دوئل فورد اورست و تویوتا فورچونر

تقریباً در حال نزدیک شدن به پایان دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هستیم و امروز به یکی از گروه‌های پایانی رقابت‌ها یعنی گروه SUVهای متوسط رسیده‌ایم. در دوئل قبلی این گروه، شورلت تریل‌بلیزر و میتسوبیشی پاجرو اسپرت به میدان نبرد رفتند که طی این دوئل مجموعاً تعداد 1748 رأی به ثبت رسیده است. از این تعداد آراء، پاجرو اسپرت توانست 1115 رأی را از آن خود کرده و با کسب 64 درصد از کل آراء به‌عنوان پیروز دوئل به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالی‌که تریل‌بلیزر موفق به کسب 633 رأی شده است. امروز نیز در سومین دوئل این گروه، بازهم SUVهایی به مصاف یکدیگر رفته‌اند که هردو بر اساس پیکاپ‌ها ساخته شده‌اند. این دو خودرو فورد اورست و تویوتا فورچونر هستند.

میتسوبیشی پاجرو اسپرت

شورلت تریل‌بلیزر

فورد اورست

تویوتا فورچونر

میتسوبیشی پاجرو اسپرت

؟

سانگ‌یانگ رکستون

تویوتا پرادو

ایسوزو MU-X

میتسوبیشی پاجرو

؟

؟

جیپ گرند چروکی

تویوتا فورانر

جیپ گرند چروکی

فورد اورست

اورست یک SUV متوسط سه ردیفه است که برای اولین بار در سال 2003 معرفی شد. این خودرو که بر اساس پیکاپ رنجر ساخته شده بود تا سال 2006 به تولید رسید و سپس نسل دوم جایگزین آن شد؛ اما اورست هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که ابتدا نسخهٔ کانسپت آن در سال 2013 معرفی شد و چندی بعد فورد در نمایشگاه گوانگژو 2014 از نسخهٔ تولیدی آن پرده برداشت. این نسل نیز همانند اسلاف خود بر اساس نسل کنونی یا سوم پیکاپ رنجر ساخته شده و در نمای جلویی کاملاً با آن یکسان است؛ بنابراین اورست در اصل نسخهٔ SUV پیکاپ رنجر محسوب می‌شود و مانند آن ساختاری بدنه روی شاسی دارد؛ اما این SUV آمریکایی یک محصول جهانی نیست به‌نحوی‌که طراحی و مهندسی آن در استرالیا انجام گرفته و تنها در این کشور به همراه کشورهای آسیایی مثل هند، چین و تایلند و همین‌طور آفریقای جنوبی عرضه می‌گردد. تولید اورست نیز در تایلند و چین انجام می‌گیرد و فورد برنامه‌ای برای عرضهٔ آن در ایالات‌متحده ندارد چراکه با مدل‌های اکسپلورر، فِلِکس و اکسپیدیشن همپوشانی پیدا می‌کند. این خودرو در هند با نام Endeavour به فروش می‌رسد. اورست هم‌اکنون بسته به بازار با دو پیشرانهٔ 2.2 لیتری چهار سیلندر دیزل و 3.2 لیتری پنج سیلندر دیزل عرضه می‌گردد که ما برای این دوئل موتور قدرتمندتر را انتخاب کرده‌ایم. این پیشرانهٔ توربودیزل پنج سیلندر، 200 اسب بخار قدرت و 470 نیوتن متر گشتاور دارد. اورست همچنین با دو نوع انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و یا دو دیفرانسیل به بازار عرضه می‌شود.

تویوتا فورچونر

همان‌طور که اورست بر اساس پیکاپ رنجر ساخته شده است، فورچونر هم بر پایهٔ پیکاپ هایلوکس شکل گرفته است و بنابراین همان‌طور که در مقدمه ذکر شد، هردو شرکت‌کنندهٔ این دوئل ریشهٔ وانتی دارند و هردو از ساختار بدنه روی شاسی استفاده می‌کنند. فورچونر برای اولین بار به‌عنوان یک SUV متوسط در سال 2005 معرفی شده و در کشورهای مختلفی تولید و عرضه گردید. حتی نسل اول این SUV ژاپنی به کشورمان هم راه پیدا کرد. این نسل با تجربهٔ دو فیس‌لیفت در سال‌های 2008 و 2011 تا سال 2015 روی خط تولید بود تا اینکه سرانجام در تاریخ 16 جولای 2016 نسل دوم آن به‌طور هم‌زمان در تایلند و استرالیا رونمایی شد؛ اما نسل دوم فورچونر برخلاف فورد اورست، در ظاهر شباهت چندانی با هایلوکس ندارد و از طراحی خاص خود استفاده می‌کند. طراحی‌ای که تا حدودی یادآور محصولات برند لوکس تویوتا یعنی لکسس است. فورچونر نیز مانند رقیب آمریکایی، خودرویی جهانی نیست و عمدتاً در بازارهای آسیایی عرضه می‌گردد. بنابراین مطمئناً در بازار ایالات‌متحده هم حضور ندارد. تولید این خودرو نیز در تایلند و پاکستان انجام می‌گیرد. فورچونر از لحاظ ابعاد و کلاس دقیقاً هم‌سطح مدل‌های فورانر و لندکروزر پرادو قرار می‌گیرد. این خودرو هم‌اکنون با پیشرانه‌های گوناگونی عرضه می‌گردد که شامل دو موتور بنزینی و سه واحد دیزلی می‌شود. فورچونر در رقابت ما با پیشرانهٔ 2.8 لیتری چهار سیلندر توربودیزل خود شرکت کرده است که 175 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور دارد. این ماشین بازهم مانند اورست، مجهز به سه ردیف صندلی است و در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل عرضه می‌گردد.

 

مشخصات فنی

 

فورد اورست

تویوتا فورچونر

پیشرانه 3.2 لیتری 5 سیلندر 2.8 لیتری 4 سیلندر
تنفس توربودیزل توربودیزل
قدرت 200 اسب بخار 175 اسب بخار
گشتاور 470 نیوتن متر 450 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
مصرف سوخت 8.5 لیتر (ترکیبی) 8.6 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 70 لیتر 80 لیتر
وزن 2214 کیلوگرم 2125 کیلوگرم
ظرفیت بکسل 3 تن 2.8 تن
ظرفیت سرنشین 7 نفر 7 نفر
طول 4.89 متر 4.79 متر
فاصلهٔ محوری 2.85 متر 2.75 متر
قیمت پایه 38,500 دلار 38,500 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

43 دیدگاه

  1. SERIAL WINNER
    سوابق: (10319 دیدگاه) ,

    .
    من به تویوتا رای میدم. ظاهر زیباتر و استهلاک کمتر

    پاسخ
    1. TOYOTA
      سوابق: (117 دیدگاه) ,

      من خودم طرفدار تویوتام .
      اما بررسی های ویدیویی و مقایسه های زیادی رو دیدم که تو بحث آفرود شبیه هم هستند.
      کاش و ای کاش تویوتا اندروید اتو و اپل کارپلی رو به سیستمش اضافه کنه .

      به نظرم بزرگترین مشکل تویوتا الان سیستم سرگرمی اونه .
      الان شما LS500 و یا LC رو بگیری واقعا کار کردن با سیستمش ناراحت کننده و سخته.
      امسال تو LS500 سرعت تاچ تاچ پد رو بیشتر کرده و یا مانیتورهاش با کیفیت تر شدن.
      دریغ از اینکه مشکلاتش اونجا نیست و یوزر فرندلی نیست سیستمش
      یه همکاری با شرکت ژاپنی دیگه مثل سونی کنه دیگه مشکلی نمیمونه به خدا

      7 نفره هستن هر دو اما هیچ کدوم ردیف سوم خوب نیست

      یه چیزی که همیشه بین راوفور و سانتافه منو به انتخاب راوفور ترغیب میکنه که دو ردیف ضندلی داره ولی دو ردیف واقعی و خیلی نرمتره اما سانتافه اینجوری نیست
      از همین رو با ردیف سوم بدردنخور من به شخصه مخالفم
      شاید شش صندلی بهتر باشه حتی
      اورست ماشین بسیار عالیه و حیفه تو کشورمون نیست

      تویوتا جان برای بار آخر
      خواهش میکنم ازت سیستم سرگرمیت رو بهتر کن
      همین

      پاسخ
    2. peyman
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      فورچونر رو‌چرا وارد ایران نمیکنن؟؟یا وارد شده من نمیبینم؟

      پاسخ
      1. محمد
        سوابق: (7 دیدگاه) ,

        چون پیشرانه اش بالای 2.5 لیتر حجم داره
        در صورتی که هایلوکس پیشرانه 2.7 لیتری داره اما چون خودرو تجاری محسوب میشه مشمول قانون منع واردات خودروهای با موتور بالای 2500 سی‌سی نمیشه

        پاسخ
        1. مهدی
          سوابق: (1 دیدگاه) ,

          با سلام
          یعنی میشه تویوتا توندرا رو هم وارد کرد ؟ بخاطر اینکه وانت هستش ؟
          اونم خودروی تجاری محسوب میشه ؟ حجم موتور 4500 سی سی هست

    3. AK_007
      سوابق: (413 دیدگاه) ,

      دوستان ی سوال فنی
      تفاوت مدل های پرادو, فورچونر,فوررانر و هایلندر چیه??

      پاسخ
    4. شاهين
      سوابق: (487 دیدگاه) ,

      حالا فهمیدم جک جی ۵ چراغ عقبش رو ازچی کپی کرده!!!!

      پاسخ
    5. بنزما
      سوابق: (434 دیدگاه) ,

      خدارو شکر‌ مقایسه ها پیشرفت کرده نه شتاب ذکر شده نه سرعت نهایی

      پاسخ
  2. (ali(chevy nova
    سوابق: (3250 دیدگاه) ,

    من فورد رو انتخاب مىکنم
    راستى نظر سنجى
    1. فورد گرانادا 1975 لاىک
    2. پلىموت والىانت 1975 دىس لاىک

    پاسخ
    1. سعید
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دیسلایک من بخاطر انتخابت بود نه نظر سنجیت

      پاسخ
      1. (ali(chevy nova
        سوابق: (3250 دیدگاه) ,

        حالا چه کنم من سعىد؟؟
        واقعا ناراحت شدم تو نظر سنجىم شرکت نکردى

        پاسخ
  3. جلالى
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    فورد کمى تو مشخصات بهتره عمل کرده مثل قدرت و گشتاور اما حجم موتورش هم بىشتره و 1 سىلندر بالاتر از رقىب داره

    پاسخ
  4. سروش شیرازی
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    جلوی فورده شبیه تویوتا سکویاس یا من اشتباه میکنم؟

    پاسخ
  5. Sina
    سوابق: (290 دیدگاه) ,

    با اینکه فورد از نظر من بهتره خصوصا چونکه قیافه جذاب تری داره نمای داخلی قشنگ تری داره (این عکسهایی هم که از اورست گذاشته با قیافه ای که در ظاهر ببینی کلی تفاوت داره )
    اما انتخاب خود من تویوتاست به این دلیل که سخت جون تره و قبلنا کلی فیلم که توی یوتیوب دیدم از مقایسشون استرالیاییها کلا تویوتا رو بیشتر پسندیدن و عامل دیگه ای که برتری تویوتا رو واسه ما بیشتر میکنه اینکه که اورست فقط با فرمون سمت راست تولید میشه ولی فورچونر برای خاورمیانه هم هست
    بابت قیافه فورچونر هم پکیج TRD توی مالزی واسش موجوده که قیافش واقعا معرکه و خوشگله و دوست داشتنیه که کلا با این پکیج و برتر شدن قیافه فورچونر از اورست کلا کلا فورچونراز نظر من میشه برنده این دوئل تینم عکسهای fotuner trd sportivo 👇👇👇

    http://www.autocarindia.com/auto-images/new-2017-toyota-fortuner-trd-sportivo-image-gallery-400742

    پاسخ
  6. ارش
    سوابق: (351 دیدگاه) ,

    داخل تویوتا چه خوشگله صندلیهاش هم به نظر خیلی راحتن.

    پاسخ
  7. علی
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    اقعا این موضوع دوئل به اعتبار پدال صدمه زده،آخه دوست من مقایسه و نظر خواهی از چی؟از خودروهایی که دیده نشده اند ؟

    پاسخ
    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
      سوابق: (2302 دیدگاه) ,

      بالای ۹۰ درصد خودروهایی که تو سات پدال در موردشون مطلب و عکس منتشر میشه و ما نظر میدیم، نه دیدیمشون نه سوارشون شدیم، پس طبق منطق شما نه دیگه مطلبی در رابطه با این خودروها باید نوشته شه، نه نظری در موردشون بدیم.

      پاسخ
  8. datsun
    سوابق: (858 دیدگاه) ,

    صنعت خودرو سازی ژاپن و آمریکا بهترین شاسی بلندها و پیکاپ ها رو ساختن و میسازن
    تو اروپای ها هم لندروور (رنجروور)
    شاسی بلندهای که واقعا نام شاسی بلند برازندشونه

    پاسخ
    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
      سوابق: (2302 دیدگاه) ,

      تو توانایی بسیار بالای آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها در ساخت شاسی بلند هیچ شکی نیست، به خصوص که پیکاپ‌هاشون بهترین هستن، اما به نظرم هنوز محصولی ندارن که بتونه با رنج‌روور SV اتوبیوگرافی LWB، مرسدس بنز G کلاس 4²×4 و 6×6 و بنتلی بنتایگا برابری کنه.

      پاسخ
      1. datsun
        سوابق: (858 دیدگاه) ,

        اگه بخوان تو اون رنج قیمت بسازن شک نکن یه چیزی میسازن که اگه توانی هاش بیشتر نباشه کمتر از اونا نیست

        پاسخ
        1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
          سوابق: (2302 دیدگاه) ,

          بله اگر بخوان میتونن، شکی نیست، هیچ‌کدوم از خودروسازهای معتبر، برای ساخت یه خودروی فوق‌العاده، دست و پا بسته نیستن، اما فعلا محصولی ندارن که بتونه با نمونه‌های ذکر شده رقابت کنه.

        2. SERIAL WINNER
          سوابق: (10319 دیدگاه) ,

          .
          با ” اگر ” چیزی درست نمیشه.
          اگر میتونستن بهتر از اون SUV هایی که فرشاد گفت بسازن ، میساختن.

    2. mohammad_FM 480
      سوابق: (539 دیدگاه) ,

      اقای DATSUN یعنی چی؟
      یعنی شاسی بلندهای آلمانی اسم شاسی برازندشون نیس؟
      مثلا چه چیزی از ژاپن یا آمریکایی ها کم دارن؟

      پاسخ
      1. محمد شجاعی
        سوابق: (14 دیدگاه) ,

        آلمانی ها فقط لاکچری بودن و تعدد آپشن رو ملاک برتری ماشیناشون قرار میدن،اما امریکا و ژاپن از قدیم به کیفیت و مقاومت بالای قطعات معروف بودن.
        مثلا من خودم ترجیح میدم حتی اگه تیلیاردر هم باشم یه ماشین ژاپنی 80 میلیونی با کیفیت قطعات بالا مثل ماکسیما یا تویوتا کمری داشته باشم تا یه ماشین آلمانی مثل بنز یا … که تا خرخره تو آپشنای جورواجور غرق شده و هیچی از کیفیت قطعات اصلیش نمیدونم.

        پاسخ
      1. datsun
        سوابق: (858 دیدگاه) ,

        من همیشه تو پدال گفتم آلمانی ها همیشه قابل احترامن ولی آلمانی ها خیلی دیر وارد کلاس SUV شدن وقتی خودروی مثل لندکروز تولید میشد تا سی سال بعدش جی کلاسی وجود نداشت حالا دیگه بقیه کمپانی ها المانی بماند
        جی کلاس به کنار
        ولی سخته خدایی یه شاسی بلند چند صد هزار دلاری برند لوکس داشته باشه ولی نتونی خارج از جدا یه مانع کوچیک رد کنی و همونجا یه ماشین ۳۰ هزار دلاری ژاپنی کنارت جامپ بزنه

        پاسخ
  9. عليرضا
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    تویوتا نماد استهلاک کمه که نمیشه ازش رد شد مخصوصا این مدلش که حرف نداره

    پاسخ
  10. امیر
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    شتابشون چقدره؟! یه سوال: شما بین موتور بنزینی با قدرت بیشتر و گشتاور کمتر و موتور دیزلی با قدرت کمتر و گشتاور بیشتر کدوم رو انتخاب میکنید و چرا؟!

    پاسخ
  11. mohammad_FM 480
    سوابق: (539 دیدگاه) ,

    با اینکه فورد رو هم دوست دارم و مشخصات فنی بهترش اینجا به فورچونر رای میدم.
    طراحی جلوی هر دو خوبه ولی فورچونر بهتره بنظرم
    اما تو قسمت عقب فورچونر واقعا حس بزرگ بودن رو القا میکنه حالت تقریبا جعبه ای و شکسته داره که من عاشقشم.

    پاسخ
  12. arman
    سوابق: (53 دیدگاه) ,

    برام خیلی جالبه که اسم اسطوره هایی مثل بنز جی کلاس و لندرور دیفندر (بچش رنجرور) آورده میشه اما مغرضانه نام اسطوره آفرود و پرفورمنس بالا یعنی حضرت سلطان لندکروز کبیر حذف میشه ، نه داداش گلم با یه کامنت من وشما اعتبار یک شخص ،ماشین ،یا هرچیز دیگه ای خدشه دار نمیشه

    پاسخ
  13. GTR
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام.من این تویوتا فورچونررو از نزدیک دیدم سوار هم شدم.واقعا سواریش عالیه ولی یه ایراد بزرگش به نظر من اینکه سایز چرخش به اتاقش نمی خوره.از نمای بغل زیباییه عقب و جلوشو نداره.

    پاسخ
  14. حسین
    سوابق: (1424 دیدگاه) ,

    یه تویوتا که موتور 4 سیلندر و معروف داره و قطعاتش همه جا هست ، استهلاک کم داره و ظاهر زیباتر رو ترجیح میدم!
    البته تویوتا موتور های بهتری هم برای این ماشین فکر کنم داره!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x