابا این همه زحمت کشیدی به این مدرنی طراحی کردی ماشینو اونوقت یه جلو پنجره مسخره گزاشتی که هیچ شباهتی به سوپرا قبلی نداره?
    انقدر از اونکاپوت جلوش بدم میاد که حاضرم کمپین راه بندازم
    خودمم ‌یه جور طراحیش کردم(تو گالری موبایلم?) تو اینستاگرام واسشون فرستادم حالا توقع خاصی حالا الکی مگه میبینن

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲
  6. سامورایی از قله فوجی

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1051 ديدگاه)

    هر کاری می کنم نمیتونم سوپرای جدید رو دوست داشته باشم
    و وقتی اونو با رقبای قدیمی خودش یعنی اسکای لاین و NSX مقایسه می کنم می بینم از هر نظر صد پله پایین تره

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱۳
    1. زیزیگولو

      ۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2457 ديدگاه)

      ضمن احترام به شما ….. مخالفم

      موافقم ۹
      مخالفم ۶
      1. سامورایی از قله فوجی

        ۲ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1051 ديدگاه)

        میشه دلیلتون رو بگید؟

        موافقم ۶
        مخالفم ۳
        1. زیزیگولو

          ۲ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (2457 ديدگاه)

          دلیل خاصی نداره، سلیقه شخصیه

          موافقم ۴
          مخالفم ۳
      2. سامورایی از قله فوجی

        ۲ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1051 ديدگاه)

        فک کنم شما منظور منو نفهمیدید !
        سوپرای قدیمی رقیب اسکای لاین و nsx بود
        ولی سوپرای جدید شده رقیب نیسان Z و هوندا اس ۲۰۰۰
        هیچ پیشرفتی تو قدرت نداشته و از رقبا عقب مونده

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۰
        1. [email protected]

          ۲ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (919 ديدگاه)

          البته این عیب نیست که سوپرا سوپر اسپرت نیست. این gtr و nsx بودن که یه کلاس بالاتر رفتن

          موافقم ۴
          مخالفم ۰
        2. [—{^AMIN_MC20^}—]

          ۲ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (2080 ديدگاه)

          جی تی ار که سوپراسپرت نیست

          موافقم ۲
          مخالفم ۱
  7. Sina

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    نمیدونم چرا طرفدارای سوپرا اینقدر به این ماشین انتقاد میکنن
    به نظرم هیچ مشکلی نداره
    قیافه اش هم خیلی خوبه ، مخصوصا این مدل
    از لحاظ هندلینگ و فنی هم عالیه
    اره نمیتونه مثل نسل اول بشه ، در واقعیت خیلی از ماشینا نمیتونن مثل نسل اولشون موفق بشن
    ولی خب همین که تبدیل به یک کراس اوور برق نشده خودش خیلی خوبه ، توقع زیاد و بیش از حد نباید داشت
    به نظرم اینکه از قطعات ب‌ام‌و هم استفاده کرده بد نیست
    تنها عیبش کابینه که باید یکم حذاب تر باشه

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۴
    1. [email protected]

      ۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (919 ديدگاه)

      همه اینایی که گفتی عیبه. مثل نسل اول نیست، از قطعات بی ام و استفاده کرده، جذابم نیست. وقتی نسل قبلیش هنوزم طراحیش مدرنه و یه سر و گردن بالاتره این ماشین یه عقب گرد به حساب میاد. داریم راجب تویوتا حرف می زنیم. ندار نچار نبودن که یه موتور اورجینال بزنن. این ماشین هویت نداره.

