سخت‌جان ژاپنی در برابر افسانه‌ای از بریتانیا (قسمت اول)

محمدمهدی میرزایی: لندروور و تویوتا لندکروزر از همان دهه‌های اول تولید همواره رقیب یکدیگر بوده‌اند. شاید روزی که موریس ویلکز مشغول طراحی کردن طرح اولیه لندروور بود (1947) حتی فکرش را هم نمی‌کرد که چند سال بعد تویوتا با الگوبرداری از نمونه اولیه لندروور بتواند رقیبی سرسخت برای لندروور (مخصوصاً برای بازار ایالات متحده) از آب دربیاید (1951). امروزه با پیشرفت این دو خودرو و همچنین با داغ شدن بازار اتومبیل‌های کلاسیک در ایران سعی داریم مقایسه‌ای بدون جانب‌داری بین این دو غول آفرود داشته باشیم.

مقایسه لندروورهای سری یک، دو و سه با لندکروزر سری 40

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت


تویوتا پس از نه سال ساخت اتومبیل نظامی دو دیفرانسیل بالاخره در 1960 یک دودیفرانسیل تمام‌عیار ساخت. سری 40 لندکروزر مجهز به موتورهای 4 و 6 سیلندر بودند که همگی حجمی بین سه تا چهار لیتر داشتند و مدل معروف آن موتور سری اف بود که حجمی معادل 3.9 لیتر داشت و به‌صورت شش سیلندر خطی در دل این جان‌سخت جای گرفته بود و قدرتی معادل 105 اسب بخار و گشتاوری معادل 260 نیوتن‌متر تولید می‌کرد که آن را ابتدا با گیربکسی سه سرعته و سپس با گیربکسی چهار سرعته به چرخ‌های عقب یا هر چهارچرخ منتقل می‌کرد.


در آن سوی میدان این پیرمرد بریتانیایی تمایلی به استفاده از موتورهای پرحجم و با تعداد سیلندر زیاد ندارد و به موتورهای چهار سیلندر با حجم‌های 2 و 2.25 لیتری با سوخت دیزل یا بنزین اکتفا کرده است؛ اما این موضوع سبب نمی‌شود که این پیرمرد انگلیسی از رقیب ژاپنی‌اش عقب بماند. بعلاوه اینکه چند مدل از این لندروورها به موتوری شش سیلندر با حجم 2.6 لیتر مجهز شدند.
تویوتا در سال 1975 موتوری جدید با کد 2 اف طراحی کرد و بر روی لندکروزر استفاده کرد که با حجم 4.2 لیتر و به‌صورت شش سیلندر خطی و با قدرتی معادل 135 اسب بخار و گشتاوری معادل 270 نیوتن‌متر قلب تپندهٔ موفقی از آب درآمد و در بسیاری از لندکروزرهای سری 40 در ایران هنوز هم در حال تپیدن است.


لندروور هم بیکار نماند و با روی کار آوردن موتور 3.5 لیتری که بر اساس موتور بیوک 215 ساخته شده بود جانی دوباره به اتومبیل‌هایش داد. این موتور 8 سیلندر خورجینی که تا سالها بعد بر روی انواع لندروور و رنجروور استفاده شد قدرتی بین 140 تا 180 اسب بخار (بسته به نوع سرسیلندر) و گشتاوری حدود 280 نیوتن‌متر به این افسانه بریتانیایی ارائه می‌کرد.


در بین این پیشرانه‌ها موتور 2.25 و 3.5 لیتر بنزینی بیشتر در ایران دیده می‌شود که هنوز هم پس از دهه‌ها در حال تپیدن‌اند. ناگفته نماند که موتور 2.25 با اینکه شتاب و سرعت خوبی ندارد ولی موتوری پر گشتاور و راست کار آفرود سواران است (در 1500 دور به ماکزیمم گشتاور می‌رسد). بعلاوه اینکه گیربکس چهار سرعته این سری از لندروور دارای ضرایب سنگین است که در آفرود به‌هیچ‌وجه شما را نامید نمی‌کند (بسته به نوع دیفرانسیل معمولاً سرعت از 110 تجاوز نمی‌کند)

طراحی داخلی و خارجی

هر دوی این غول‌ها در طول تمام سال‌های تولیدشان طراحی داخلی بسیار زمخت و نخراشیده و البته کاربردی داشته‌اند و در بیرون نیز همانند یک جعبه مکعبی که با چند ضربه چکش کمی فرم داده شده‌اند به نظر می‌رسند اما به‌هرحال به‌عنوان پیرمردهایی که سن و سالی از آنها گذشته است باز هم زیبا و سرحال به نظر می‌رسند. هنوز هم اگر به‌جای جای تمام شهرهای کشورمان نگاهی بیندازیم لندروور و لندکروزرهایی را می‌بینیم که با رسیدگی صاحبانشان بسیار زیبا و تر و تمیز مانده‌اند هنوز هم شمار بسیاری از این دو اتومبیل در نمایشگاه‌های خودروهای کلاسیک دیده می‌شوند.

 

عملکرد و کارایی
خودروهای مورد بررسی ما یک لندکروزر سری 40 مدل 1978 و یک لندروور مونتاژ ایران ساخت 1365 شمسی است. برای شروع ابتدا در هوای سرد نزدیک صفر درجه قلب تپنده این دو رقیب را روشن می‌کنیم. موتور 4.2 لیتری (با همان کد 2 اف) پس از چند بار استارت خوردن بالاخره روشن می‌شود ک نباید از یک خودروی کاربراتوری در این هوای سرد انتظار بیشتر از این داشت. کمی بعد اینجا بود که این پیر بریتانیایی خودی نشان می‌دهد و با یک استارت شروع به کار می‌کند. صدای موتور لندروور چه در داخل و چه در خارج کابین چنگی به دل نمی‌زند اما صدای موتور تویوتا کمی بیشتر گوش را نوازش می‌دهد و شما را تحریک می‌کند که تا آنجا که می‌شود به این ژاپنی سرسخت گاز بدهید. بر روی جاده این دو خودرو نسبتاً خوب عمل نمی‌کنند و نباید هم انتظار چندانی از آنها بر روی جاده داشت چون آنها برای جاده ساخته نشده‌اند.


سیستم تعلیق هر دو خودرو به دلیل استفاده از فنر شمش و اکسل یکپارچه بسیار خشک عمل می‌کند و نهایت سرعت لندروور حدود 110 و لندکروزر حدود 150 کیلومتر بر ساعت است (با لاستیک‌های فابریک روی هر دو خودرو و پولوس خلاص کن) اما ب شما پیشنهاد می‌کنیم که این با این دو خودرو این سرعت‌ها را تجربه نکنید چون ترمزها خوب عمل نمی‌کنند (مخصوصاً بر روی لندروور)


وقت رفتن به سراغ جاده‌های ناهموار و بیراهه نوردی است. جایی که می‌شود به قابلیت‌های واقعی این دو خودرو پی برد. ابتدا از چند تپه با شیب‌های نسبتاً زیاد بالا می‌رویم که نیازی به استفاده از چهارچرخ محرک یا دنده سنگین بر روی هیچ‌کدام از خودروها نیست.
با بیشتر شدن شیب تپه‌ها حتی این غول‌ها هم کم می‌آورند و مجبور به استفاده از دنده سنگین و چهارچرخ می‌شویم که بر روی لندکروزر سیستم ترنسفر کیس (همان چهارچرخ محرک) و دنده سنگین با یک اهرم و بر روی لندروور با دو اهرم (زرد برای چهارچرخ و قرمز برای دنده سنگین) قابل انجام است.
در ادامه مسیر نیز این دو غول آفرود به طرزی عجیب از پس هر مسیر آفرودی برمیایند و با اینکه فاقد هر نوع سیستم کمکی مثل دیفلاک یا ترکشن کنترل و… هستند عملکرد بسیار خوبی دارند.


هرجایی که احساس کردید مسیر صعب‌العبور است فقط کافی است کمی پدال گاز را بیشتر فشار دهید و مطمئن باشید شاسی و سیستم تعلیق مستحکم این دو خودرو از پس هر ناهمواری و با هر سرعتی برمیایند!

منتظر قسمت بعدی این جدال یعنی مقایسه لندکروزر سری 55 و رنجروور باشید.
نویسنده: محمدمهدی میرزایی

مطالب مرتبط

26 دیدگاه

  1. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1985 دیدگاه) ,

    آخ آخ آخ
    دمت گرم پدال
    عجب مقاله توپی
    من با هردو این خودروها در کودکی خاطره دارم .
    تویوتا سری ۴۰ زمانی که باهاش به دل کوه میزدیم با عموی بزرگم
    لندرووری که پسر عموی هم سن خودم پس از چپ کردن داخلش محبوس شد ، آتش گرفت و از این دنیا پر کشید😔

    پاسخ
    1. M
      سوابق: (2194 دیدگاه) ,

      چه مرگ غم انگیزی و وحشتناکی ! 😰😰
      خدا بیامرزدش😥😪

      پاسخ
      1. NAVID۰۰۹۸
        سوابق: (1985 دیدگاه) ,

        لطف دارین شما
        خدا رفتگان شما هم بیامرزه

        پاسخ
    2. ADAK
      سوابق: (669 دیدگاه) ,

      برنده واقعی اون حادثه ، پسرعمو خدا بیامرزت بوده …

      پاسخ
  2. فورد
    سوابق: (526 دیدگاه) ,

    به نظر من تویوتا یه سرو گردن از لندروور سر تر بود استهلاک کمتر قدرت بیشتر

    پاسخ
  3. Elmiraj
    سوابق: (849 دیدگاه) ,

    جیپ شهباز گیربکس کانادایی رو به هر دو ترجیح میدم……….
    .
    زیباییش
    آفرودش
    سیستم تعلیقش
    وزن کمش
    طراحی نوستالژیکش

    پاسخ
  4. #ali.m#
    سوابق: (1850 دیدگاه) ,

    این ماشینا جفتشون بینظیرن .
    هنوزم لندکروزر های سری40به تعداد خیلی زیاد تو ایران هستن و مثل ساعت کار میکنن و کم نمیارن .
    اما این سری لندرور طبق شنیده هام با وجود تمام خوبی هاش خرابی زیادی داشته و اگه صاحبش دست به اچار نبوده به مشکل میخورده.

    چیزی که مشخصه این دوتا ماشین هیچ جا کم نمیارن .و زمان خودشون بهترین بودن.

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1371 دیدگاه) ,

      لندروور ها هم زیاد بودن
      این ماشین عشق عزیزان روستایی یا مناطق صعب العبور بود
      و هر دوی اینها در عهد شاسی بلندهای واقعی، واقعا خودنمایی میکردند
      لندروور رو من توی بچگی از زبون همین عزیزان “لَندیور” یا حتی “لِیلاند” هم میشنیدم و هنوز یادمه که چقدر طرفدار داشت برای زمان خودش
      تویوتا لندکروز هم که در تمام نسلهاش موفق بوده

      پاسخ
      1. جواد
        سوابق: (57 دیدگاه) ,

        لندیور….
        وااااااای ما 12 سال یه لندیور داشتیم!
        خدا بود….

        پاسخ
      2. کورش
        سوابق: (53 دیدگاه) ,

        یادش بخیر. لاندیور هم می گقتند

        پاسخ
  5. F22RAPTOR
    سوابق: (1851 دیدگاه) ,

    بشخصه تجربه سواری با این لندرور
    ندارم ولی یکی از دوستان یه لندکروز وانت تو همین نسل داشت ،خدایا چه کششی داشت تو خاکی چه تاختی میکرد فنر بندیش هم خیلی خشک نبود خلاصه ماشین بسیار بسیار عالی بود

    پاسخ
  6. H
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    من شنیدم این لندروور ها زودی پلوس هاشون بریده میشه .
    راسته؟

    پاسخ
  7. فرزاو
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    اون زمانها ما جیپ شهباز ۶ سیلندر داشت مدل ۱۳۵۸ لامصب خدایی میکرد

    پاسخ
  8. حسین
    سوابق: (2088 دیدگاه) ,

    لنکدروز سری ۴۰ بود چند روز پیش ۲۰۰ میلیون!
    ولی میارزید!

    پاسخ
  9. ایمان
    سوابق: (1485 دیدگاه) ,

    آفرودرهای کلاسیک ؛ تویوتا سری ۴۰ ( کالسکه ) رو بیشتر میپسندم چون آفرودهاشو دیدم و به هیچ وجه کم نمیاره
    ولی به نظرم قدیمی ترین دوئل آفرودرها بین دو افسانه ژاپنی : نیسان پاترول و تویوتا لندکروزر هست 😍😍

    پاسخ
  10. Mad.z.Max
    سوابق: (403 دیدگاه) ,

    چندوقته تو فکر خرید یه جیپ شهبازم
    دستم به رم و سیلورادو نمیرسه، شهباز که هست اقلا 🙂

    پاسخ
  11. Genius
    سوابق: (629 دیدگاه) ,

    ی زمانی لندروور دیفندر و لندکروزر سری F و جیب ویلیز و بعدها شهباز ستون فقرات خودروهای خدمت دولت فحیمه ایران رو تشکیل میدادند تازه جالب تر میشه وقتی بدونیم کمپانی مرسدس سری جی رو به سفارش نیروی زمینی ایران و برای تجهیز لجستیک ارتش ایران طراحی و تولید کرده اونوقت الآن هاوال و چانگان چین هم جواب سلام ما رو علیک نمیگیرن!!!!

    پاسخ
  12. یاس ی
    سوابق: (693 دیدگاه) ,

    لندررور زمانی پلوس میبرید که سهوا یا عمدا در حین عقب رفتن ناگهانی و با شتاب به سمت جلو حرکت میکردید، مرحوم پدرم سال 59 یدونه لندررورصفر خریدن به قیمت 90 هزار تومان، همون زمان پیکان 30 هزار تومان قیمت داشته. تا سال 77 داشتیمش، سالهای آخر قبل از فروختنش مشکل عمده ای که داشت ترمزهاش بود که دو پا سه پا بود. از زمانی که من یادمه لندررور ما فقط یکبار پلوس برید ولی هم مدل ماشین ما یدونه شوهر خاله مادرم داشت که با پدر همزمان خریداری شده بود، مال اونا دو سه بار سر تیک آف کشیدن پسرش پلوس عقب برید که تا دو سه روز داخل شهر با چرخهای جلو حرکت میکرد. باور کنید اونقدرها خرابی نداشتن که دردسر داشته باشن. ولی تا دلت بخواد همه جا روی واقعی بودن.

    پاسخ
  13. AMIN
    سوابق: (119 دیدگاه) ,

    بیش از 5 سال لندروور داشتیم ولی تویوتا یه چیزه دیگس.. اون قدیما تویوتا ماشین خان ها بود و ما رایت ها هم لندروور داشتیم :))
    مشخصا لندکروز چند سرو گردن بالاتر از لندرووره… شتاب و کشش بسیار بالا نسبت به لندروور و در واقع یه جورایی هار بود این ماشین… استهلاک به مراتب پایین تر از لندروور حتی با موتور 6 سیلندر… دوستان توجه کنید که موتور 2.25 لندروور از 3.5 لیتر تویوتا بیشتر ظرفیت روغن موتور باید به خوردش داد.. آرامش صدای موتور در تویوتا محشره هنوزم.. لندروور ماشین تنبلیه در برابر تویوتا ولی خوب آفرود خوبی ارائه میکنه… ولی موقعی که استارت هر دو ماشین رو میچرخونید اونوقت میفهمی که اف جی چیه!! استارت های تویوتا که صدای خاصی دارن با اون تن صدای موتور مو رو بدن آدم سیخ میکنه… بیخود نیست که تو جنگ 8 ساله تنها موجوداتی که تونستن جون سالم بدر ببرند همین اف جی ها بودن..
    در ضمن تویوتا رو هم از روی لندروور نساختن جناب محمد مهدی میرزایی عزیز بلکه از روی خود جیپ بنتام الگو گرفتند… آخه دوست من تویوتا چه شباهتی با لندروور داره طرحش؟؟؟ خود لندروور هم از روی جیپ الگو برداری شده…

    پاسخ
    1. sara
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      منظورش اسمش و مدل ۱۹۵۱
      1954 — The name “Land Cruiser” was coined by the technical director Hanji Umehara. “In England we had another competitor — Land Rover. I had to come up with a name for our car that would not sound less dignified than those of our competitors
      1951 – The Toyota “Jeep” BJ prototype was developed in January 1951. This came from the demand for military-type utility vehicles, much like the British Land Rover Series 1 that was developed in 1948

      پاسخ
  14. حمیدرضا
    سوابق: (2343 دیدگاه) ,

    من لندرور رو ترجیح میدم فاصله کم شاسیش برای جنگل گردی خیلی مناسبه و البته طراحی داخل هر دوشون انقدر آهن توشه همش نگرانی به جایی از بدن آسیب برسونه

    پاسخ
  15. یاسین
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    لطفا توی قسمت بعدی جیپ شهباز رو هم بررسی کنید.

    پاسخ
  16. علیرضا
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    تاریخچه ساخت لندکروزر برمیگرده به جنگ جهانی دوم که ژاپنیها میخواستن یه مدل ماشین جنگی مثل جیپ بسازن ،که بر همون اساس کمپانی تویوتا که قبل از اون کارخانه ریسندگی داشت، بخاطر پیشبرد نیاز دولت ژاپن، اقدام به کپی کردن از روی جیپ جنگی آمریکا کرد…رفرانس از ویکیپدیا ….بنابراین لندکروزر قبل از لندروور متولد شده….از نظر مقایسه عملکرد و کیفیت ساخت، مقایسه ایندو خودرو منطقی نیست چونکه لندروور از کیفیت و قابلیت خیلی کمتری برخورداره….لندکروزر رو باید با رنجروور مقایسه کرد…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.