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
      1. Sina

        ۲ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2198 ديدگاه)

        خیلی ماشینا هستن که در حد نسل اول نیستن و نبودن
        کلی مثال میشه زد
        حتی نسل جدید موستانگ که عملکرد خوبی داشته هم در حد نسل اولش نبوده
        باز هم حساس میکنم توقع زیادی از این ماشین دارن
        میگن که چرا مثل GT-R و NSX نشده
        ولی خب اونا رقابت با مدل های سوپراسپرت روانتخاب کردن ، NSX که خودش از اول سوپراسپرت بوده
        سوپرا با ماشینایی مثل کیمن و کوروت رقابت داره
        واقعا نمیدونم معیار هویت رو چی در نظر بگیریم ، ظاهرش که شباهت هایی با نسخه قبلی رو حفظ کرده
        به نظرم همین هم خیلی خوبه تو دورانی که هر روز ماشینا زشت تر و بد تر میشن ، سری۴ و M3 بهترین مثاله

        موافقم ۸
        مخالفم ۰
        1. [email protected]

          ۲ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (919 ديدگاه)

          داستان gtr و nsx کاملا فرق می کنه، نسل به نسل کلاسشون تغییر کرد اما سوپرا همیشه یه کوپه اسپرت خیابونی بوده. هویت از حس آشنایی که یه اتومبیل تو تمام نسلاش منتقل می کنه میاد یعنی هر کسی ببینش با ویژگی های خاصش اون ماشینو میشناسه . مثه همین ماستنگ، هر کسی این ماشینو ببینه ناخودآگاه ویژگی هایی مثه طراحی عضلانی، قدرت، ابهت، صدای جذاب و… تو ذهنش میاد یا سری M با هندلینگ عالی، کیفیت ساخت بالا، پرفومنس در کنار اشرافیت و… به نظرم اینا هویته. اما این سوپرا هیچ کدوم از ویژگی های نسل قبلشو نداره.

          موافقم ۳
          مخالفم ۲
    2. MOHAMMAD.n.r

      ۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (832 ديدگاه)

      سینا جان
      این ماشین طراحی زیبا و قابل قبولی داره. ولی
      فرمون خیلی شبه فرمون های ب ام و هست و تویوتا به خودش زحمت نداده فرمون جدید طراحی کنه.
      مهم ترین مسئله انجین این ماشین هست که هیچ قطعه ای از تویوتا توش بکار نرفته و کاملا ب ام و هست. ادم وقتی اسم سوپرا به گوشش میخوره توقع یک هیولا داره، هیولایی مثل نسل قبل که با اینترنال فابریک ۷۰۰-۸۰۰ اسب بدون کوچک ترین مشکل و خرابی تحویل میداد و با قطعات افتر مارکت خیلی بیشتر از ۱۰۰۰ اسب.
      ماشینی که موی دماغ فراری و لامبو و… میشد و با اسکای لاین کَل کَل داشت الان شده رقیبی برای سری z نیسان و… .
      خودم نیسان z جدید رو به این ماشین ترجیح میدم.حداقل انجین(که اصل و اساس یک ماشین اسپورت هست) ساخت خود نیسانه و اصالت داره.

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
      1. سامورایی از قله فوجی

        ۲ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1051 ديدگاه)

        دقیقا حرف دل منو زدی

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  8. بهنام

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (492 ديدگاه)

    نمای بغل خیلی زیباست. در کل من این نسل سوپرا رو خیلی دوست دارم. قابلیت ارتقا زیادی هم داره.

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  9. سینا راد

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (7 ديدگاه)

    از بچگی هر وقت هرجا چه حتی ماکت سوپرا رو دیدم یه حس خاصی داشتم که توام با احترام بود . وقتی فهمیدم تویوتا دوباره میخواد سوپرا رو تولید کنه خیلی خوشحال شدم . ولی وقتی دیدم اصلا شباهتی به نسل قبلی نداره و بی ام و دستش اومده تو کار خیلی حالم گرفته شد. تنها روح نسل اول که مونده توی این ماشین اسپویلر عقب ماشینه

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  10. akrh78

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1096 ديدگاه)

    اصلا سوپرا باید از اول این شکلی میبود اون که ۲۰۱۹ معرفی کردن یه شوخی کثیف بود فقط
    کاش فرم بدنه ft-1 حفظ میشد با اون کاپوت کشیدش ??

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  11. TOYOTA LOVER

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (29 ديدگاه)

    به نظر من همین که این ماشین که یک ماشین آسیایی هست میتونه با خودرو های اروپایی رقابت داشته باشه خودش کلیه حالا شاید به اندازه نسل اولش زیبا نباشه و شاید اصالتش حفظ نشده باشه ولی از نظر عملکرد عالیه

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا